Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flostyle:

Jag skulle inte uttala mig om Linux om jag inte hade provat det. Och senast jag provade Linux (Ubuntu för att vara specifik) så gick det inte att komma undan terminalen. Om det är något som är förlegat så är det att år 2014 sitta och skriva in sudo-kommandon i en terminal. Notera att detta bara är ett exempel på användarvänlighetsproblem i Linux. Samtidigt så är det såna här saker som gör Linux speciellt och uppskattat av en del entusiaster. De tycker att det är kul att mecka lite i OS:et, skriva kommandon, ha stor frihet att anpassa o.s.v. Men påståendet att det är ett OS som passar alla människor finns det ingen som helst verklighetsförankring i.

Eftersom tex Ubuntu och Mint fungerar oerhört bra direkt efter installationen för de allra flesta så undrar jag vad det är som kräver att man använder konsolen?
Jag tvivlar även på att Steamos blir svårt att installera när det kommer i skarp version
Däremot verkar ju rätt många behöva in och pilla i kommandotolken i win 8 och 8.1 numera, speciellt för att få nätverken att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OnT: Nix

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Nej, men jag hoppas verkligen jag har fel!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Inte slå igenom plötsligt. Men växa sig stor nog att vara ett vettigt alternativ, ja. Gäller bara att få ut användarvänliga distrubutioner. Att gemene man skulle lära sig Terminalen är verkligen inte realistiskt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är inte gemene man som skulle få saker att hända i linux, det är entusiasterna. När alla som gemene man frågar om hjälp kör Linux, så kommer gemene man tro att linux är för dem. Frågan är vad som får entusiasterna att byta och många av oss vill kunna spela spel, så steam os och Mantle kommer göra mycket. Eller för att uttrycka det krasst, när man inte måste betala 800kronor skatt till MS för att kunna spela, så kommer många välja att köpa ett bättre graffe istället.

Permalänk
Medlem

När det gäller gaming så är jag inte så hemma på den fronten men rent allmänt är datorspelbranschen ganska vana med olika plattformar att välja på. Till skillnad ifrån "PC"(Desktop) sidan där det varit Mac och windows som dominerat. Så SteamOS kanske slår men det betyder inte att Linux slår . Steam till Linux är för övrigt en av få positiva nyheter för Linux som desktop os .
Det flesta som kan eller har kört Linux kör Mac OS X idag Och fortfarande finns det typ inga Ubuntu datorer att köpa .

Permalänk
Medlem

Jag tror det är långt kvar för att linux ska bli ett gångbart OS för gaming (och nej, wine är inte ett bra alternativ). Den generella förhoppningen skulle ju i så fall vara att SteamOS ändrar på det men om Valve fortsätter att sköta sina kort som de gör nu så lär det floppa och inte bidra någonting. Om den skulle lyckas så skulle det åtminstonde skapa ett intressa för att utveckla spel som fungerar på SteamOS (och i förlängningen Linux i allmänhet) direkt, men ja...

Deras approach med öppenhet och modifierbarhet känns inte som en bra väg framåt för en konsol som man bara ska kunna koppla in och köra. Helt plötsligt så kommer det att finnas en uppsjö av varianter att köpa och man måste fortfarande att hå viss koll på vad man har för hårdvara i sin steambox för att vara säker på att man kan spela alla spel, till skillnad emot att köpa en PS4 och veta att alla spel kommer att fungera felfritt i 5-10 år framåt.

För vanliga medelsvensson så kommer en steambox vara en konsol som kostar minst dubbelt så mycket som Xbox eller PS, har mindre features och kommer troligen att kräva en annan speldator i hemmet för att kunna köra mer än ett litet urval spel. De som kommer att köpa dem lär vara samma folk som satsar stort på speldatorer redan, men även där så ifrågasätter många konceptet (varför inte bygga egen / köra Windows så man slipper streama spelen, etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Förinstallation är en bov. Men ett tag provade Dell och andra att låta kunder välja. Intresset var ytterst svagt.
Men som tidigare sagts, sålänge DirectX har defacto standard så tar sig inte Linux intresset.
Ingen linux distributör omsätter ens pengarna som Pyttemjuk lägger på DirectX utveckling.

Skulle inte tro att pyttemjuk lägger att för mycket pengar på DirectX utvecklingen annars så hade de pushat på direcx hårdare med det gör nog ingen skillnad för deras konsol. Om pyttemjuk får bestämma så skulle vi spela alla våra spel på xbone.

Dessutom så är openGL ett bättre alternativ den enda skillnaden är att Directx får bättre marknadsföring! Skulle dock säga att vi kan tacka android, ios och osx samt linux för ökad användning utav openGL eftersom ingen av dessa plattformar har tillgång till directx, i takt med att dessa platformar ökar finns det färre anledningar att stänga in sig i Directx.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Skulle inte tro att pyttemjuk lägger att för mycket pengar på DirectX utvecklingen annars så hade de pushat på direcx hårdare med det gör nog ingen skillnad för deras konsol. Om pyttemjuk får bestämma så skulle vi spela alla våra spel på xbone.

Dessutom så är openGL ett bättre alternativ den enda skillnaden är att Directx får bättre marknadsföring! Skulle dock säga att vi kan tacka android, ios och osx samt linux för ökad användning utav openGL eftersom ingen av dessa plattformar har tillgång till directx, i takt med att dessa platformar ökar finns det färre anledningar att stänga in sig i Directx.

Kan du ta om det där med varför du tror att inte Microsoft plöjer ner massa kosing i DirectX? Mig veterligen kör de DirectX på alla deras produkter ämnat för konsumenter (Windows, Xbox One, Windows Phone).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Mest troligt är att folk inte ens vet vad ett operativsystem är, eller vad det gör. De vill bara ha en dator som fungerar när de sätter i sladden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte bara ska den fungera direkt när de sätter i sladden, den ska fungera precis som man är van vid, och det är och förblir Linux svaghet när det kommer till genomsnittlig hemanvändare.

Det spelar ingen som helst roll hur "lättanvänt" det är, är det annorlunda mot vad man är van vid vänder de allra flesta redan i dörren. Windows 8 illustrerar detta alldeles utmärkt och det är inte utan anledning att skrämmande många XP-burkar fortfarande står och tuggar där ute. XP utgör en miljö som många användare kom att ha som första stabil PC-miljö (samtidigt som den inte skiljde sig orimligt mycket från Windows 98/ME/2k för de som varit i kontakt med dessa innan dess), inte minst hemmavid men även i arbetsmiljöer. Det är en miljö som nästan alla blivit så illa tvungna att vänja sig vid, även om de exempelvis suttit på en Mac hemma. Dessutom har Windows blivit så inarbetat under en såpass lång tid att de enda vardagsanvändarna som skulle kunna tänkas vänja sig är de som redan suttit i en annan desktopmiljö, med andra ord huvudsakligen Macanvändare, och den som någonsin försökt att omvända en macfrälst kan räkna ut oddsen för att det skulle hända med arslet och en Ballograf.

Så, den enda chansen för Linux att slå inom gaming är en storskalig spridning av enheter med en linuxdist förinstallerad. Måhända kommer Steambox att utgöra en sådan spridning, men jag är tveksam, och även om så sker så kommer det långtifrån att hända över en natt eller ens ett år. Gudarna ska veta att jag verkligen hoppas att jag har fel på den här punkten, men jag blir nog tvungen att tro på mig själv tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ja men inte pga steam os. Snarare för att fler blir medvetna om att de har ett val. Samt att ms är ganska duktiga på att "skuta sig i fötterna" just nu. Android skapar en massa bra *nix utväcklare för övrigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Windows har aldrig varigt bättre än nu!

Jo, fast det är subjektivt. Windows 8 dev betan var trevlig. 7 xp 98b (inte c) 95a nt4 sp 3 och 4.
... ... ...

är ganska nöjd med 8.1 (desktop använder inte rutorna)

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en rätt förlegad uppfattning om Linux och borde nog prova det, idag fungerar det bättre än win och iom win 8 så har ju skrivandet/sökandet tagits till nya höjder av MS så det är snarare win som är på väg åt det hållet, skriva och toucha men musen verkar de vilja avveckla.
Steambox visar vägen mot framtiden, dva modulära konsoler som flyter ihop med en dator.

Kanke off topic
Men var inte ett av problemen med opengl att de var så sega på att implementera nya funktoner så att även då t.ex idsoftware och soure Engine inte kunde använda funktionerna då nya grafikkort kom för att av någon dum anledning var ms snabbare med att inplementera det?

Var opengl anhängare tills jag inte såg at det fungerade. (var glide innan iofs).

Minna tankar är att OpenGL behöver bli mer likt dx desvärre. Mer standardiserat på got och ont. Se tror jag det skulle behövas ett nytt språk. Och då menar jag inte mantle. Men då måste typ, amd och nvidia gå ihop samt powervr. för att skapa en helty ny standard. om inte de går ihopp tror jag inte att man kan tvinga intel att följa med. =(

Lite tankar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr får linux det forstatt tungt på "skrivbordet" och därmed kanske inte största spelstödet. För mycket splittring inom användargränsnitten (som nu) är något som Linux-communityt inte har råd med om man önskar ett brett genomslag.

Fanns lite hopp då "Ubuntu" dominerade för några år sedan och de hade vissa bra ambitioner. Det föll tyvärr "pladask" då de hittade på "Unity".

Permalänk
Medlem

Jag tror att gaming på MAC kommer slå ordentligt långt före gaming på linux. Nu är ju iof OSX "linux", så det kanske kan gå lite hand i hand, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

OS X är inte Linux på nåt sätt, däremot är bägge Unix-baserade.

Angående Linux så kan man påstå att det redan har slagit igenom , med tanke på Androids popularitet. Men på skrivbordet? Nja, kanske, men inte så att folk kommer välja att köra just Linux, snarare så att operativsystemet kommer spela mindre roll för gemene man och att det kommer vara attraktivt att köra Linux i botten då. Ett exempel är Chrome OS, frågan är hur många som kör det som tänker att de kör Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

OS X är inte Linux på nåt sätt, däremot är bägge Unix-baserade.

Ah, så på åtminstone ett sätt är os x Linux?

Permalänk
Medlem

Om man räknar spelare som någon som spelar vad som helst, dvs Candy Crush osv, så har ju iOS och Android tagit en enorm andel av småspels-marknaden från Windows redan idag. Så visst händer det grejer.

Men om man menar hårdvarukrävande AAA-spel och Windows vs Linux så har de läget varit i princip likadant i 10 år. Den allmänna efterfrågan på att "slippa Windows" är kraftigt överskattad hos Linux-entusiasterna. De allra flesta bryr sig helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ah, så på åtminstone ett sätt är os x Linux?

Ungefär på samma sätt som att en människa är en gorilla för att vi kommer från samma gemensamma anfader.

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att det är en stor skillnad mellan DirectX och OpenGl.
DirectX är en helhetslösningar mellan applikation och hårdvara: Direct3D, DirectInput, DirectSound... med mera.
OpenGl är bara ett API för 3D-grafik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag tror inte det. Windows ligger långt före när det gäller gaming idag.
Mer stöd för spel till Linux kanske skulle vara en bra grej, får då är det upp till
dig vilket OS som passar dig bäst!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag tror att gaming på MAC kommer slå ordentligt långt före gaming på linux. Nu är ju iof OSX "linux", så det kanske kan gå lite hand i hand, vad vet jag.

Mac är unix. Linux är ett eget system som liknar unix

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara utmärkt för gamers att lägga den extra tusingen på bättre komponenter. Just sayin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo, fast det är subjektivt. Windows 8 dev betan var trevlig. 7 xp 98b (inte c) 95a nt4 sp 3 och 4.
... ... ...

är ganska nöjd med 8.1 (desktop använder inte rutorna)

Ja det va exakt det jag menade med att citera så Det är ju ALLT subjektivt när vi "tycker" något.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur bra ps4 och till och med prismbox(xbox one) säljer utan något störra spelutbud så är jag övertygad om att linux hade kunnat bli stort innom gaming, det som krävs är att det är enkelt att använda dvs man skall inte behöva lägga massa tid på installation av spel och underhåll av operativsystemet. Det skall bli intressant att se hur steamOS lyckas, speciellt i prisklassen under 5000kr så har linux stora möjligheter att slå igenom dels pga avsaknad av kostnad för operativsystemet och även pga att linux kan göras väldigt resurssnålt, steamOS är baserat på debian och inte ubuntu tack och lov(...)

Jag kommer personligen behålla windows 7 installationen ett bra tag till då jag helst inte vill köra massa program med stängd programvara på arch linux installationen då jag har alla mina viktiga filer där. Valve har framför allt möjlighet att marknadsföra och tjäna pengar på sitt steamIOS då dessa de snor 30% spelutvecklarnas intäckter via steam tillskillnad från ubuntu som istället tjänar pengar genom amazon integrering och annat skräp. med reklam kan man sälja ALLT.

Permalänk
Medlem

Problemen är samma som det alltid varit och tyvärr är flera catch22 som iofs Valve och vissa andra jobbar på att bryta men det är svårt.

För att göra Linux framgångsrikt inom spel krävs att det är framgångsrikt inom desktop-marknaden, för det krävs gaming.

Användarbasen är för liten för att motivera företag att satsa på Linux, användarbasen är liten för att ingen företag satsar på det, bristen på satsningar göra att det inte finns lika bra verktyg att utveckla med vilket gör det oekonomiskt speciellt med en mindre användarbas.

And round and round it goes, SteamOS kommer ev. hjälpa till med detta, flera aktörer vill gärna ge sig in på Linux (om inte annat så för att slippa licenser m.m.), Mantle om det kommer stöd i Linux drivers kan bli en stark öppning men krävs mer. DirectX har drivit mycket av utvecklingen till Windows och kommer fortsätta att göra så länge de inte finns alternativ som är typ likvärdiga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Kan du ta om det där med varför du tror att inte Microsoft plöjer ner massa kosing i DirectX? Mig veterligen kör de DirectX på alla deras produkter ämnat för konsumenter (Windows, Xbox One, Windows Phone).

Okej Directx 11.2 är på g som antagligen kommer vara låst till win 8.1 det enda intresset microsoft har för Directx är att tvinga folk till nästa version utav windows.
Självklart så kör de Directx på sina egna produkter, men det som Directx erbjuder är knappast banbrytande på något sätt eller unik till Directx snabbt har det ju inte gått häller annars så hade vi nog haft Directx 12 vid det här laget. Samma gäller deras kernel har MS inte ett start "business case" för att göra något skiter dom i det helt och hållet.

Tänker tillbaka till windows XP och Vista "please buy broken vista, oHH you no get directx"

Personligen så tycker jag att openGL eller andra öppna standarder hade varit vettigare för hela pc/gaming industrin.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Känns som att många tänker typ såhär "Bara för att SteamBox for massa spel och användare betyder inte det att Linux blir stort". Det viktigaste av allt med detta är ju just liksom själva sammanslagningen av Konsol och dator. Släpps något till steambox släpps det automatiskt till din PC. Något jag irriterat mig jävligt på är att jag inte kan lira något med en del polare för att dom kör just Konsol. Steam Machines har potentialen att eliminera det problemet en gång för alla.

Du har både enkelheten hos en konsol och anpassningsmöjligheterna i en PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Inte bara ska den fungera direkt när de sätter i sladden, den ska fungera precis som man är van vid, och det är och förblir Linux svaghet när det kommer till genomsnittlig hemanvändare.

Det spelar ingen som helst roll hur "lättanvänt" det är, är det annorlunda mot vad man är van vid vänder de allra flesta redan i dörren. Windows 8 illustrerar detta alldeles utmärkt och det är inte utan anledning att skrämmande många XP-burkar fortfarande står och tuggar där ute. (

Jag håller INTE med. Dom mest okunniga/ointresserade ratar inte win8. Dom bryr sig snarare inte, bara det finns ca 6 ikoner dom kan klicka på, (webläsare, epost, kalkylator, skrivare, spel)
Som min kära far, köpte en ny laptop med win8. Han hade inte ens brytt sig om att installera 8.1. Han hade sina ikoner på startskärmen, det räckte för honom. Det va jag som "tvingade" honom att installera 8.1 och direktboota till desktop.

Så jag personligen köper INTE att det är avsaknaden av startmeny eller ens win8 som gör att dom mest okunniga inte köper en ny dator eller framför allt, uppgraderar från något OS, så länge allt fungerar och inte går allt för långsamt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag håller INTE med. Dom mest okunniga/ointresserade ratar inte win8. Dom bryr sig snarare inte, bara det finns ca 6 ikoner dom kan klicka på, (webläsare, epost, kalkylator, skrivare, spel)
Som min kära far, köpte en ny laptop med win8. Han hade inte ens brytt sig om att installera 8.1. Han hade sina ikoner på startskärmen, det räckte för honom. Det va jag som "tvingade" honom att installera 8.1 och direktboota till desktop.

Så jag personligen köper INTE att det är avsaknaden av startmeny eller ens win8 som gör att dom mest okunniga inte köper en ny dator eller framför allt, uppgraderar från något OS, så länge allt fungerar och inte går allt för långsamt.

Om så är fallet kan man lika gärna lägga in typ Ubuntu på en laptop man säljer. Märker kan man man ingen skillnad på W7 och W8 kan man enkelt byta till typ vad som helst.

Visa signatur