Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia?

Hej allihopa. Jag har tänkt köpa nytt grafikkort men jag vet inte vilket jag ska köpa. Mantle är ju väl omtalat men är det värt att vänta på det? Det kan ju bli en flopp eller så blir det asbra. Korten som jag funderar kring specifikt är antingen ett GTX 770 eller ett AMD R9 280X. Jag skulle gärna vilja veta vilket att välja som smartast val.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Beror på speltitlar och vilka funktioner du vill ha samt budget. Finns inget universellt svar.

Permalänk
Medlem

Dom presterar likt. Fördelen 280x är är jo mantle och cryptovalutor
På andra sidan så ser batman origins grymt ut med physx.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en nvidia-fanboy, har aldrig haft minsta problem med mina kort så..

Nvidia har mindre problem med drivrutiner, men som det verkar så jobbar AMD på att komma ifatt.

Har precis köpt två 290x för att bl.a kunna mine'a cryptovalutor. Får se hur jag säger om ett halvår

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Beror på speltitlar och vilka funktioner du vill ha samt budget. Finns inget universellt svar.

This.

Det är helt upp till dig vad du väljer utefter dina preferenser. Själv blev det ett 770 OC från Gigabyte och jag är sjukt nöjd. Shadowplay var en stor bonus för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Sitter på samma båt! Dock lirar man på 1440p och 3-4gb vram e en fördel hos AMD. Sitter och väntar på eftermarknadskylare till 290 och mantle resultatet innan jag bestämmer mig

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

This.

Det är helt upp till dig vad du väljer utefter dina preferenser. Själv blev det ett 770 OC från Gigabyte och jag är sjukt nöjd. Shadowplay var en stor bonus för mig.

Ooooh shadowplay såklart. Grymt. Behöver bara en screnshot funktion

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zackord:

Sitter på samma båt! Dock lirar man på 1440p och 3-4gb vram e en fördel hos AMD. Sitter och väntar på eftermarknadskylare till 290 och mantle resultatet innan jag bestämmer mig

Kommer aldrig över 2GB VRAM om du inte kör CF för GPU kommer flaska innan dess.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Mitt 7970ghz använder ca 2100mhz på 64 spelare i bf3 på ultra. Med min fx 8350 och på en 60hz 1920x1080 skärm

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rasmusen98:

Mitt 7970ghz använder ca 2100mhz på 64 spelare i bf3 på ultra. Med min fx 8350 och på en 60hz 1920x1080 skärm

För att du har 3GB så den kan allokera mer minne, samma som mina Titan gör.

Jag vet

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

2 Ghz på GPU:n? Jisses

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad jag har läst tidigare så har vissa nått ca 2.2gb vram i bf4. I 1440p dvs

Edit: Ska kolla lite mer ikväll när jag kommer. Tvelander kan inte ha fel!

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Avstängd

Nvidia. AMD är enligt mig inget att ha. För det första så är deras kylare sisådär. Deras kort blir otroligt varma och deras drivers är inte precis top-notch. För det andra så gillar jag inte hur dem är sneaky "friendly" medan Nvidia är ärliga och säger "nej detta är vårt ni kan inte använda G-Sync för tillfället" så säger AMD "ja ni kan använda den" fast vad dem inte säger är att hela är baserad på GCN. För det tredje är AMD mjukvara skräp. Allt är tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Nvidia. AMD är enligt mig inget att ha. För det första så är deras kylare sisådär. Deras kort blir otroligt varma och deras drivers är inte precis top-notch. För det andra så gillar jag inte hur dem är sneaky "friendly" medan Nvidia är ärliga och säger "nej detta är vårt ni kan inte använda G-Sync för tillfället" så säger AMD "ja ni kan använda den" fast vad dem inte säger är att hela är baserad på GCN. För det tredje är AMD mjukvara skräp. Allt är tredjepart.

Nvidia är bra på PR.

AMD... not so much.

Tydligt exempel!

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Att säga AMD eller Nvidia är lite som att fråga om du ska köpa Volvo eller Ford. Den ena har fördelar den andra inte har, och viceversa. Sen att Volvo är bättre än Ford är en annan femma, men därför kan man sätta antingen AMD eller Nvidia som Volvo så blir båda parter glada.

VIA kan få vara SAAB. Bra en gång i tiden men som nu har 0,7% av marknaden.

§ 1.6
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Kolla inte på märket utan snarare på vilka kort som finns för din budget, hur korten presterar i spel du spelar och vilka "features" du vill ha.
AMD: Mantle, Trueaudio, (freesync), mycket snabbare för kryptovalutor
Nvidia: PhysX, Shadowplay, G-Sync

Nu vet vi inte än om Mantle, Trueaudio och FreeSync är någonting bra så det kanske kan vara värt att vänta.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Skrivet av Zackord:

Kan stämma, Men varken GTX 770 eller 280X orkar driva BF4 Ultra i 1440P, Som Tvelander sa, GPU kommer att flaska innan minnet gör det.

Samma sak som att du skulle köra igång BF4 i 4k med ett GTX 770 4GB, Du skulle förmodligen komma upp över 3GB i minnesanvändning, Men du skulle ha långt ifrån spelbar fps.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Jag vet inte hur det är med AMD, men med Nvidia så ska du helst flasha om firmware så du blir av med GPU boost. Kortet kommer prestera bättre både på luft samt vatten. Kollar man länken Rasmusen98 länkade så är AMD att föredra. Bara hoppas MANTLE blir inom ramarna för förväntningar alla har.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

Hej allihopa. Jag har tänkt köpa nytt grafikkort men jag vet inte vilket jag ska köpa. Mantle är ju väl omtalat men är det värt att vänta på det? Det kan ju bli en flopp eller så blir det asbra. Korten som jag funderar kring specifikt är antingen ett GTX 770 eller ett AMD R9 280X. Jag skulle gärna vilja veta vilket att välja som smartast val.

Tjena
Att välja mellan Amd eller Nvida är som att välja mellan Pest eller Kolera.
Amd tycker 50% Nvidia tycker 50%
Det är lika svårt att säga vilka dator tillbehör ( Mus ) osv..... som är bäst.
Jag har alltid haft ATI/AMD men jag säger inte att det är det bästa , men det har fungerat utmärkt för mig.
Lycka till , Med vänlig hälsning / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

"Deras kort blir otroligt varma" - Det är användaren själv som väljer vilken temperatur kortet ska ha.

"Deras drivers är inte precis top-notch." - Några bevis/fakta på det?

"För det andra så gillar jag inte hur dem är sneaky "friendly" medan
Nvidia är ärliga och säger "nej detta är vårt ni kan inte använda G-Sync för tillfället"
så säger AMD "ja ni kan använda den" fast vad dem inte säger är att hela är baserad på GCN." - Så du säger att AMD är oärlig för en enda kommentar? Om du menar Mantle så är det bara för Nvidea att svälja stoltheten och stödja det på sina grafikkort.

"För det tredje är AMD mjukvara skräp. Allt är tredjepart." - Det är väll bättre att ett tredjeparts företag gör mjukvaran än att ett företag som gör grafikchip gör det? Källa på att det är skräp?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zackord:

Men jag menar att du kommer få så låg FPS att det inte är värt att maxa med singel kort 2560x1440.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Gått på all reklam från nvidia och hört på för mycket nvidia fanboy som tycker AMD´s drivers är skräp?

Varför deras 290 och 290x går varma är för dom är gjorda så. antagligen för att hålla nere kostnaden och vara billigare än nvidia för samma prestanda. Dessutom var det dåligt med gpu:er, så 3:dje part tillverkarna kunde inte sätta på sin kylare från nu.

Märk väll att jag sitter på 670, innan du tänker AMD fanboy. Drivers för nvidia är ingen dröm häller 6xx och 5xx, har problem med nyare drivers.

shadowplay buggar för vissa dessutom (ingen färdig fungerande funktion än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/prestanda... Bra test med många spel/kort.G-sync ensamt får mej att välja nvidia.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Det är användaren själv som väljer vilken temperatur kortet ska ha.

Fel, och så är dom kända för att va varma (290/290x). Jag vill ha 10c i load, går det med 290x? Isåfall så har du rätt.

Skrivet av Marcsmen:

Det är väll bättre att ett tredjeparts företag gör mjukvaran än att ett företag som gör grafikchip gör det? Källa på att det är skräp?

Jag tycker det borde vara bättre om dom som gör sina egna chip även gör mjukvaran då dom borde veta bättre om hur dom ska forma sin mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men jag menar att du kommer få så låg FPS att det inte är värt att maxa med singel kort 2560x1440.

hmmm, satt här och funderade...pratar vi om 280x eller 290? För 290 ska väl klara bf4 ultra 1440p utan aa ganska hyfsat? Vilket va kortet jag syftade från början ^^

Edit även med aa ska den klara ca 50fps?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juugz:

Ursäkta men va?! Till att börja med så finns det inga hinder för att Nvidia ska använda Mantle och bara för att det kodas mot GCN så betyder det inte att det inte går att köra på andra arkitekturer så hur du får det till att AMD inte är ärliga förstår jag inte. Deras kylare är sisådär? Du menar referenskylare? Vad har det med GPUn att göra? Dessutom mjukvaran skräp? Har du missat alla dessa trådar som påpekar att Nvidia även de har problem?

TS, killen ovan har ingen koll på vad han uttalar sig om..

Vad du än väljer så kommer du antagligen att vara nöjd med kortet.

Skrivet av Broken-arrow:

Gått på all reklam från nvidia och hört på för mycket nvidia fanboy som tycker AMD´s drivers är skräp?

Varför deras 290 och 290x går varma är för dom är gjorda så. antagligen för att hålla nere kostnaden och vara billigare än nvidia för samma prestanda. Dessutom var det dåligt med gpu:er, så 3:dje part tillverkarna kunde inte sätta på sin kylare från nu.

Märk väll att jag sitter på 670, innan du tänker AMD fanboy. Drivers för nvidia är ingen dröm häller 6xx och 5xx, har problem med nyare drivers.

shadowplay buggar för vissa dessutom (ingen färdig fungerande funktion än).

Det är snarare kylaren. Användare som bytt bort referenskylaren mot en tredjepartskylare har fått betydligt bättre värden och resultat. I vissa fall handlar det om hela 30 C skillnad vid full load.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

Kan hända att jag är lite för seg nu men jag tänkte tala ur skägget.
Jag valde 280X och vart nöjd men inte tillräckligt.

AMD = Mkt krav på dig som användare att ha reda på vilka drivrutiner som funkar bäst (gamla eller nya osv). R9 serien har haft många problem med drivrutiner. Själv upplevde jag screen tearing vilket var ganska vanligt bland r9 serien. de är ojämna i sin prestationsnivå spel till spel.

Nvidia = Väldigt simpla att ha å göra med. dyra men prisvärda. de har en hög lägstanivå dvs jämn och hög prestationsnivå spel till spel.

Hoppas jag va till någon nytta
Ta hand om er där ute.

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imagine9:

Kan hända att jag är lite för seg nu men jag tänkte tala ur skägget.
Jag valde 280X och vart nöjd men inte tillräckligt.

AMD = Mkt krav på dig som användare att ha reda på vilka drivrutiner som funkar bäst (gamla eller nya osv). R9 serien har haft många problem med drivrutiner. Själv upplevde jag screen tearing vilket var ganska vanligt bland r9 serien. de är ojämna i sin prestationsnivå spel till spel.

Nvidia = Väldigt simpla att ha å göra med. dyra men prisvärda. de har en hög lägstanivå dvs jämn och hög prestationsnivå spel till spel.

Hoppas jag va till någon nytta
Ta hand om er där ute.

Screen tearing har inget med vilken GPU du har. Sedan så har inte Nvidia haft hög lägstanivå. Faktiskt har deras lägstanivåer varit ganska horribla där de bla. släppt drivrutiner som bränt lite äldre grafikkort och dessutom haft drivrutiner som bokstavligt satt eld på kort. Sedan har vi deras underbara GPU boost som hindrar kortet att gå över 80 C (för någon anledning) och det stänger av sig över denna temperatur. Så att påstå att Nvidia kort är simpla att ha och göra med och är enbart klass är naivt att påstå. De har sina egna problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade ett 770 4gb med en okey OC på kanske 1280/7800, körde bf4 allt maxat i kampanjen då den är mer krävande och toppade på ganska exakta 3GB på en 1080p skärm. Använde Gpu-Z för att mäta så ditt påstående är fel. Kan även meddela att 2.5gGB är det vanligaste för mitt kort att använda i bf4. Sedan om det har någon betydelse i FPS i spelet är en annan sak.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3