Försäljningen av persondatorer på den värsta nedgången någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Lenovo's billiga laptops håller en hög kvalitet jämfört med prislappen. Dem har ett relativt bra rykte.

Jag gillar Lenovo, stabila datorer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nä precis. Varför skulle det vara intressant att veta vad 95%+ av marknaden gör? Fokusera på den lilla gruppen som bygger egna datorer istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är redan väl förstått att marknaden för persondatorer krymper till förmån för plattor och mobiler. Det vi ser är helt enkelt en trend där de som tidigare köpte billiga laptops/notebooks för surfande migrerar till mobila enheter. Vad detta marknadssegment har för sig är över huvud taget inte intressant för utvecklingen på entusiastfronten.

Permalänk

Det är ju enbart intels fel att försäljningen går ner, då som av stragetiska skäl släpper processorer som redan var färdig utvecklgade för flera år sedan, skulle dom släppa det dom tänkt släppa t.e.x 2015 nu direkt så hade det tagit fart..

Permalänk

Som sagt många orsaker till varför pc marknaden sjunker. Vad jag upplever har utvecklingen stagnerat, vilket innebär att folk idag i princip bara kan köpa samma skit som de redan har och behovet att uppgradera då inte är så stor, medans det finns en snabb utveckling på annan front (mobiltelefoner, surfplattor etc) som folk hellre spenderar pengar på.

Men det blir väl snart där som med datorer, många som jag sitter där med våra nallar och surfplattor och undra vad vi ska ha skiten till? Och att efter något år köpa en likadan dålig produkt känns inte för mig så meningsfullt. Och jag har svårt att se att vanligt folk som köper en platta från +2000kr känner något behov att köpa en ny om något år, då man i princip bara kan surfa på de nya också.

Jag tror dock att folks allt mer användning av datorteknik kommer leda till att de behöver ha kraftiga datorer hemma, men det krävs först att det händer något. Bara en sådan sak som att redigera film kräver sin dator och i princip "alla" idag har hdfilmkameror om än dåliga som sitter på mobilen.

Något som talar emot en kraftig dator i hemmet är alla molmtjänster, i vilket fall folk kommer ha behov av allt mer datakraft.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt många orsaker till varför pc marknaden sjunker......

...... i princip "alla" idag har hdfilmkameror om än dåliga som sitter på mobilen.

Något som talar emot en kraftig dator i hemmet är alla molmtjänster, i vilket fall folk kommer ha behov av allt mer datakraft.

Håller med helt och hållet!

Tack vare bra kameror i mobiltelefonerna så skulle man ju kunna tänka sig att intresset ökar för bild- och filmbehandling, vilket i många fall kräver mer avancerad mjuk- och hårdvara.

Sen är det ju som du säger att mer och mer kan göras i molnet. Men även beräkningarna/prestandan kan ju lösas där (i viss mån). Så det kanske "går på jämt ut."

Personligen kommer jag nog behöva uppgradera min Vivotab om ett litet tag, då Atomen inte riktigt klarar prestandakravet för att jag skall känna mig nöjd och ha ett helt lagg-fritt surfande.

Finns nog något trevligt lagom till Windows 9

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt många orsaker till varför pc marknaden sjunker. Vad jag upplever har utvecklingen stagnerat, vilket innebär att folk idag i princip bara kan köpa samma skit som de redan har och behovet att uppgradera då inte är så stor, medans det finns en snabb utveckling på annan front (mobiltelefoner, surfplattor etc) som folk hellre spenderar pengar på.

Men det blir väl snart där som med datorer, många som jag sitter där med våra nallar och surfplattor och undra vad vi ska ha skiten till? Och att efter något år köpa en likadan dålig produkt känns inte för mig så meningsfullt. Och jag har svårt att se att vanligt folk som köper en platta från +2000kr känner något behov att köpa en ny om något år, då man i princip bara kan surfa på de nya också.

Jag tror dock att folks allt mer användning av datorteknik kommer leda till att de behöver ha kraftiga datorer hemma, men det krävs först att det händer något. Bara en sådan sak som att redigera film kräver sin dator och i princip "alla" idag har hdfilmkameror om än dåliga som sitter på mobilen.

Något som talar emot en kraftig dator i hemmet är alla molmtjänster, i vilket fall folk kommer ha behov av allt mer datakraft.

Det där argumentet kommer upp gång på gång, redigera film?

Ja, för det är ju något som gemene man gör på sin hem dator?

Permalänk
Medlem

Köpte en http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... idag för att ha något att anteckna med i skolan och underhålla mig på rasterna, är hittills väldigt imponerad av prestandan och kvaliteten man får för pengarna, men ni ser ju alla vad som saknas på den och det är windows 8 som jag verkligen inte klarar av :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av lizman2:

Det där argumentet kommer upp gång på gång, redigera film?

Ja, för det är ju något som gemene man gör på sin hem dator?

Redigera filmklipp var är kanske det rätta ordvalet och detta har varit en hobbysyssla som många sysslade med sedan super8 från sent 60tal. Skillnaden idag emot förr var att utrustningen var dyr, idag har som sagt de flesta redan en filmkamera om än dålig och sedan klipputrustning (dator). Och det är bara se på facebook m.m. hur gemene man lägger ut sina filmklipp.

I vilket fall allt efter mer datorprylar kommer så kommer allt behovet att bearbeta och lagra informationen också att komma, nu går detta i.o.f.s. kanske göra via molmtjänster då vanligt folk är för dumma att organisera sin data på egen hand.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Detta är en helt naturlig utveckling då de flesta datorer idag är *Good Enough* rent prestandamässigt.

Det är fortfarande hur många människor som helst som köper och använder datorer, men man byter inte länger dator för att uppgradera på samma sätt som förut. Man byter för att batteriert inte laddar, skärmen är repig, hörlursuttaget glappar och två tangenter fattas.

Permalänk
Medlem

Förr byggde jag ny dator vart 3:e år ungefär eftersom det var nödvändigt, främst för att spela de senaste spelen. Nu sitter jag på en 5 år gammal dator och känner inget behov av en ny. Jag spelar fortfarande mest spel från millennieskiftet +/− 5 år, alla konsollportar som släpps på PC nu är ju inget att ha. De enda bra spelen, enligt mig, som släpps nuförtiden är indiespel som flyter hur bra som helst på min gamla dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Eller hur. Skulle jag aldrig någonsin göra. Då blir ju mobilen en värdehandling. Den är stöldbegärlig som den är.
Läst det finstilta på bankernas villkor?
I princip ersätter dig inte banken med en enda krona om du haft tillgång till banken på mobilen och den blir stulen/rånad!
Har en bekant som inte sparade några som helst lösen i mobilen. Han upptäckte dagen efter krogen att den var borta. Han loggade in på banken sida och såg att någon hade tömt kontot. Bankens syn på det hela - Han var oaktsam och skulle inte ersättas!
All information går tydligen att återskapa lätt oavsett om man sparar lösenord eller inte.

Du är naiv som tror att banken ens har några pengar, om du bara visste vad som skulle ske om ett fåtal procent skulle vilja ha alla samtidigt! Guld, silver och eventuellt kryptovalutor är framtiden (finns väldigt många nu, osäkert vilka som blir kvar efter bubblan).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att folk inte köper datorer i samma utsträcknings som förr. Då en C2D räcker den till det mesta så för den vanliga användaren/kontorsnissen(främst office) finns det ingen orsak att uppgradera. Därtill finns det en stor skara vanliga konsumenter som just handla sina nollmarginal maskiner på elgiganten för 3000kr. Försäljaren får troligtvis upp dem med 1000-2000kr genom att vifta med större hårdskiva och stöd för mer minne. De är mer eller mindre designade speciellt för att en aggressiv försäljare skall få kunden att välja den lite dyrare skitmaskinen med "större" numror och kunden tror att hon gör ett kap. Eller så köper hon en iPad för samma pris och blir troligtvis mer nöjd med den eftersom större delen av dataandet går ut på att browsa internet.

PC tillverkarna har satt allt för mycket energi och marknadsföring på sitt race till bottnet istället för att satas på bra produkter till konsumentmarknaden. Skärmutvecklingen för laptops har före apple satt igång skärmracet backat sedan 2002, en stor del av alla "billiga"(under Macbook airens pris) rullar ännu med 5200rpm hårdskivor och har en abysmal batteritid.

Skulle vara intressant att se hur försäljningen fördelar sig mellan företags- och konsumentmarknaden då konsumentmarknaden går ut på att produkten skall se shiny ut i affären medan medelstora-stora företag köper tusentals maksiner i bulk med supportkontrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboDDD:

Anbändandet har rasat det med. Surfplattor är framtiden för gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag aldrig skaffa Laptop eller Surfplatta. Jag är en av dom som bygger alla mina datorer själv sedan min första Pentium 90MHz. Det är väl tur att det finns idioter som morsan och hennes sambo. Går hårddisken sönder så köper dom en helt ny dator istället för att byta disken. Förut så vara det jag som fixade allt det där åt dom, men började tröttna när saker och ting började krångla allt oftare. Pensionärer ska inte ha nåt dom inte kan hantera, men det är ju bra för försäljningen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Windows 8 är problemet med sämre försäljning, utöver surfplattornas framfart.
Lägg i Windows 7 igen i datorerna så ska de få se på andra bullar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Då har PC fortfarande en enorm fördel: Man kan ha till exempel tre stycken 30-tummare i porträttläge för totalt 6480x3840 – eller man hade iallafall kunnat det om inte folk var så nöjda med 1366x768 och 1920x1080 att skärm- och datortillverkarna kan fortsätta kalla det "Hå De" respektive "Full Hå De" (vilket för många låter som att det inte kan bli bättre) och tjata om "fantastisk skärpa och oöverträffad detaljrikedom".

Arbetsytan på en surfplatta, i pixlar men framförallt i kvadratmeter, är för liten för seriöst kreativt arbete. De OS som finns på surfplattor idag är inte heller utvecklade med den användargruppen i åtanke: Normalt kör man ju appar i fullskärm, och det är bra på vissa sätt, men värdelöst för kreativt arbete.

Det finns ju bra plattor också ex Surface pro, tänk dig hur de blir i framtiden när intel fixat sina gpuer, och om får fler usb/displayport genom dockning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så länge jag spelar kommer jag inte att byta bort min stationära dator, bara uppgradera och byta upp mig så klart.

Har en laptop, en smartphone och en surfplatta som kompletterar mitt behov men fortfarande så gör jag till 90% allt på min stationära, oavsett om det är arbete eller nöje.

Däremot måste jag erkänna att surfplattan (iPad Mini Ret 32GB 4G) har ersatt laptopen på resande fot. På grund av smidigare format och bättre batteritid.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Vågar nog garantera att merparten av dessa protestanter mot W8 INTE är de som inte öppnar sidopanelen.

Protestanterna tillhör nog mer gruppen som tar av panelerna. Typ sådana som du

Glädjande i så fall. Det innebär ju att en överväldigande majoritet av de som kör Windows 8 tar av sidopanelen och rengör datorn då och då.

Skrivet av Evil Peter:

Min förra dator dammsög jag inte en enda gång och när jag plockade ur några grejer ur den var det inte mycket damm i ändå. Den nuvarande har bättre dammfilter så jag förväntar mig inte behöva dammsuga denna heller, så det rör sig inte bara om mer sällan i mitt fall, snarare inte alls.

Livslängden förkortas naturligtvis men förmodligen bara i ett fåtal fall så den går sönder innan datorn anses för långsam. En annan postare här gav ju ett exempel på en som klarat sig 10 år och jag är inte ett dugg förvånad. Om datorer gick sönder så lätt som du påstod skulle det blivit väldigt mycket snack om det pga garantivillkor som i princip förstör datorerna.

Bättre dammfilter... Det är större skillnad på att ha ett dammfilter och inget alls än att ha ett och ett bättre.

Om datorer i teorin "klarar" sig så beror det väl sannorlikt på att så gott som alla processorer klockar ner sig om de blir för varma, och då blir datorn segare, och det borde folk reagera på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Undra på att folk inte vill köpa en sprillans ny dator och få ett OS som är fulare än win 3.11!!

Och dessutom användarfientligt. Utveckligen går bakåt med win8! Allt snyggt från win7 borttaget och ersatt med hemska fula enfärgade block av grälla gräsliga färger. Ack ack om dom som klagade på att win XP hade grälla barnsliga färger om de ändå visste vad onda M$$ hade i store för dem.

Gemene man kanske är lite dum, men inte fullt så korkad som M$ verkar tro!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Undra på att folk inte vill köpa en sprillans ny dator och få ett OS som är fulare än win 3.11!!

Och dessutom användarfientligt. Utveckligen går bakåt med win8! Allt snyggt från win7 borttaget och ersatt med hemska fula enfärgade block av grälla gräsliga färger. Ack ack om dom som klagade på att win XP hade grälla barnsliga färger om de ändå visste vad onda M$$ hade i store för dem.

Gemene man kanske är lite dum, men inte fullt så korkad som M$ verkar tro!

Here Yee Here Yee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Windows 8 är problemet med sämre försäljning, utöver surfplattornas framfart.
Lägg i Windows 7 igen i datorerna så ska de få se på andra bullar.

Tror nog bara det behövs att återinföra startmenyn samt ge möjlighet att köra "apparna" på vanliga skrivbordet istället för startskärmen. Känns då som en bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Som många säger beror det på att folk helt enkelt redan har datorer hemma som är tillräckligt bra.

När det kommer till surf dock... Är det på allvar folk här som hellre sitter med en surfplatta och surfar än att använda t.ex. en bärbar dator? En bärbar dator är så extraordinärt mycket snabbare att använda. Att bara ha 10 tabs öppna på en surfplatta är ju direkt jobbigt och rörigt medan detsamma knappast är ett problem på en bärbar.

Sen ska vi inte tala om att så fort man ska göra annat än att konsumera data fallerar surfplattor och mobiltelefoner väldigt fort. Surfplattor och telefoner är rena konsumptionsapparater som inte på något vis lämpar sig för att skapa något som ens börjar likna något seriöst.

Vi kan ta att skriva detta inlägg. Vad var bekvämast? En stationär, en bärbar eller att köra ut det på surfplattan?
Givetvis de två första.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara mobiler och surfplattor som konkurrerar ut bärbara och stationära datorer.
Även NAS:ar och TV-spel slåss om datorköpare.

Här hemma hade vi runt 2011-2012. 4 datorer på två personer + 1 undanställd och komponenter för en eller två till. Till vilken nytta?

Idag har 1 stationär (AMD A10-5700 i TV-bänken), 1 bärbar (ASUS i7+GT750M som ofta används vid skrivbordet med extern skärm) båda med Win7.

Dessutom 2 Surfplattor (Den ena är mer en Androiddator) och 2 mobiler (Alla med Android) (+ En drös avlagda och samlings mobiler).
Kan tillkomma en PS4 till våren, kanske...

Vill man koppla upp sig för att kolla upp något på Internet så surfplattan första val eftersom de är så smidiga.
Även för spel är surfplattorna första val eftersom det finns så många billiga och skoj spel till Android.

Med NAS tillgång och uppkopplad till TV:n så ersätter surfplattan även datorn som HTPC. (Fast det behövs smidigare trådlös anslutning av ljud och bild)

Undrar just om vi har någon Windowsdator kvar 2015 när Win9 släpps...

Red: Har även två datorer undanställda (tillsammans med en trasig TV och ett par slitna högtalare)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man inte riktigt gämnföra att öppna en dator med att mecka med en bil. För att mecka i en bil krävs en hel del kunskaper om en rad olika ämnen, medans för att bygga en dator krävs endast läskunskap, det vill säga, att läsa manualen. Men det kanske är bra att få vågar öppna sidopanelen?

Att meka i en bil är i många fall inte heller speciellt komplicerat. Precis som när det gäller datorer så går det att läsa sig till det mesta.
Jag tror att många inte vågar skruva själv i bilen. Precis som de inte vågar öppna upp en dator heller.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man inte tar av sidopanelen och rengör (och särskillt då på en OEM-dator utan dammfiler och andra finesser) så lär den klogga igen och dö efter ett halvår. Det är vanlig jävla självbevarelsedrift att ta isär och rengöra grejer med fläkt då och då. Visst har jag under mina snart 30 levnadsår stött på folk som köpt färdigbyggt skit (och ångrat sig, som du påpekar), men att inte rengöra finns inte.

Eller finns och finns... det gör det nog... Men det är lite som att aldrig rengöra golvbrunnen i badrummet, fläktfiltret ovanför spisen, avrinningshålet i kylskåpet osv.

Jag har då aldrig träffat en 40 plussare som någonsin haft en endaste liten tanke på att datorer måste rengöras..
Men man kan säga samma sak med dina andra exempel. Många 20 åringar har inte en tanke på att rengöra t.ex. fläktfiltret ovanför spisen..

Många vet inte ens att man måste byta luftfilter på bilen..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag har då aldrig träffat en 40 plussare som någonsin haft en endaste liten tanke på att datorer måste rengöras..
Men man kan säga samma sak med dina andra exempel. Många 20 åringar har inte en tanke på att rengöra t.ex. fläktfiltret ovanför spisen..

Många vet inte ens att man måste byta luftfilter på bilen..

Bara hoppas för deras skull att de har hemförsäkring då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är speciellt oväntat att mindre personer köper färdiga datorer då mer och mer köper komponenterna och bygger själva istället. Byggde själv datorer till mig själv och 3 vänner förra året.

Lite konstigt att det inte tar med försäljning av datorkomponenter i undersökningen

Visa signatur

Cooler master HAF-X | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire R9 Fury | Corsair Vengeance 16GB DDR4 (2x8) | NZXT Hale90 850W | Corsair Force Series MP500 120GB | samsung SSD 840 PRO 256GB | Corsair SSD force gt 120GB | Seagate barracuda 2TB 7200 rpm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är väl inte så konstigt.

  • Microsoft tvingar på folk Modern UI i Windows 8 som ingen vill ha.

  • Få nya datorer skeppas med Haswell. Massa gammalt som Ivy Bridge, USB 2, etc där ute.

  • Hänger kvar på gammal teknik som mekaniska hårddiskar, VGA portar, USB 2, optiska enheter, etc.

  • Ny dator kommer förinstallerad med så mycket skräp att den segar mer än 10 år gammal dator.

  • Lågupplösta skärmar med sämre upplösning än en 4-tums telefon.

  • Bärbara som är fula, plastiga, tjocka och klumpiga.

  • Stor död-yta runt skärmpanelen.

  • Stora fula loggor med hög konstrast.

  • Gamla datorer fungerar bra.

Folk hatar PC för dom upplever det som så jävla långsamt. Mekaniska hårddiskar och spyware. Datorn blir så seg att den blir helt oanvändbar.
Med en mobil eller platta, så är det alltid snabbt och responsivt och okomplicerad.

Finns en massa billiga datorer för 2000-4000 kr. Men alla är Ivy Bridge. Ska man ha Haswell kostar det över 7000 kr. Då kan man lika gärna köpa en Macbook Air för 8500.

Det är nog många som hellre köper en Chromebook eller en Macbook istället för en Windows PC.

Ska man ha en bärbar med Haswell och SSD så kostar det typ 10000-20000, speciellt om man inte vill ha en med skit upplösning. Inte värt det.

Håller med till 100%. Det är precis detta som ligger bakom raset på PC-marknaden men det är väldigt få "experter" eller "analytiker" som insett detta. De kommer bara med en massa andra tokiga förklaringar istället.

Det finns ingen anledning överhuvudtaget att en bärbar idag med Haswell, SSD osv inte ska kosta max runt 5 tusen. Allt annat är bara bluff och försök att kränga gamla hyllvärmare. Tom med en medioker laptop för ca 3 500 med en ren ominstallation och där man slänger i en SSD disk för typ 700 Kr kör ju 8:or runt nästan allt nytt som släpps under 7 tusen kr-klassen.

Om inte tillverkarna snabbt inser att mekaniska hårddiskar och lågupplösta skärmar och en dator med gamla skräpkomponenter inte måste bort så fortsätter blodbadet. Och för guds skull, anställ några kompetenta designers med för en gångs skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Inte så konstigt. Vet massa folk i min närhet som inte ens har laptop, Morsan betalar räkningar på "paddan". Allt finns ju där för vardagsbruk.
Flera polare har bara bärbar för att skriva rapporter till plugg osv.

Låt de som är lågproduktiva i sin IT-vardag leka med "paddor" och telefoner. Ska man göra något mera seriöst och få lite effektivitet så är det bra ergonomi som stor skärm, bra sittställning och fullstora tangentbord som gäller. Dessutom ska man använda detta i hela sitt liv så lär man vara invalid efter att ha suttit med små skärmar och taskiga arbetsställningar.

Mobila enheter är ett bra komplement men det är där det stannar. Jag har använt pekdatorer och mobila enheter medans många på detta forumet sprang runt i blöjor. Så det är varken särskilt nytt eller ball för en själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Låt de som är lågproduktiva i sin IT-vardag leka med "paddor" och telefoner. Ska man göra något mera seriöst och få lite effektivitet så är det bra ergonomi som stor skärm, bra sittställning och fullstora tangentbord som gäller. Dessutom ska man använda detta i hela sitt liv så lär man vara invalid efter att ha suttit med små skärmar och taskiga arbetsställningar.

Mobila enheter är ett bra komplement men det är där det stannar. Jag har använt pekdatorer och mobila enheter medans många på detta forumet sprang runt i blöjor. Så det är varken särskilt nytt eller ball för en själv.

På 1990-talet sa man samma sak om bärbara datorer. När allt fler valde bärbara i stället för stationära datorer som hemdator.

Redan idag kan de flesta surfplattor och mobiler kopplas till externa skärmar och tangentbord+mus.
Jämför en surfplattor som Lenovo A10 och ASUS transforner med bärbara datorer.

Det är inte vettigt att kräva hårdvara för 10-15 000 eller uppgradera datorer för priser som motsvarar en surfplatta för kronor för att spela spel som Battlefield 4. När samma spel finns till TV-spel. Själv väljer jag att spela enklare spel som körs på Android, spelen kostar bara bråkdelar av ett hypat BF4...

Själv störs jag mest av fläktarna i Windowsdatorer, bara för att göra samma jobb som en fläktlös surfplatta kan.

Allt eftersom våra två kvarvarande Win7 datorer slits/blir omoderna, kan jag bara se ett skäl till att köpa ny Windows/Linux/OSX dator, det är för foto och videoredigering.
Lustigt nog så har min Androiddator Lenovo A10 ett enkelt videoredigeringsprogram förinstallerat...

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det låter väldigt dåligt men vi har ju sett rapporter på att entusiastmarknaden växer då det säljs fler komponenter.
Som skrevs tidigare i tråden så beror det ju på att surfplattor smarta telefoner räcker för medelsvenssons behov.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]