Permalänk

Bose Quietcomfort 15

Vad tycker ni om dom här hörlurarna. Behöver inget superheadset, bara ett gött headset att lyssna musik på. Kommer att använda dom på bussen och på resor och dylikt.

http://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/headphones-a...

Erik

Permalänk
Skrivet av erkiperki100:

Vad tycker ni om dom här hörlurarna. Behöver inget superheadset, bara ett gött headset att lyssna musik på. Kommer att använda dom på bussen och på resor och dylikt.

Erik

De är bekväma och har bra ljud, men tyvärr så måste man alltid ha batteri i för att kunna använda de.
Det medföljer mick och ljudreglage som är nice att använda när man cyklar, åker bil eller vad som.

Permalänk
Medlem

Provade dom på någon flygplats någonstans i världen och tyckte inte att dom lät bra. Ljudkvaliteten var i klass med mina AKG K490, dock så var brusreduceringen bättre på Bose-lurarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

De är bekväma och har bra ljud, men tyvärr så måste man alltid ha batteri i för att kunna använda de.
Det medföljer mick och ljudreglage som är nice att använda när man cyklar, åker bil eller vad som.

Kan bara hålla med, synd att man inte kan köra utan batteri men det håller i alla fall väldigt länge.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Provade dom på någon flygplats någonstans i världen och tyckte inte att dom lät bra. Ljudkvaliteten var i klass med mina AKG K490, dock så var brusreduceringen bättre på Bose-lurarna.

Men om de har samma ljudkvalite som dina AKG K490 så är ljudet alltså bra?

Permalänk
Medlem

Har ett par på jobbet som jag använder dagligen väldigt bra noise cancelling, folk tror nästan att man driver med dom när man inte märker att någon pratar med en. Med andra ord perfekta i kontorslandskap eller om man reser mycket.

Dessa (QuietComfort 15) är around ear det finns även en modell som är on ear beroende på vad man föredrar.

Är man inte beroende av noise cancelling så finns det säkert lurar med bättre ljud i prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Men om de har samma ljudkvalite som dina AKG K490 så är ljudet alltså bra?

Jag tycker inte mina K490 låter speciellt bra. Dom är helt klart ett kliv upp från Porta Pro men ljudmässigt så presterar dom väl som en vanlig lur för typ 700-800kr kanske.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de inte är så bekväma som de kunde ha varit och man blir fort varm om öronen med dem på, dvs svettigt och man har röda öron efter en längre stund med dem på. QC3 är mycket bekvämare enligt mig, men har inte riktigt lika bra isolering mot oljud eftersom de inte sitter tätt runt öronen som QC15 gör.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erkiperki100:

Erik

Vill nog påstå att det finns väldigt många hörlurar som låter bättre men Bose är oslagbara när det gäller brusreducering. Vill du ha bättre ljud men sämre brusreducering kan Ultimate Ears 6000 vara ett vettigt alternativ. Låter bättre än Bose, går att köra utan batteri/brusreducering och kostar just nu 998:- på Elgiganten:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/LUE6000BK...

Skrivet av furuliden:

Bra ljud är nog att ta i..... Tycker dessutom att brusreducering+vind=skitljud.

Skrivet av Kalium:

Jag tycker inte mina K490 låter speciellt bra. Dom är helt klart ett kliv upp från Porta Pro men ljudmässigt så presterar dom väl som en vanlig lur för typ 700-800kr kanske.

Nja 490/495 är inte speciellt bra heller men har väl, enligt mig, bättre ljud men också lite störande brusreducering. Dessutom inte lika effektiv.

Skrivet av Piece of Cake:

Jag tycker att de inte är så bekväma som de kunde ha varit och man blir fort varm om öronen med dem på, dvs svettigt och man har röda öron efter en längre stund med dem på. QC3 är mycket bekvämare enligt mig, men har inte riktigt lika bra isolering mot oljud eftersom de inte sitter tätt runt öronen som QC15 gör.

Tycker precis tvärtom men den diskussionen har vi ju haft innan Summa-summarum: Man måste testa vilka man vill ha.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bose QC15 köper man för brusreduceringen, inte för ljudet. Men är man beredd att betala en premium för ANC som är överlägsen konkurrenterna så är det bara att köra på. Älskar mina när man reser.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga talare, ljudet är "ok" men brusreduceringen är skitbra.
Dock ska väl tilläggas att det är brus och inget annat som dämpas, jag upplever att när jag sitter på tåget så hör jag inte hur det slammrar men jag hör fortfarande folk i närheten som skrattar eller om de är högljudda.

De är helt oslagbara om man är på ett flygplan eller i en serverhall, men om du vill slippa omvärlden på tunnelbanan kan riktiga slutna lurar eventuella vara bättre för dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Bose QC20 inear ska ju faktiskt vara betydligt bättre än Qc15, både när det gäller ljudet och brusreduceringen. Batteriet är dock inte utbytbart så efter typ 3 år får man köpa helt nya (ligger på ca 3000), inte acceptabelt. Har inte kollat upp om det går att byta själv men blir inte förvånad om allt är limmat....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Bose QC20 inear ska ju faktiskt vara betydligt bättre än Qc15, både när det gäller ljudet och brusreduceringen. Batteriet är dock inte utbytbart så efter typ 3 år får man köpa helt nya (ligger på ca 3000), inte acceptabelt. Har inte kollat upp om det går att byta själv men blir inte förvånad om allt är limmat....

Sedan är det även en fråga om komfort. Jag tycker inte det är särskilt skönt att peta in hörlurar en centimeter in i örat. Men det är ju mycket smidigare med in ear. Om jag skulle träna, springa eller vara ute mycket i naturen så skulle jag lätt köpa in ear.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Sedan är det även en fråga om komfort. Jag tycker inte det är särskilt skönt att peta in hörlurar en centimeter in i örat. Men det är ju mycket smidigare med in ear. Om jag skulle träna, springa eller vara ute mycket i naturen så skulle jag lätt köpa in ear.

Håller med om in-ear, avskyr verkligen såna. QC20 vilar bara mot hörselgången och ska inte stoppas in som vanliga IE men jag har tyvärr inte testat dom än.

Visa signatur