Hemmabioreceiver Onkyo TX-NR626 3333kr - Något att ha?

Permalänk

Hemmabioreceiver Onkyo TX-NR626 3333kr - Något att ha?

Hej.

Jag har en enklare Yamaha RX-V371 idag som faktiskt inte helt pallar med mina högtalare. Nu kanske inte jag är någon direkt expert på allt med ljud och bild, men jag märker garanterat att det klipper på högre volymer, och att 5.1 bromsar mig då jag har högtalare för 7.2.

Iallafall.

Jag funderar på denna Onkyo TX-NR626 istället för min Yamaha RX-V371.
Är det värt det? Hur pass stor skillnad kan det bli? Ljudmässigt? Kvalitémässigt? Kraftskillnad?
Jag kör med rätt stora golvhögtalare 2x200w rms, 2x140w rms, 2x40w rms satteliter samt en 1x40w rms center. 15" aktiv sub-bas. Men använder bara idag dom mindre i 5.1 . Allt detta tillsammans med en hemmabioprojektor BenQ W1070.

Någon som har förstahandserfarenhet av Onkyon?
Jag betalade 1490:- för min Yamaha för många år sen, och den har väl fungerat bra med tanke på priset. Men jag skulle gärna vilja safta på lite mer då jag har utrymme för det.

Här är lite länkar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739014 3333kr fram till 2014-02-16

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869739 1490kr betalade jag för många år sen.

Uppskattar alla eventuella svar!

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av DooMoLiTioN:

Hej.

Jag har en enklare Yamaha RX-V371 idag som faktiskt inte helt pallar med mina högtalare. Nu kanske inte jag är någon direkt expert på allt med ljud och bild, men jag märker garanterat att det klipper på högre volymer, och att 5.1 bromsar mig då jag har högtalare för 7.2.

Iallafall.

Jag funderar på denna Onkyo TX-NR626 istället för min Yamaha RX-V371.
Är det värt det? Hur pass stor skillnad kan det bli? Ljudmässigt? Kvalitémässigt? Kraftskillnad?
Jag kör med rätt stora golvhögtalare 2x200w rms, 2x140w rms, 2x40w rms satteliter samt en 1x40w rms center. 15" aktiv sub-bas. Men använder bara idag dom mindre i 5.1 . Allt detta tillsammans med en hemmabioprojektor BenQ W1070.

Någon som har förstahandserfarenhet av Onkyon?
Jag betalade 1490:- för min Yamaha för många år sen, och den har väl fungerat bra med tanke på priset. Men jag skulle gärna vilja safta på lite mer då jag har utrymme för det.

Här är lite länkar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739014 3333kr fram till 2014-02-16

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869739 1490kr betalade jag för många år sen.

Uppskattar alla eventuella svar!

Onkyo är ett riktigt kvalitets märke. Svårt att hitta neutralare och renare ljudkvalité för det priset. Jag har varit besatt av Hi-Fi prylar när jag var yngre.
Det enda negativa jag vet om Onkyos lägre mellan serie är att aldrig maxa volymen. Det är typ 50/50 att en eller fler kanaler grillas eftersom många av komponenterna väldigt värmekänsliga.

När det kommer till Yamahan klassmässigt jämförd med Onkyon så är yamahan flera mil ner i klasser. Yamahan ger lite mer bas i ljudbilden.
Bli inte förvånad om potensiometern till volymen och kanal väljaren börjar spraka och glappa. Bara en tidsfråga med "open" potenciometrar.

Permalänk
Medlem

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=184990

3290:-

Den här låg runt 2800 som billigast under mellandagarna, men det är riktigt mycket för pengarna så köp du.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av DooMoLiTioN:

Hej.

Jag har en enklare Yamaha RX-V371 idag som faktiskt inte helt pallar med mina högtalare. Nu kanske inte jag är någon direkt expert på allt med ljud och bild, men jag märker garanterat att det klipper på högre volymer, och att 5.1 bromsar mig då jag har högtalare för 7.2.

Iallafall.

Jag funderar på denna Onkyo TX-NR626 istället för min Yamaha RX-V371.
Är det värt det? Hur pass stor skillnad kan det bli? Ljudmässigt? Kvalitémässigt? Kraftskillnad?
Jag kör med rätt stora golvhögtalare 2x200w rms, 2x140w rms, 2x40w rms satteliter samt en 1x40w rms center. 15" aktiv sub-bas. Men använder bara idag dom mindre i 5.1 . Allt detta tillsammans med en hemmabioprojektor BenQ W1070.

Någon som har förstahandserfarenhet av Onkyon?
Jag betalade 1490:- för min Yamaha för många år sen, och den har väl fungerat bra med tanke på priset. Men jag skulle gärna vilja safta på lite mer då jag har utrymme för det.

Här är lite länkar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739014 3333kr fram till 2014-02-16

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=869739 1490kr betalade jag för många år sen.

Uppskattar alla eventuella svar!

Jag glömde svara på en av dom viktigaste frågorna du hade..
Den vanligaste orsaken till att man spräcker ett element är på grund av för SVAG förstärkare. Det som händer när du drar på järnet med en för svag stärkare är när konan slår ut av en bas trumma eller liknande pressas konen så långt ut den kan. Problemet kommer när konen skjuts in igen som en slangbella så slår kopparspolen i botten på magneten och blir lite deformerad inuti. Om du försiktigt trycker bas elementets kona in och ut, och du hör ett skrapande ljud så är elementet förstört. Enda sättet att minimera att det händer är att ha så kraftig stärkare som möjligt som har styrkan att bromsa konan innan den slår i magneten.

Permalänk
Skrivet av Disillusionist:

Onkyo är ett riktigt kvalitets märke. Svårt att hitta neutralare och renare ljudkvalité för det priset. Jag har varit besatt av Hi-Fi prylar när jag var yngre.
Det enda negativa jag vet om Onkyos lägre mellan serie är att aldrig maxa volymen. Det är typ 50/50 att en eller fler kanaler grillas eftersom många av komponenterna väldigt värmekänsliga.

När det kommer till Yamahan klassmässigt jämförd med Onkyon så är yamahan flera mil ner i klasser. Yamahan ger lite mer bas i ljudbilden.
Bli inte förvånad om potensiometern till volymen och kanal väljaren börjar spraka och glappa. Bara en tidsfråga med "open" potenciometrar.

Watten på elementen har föga betydelse. Det du ska kolla upp är resistansen (Ohm) på dina högtalare. Högre Ohm gör elementen mer "trögdrivna" och behöver mer power för att kunna spelas med full kontroll av stärkaren. Ampere (strömstyrka) är det du vill att stärkaren ska ha så många som möjligt.

Ex.. en stärkare på 500w och 5A är mycket svagare än en som har 100w 60A

Permalänk

2 x Frammåtriktade basreflex
Diskant: 1-tum Softdome
Mellanregister: 6,5-tum Polypropylen
Bas: 2 x 10-tum Polypropylen
Impedans: 4-8 ohm
Frekvensområde: 32 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 90 dB
Max Effekt: 280 W
R.M.S. Effekt: 120 W
Storlek (HxBxD): 1060 x 312 x 290 mm
(Mått utan tygfront)
Vikt: - kg / st

Konstruktion: 2 x Bakåtriktad basreflex
Diskant: 1-tum Softdome
Bas/mellanregister: 2 x 6,5-tum Polypropylen
Impedans: 4-8 ohm
Frekvensområde: 45 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 89 dB
Max Effekt: 200 W
R.M.S. Effekt: 100 W
Storlek (HxBxD): 1032 x 210 x 240 mm
(Mått utan tygfront)
Vikt: 13,2 kg / st

Konstruktion: Bakåtriktad basreflex
Nyckelhålsfäste
Diskant: 1-tum Softdome
Bas/mellanregister: 2 x 4-tum Polypropylen
Impedans: 4 ohm
Frekvensområde: 70 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 86 dB
Max Effekt: 65 W
R.M.S. Effekt: 30 W
Storlek (HxBxD): 246 x 167 x 170 mm
Vikt: 3,6 kg

Konstruktion: Bakåtriktad basreflex
Nyckelhålsfäste
Diskant: 1-tum Softdome
Bas/mellanregister: 4-tum Polypropylen
Impedans: 4 ohm
Frekvensområde: 70 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 86 dB
Max Effekt: 65 W
R.M.S. Effekt: 30 W
Storlek (HxBxD): 240 x 165 x 170 mm
Vikt: 2,6 kg / st

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk

Läste lite för snabbt på ett forum om effekten. Det där är rätt iallafall.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Disillusionist:

Jag glömde svara på en av dom viktigaste frågorna du hade..
Den vanligaste orsaken till att man spräcker ett element är på grund av för SVAG förstärkare. Det som händer när du drar på järnet med en för svag stärkare är när konan slår ut av en bas trumma eller liknande pressas konen så långt ut den kan. Problemet kommer när konen skjuts in igen som en slangbella så slår kopparspolen i botten på magneten och blir lite deformerad inuti. Om du försiktigt trycker bas elementets kona in och ut, och du hör ett skrapande ljud så är elementet förstört. Enda sättet att minimera att det händer är att ha så kraftig stärkare som möjligt som har styrkan att bromsa konan innan den slår i magneten.

Jo jag vet om elementen är trasig, och hur det låter. Bygger enklare billjud i 145 db klassen. Men just hemmabio är jag fortfarande rätt novice på. Jag har kört på ganska budget bygge egentligen. Gav 4 tusen för nya grejer. Dubbla av den stora första jag länkade, dubbla av de andra ja länkade, dubbla satteliter samt en center. Sub-basen har jag byggt själv med inbyggnadssteg.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Yorg:

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=184990

3290:-

Den här låg runt 2800 som billigast under mellandagarna, men det är riktigt mycket för pengarna så köp du.

Är den sidan nå bra? Såg väldigt simpel ut men är den ok så kan jag tänka mig! Det verkade dock inte finnas i lager där såg ja.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

Lite att tänka på med Onkyo rent generellt är att deras mobilapp inte är någon höjdare. Men duger gott till hemmabio! Bra köp för en väldigt rimlig peng!

Permalänk
Medlem

En hemmabioförstärkare för 3333:- absolut inget att ha oavsett märke, dubbla summan så får man en acceptabel.
3 dubbla för en som är bra.

HIFI klubben har faktisk en rätt bra slogan, bad sound kills good music, gäller för filmljud också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Edit: jo jag kollade in hifikubben jag också men tycker ärligt att deras prylar är lite mossiga de senaste åren när man kollar in vilka funktioner dom har eller snarare inte har eller så finns dessa bara i dom allra dyraste modellerna.

jag har Onkyon och är nöjd. Kolla specifikationen. Yamaha kan spela 150W totalt och Onkyo 600W... Så nog är det lite skillnad.

Tycker att det låter ok. Den har ju lite merfunktioner som webbradio...Och en hel del till som jag i ochförsig inte fått att fungera som Last FM där den säger att den inte tillåter min region. Men webbradion fungerar väl och det ligger lite lokala kanaler från hela sverige färdigt så det är bara att ratta in radio 88 och köra

trådlöst nätverk och Skivspelaringång är verkligen ett plus, Klart för 4k och man kan köra ett annat ljud på två extra högtalare i ett annat rum om man vill...

Den här kan man inte klaga på, tycker att ljudet helt klart är över förväntan. Helt klart en radda men bra funktioner att upptäcka och det är kul... Har inte det där air om man är ett äpple men det är inte jag. finns nån app för Andriod.
Kommer nya uppdateringar då och då på O.S och det är nog bra...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En hemmabioförstärkare för 3333:- absolut inget att ha oavsett märke, dubbla summan så får man en acceptabel.
3 dubbla för en som är bra.

HIFI klubben har faktisk en rätt bra slogan, bad sound kills good music, gäller för filmljud också

Som gustavsson säger. för 3333 så får du inga bra grejer. ska du ha en någorlunda bra hembioföstärkare så får du lägga på 3* eller så köper du en begagnad för runt 5000 :-

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Som gustavsson säger. för 3333 så får du inga bra grejer. ska du ha en någorlunda bra hembioföstärkare så får du lägga på 3* eller så köper du en begagnad för runt 5000 :-

Tror inte att man skall stirra sig helt blind på priset på just den här... Man skall kolla in specifikationen och kolla att den har de funktioner som man själv gillar.

Den här har ändå kostat 6000:- , kanske synd då att dom har sänkt priset till 3 för då duger den ju inte om man går efter prislappen eller vad tycker ni... Jämför specifikationerna som sagt med en i samma prisklass och se vad ni får för pengarna? jag vet ju att man mäter olika på Hifiklubben och andra ställen. Men om jag säger att den här har ett helt ok ljud och om man jämför funktionerna. Den orkar driva det mesta. Bör anmärkas att jag har vuxit ur det där rena pojkrumspelandet där man vill att grannarna också skall höra. Brukar slölyssna strax över talvolym så...

Men ni skall väll kanske inte lyssna på mig för jag är helt klart en överdriven fanboy som är sjukt nöjd sedan jag fick hem denna... Mycket för pengarna säger jag. Stödjer det senaste HDMI return så att man kan skicka ljud från tvn till recivern. 4k vilket är onödigt i dag då det inte finns än men kommer väll kanske om en massa år. men kan i alla fall skala upp till 4k och det är väll inte dumt.

Trådlöst nätverk så slipper man dra kabel. Sån finns inte på billigare modeller på Hifiklubben.

App så man kan styra den via mobilen... Kanske lite trögt och inte optimalt men det har detta...

Inbyggd skivspelarförstärkning så kallad RIAA

Köp!

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Hifi-Klubben är amatörer som på sin höjd har medioker kunskap om vad Hi-Fi är för något.
Säljer man Cerwin Wega dc 15/15 (stora monster med dubbla 15" basar per högtalare) högtalare och beskriva dom som High end Hi-fi är totalt pinsamt.
Det enda dc15-15 var byggda för var att spela högt som f*** . En polare till mig gick på butikens skitsnack och köpte dom och dom recommenderade att driva dom med ett LAB500 steg. LAB steg är så långt från Hi-fi du kan komma. Dom är gjorda för att driva enorma senriggar. Min polare har alltid varit extrem med ljud. Han köpte TVÅ LAB 1000!!!!! stag å drev som med. hahaha.. Jag kunde inte ta ett enda andetag i rummet för basen stal allt. Sedan kom min polare till sans och lärde sig vad hi end Hi-fi är. Så han köpte et par Martin Logan och två Krell mono steg. Om någon vet vad Hi-fi är här i tråden så borde det vara uppenbart hur låg nivå H-klubben har. Det är som att gå till en pizzeria och dom ger dig en skål med frukt. . Dom säljen Denon, NAD, Harman Kardon som är medel Hi-fi. Du lär aldrig se Krell eller Martin Logan i den butiken förutom kanske möjligen när dom kör sitt årliga PR race och demonstrerar produkter som dom inte ens säljer.... Sååå.. Nu e ja glad igen

Permalänk

Skall ja köpa då Disillusionist? Jag är inte ute efter några värstinggrejer då min Yamaha nuvarande för 1500kr tycker jag duger, nästan.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disillusionist:

Hifi-Klubben är amatörer som på sin höjd har medioker kunskap om vad Hi-Fi är för något.
Säljer man Cerwin Wega dc 15/15 (stora monster med dubbla 15" basar per högtalare) högtalare och beskriva dom som High end Hi-fi är totalt pinsamt.
Det enda dc15-15 var byggda för var att spela högt som f*** . En polare till mig gick på butikens skitsnack och köpte dom och dom recommenderade att driva dom med ett LAB500 steg. LAB steg är så långt från Hi-fi du kan komma. Dom är gjorda för att driva enorma senriggar. Min polare har alltid varit extrem med ljud. Han köpte TVÅ LAB 1000!!!!! stag å drev som med. hahaha.. Jag kunde inte ta ett enda andetag i rummet för basen stal allt. Sedan kom min polare till sans och lärde sig vad hi end Hi-fi är. Så han köpte et par Martin Logan och två Krell mono steg. Om någon vet vad Hi-fi är här i tråden så borde det vara uppenbart hur låg nivå H-klubben har. Det är som att gå till en pizzeria och dom ger dig en skål med frukt. . Dom säljen Denon, NAD, Harman Kardon som är medel Hi-fi. Du lär aldrig se Krell eller Martin Logan i den butiken förutom kanske möjligen när dom kör sitt årliga PR race och demonstrerar produkter som dom inte ens säljer.... Sååå.. Nu e ja glad igen

Allt beror på vad man jämför med. Jag tycker de får oförtjänt mycket skit ibland. Sen kan man alltid ha otur med säljaren.
De är iaf ett rejält steg upp från elgiganten och plast-systemen från LG/Samsung etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Här är ett märke som jag rekommenderar starkt om du vill och har råd. Det är nästa "class" (8000-25000kr pris nivå). Entusiast Hi-fi class.
På denna nivån är produkterna byggda för bästa möjliga Hi-fi med stömstarka watt som kan driva allt med 100% kontroll i den classen och ljud kvaliten otrolig för priset.

Kolla denna länk http://www.arcam.co.uk/

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Allt beror på vad man jämför med. Jag tycker de får oförtjänt mycket skit ibland. Sen kan man alltid ha otur med säljaren.
De är iaf ett rejält steg upp från elgiganten och plast-systemen från LG/Samsung etc.

Håller med där gällande elgiganten å så.
Men det var inte det jag relaterade till. Det jag relaterade till var kommentarer med deras slogan, vilken dom verkligen inte lever upp till.
Jag va en total Hi-fi nörd när jag var ung. nästan hela min familj är musiker. Själv hade jag en grupp under tonåren bara.
Det jag inte gillar med Hi-Fiklubben är att dom utger sig för att vara high end hifi kunniga och propagerar deras produkter till fantasinivå när dom är den hifi butik i göteborg som har dom lägsta hifi class produkterna av alla Hi-fi orienterade butiker.

Kolla in Tonläget Hifi som ett exempel har bland de högsta classerna där ett slutsteg kan ligga på 150000kr (Krell). Hade klubben haft den nivån på produkter så hade funnits grund i deras förklaringar om hur otroliga deras produkter är.

Permalänk
Skrivet av DooMoLiTioN:

Skall ja köpa då Disillusionist? Jag är inte ute efter några värstinggrejer då min Yamaha nuvarande för 1500kr tycker jag duger, nästan.

Ta en extra titt på blocket och allannonser.se
Har du tur kan du hitta gamla förstärkare som klår nya förstärkare i 50000kr klassen.

Hittar du Kenwoods flaggskep slutsteg från tidigt 80-tal som är helt i aluminium så spamma min mail trådar eller vad som helst. Jag köper den.
Förr var Kenwood otroligt bra förstärkare. Blanda inte ihop dom med dagens engångsmuggs material dom har. Det slutstegeg väger 45 kilo om jag minns rätt.
1000w RMS och 70A. Det steget ensamt kan nästan driva en metallica konsert haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disillusionist:

Ta en extra titt på blocket och allannonser.se
Har du tur kan du hitta gamla förstärkare som klår nya förstärkare i 50000kr klassen.

Hittar du Kenwoods flaggskep slutsteg från tidigt 80-tal som är helt i aluminium så spamma min mail trådar eller vad som helst. Jag köper den.
Förr var Kenwood otroligt bra förstärkare. Blanda inte ihop dom med dagens engångsmuggs material dom har. Det slutstegeg väger 45 kilo om jag minns rätt.
1000w RMS och 70A. Det steget ensamt kan nästan driva en metallica konsert haha.

Det här är bra råd om ljudkvalitet är knäckfrågan, men man får tänka på att man tappar en mängd funktionalitet om man tänkt använda den som knutpunkt gällande ljud i hemmet. Jag hade ett klart bättre ljudsystem innan jag bytte stärkare senast men prioriterade funktionalitet och mångsidighet före något vassare ljud.

Om man inte har behov av att ha vassaste ljudet i kvarteret och kan nöja sig med bra ljud är det här ett ypperligt val, rekommenderar den varmt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

yamaha rxv 773 är enligt mig ett bättre val för samma pengar...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disillusionist:

Håller med där gällande elgiganten å så.
Men det var inte det jag relaterade till. Det jag relaterade till var kommentarer med deras slogan, vilken dom verkligen inte lever upp till.
Jag va en total Hi-fi nörd när jag var ung. nästan hela min familj är musiker. Själv hade jag en grupp under tonåren bara.
Det jag inte gillar med Hi-Fiklubben är att dom utger sig för att vara high end hifi kunniga och propagerar deras produkter till fantasinivå när dom är den hifi butik i göteborg som har dom lägsta hifi class produkterna av alla Hi-fi orienterade butiker.

Kolla in Tonläget Hifi som ett exempel har bland de högsta classerna där ett slutsteg kan ligga på 150000kr (Krell). Hade klubben haft den nivån på produkter så hade funnits grund i deras förklaringar om hur otroliga deras produkter är.

Sant, men det är väldigt få som lägger såpass mycket pengar på ljud.
Visst kanske reklamen överdriver hur bra de är, men jag tycker ändå de fyller sitt syfte som "mainstream-hifi".
Jag har iaf aldrig varit med om att något varit direkt dåligt där, och säljarna har varit hyggligt kunniga (till skillnad från de på elektronikladorna som kläcker ur sig vad som helst).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vart bor du trådskaparen?

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Vart bor du trådskaparen?

Hälsingland, mitten av allt

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Disillusionist:

Ta en extra titt på blocket och allannonser.se
Har du tur kan du hitta gamla förstärkare som klår nya förstärkare i 50000kr klassen.

Hittar du Kenwoods flaggskep slutsteg från tidigt 80-tal som är helt i aluminium så spamma min mail trådar eller vad som helst. Jag köper den.
Förr var Kenwood otroligt bra förstärkare. Blanda inte ihop dom med dagens engångsmuggs material dom har. Det slutstegeg väger 45 kilo om jag minns rätt.
1000w RMS och 70A. Det steget ensamt kan nästan driva en metallica konsert haha.

Jag är ute efter hemmabioljud som man ändå kan spela rätt högt med när man vill, som inte kostar allt för mycket för hemmapularen.

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Skrivet av Disillusionist:

Ta en extra titt på blocket och allannonser.se
Har du tur kan du hitta gamla förstärkare som klår nya förstärkare i 50000kr klassen.

Hittar du Kenwoods flaggskep slutsteg från tidigt 80-tal som är helt i aluminium så spamma min mail trådar eller vad som helst. Jag köper den.
Förr var Kenwood otroligt bra förstärkare. Blanda inte ihop dom med dagens engångsmuggs material dom har. Det slutstegeg väger 45 kilo om jag minns rätt.
1000w RMS och 70A. Det steget ensamt kan nästan driva en metallica konsert haha.

Jag har fått erbjudande på att köpa Onkyo TX-NR616 istället, 3 mån gammal som är TXH certifierad. Allt annat är egentligen identiskt förutom att bluetooth inte finns. Jag får den för 2300kr. Vad hade ni gjort? Känslan av något helt nytt är ju det jag har kört på länge, men 1000kr mindre.. hmm, svårt..

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Jag har fått erbjudande på att köpa Onkyo TX-NR616 istället, 3 mån gammal som är TXH certifierad. Allt annat är egentligen identiskt förutom att bluetooth inte finns. Jag får den för 2300kr. Vad hade ni gjort? Känslan av något helt nytt är ju det jag har kört på länge, men 1000kr mindre.. hmm, svårt..

Jag är paranoid och tror att folk kissat i sin elektronik så jag köper aldrig begagnat (om jag inte känner säljaren väl). Men om jag köpt den där hade jag nog försökt pruta ned den till 2 blankt iaf. Den kan inte varit svindyr för 3 månader sen.

Självklart ska kvitto vara med också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av DooMoLiTioN:

Jag har fått erbjudande på att köpa Onkyo TX-NR616 istället, 3 mån gammal som är TXH certifierad. Allt annat är egentligen identiskt förutom att bluetooth inte finns. Jag får den för 2300kr. Vad hade ni gjort? Känslan av något helt nytt är ju det jag har kört på länge, men 1000kr mindre.. hmm, svårt..

Jag tycker inte att en nr616 är något super bra val.
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v773-svart-receiver...

Den har 6 hdmi in, 2 ut, 4k, full pre out, så den kan köras som ett rent hemmabio försteg.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooMoLiTioN:

Hälsingland, mitten av allt

http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1
Här ska du kika efter beggat.
Elektronikprylar brukar hålla genom åren, ingen risk att de pajjar bara sådär, de är inga mobiltelefoner om man säger så..
Har alltid hittat fina saker på Hifimagasinet.
Kika om du har något till salu i dina trakter.