AMD FX-8350 8-Core samt RADEON R9 290

Permalänk
Medlem

AMD FX-8350 8-Core samt RADEON R9 290

Försöker mig för första gången på att komponera en speldator och är då givetvis inte helt hemma på all hårdvara..
Jag skulle vara extremt tacksam om någon vänlig själ har tiden att peka ut ett passande moderkort.

Min lista än så länge:

AMD FX-8350
Gigabyte GA-970A-UD3P
Corsair Vengeance 8GB 1600MHz SO-DIMM
Cooler Master Seidon 120V
Sapphire Radeon R9 290 (ref)
Samsung 840 Evo 500GB
Be Quiet Pure Power L8 630W
Fractal Design Define R4 vit
Asus USB-N13 B1 (USB-WLAN-kort)
Buffalo DVD-RW-brännare (USB)

MVH

Permalänk

tyckte listan såg bra ut! kommer nog lira på bra

bara byta ut minnena mot ett par ddr3 till stationär och inte bärbart

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Listan finns inte?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
99:e percentilen

Jag hade hellre valt en 4670K eller 4770K (och en Z87-bräda) och bytt ut SSD:n till en ~250 GB. Jag skulle även lätt kunna tänka mig ett sämre grafikkort, för jag tycker inte att man måste spela med alla inställningar på max; jag har hellre hög framerate och en mer framtidssäker plattform.

Dina minnen är SO-DIMM och passar inte i något normalt moderkort.

Vilka spel spelar du? Upplösning? Uppdateringsfrekvens?

Jag byggde idag den här datorn tillsammans med en kompis. (Vi köpte inget chassi, för det fanns inte i lager, och han ska nog bygga ett eget.) Jag hade helst valt ett lite bättre moderkort, men vi var tvungna att köpa ett som fanns i butik.

Om du ska gå AMD, köp en 8320 istället för 8350. Det är samma processor, du behöver bara klocka den själv.

EDIT: Då listan inte verkar finnas kan jag återge den:

  • AMD FX-8350

  • Gigabyte GA-970A-UD3P

  • Corsair Vengeance 8GB 1600MHz SO-DIMM

  • Cooler Master Seidon 120V

  • Sapphire Radeon R9 290 (ref)

  • Samsung 840 Evo 500GB

  • Be Quiet Pure Power L8 630W

  • Fractal Design Define R4 vit

  • Asus USB-N13 B1 (USB-WLAN-kort)

  • Buffalo DVD-RW-brännare (USB)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trice:

Försöker mig för första gången på att komponera en speldator och är då givetvis inte helt hemma på all hårdvara..
Jag skulle vara extremt tacksam om någon vänlig själ har tiden att peka ut ett passande moderkort.

Min lista än så länge: http://www.dustinhome.se/Favorites.aspx?list=7fcc8a0e66594825...

MVH

RAM-minnena är inte gjorda för stationära datorer, och CPU-kylaren kan du slänga i väggen! ^^
Ta en hyper 212 EVO som kylare och ett FX990-chipsetsmoderkort samt dessa RAM-minnen.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Ser ingen lista

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren! Otrolig miss av mig på primärminnet..
Jag planerar på att börja spela BF4 och andra nyare spel. Och jag vill givetvis ha så hög FPS som möjligt då jag vill utnyttja min 120Hz skärm.

Det känns som att jag får grafikkortet till ett bra pris (kampanjvara) och vad jag kan avgöra verkar det kanon, om man bortser från den höga temperaturen.
Varför slänga vattenkylningen?
Och är det värt att gå ned till 8320, då det enbart skiljer 100:- (kampanjvara)?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trice:

Tack för alla svaren! Otrolig miss av mig på primärminnet..
Jag planerar på att börja spela BF4 och andra nyare spel. Och jag vill givetvis ha så hög FPS som möjligt då jag vill utnyttja min 120Hz skärm.

4770K. Om inte Mantle kommer med något riktigt revolutionerande.

Citat:

Det känns som att jag får grafikkortet till ett bra pris (kampanjvara) och vad jag kan avgöra verkar det kanon, om man bortser från den höga temperaturen.
Varför slänga vattenkylningen?
Och är det värt att gå ned till 8320, då det enbart skiljer 100:- (kampanjvara)?

Referenskylaren på 290/X låter väldigt högt. Jag tänker aldrig mer köpa ett grafikkort som låter som en dammsugare; det är inte värt det. Datorn vi byggde idag är så tyst i idle att vi vid ett par tillfällen förvånades över att den var igång. Ljudnivån vid belastning är inte på något sätt störande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tycker det är onödigt att snåla med CPU. En AMD-processor orkar helt enkelt inte med att driva två kort med maximal effekt, om du nu skulle vilja utöka i framtiden.
Har testat, det går inte.

En 4770K är det bästa valet för en dator i den prisklassen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Okej, men då blir det nog i7an trots allt!
Och som du säger är det precis vad jag också läst, att referenskylaren låter som en flygplansmotor och blir kokhet. Då jag nu valde en dyrare processor, så skulle jag behöva gå ned några hundringar i grafikkort.
Hur är 280X i jämförelse med 290n? Kommer jag att märka någon större skillnad?

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trice:

Okej, men då blir det nog i7an trots allt!
Och som du säger är det precis vad jag också läst, att referenskylaren låter som en flygplansmotor och blir kokhet. Då jag nu valde en dyrare processor, så skulle jag behöva gå ned några hundringar i grafikkort.
Hur är 280X i jämförelse med 290n? Kommer jag att märka någon större skillnad?

MVH

Ska du inte klocka så fungerar standardkylaren. Däremot om du köper en 4770K som är upplåst (alltså K varianten) så är det lite dumsnålt att inte slänga i en 212 Evo tex. För den kostar inte så överdrivet mycket men presterar många gånger bättre än referenskylaren som kommer med i förpackningen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tycker det är onödigt att snåla med CPU. En AMD-processor orkar helt enkelt inte med att driva två kort med maximal effekt, om du nu skulle vilja utöka i framtiden.
Har testat, det går inte.

En 4770K är det bästa valet för en dator i den prisklassen.

Spel har jag eller mindre lämnat bakom mig sedan länge, men hur skall man tolka detta då? Hmm är det för att det är single player campaign?

http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmark...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Spel har jag eller mindre lämnat bakom mig sedan länge, men hur skall man tolka detta då? Hmm är det för att det är single player campaign?
http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-s...

http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmark...

Det är en ganska märkbar skillnad mellan 4770K och 8350 där, och eftersom att det är SP Campaign så händer det mycket mindre samtidigt vilket leder till att mer press landar på GPU.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Spel har jag eller mindre lämnat bakom mig sedan länge, men hur skall man tolka detta då? Hmm är det för att det är single player campaign?
http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-s...

http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmark...

Ja det är en massiv kampanj för INTEL mot AMD inte bara här på detta fora utan överhuvudtaget på internet, för visst är en del av topparna hos INTEL snabbare men långt ifrån allt/alla är bättre än AMD:s diton. Med lite ÖK så kommer även AMD långt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det är en ganska märkbar skillnad mellan 4770K och 8350 där, och eftersom att det är SP Campaign så händer det mycket mindre samtidigt vilket leder till att mer press landar på GPU.

Kom inte och säg att min frames på 75 är dåligt och den där processorn är på standardklock för den delen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Kom inte och säg att min frames på 75 är dåligt och den där processorn är på standardklock för den delen

Har inte sagt att det är dåligt. (?)

Det jag menar är att man inte får ut maximal prestanda av sina komponenter med en FX-processor om man planerar att köra mer än en GPU.
Jag vet, jag hade en förut.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Spel har jag eller mindre lämnat bakom mig sedan länge, men hur skall man tolka detta då? Hmm är det för att det är single player campaign?
http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-s...

http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmark...

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Taget under en MP runda och på banan Siege of Shanghai som nog är den jobbigaste kartan rent prestandamässigt. Då är skillnaderna betydligt mindre.

Skrivet av Jalle64:

Ja det är en massiv kampanj för INTEL mot AMD inte bara här på detta fora utan överhuvudtaget på internet, för visst är en del av topparna hos INTEL snabbare men långt ifrån allt/alla är bättre än AMD:s diton. Med lite ÖK så kommer även AMD långt.

Det är på modet att vara emot AMD CPU:er. Kom ihåg att 8350 dessutom är två generationer bakom Intel och ändå presterar Haswell minimalt bättre. Vilket i sin tur är lite av en känga mot Intel och marknaden specifikt. Att 8350 skulle vara skräp är en lika svårdödad myt som att AMD inte ens är i närheten av Nvidia på GPU fronten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Rullar på bra tycker jag

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Jahapp.. ser bra ut då tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har inga planer på att köra SLI/Crossfire, kommer endast att använda en skärm och jag håller mig gärna så nära 10.000 Kr som möjligt.
Känner att det är väldigt delade åsikter här gällande valet av CPU. Om man samtidigt tittar på de diagram ni länkat, så känns det som att jag får mer för pengarna om jag väljer AMD's 8350.
Jag vet ju knappast bättre än er och kan inte vara med och argumentera för/emot AMD.

Så vad tycker ni egentligen? Är det värt dem extra 1100 kronorna? Jag planerar även på att välja ett aningen billigare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trice:

Jag har inga planer på att köra SLI/Crossfire, kommer endast att använda en skärm och jag håller mig gärna så nära 10.000 Kr som möjligt.
Känner att det är väldigt delade åsikter här gällande valet av CPU. Om man samtidigt tittar på de diagram ni länkat, så känns det som att jag får mer för pengarna om jag väljer AMD's 8350.
Jag vet ju knappast bättre än er och kan inte vara med och argumentera för/emot AMD.

Så vad tycker ni egentligen? Är det värt dem extra 1100 kronorna? Jag planerar även på att välja ett aningen billigare grafikkort.

Intel är bättre men också dyrare.

I ditt fall så får du nog mest om du väljer AMD.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trice:

Försöker mig för första gången på att komponera en speldator och är då givetvis inte helt hemma på all hårdvara..
Jag skulle vara extremt tacksam om någon vänlig själ har tiden att peka ut ett passande moderkort.

Min lista än så länge:

AMD FX-8350
Gigabyte GA-970A-UD3P
Corsair Vengeance 8GB 1600MHz SO-DIMM
Cooler Master Seidon 120V
Sapphire Radeon R9 290 (ref)
Samsung 840 Evo 500GB
Be Quiet Pure Power L8 630W
Fractal Design Define R4 vit
Asus USB-N13 B1 (USB-WLAN-kort)
Buffalo DVD-RW-brännare (USB)

MVH

Skulle tagit ett annat agg med bättre garantitid och bra byggkvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trice:

Jag har inga planer på att köra SLI/Crossfire, kommer endast att använda en skärm och jag håller mig gärna så nära 10.000 Kr som möjligt.
Känner att det är väldigt delade åsikter här gällande valet av CPU. Om man samtidigt tittar på de diagram ni länkat, så känns det som att jag får mer för pengarna om jag väljer AMD's 8350.
Jag vet ju knappast bättre än er och kan inte vara med och argumentera för/emot AMD.

Så vad tycker ni egentligen? Är det värt dem extra 1100 kronorna? Jag planerar även på att välja ett aningen billigare grafikkort.

Bara en fråga, varför ett 970 chippat moderkort & inte ett 990?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle tagit ett annat agg med bättre garantitid och bra byggkvalité.

Vad är det som inte är bra på detta nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som inte är bra på detta nätagg?

3 mot andra agg i samma prisklass som har 5 år. Är det ens 105 codningar i detta? Dom sänkte ju garantitiden på detta agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

3 mot andra agg i samma prisklass som har 5 år. Är det ens 105 codningar i detta? Dom sänkte ju garantitiden på detta agg.

Länk/ar till dina påståenden?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Länk/ar till dina påståenden?

Att dom sänkte garantitiden?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Den stämmer nu recessionen efter påpekande #13680900

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kör på en 8320-8350 med ett Sabertooth 990fx bräda samt en ok kylare så kan du även klocka skiten ur cpun sen om du vill det. Ovärt som fan att lägga extra pengar på en Intel Cpu när den ger några få fps mer.

Fattar inte allt hat mot AMD här på Swec. Dom gör absolut inte skit och har man tight budget så är det smartare att köra AMD.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |