Ljud från datorn och bild från Konsol(HDMI) samtidigt? Mixer+Receiver?

Permalänk
Medlem

Ljud från datorn och bild från Konsol(HDMI) samtidigt? Mixer+Receiver?

Hej,

Jag har fastnat i planeringen av underhållningssystemet till lägenheten och undrar hur jag ska få allting att gå ihop. Största problemet är med ljudet (det jag fattar minst framför allt) så lägger det i detta forum.

Prylar i systemet:
1x Projektor (Benq W1070) - För att spela upp film och spela konsoler samt även en del datorspel på.
2x Aktiva Högtalare (Benq W1070) för att köra ljud på.
1x Dator (se mer nedan)
1x Hörlurar (standard 3,5mm ljud)
1x Mikrofon (standard 3,5mm)
1x Xbox 360
1x Wii U
1x Gamecube
1x Digitalbox för att kunna se på skogstv

Datorn har grafikkortet Nvidia Geforce GTX 770 samt 2x24" skärmar från Dell som alltid är inkopplade och bara behöver gå till datorn.

Grundläggande principer:
- Inte behöva mecka med sladdar för att byta mellan olika ljud/bild konfigurationer.
- Undvika i den mån det går fjärrkontroller för att styra övergångarna. Helst per automatik och styrt via datorn. Styrning via mobil går bra (Android Nexus 4, rooted).
- Hålla kostnader nere i den mån det går.
- Ljudkvalité är nice men funktion är bättre.

Målbild:
- Kunna spela musik från datorn i högtalarna samtidigt som bilden på projektorn är från någon av konsolerna. Givetvis ska det vara enkelt att ha ljud och bild från samma källa också.
- Kunna byta ljudutgång från konsolerna till smidigt (mellan högtalare och hörlurar [för att inte störa grannarna på natten]).
- Kunna kontrollera hela paketet från datorn (dröm vore från mobilen via scripts eller liknande)

Jag har ingen aning var jag ska börja men jag känner att det borde vara lösbart om man bara har skallen på plats och vet hur alla prylar funkar.

Tack på förhand!