Wooohoo! No more OEM-BIOS! Behöver hjälp dock...

Permalänk
Medlem

Wooohoo! No more OEM-BIOS! Behöver hjälp dock...

Hej Experter!

Jag känner mig smått euforisk eftersom jag just lyckats flasha bort min OEM-bios, mot en "skarp" version. Som en föjld av detta blev några tidigare låsta fält i bios nu valbara, exempelvis spänning till CPU och minnen, samt FSB-frekvens :D.

Har tidigare lyckats överklocka genom en windowsapplikation, men inte kommit särskilt lång - jag misstänker att detta dels beror på att min processor är en Willamette och att mitt minne är ganska slött (PC133). Kör idag FSB i ~114 MHz. Allt däröver gör att datorn krashar.

Jag vågar inte, utan vägledning, tips och råd pilla på volt-inställningarna. När dör en Willamette (northwooden skall ju tydligen inte gilla spänningar högre än 1.75V, men jag misstänker att detsamma inte gäller willametten - då min VCore enligt bios redan är 1.70 V)?

Hur är det egentligen? Kan jag höja VCore utan att sabba processorn och i så fall hur mycket? Kommer det att möjliggöra högre FSB-hastighet?

Hur är det med Vmem? Ger det nåt att öka denna? Eller är det bara dumt och "farligt"? Hur mycket kan jag riskfritt öka Vmem?

Jag skulle vara otroligt tacksam för vägledning, råd och tips!

Mvh
/Danne

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator, kan vara bra att veta?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Datorn är (var ) en Fujitsu/Siemens-historia.

• Moderkortet är ett MSI 6391 ("Pro 4" tror jag visst att MSI kallar det).

• Processorn är en P4 1.7 Willamette

• Minnet är 1*256 + 1* 512 PC133 SDRAM

Kom just på att övrig info finns i min sig. Värt att understryka är att det nu alltså inte finns en pinal kvar av Fujitsu/Siemens i burken. Också värt att notera är att funkar precis som det ska. Är lite osäker på hur jag skall göra för att lyckas klocka lite bättre bara.

Mvh
/Danne

Visa signatur

[size="1"]Befintlig leksak: P4 1.7@1.94 | MSI-6391 | 768 MB SDRAM | Sapphire Radeon 9700 Pro Atlantis | SB Audigy2 Platinum + Inspire 6700 | 19" Philips CRT + 17" Tandberg CRT | Antec 430W PSU | Antec 1080 AMG Chassie | 3½" Fan Controller
Leksak jag önskar mig just nu: En uppsättning 18" ///AMG Monoblock II[/size]