Webhallen Julkalender 2013: SanDisk Cruzer Extreme 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Du förstår att det är skillnad på att sälja något med 1500kr rabatt och med 300 kr förlust ?

Jag får intrycket av att få förstår hur det fungerar med marginal, pålägg osv. Lite förståelse för situationen måste ni ha ? eller är jag helt ute och cyklar? ..

Stor eloge till Webhallen för jag tycker ni sköter det snyggt och sakligt här på forumet.

Argumentationen där handlar inte om ekonomi, utan om juridik. Vid orimliga priser kan du som kund anses ha agerat i ond tro, dvs. du borde ha förstått att priset var orimligt lågt. Men eftersom priset här var satt till en sådan nivå att det inte man som kund hade att misstänkta att priset skulle vara orimligt lågt med tanke på samtliga reor och dy. som finns på andra produkter. Således skulle man säkerligen vinna en process mot företaget. Förståelse för företaget kvittar utifrån argumentationen, sedan håller jag nog inte med dig i din tolkning av webhallens agerande... men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Jag argumenterar eftersom jag anser att automatiskt genererat orderbekräftelse inte är att betrakta som avtal.
Jag argumenterar eftersom jag anser att Webhallen erbjöd ersättnignsprodukt och därmed minimerat "skadan".
Men jag också anser att det är sannolikt att köparna skulle vinna ev process.

När är ett avtal ingått enligt dig då?

På vilket sätt har Webhallen minimerat skadan genom att erbjuda en märkbart sämre produkt som ersättning? En ersättningsprodukt ska givetvis vara likvärdig den beställda produkten. Det faktum att den erbjudna ersättningsprodukten benämns som "Ultra" och den beställda produkten benämns som "Extreme" talar ju tydligt för att produkterna inte är likvärdiga.

Man får skilja mellan vad som gäller enligt gällande rätt från hur man tycker att det borde vara. Det är främst den första diskussionen som är intressant i detta fall eftersom den avgör huruvida köparna har rätt att kräva produkten eller ersättning för täckningsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Du förstår att det är skillnad på att sälja något med 1500kr rabatt och med 300 kr förlust ?

Jag får intrycket av att få förstår hur det fungerar med marginal, pålägg osv. Lite förståelse för situationen måste ni ha ? eller är jag helt ute och cyklar? ..

Stor eloge till Webhallen för jag tycker ni sköter det snyggt och sakligt här på forumet.

Kan man kräva att konsumenter ska behöva beräkna vinstmarginaler för att avgöra om ett erbjudande är riktigt? Givetvis inte.

Vad händer när Webhallen rear ut varor till förlust. Ska utgångspunkten då vara att inga giltigt avtal har ingåtts?

Permalänk
Medlem

Jag skickade in en begäran om skadestånd för en vecka sedan med ett svar till hur de ställer sig senast idag. Tyvärr inget svar än. Lär väl bli att driva det vidare då. Förresten så märkte jag att de börjat sälja minnet igen.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180080-sandisk_cruzer...

[Update]
Så intressant att http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=217963439 som ledee till länken ovan, helt plötsligt försvann.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Jag skickade in en begäran om skadestånd för en vecka sedan med ett svar till hur de ställer sig senast idag. Tyvärr inget svar än. Lär väl bli att driva det vidare då. Förresten så märkte jag att de börjat sälja minnet igen.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180080-sandisk_cruzer...

[Update]
Så intressant att http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=217963439 som ledee till länken ovan, helt plötsligt försvann.

Vissa folk alltså.

Extremt giriga vissa individer kan vara alltså.
Fin signatur du har, passande

Lycka till med ditt "ärende" hoppas du inte får ut ett dugg av det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vissa folk alltså.

Extremt giriga vissa individer kan vara alltså.
Fin signatur du har, passande

Lycka till med ditt "ärende" hoppas du inte får ut ett dugg av det ^^

Tack detsamma, och god jul på dig. Tyvärr är det både en principsak och ett sätta att lära sig (mig) på. Du ser nog på dem mer som människor än ett företag. Undrar om företaget tänker samma sak när det börjar gå ekonomiskt dåligt och avskedar "människorna", undrar vad du tycker då.

Det ser allt mörkare ut, då de ej ens svarat på mitt brev. Jag har redan börjat granska det finstilta i deras avtal. För det kan finnas "oskäliga avtalsvillkor".

Ganska omoget av Webhallen att de ignorerar mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Ganska omoget av Webhallen att de ignorerar mig.

Du är det där jobbiga lilla trollet i hörnet som ingen vill ta i med tång. Shit mannen när inte ens ett företag svarar så borde du fatta att det kanske är dig det är fel på.

Permalänk
Medlem

Dem har inte hellre svarat på mitt mail! Har nu gått 2 veckor.. Dem lägger det under mattan och hoppas att folk glömmer..
Crille Vi som skriver och gnäller här skriver för att vi tycker att det vart fult av webhallen.. Och släpper lite steam..
Men du och sånna som dig, bevakar ni alla ämnen som någon skriver på diverse forums? Verkar som om en del gillar att bara hoppa på folk, eller är webhallens röv slickare...
Om han vill stämma så är det mellan honom och WH! Så du länge du inte äger aktier på WH, eller tar nåt personligt skada så ska du inte behöva hoppa på folk för det.!!! DU kan skriva att det är onödigt eller nåt annat på ett fint stil

Permalänk
Medlem

Ärendet gäller ~300 kronor, och ni har inte förlorat några pengar på Webhallens agerande.

Det onödiga att driva detta vidare tycker jag ligger i att ARN har viktigare ärenden att ta hand om, och ifall det går så långt som till tingsrätten så kommer det vara skattebetalarnas pengar som slösas bort, bara för att någon inte kan släppa en bagatell som rör 300 ynkliga kronor.

Hade ni förlorat pengar så hade jag kanske förstått varför ni vill driva det vidare, men nu slåss ni bara för att ni inte fick så bra rabatt som ni först trodde att ni skulle få. Varken ARN, polisen eller tingsrätten kommer bry sig för fem öre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ärendet gäller ~300 kronor, och ni har inte förlorat några pengar på Webhallens agerande.

Det onödiga att driva detta vidare tycker jag ligger i att ARN har viktigare ärenden att ta hand om, och ifall det går så långt som till tingsrätten så kommer det vara skattebetalarnas pengar som slösas bort, bara för att någon inte kan släppa en bagatell som rör 300 ynkliga kronor.

Hade ni förlorat pengar så hade jag kanske förstått varför ni vill driva det vidare, men nu slåss ni bara för att ni inte fick så bra rabatt som ni först trodde att ni skulle få. Varken ARN, polisen eller tingsrätten kommer bry sig för fem öre.

Vad bra att du tycker det handlar om bagatell summor. Konstigt nog så vill Webhallen tydligen ej stå för dem. Du kanske vill punga ut med mellanskillnaden istället?
Desto längre detta ärende dras ut på tiden, ju mer kommer det att kosta. Sedan finns det något som kallas för "grupptalan" där flera råkat ut för liknande/samma sak. Då börjar det handla om större summor. Det säger de själva i denna tråd. De har redan erkänt att de gjort fel. Nu vill jag bara att de ska rätta sig i ledet och göra rätt ifrån sig. Desto fler som ångar på med sina härliga åsikter desto gladare blir jag.

Jag kan undra var du drar din gräns för när någon får lov att lura dig på pengar. Nästa gång kan du väl istället ge 300kr till en hemlös. Själv ger jag alltid min växel när jag ser en hemlös utanför affären. Även om det ger en öl eller två. Det är personen i sig som måste vilja ändra på sig själv.

Ganska kul och att höra vad ni har att säga. Vad för subjektiv inställning är det ni egentligen för i åsikten undrar jag?

Titta gärna på http://www.ratsit.se/5565588224-Webhallen_Sverige_AB#tab3

Du kan tydligt se att det går bra för Webhallen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoulGrym:

Vad bra att du tycker det handlar om bagatell summor. Konstigt nog så vill Webhallen tydligen ej stå för dem. Du kanske vill punga ut med mellanskillnaden istället?
Desto längre detta ärende dras ut på tiden, ju mer kommer det att kosta. Sedan finns det något som kallas för "grupptalan" där flera råkat ut för liknande/samma sak. Då börjar det handla om större summor. Det säger de själva i denna tråd. De har redan erkänt att de gjort fel. Nu vill jag bara att de ska rätta sig i ledet och göra rätt ifrån sig. Desto fler som ångar på med sina härliga åsikter desto gladare blir jag.

Jag kan undra var du drar din gräns för när någon får lov att lura dig på pengar. Nästa gång kan du väl istället ge 300kr till en hemlös. Själv ger jag alltid min växel när jag ser en hemlös utanför affären. Även om det ger en öl eller två. Det är personen i sig som måste vilja ändra på sig själv.

Ganska kul och att höra vad ni har att säga. Vad för subjektiv inställning är det ni egentligen för i åsikten undrar jag?

det han menar med att det är småsummor är för dig persoligen.

sen att du förlorat något är ju en ren lögn.. du skulle tjänat 300 MEN istället behöll du alla pengar men fick inte produkten.

förstår att vissa inte kan acceptera att människor har brister så driv det vidare om du vill, tänkte bara klargöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Undrar bara hur du ser att det går BRA för webhallen?
Exakt vad är det som är BRA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

det han menar med att det är småsummor är för dig persoligen.

sen att du förlorat något är ju en ren lögn.. du skulle tjänat 300 MEN istället behöll du alla pengar men fick inte produkten.

förstår att vissa inte kan acceptera att människor har brister så driv det vidare om du vill, tänkte bara klargöra.

Nope, det drog 300kr + frakt från mitt konto som jag ej sett eller fått tillbaka än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Undrar bara hur du ser att det går BRA för webhallen?
Exakt vad är det som är BRA?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeltal

Läs där så kanske du förstår bättre. Ta sedan en ny titt. Tänker ej gå in på företagsekonomi lingo i denna diskussion.

ifall du ej såg, så gäller alla siffrorna Tusen Kr.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoulGrym:

Nope, det drog 300kr + frakt från mitt konto som jag ej sett eller fått tillbaka än.

jaha men de ska du få tillbaka enkelt o lätt, bara att ringa eller maila så löser det sig nog. och inte ha attityden att du ska ha någon stor ersättning dvs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Webhallen hade säkert stått för summan om du hade varit den enda som hade beställt minnet, men nu är du inte jordens medelpunkt och det är ett stort antal personer (enligt Webhallen) som beställde minnet. Ska de bjuda på minnet för en konsument så kommer resten att kräva samma behandling, och då är det ingen liten summa längre.

Har du inte fått tillbaks pengarna än så är det väl bara kontakta dom?

Skrivet av PoulGrym:

Nästa gång kan du väl istället ge 300kr till en hemlös. Själv ger jag alltid min växel när jag ser en hemlös utanför affären. Även om det ger en öl eller två. Det är personen i sig som måste vilja ändra på sig själv.

Med tanke på hur mycket du bråkar för en indragen rabatt på några hundralappar, så tvivlar jag på att du tillhör den kategori människor som ger pengar till behövande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyckeltal

Läs där så kanske du förstår bättre. Ta sedan en ny titt. Tänker ej gå in på företagsekonomi lingo i denna diskussion.

ifall du ej såg, så gäller alla siffrorna Tusen Kr.

Tack
Tänkte bara att om jag såg rätt så går webhallen bara på vinst med 1.4% eller 9 mille?
Visst omsätter de bra men verkar inte gå så mycket i vinst.
Ett företag vill ju inte gå minus ett år vilket jag tycker är självklart och en så låg vinst är väl inte så bra?
Det jag tänkte på

Permalänk
Medlem

PoulGrym: Snälla kan du inte gå in på "företagsekonomi lingo", snälla?
Tittar jag på siffrorna så är jag glad att jag inte sitter i styrelsen för Webhallen... siffrorna ser minst sagt dystra ut.
Titta gärna på utvecklingen de senaste 3 åren och tänk till. Omsättningen säger ingenting om hur bra företaget går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

PoulGrym: Snälla kan du inte gå in på "företagsekonomi lingo", snälla?
Tittar jag på siffrorna så är jag glad att jag inte sitter i styrelsen för Webhallen... siffrorna ser minst sagt dystra ut.
Titta gärna på utvecklingen de senaste 3 åren och tänk till. Omsättningen säger ingenting om hur bra företaget går!

Vad bra, du får mer än gärna ta äran och berätta hur det går för dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Webhallen hade säkert stått för summan om du hade varit den enda som hade beställt minnet, men nu är du inte jordens medelpunkt och det är ett stort antal personer (enligt Webhallen) som beställde minnet. Ska de bjuda på minnet för en konsument så kommer resten att kräva samma behandling, och då är det ingen liten summa längre.

Har du inte fått tillbaks pengarna än så är det väl bara kontakta dom?

Med tanke på hur mycket du bråkar för en indragen rabatt på några hundralappar, så tvivlar jag på att du tillhör den kategori människor som ger pengar till behövande.

Oj vad du kan! Så du menar att vissa är mer berättigade än mig? Visa får men inte jag? Kom igen nu va. Bättre än så kan du! Har skrivit ett officiellt brev allt enligt reglerna. De har ej svarat med någon typ av respons än. Tyvärr måste jag gå i de stegen, då ett samtal ej är en officiell handling. Allt dokumenteras, och arkiveras i rätt ordning så det kan presenteras snyggt och ordningsamt tills tiden kommer. Iof ska jag ge dem en pling och påminna om de kan svara på brevet.

Tur att din åsikt är din egen. Intressant definition du har av att bråka. Börjar undra vem det är som bråkar med vem. Funderar lite vad ni tror jag skrivit till dem. OM ni ens vet hur man skickar in en korrekt begäran av skadestånd. ^_^ God Jul på er med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

jaha men de ska du få tillbaka enkelt o lätt, bara att ringa eller maila så löser det sig nog. och inte ha attityden att du ska ha någon stor ersättning dvs..

Klart jag ska få tillbaka mitt minne jag köpt! Pengarna är deras. Jag ska dock ha ett minne jag betalt för. Vilket de ej levererat eller på något sätt försökt att ersätta med en likgiltig produkt. Vad tycker du att min attityd har med saken att göra? Det är faktiskt min rätt som konsument. Just nu är jag en väldigt kränkt sådan. Istället får jag göra ett täckningsköp om de ej själva kan få tillgång till samma produkt de är skyldiga mig.

Öppna själv lagboken och lär dig ett och annat. Du vet aldrig när du själv hamnar i en tvist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hela den här tråden har utvecklats i riktningen att det nu handlar om att någon enskild person/er hoppas utpressa ett företag genom att buffla sig och föra sådant oväsen att företaget skall tycka det är lättare att tysta personen/erna genom att ersätta dem för ett krav som inte alls behöver ersättas.

Tragiskt..

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoulGrym:

Intressant definition du har av att bråka. Börjar undra vem det är som bråkar med vem. Funderar lite vad ni tror jag skrivit till dem. OM ni ens vet hur man skickar in en korrekt begäran av skadestånd. ^_^ God Jul på er med.

vad är din definition? bara nävar eller?
jag vet hur men gör men kan inte använda orden som krävs då jag inte kan den politiska ordboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hela den här tråden har utvecklats i riktningen att det nu handlar om att någon enskild person/er hoppas utpressa ett företag genom att buffla sig och föra sådant oväsen att företaget skall tycka det är lättare att tysta personen/erna genom att ersätta dem för ett krav som inte alls behöver ersättas.

Tragiskt..

Helt seriöst? VA? Så du menar med andra ord att de ska få lov att göra hur de vill och vara över lagen? Jag följer endast min rätt som konsument. Det var verkligen en konstig jämförelse du ger. Väsen är väl det jag borde göra för att få det gå fortare fram. Jag hoppas på en lösning. Om de ser sig själva ha handlat rätt så för all del får de också stå för det. Bara visa svart på vitt. Så får vi väl se vad en domstol säger om det. Än så länge har det bara varit mygel och tystnad.

Börja du istället hänvisa till hur din åsikt stämmer. Om du undrar något, så fråga gärna mig. Jag svarar gärna hur och vad jag gjort. Har allt snyggt i pdf form.

Vi kan väl börja med att ta fram deras avtalsvillkor och se om allt är skäligt och enligt med lagen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoulGrym:

Klart jag ska få tillbaka mitt minne jag köpt! Pengarna är deras. Jag ska dock ha ett minne jag betalt för. Vilket de ej levererat eller på något sätt försökt att ersätta med en likgiltig produkt. Vad tycker du att min attityd har med saken att göra? Det är faktiskt min rätt som konsument. Just nu är jag en väldigt kränkt sådan. Istället får jag göra ett täckningsköp om de ej själva kan få tillgång till samma produkt de är skyldiga mig.

Öppna själv lagboken och lär dig ett och annat. Du vet aldrig när du själv hamnar i en tvist.

men gubben lilla jag bryr mig inte vad du hittar på jag tycker bara att det kan vara lite löjligt. har tidigare sagt att jag förstår varför då det har med princip att göra till stor del. sen att du känner dig kränkt är ju att ta i hoppas jag men jaja som sagt gör som du vill diggar ändå inte vart skattepengarna går så kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

vad är din definition? bara nävar eller?
jag vet hur men gör men kan inte använda orden som krävs då jag inte kan den politiska ordboken

Haha ;D lustigkurre är du allt. Som man säger, okunskap är inget försvar. När du känner dig manad är du välkommen tillbaka. ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PoulGrym:

Haha ;D lustigkurre är du allt. Som man säger, okunskap är inget försvar. När du känner dig manad är du välkommen tillbaka. ;P

Och du är välkommen tillbaka med svar från ARN/Polisen/Tingsrätten/Kalles Chockladfabrik när du har fått svar på din stämningsansökan, jag är säker på att vi alla väntar spänt på hur du ska driva detta vidare till högre instans.
Nu lämnar jag denna spektakulära tråden. Trots att det är kul att se folk gråta ut på nätet för bagateller som detta så har jag viktigare saker för mig, det är ju trots allt familjetid. God Jul på dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

men gubben lilla jag bryr mig inte vad du hittar på jag tycker bara att det kan vara lite löjligt. har tidigare sagt att jag förstår varför då det har med princip att göra till stor del. sen att du känner dig kränkt är ju att ta i hoppas jag men jaja som sagt gör som du vill diggar ändå inte vart skattepengarna går så kör på!

Oj är du så gammal. Tack för att du får en gubbe som mig att känna sig ung igen. Visst, det kanske verkar som en struntsumma. Då borde WH redan att betalt för sig. Jag blir ju bara mer och mer kränkt för att de ej tar mig seriöst. Främst med att de tror ett förlåt för vårt misstag ska ge dem fri hand. Visst det har det säkert gjort för 95% av alla drabbade. Jag är ju fortfarande kvar och vill ha mitt minne.

Alla som vill får mer än gärna donera för att problemet ska "försvinna", som ni ser i min signering har jag en BTC adress som funnits där lääänge. Bara att börja. Kommer ni upp till mellanskillnaden för ett teckningsköp så lär jag bli glad. I slutändan är det bara mitt minne jag vill få.

Annars kan ni alla få lov och ha en riktigt god jul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och du är välkommen tillbaka med svar från ARN/Polisen/Tingsrätten/Kalles Chockladfabrik när du har fått svar, jag är säker på att vi alla väntar spänt på hur du ska driva detta vidare till högre instans.
Nu lämnar jag denna spektakulära tråden. Trots att det är kul att se folk gråta ut på nätet för bagateller som detta så har jag viktigare saker för mig, det är ju trots allt familjetid. God Jul på dig.

Tack! Det som är en del av denna resa, att lära sig. Se hur man går tillväga. Hur man gör att komma förbi eventuella svårigheter. Då lär vi oss andra även hur WH agerar vid sådana här tvister. *Hmm* Intressant, bör kolla upp om de varit med i något annat förr. Kan vara lärorikt att titta på.

Lovar att skriva om hur det går för min del. Du får väl titta in nästa vecka/år.

P.S Gillar din PSU, är nämligen på jakt efter liknande, då jag har samma märke men 650W. Tror du den klarar 2x R9 S290 kort i CF + en OC CPU?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoulGrym:

Oj är du så gammal. Tack för att du får en gubbe som mig att känna sig ung igen. Visst, det kanske verkar som en struntsumma. Då borde WH redan att betalt för sig. Jag blir ju bara mer och mer kränkt för att de ej tar mig seriöst. Främst med att de tror ett förlåt för vårt misstag ska ge dem fri hand. Visst det har det säkert gjort för 95% av alla drabbade. Jag är ju fortfarande kvar och vill ha mitt minne.

Alla som vill får mer än gärna donera för att problemet ska "försvinna", som ni ser i min signering har jag en BTC adress som funnits där lääänge. Bara att börja. Kommer ni upp till mellanskillnaden för ett teckningsköp så lär jag bli glad. I slutändan är det bara mitt minne jag vill få.

Annars kan ni alla få lov och ha en riktigt god jul!

varsegod
är ju tyvärr 20 och arbetslös så kan inte ge dig nån peng men hade jag haft så skulle jag nog ärligt talat gjort det, mest för att denna tråd varit oerhört kul!