Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Är det lungt att ha 82c i maxtemp? Kan man bränna kortet då?

temp limit från fabrik är 80c så nej, du bränner nog inte upp kortet om du kör 2 grader högre

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

fyyfan! Jag kommer inte ens upp i 1189Mhz på coren med 1.212 volt...

Skrivet av alteam:

temp limit från fabrik är 80c så nej, du bränner nog inte upp kortet om du kör 2 grader högre

aha, okej tack. Blev lite nojig när jag läste i guiden den här meningen "Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då Gaming kortet saknar kylning på vrm." Hade inte läst det innan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

aha, okej tack. Blev lite nojig när jag läste i guiden den här meningen "Kom ihåg att även om dina temperaturer på gpun är runt 70c kan vrm vara uppåt 90c då Gaming kortet saknar kylning på vrm." Hade inte läst det innan :/

Det där var något nytt för mig också.

Min GPU ligger på 80 garder vid full belastning så är mitt Vram runt 100c då? överclockat till 1702Mhz. Om dom inte ens visar temperaturen på Vram så antar man ju att det inte finns något behov för det, aka dom ligger alltid svalt nog.

jag har referenskylaren. Kyler den Vram bra?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Det där var något nytt för mig också.

Min GPU ligger på 80 garder vid full belastning så är mitt Vram runt 100c då? överclockat till 1702Mhz. Om dom inte ens visar temperaturen på Vram så antar man ju att det inte finns något behov för det, aka dom ligger alltid svalt nog.

jag har referenskylaren. Kyler den Vram bra?

Man tycker ju det. Om det inte finns någon visare för temperaturen på Vram så borde de inte vara något att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte leker allt för mycket med volt ökningar över 1.2 borde alla vara lugna. Även ni med Gaming modellen, men jag skulle inte gå över 1.2 med den kylaren även om det kan vara frestande. Köp Lightning om du vill överklocka hårdare.

Refensmodellen kyler sin vrm bättre än Msi's Gaming modell. Men det är fortfarande luftkylning och referens pcb på båda modeller så va försiktiga.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Man tycker ju det. Om det inte finns någon visare för temperaturen på Vram så borde de inte vara något att oroa sig för.

När Msi designade sin Gaming kylare så räknade dom med att ingen skulle ge sig in på hårdare överklockningar där volten mixtras med.
Dom har Lightning modellen för det. Därför valde dom att sätta en väldigt mager kylning på vrm för att prioritera temperaturen på gpu.
Gaming kortet är ett av marknadens tystaste.

Kortet riktas mot gamers, inte överklockare

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Så länge ni inte leker allt för mycket med volt ökningar över 1.2 borde alla vara lugna. Även ni med Gaming modellen, men jag skulle inte gå över 1.2 med den kylaren även om det kan vara frestande. Köp Lightning om du vill överklocka hårdare.

Refensmodellen kyler sin vrm bättre än Msi's Gaming modell. Men det är fortfarande luftkylning och referens pcb på båda modeller så va försiktiga.

Njaa. Gaming modellen har bättre komponenter, layouten är densamma men komponenterna är bättre.

1.21V är välbeprövat och säkert. Faktum är att Gaming modellen är bland de bättre kylarna. Självklart ska man hålla sig under 80c load om man överklockar och höjer spänningen då VRM komponenterna går ca 20-30C varmare än GPU kärnan men generellt är det inga problem.

Överklockning är ett lotteri. Finns en hel del som lyckats nå högre med refenens och tredjepart modeller som inte är handplockade jämfört med de påkostade modellerna. Det är kylningen som egentligen är den största "drawbacken". Vatten är som gäller om man vill verkligen vill över 1.21-1.25.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Hej alla glada!
Har nu äntligen fått köpt mig ett Asus GTX 780 DCII.
Men det tog inte lång tid innan jag tröttnade på GPUboost 2.0 samt att inte fläkten går att sänka mer än 37%!?
Så hade nu tänkt att byta till Skyn3t bios.
Är det någon som gjort detta på ett Asus med GK110B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Njaa. Gaming modellen har bättre komponenter, layouten är densamma men komponenterna är bättre.

1.21V är välbeprövat och säkert. Faktum är att Gaming modellen är bland de bättre kylarna. Självklart ska man hålla sig under 80c load om man överklockar och höjer spänningen då VRM komponenterna går ca 20-30C varmare än GPU kärnan men generellt är det inga problem.

Överklockning är ett lotteri. Finns en hel del som lyckats nå högre med refenens och tredjepart modeller som inte är handplockade jämfört med de påkostade modellerna. Det är kylningen som egentligen är den största "drawbacken". Vatten är som gäller om man vill verkligen vill över 1.21-1.25.

Jag kör 2.12v och 1176Mhz/1652Mhz på mitt 780 referens kort. Tempen kommer upp i max 78c under Heaven. Är detta safe? Tänker mest på Vrm tempen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på max temp 83-84c. med en volt på 1.21. Bör jag oroa mig, eller klarar jag mig?

Permalänk
Medlem

Bytte till MX4 idag på mina DC2 men gjorde inte mer än 3 grader! Känns som att det borde gjort betydligt mer än så med tanke på vilket grisigt tjockt lager det låg innan och runt hela kretsen dessutom!
Erfarenheter någon?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Hej alla glada!
Har nu äntligen fått köpt mig ett Asus GTX 780 DCII.
Men det tog inte lång tid innan jag tröttnade på GPUboost 2.0 samt att inte fläkten går att sänka mer än 37%!?
Så hade nu tänkt att byta till Skyn3t bios.
Är det någon som gjort detta på ett Asus med GK110B?

Flashade bioset till skyn3t. Blev av med GPUboost men kan fortfarande inte sänka fläkthastigheten till mindre än 37%.
Är det någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Flashade bioset till skyn3t. Blev av med GPUboost men kan fortfarande inte sänka fläkthastigheten till mindre än 37%.
Är det någon som har några förslag?

Hör du verkligen ditt kort på 37%?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kylningen på Gpu så äre det inget tal om att Gaming modellen är bättre. Men på Vrm så har referenskortet tillgång till betydligt mer kylning.

Det här kom på tal då jag uppdaterat trådens första inlägg men en del info angående olika lösningar på vrm kylningen.

Det skiljer jävulskt mycket mellan olika kylare hur bra dem kyler vrm. Samma med vattenblocken också. EK dominerar medans många tillverkare borde skämmas för sina vattenblock.

Här är ett test på en Nvidia referens pcb med olika block, 780,780Ti,Titan

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Jag ligger på max temp 83-84c. med en volt på 1.21. Bör jag oroa mig, eller klarar jag mig?

Du har utmärkta temperaturer, gör en egen fläktkurva i presicion x eller afterburner 100% på fläkten vid 80-85c. Sen kan du spela på du!

Men Ska du mina bitcoins, kör stock settings med aggressivare fläktkurva för att hålla ner tempsen ytterligare.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kylningen på Gpu så äre det inget tal om att Gaming modellen är bättre. Men på Vrm så har referenskortet tillgång till betydligt mer kylning.

Det här kom på tal då jag uppdaterat trådens första inlägg men en del info angående olika lösningar på vrm kylningen.

Det skiljer jävulskt mycket mellan olika kylare hur bra dem kyler vrm. Samma med vattenblocken också. EK dominerar medans många tillverkare borde skämmas för sina vattenblock.

Här är ett test på en Nvidia referens pcb med olika block, 780,780Ti,Titan
http://cdn.overclock.net/c/cb/900x900px-LL-cbee2593_StrensBlo...

http://www.youtube.com/watch?v=sDyYliSo-Hw

Att EK's kylare fokuserar mer på vrm än andra på marknaden enligt detta test är väl antagligen varför deras core kylning är lite sämre?
För att värmen från vrm transporteras mer effektivt till kylmedlet och ger således en högre temperatur på det.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Hör du verkligen ditt kort på 37%?

Ja, jag tycker det låter jättemycket:(
Har dock en ganska öppen front på mitt chassi.
Är det så här på alla 780is?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Ja, jag tycker det låter jättemycket:(
Har dock en ganska öppen front på mitt chassi.
Är det så här på alla 780is?

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?36769-780-bios-updat...

Finns bios som kommer med en ny fläktprofil!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Har tankat den men den säger bara att den inte är tillämpbar på mitt kort.
Jag har ju GK110B så vågar inte lägga in en bios till GK110A:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Att EK's kylare fokuserar mer på vrm än andra på marknaden enligt detta test är väl antagligen varför deras core kylning är lite sämre?
För att värmen från vrm transporteras mer effektivt till kylmedlet och ger således en högre temperatur på det.

Exakt! En bra vrm kylning håller tillbaka gpu temperaturen något om dom delar kylare. Men det är det absolut värt. För vid överklockning är bra temps på vrm mycket viktigt.

Det är därför jag tog med det i slutet på guiden. Många som stirrar sig blint på gpu temperaturen och glömmer bort vrm delen.

Test resultaten från SweClockers kan vara lite missvisande då dom bara tittar på en aspekt. Finns mycket många sidor på nätet där man skruvar bort kylaren och tittar närmare på pcb och kylare.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Exakt! En bra vrm kylning håller tillbaka gpu temperaturen något om dom delar kylare. Men det är det absolut värt. För vid överklockning är bra temps på vrm mycket viktigt.

Det är därför jag tog med det i slutet på guiden. Många som stirrar sig blint på gpu temperaturen och glömmer bort vrm delen.

Test resultaten från SweClockers kan vara lite missvisande då dom bara tittar på en aspekt. Finns mycket många sidor på nätet där man skruvar bort kylaren och tittar närmare på pcb och kylare.

Vilken eftermarknadskylare har best Vrm kylning? Är det Lightning med den lilla gula mittenfläkten?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Vilken eftermarknadskylare har best Vrm kylning? Är det Lightning med den lilla gula mittenfläkten?

Både Lightning och Classified använder komponenter som tål betydligt högre temperaturer än dom billigare varianterna. Deras design på PCBn skiljer sig en hel del också, tjockleken på pcb och matrialen dom använder är rätt annorlunda. Både Lightning och Classified har tex en väldigt stor baseplate som i stor sätt täcker hela pcbn. Den är visserligen inte i kontakt med huvudkylaren men efterssom dom biffat upp strömförsörjningen blir inte varje fas lika varm häller.

Exempel 20 faser som levererar 400W är betydligt kallare än 6st faser under 400W belasning. Det ger också betydligt jämnare spänningsnivåer utan dippar eller spikar i spänningen. Det ger mer stabilitet bland annat.

Ska försöka förklara vad Lightning har gjort med sin pcb tex.
Lightning kortets pcb består av olika lager. Som en kex choklad enkelt förklarat.
Istället för att alla "ström ledningar" mellan komponenter som minne, gpu, volt controllerns osv delar samma yta så skiljer man på strömförsörjningen melllan komponenterna.

Finns en massa fördelar med att designa PCBn på det viser.
Det här är ett 7970 Lightning men samma teknik används på nyare kort också T.ex. 780 Lightning.

Lightning har också tagit sin vrm kylning ett steg längre och den har baseplate på båda sidor om Pcb + satt kylflänsar över faserna där det blir som varmast.

Lightning

Classified

Så JA Lightning har väldigt bra kylning på vrm i standard utförande. Men det kortet och Classified får verkligen glänsa under vattenkylning
Hoppas det här klarnade upp en del saker ^^

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Både Lightning och Classified använder komponenter som tål betydligt högre temperaturer än dom billigare varianterna. Deras design på PCBn skiljer sig en hel del också, tjockleken på pcb och matrialen dom använder är rätt annorlunda. Både Lightning och Classified har tex en väldigt stor baseplate som i stor sätt täcker hela pcbn. Den är visserligen inte i kontakt med huvudkylaren men efterssom dom biffat upp strömförsörjningen blir inte varje fas lika varm häller.

Exempel 20 faser som levererar 400W är betydligt kallare än 6st faser under 400W belasning. Det ger också betydligt jämnare spänningsnivåer utan dippar eller spikar i spänningen. Det ger mer stabilitet bland annat.

Ska försöka förklara vad Lightning har gjort med sin pcb tex.
Lightning kortets pcb består av olika lager. Som en kex choklad enkelt förklarat.
Istället för att alla "ström ledningar" mellan komponenter som minne, gpu, volt controllerns osv delar samma yta så skiljer man på strömförsörjningen melllan komponenterna.

Finns en massa fördelar med att designa PCBn på det viser.
Det här är ett 7970 Lightning men samma teknik används på nyare kort också T.ex. 780 Lightning.
http://i31.photobucket.com/albums/c393/gzhil/Netess/R7970%20L...

Lightning har också tagit sin vrm kylning ett steg längre och den har baseplate på båda sidor om Pcb + satt kylflänsar över faserna där det blir som varmast.

Lightning
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/08/MSI-GeForc...

http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/08/MSI-GeFor...

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-780-L...

Classified

http://www.hardwareasylum.com/images/ces2014_evga/536_evga_ki...

http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_780_Ti_Classified...

Så JA Lightning har väldigt bra kylning på vrm i standard utförande. Men det kortet och Classified får verkligen glänsa under vattenkylning
Hoppas det här klarnade upp en del saker ^^

Det klarnade upp massor! Tack som fan för att du tog dig tiden att förklara såpass utförligt!

EDIT: Jag sitter på ett tesla R2 650w Gold och jag har två st 6+2pin kontakter på samma kabel, bör jag köra såpast tungt kort (lightning) då eller blir kabeln överhettad? Sedan undrar jag om 650w räcker för ett överclockat lightning och i5 4670k@4.5Ghz

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Det klarnade upp massor! Tack som fan för att du tog dig tiden att förklara såpass utförligt!

EDIT: Jag sitter på ett tesla R2 650w Gold och jag har två st 6+2pin kontakter på samma kabel, bör jag köra såpast tungt kort (lightning) då eller blir kabeln överhettad? Sedan undrar jag om 650w räcker för ett överclockat lightning och i5 4670k@4.5Ghz

En 6+2Pin PCIe kontakt kan leverera 360w + 75w från från moderkortet 16x pcie port så det ska inte vara några problem, men har du möjligheten så kör på 2st PCIe kablar för att var på säkra sidan. Då (hård) överklockning kan dra en hel del ström och då når man (435w) ganska snabbt.

Olika nätagg är kopplade på olika sätt så hur nätagget i sig klarar av att ge 360w på en PCIe sladd vet jag inte. Teoretiskt sett ska det fungera.
En fördel med att ha bra strömtillförsel direkt till kortet är att belastningen på moderkortet minskar. Många som minar bitcoins med grafikkort bränner upp 24pin kabeln just av den anledningen. Mitt Moderkort har tex en extra molex kontakt på moderkortet för att underlätta för 24pins kontakten vid flera kort i SLI.

650w för ett kort är lugnt men det klarar inte SLI.

Här kan du läsa på närmare angående kontakterna osv.
http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Som Tobbe skrev, gaming modellen har bra cpukylning men jämfört med andra modeller blir vrmområdena varmare (kör själv det kortet). När det gäller komponenter så hävdar MSI att deras kort har något vassare jämfört med ref-designen. Inget man märker av, framförallt inte när det gäller spoltjut, vilket denna modell lider av på samma sätt som ref-modellerna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Jag har ett EVGA 780ti SC ACX och upplever att jag inte kan klocka särskillt mycket på Core clock.

Jag kommer upp i +103 med core voltage på +0.
Ökar jag sedan till +105 så ser jag kanske en eller två artifakter på en hel omgång Heaven.
Provade sedan att höja voltage med 20 åt gången för att se om det blev stabilt. Men jag höjde hela vägen till max (+75) utan att bli av med de där (om än väldigt få) artifakter.

Är detta normalt? Det känns som att Core Voltage helt enkelt inte påverkar något alls.

Jag använder MSI Afterburner och har följt guiden här på forumet.

På Memory clock kommer jag upp i +330, och kör Valley utan problem. (Kraschar först på +340)

Jag har ingen koll på vad folk i allmänhet med detta kort kommer upp i för Core och Memory. Men det låter ju ändå som att alla andra åtminstone kommer lite högre när de höjer Core Voltage än när de inte rört den alls.

Temperaturen har aldrig kommit över 73/74 oavsett hur högt jag klockar.

Edit:
Bytte till Skyn3t bios för att testa hur det blev om jag ökade Volten. Men inte ens på +100 volt kan jag öka över typ 105-110.

Har jag haft en jävla otur med mitt kort? Är det ens möjligt att inte kunna öka det minsta ens när man bytt bios för att få högre volt?

Suck!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Behöver vi verkligen svara på det?
Kolla på bilden, Windforce har en betydligt bättre kylare!
Läs i specifikationerna, den har även högre klockfrekvenser, alltså snabbare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Behöver vi verkligen svara på det?
Kolla på bilden, Windforce har en betydligt bättre kylare!
Läs i specifikationerna, den har även högre klockfrekvenser, alltså snabbare!

Vafan, det är ju båda Gigabyte Geforce? Varför finns det en som är 10-20% bättre för samma pris som den sämre?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vafan, det är ju båda Gigabyte Geforce? Varför finns det en som är 10-20% bättre för samma pris som den sämre?

Brydde mig inte om att kolla upp det innan nu men:
De finns oftast mer än en modell från respektive tillverkare.
Felsatt pris?
Kampanj?
Jämför priser på prisjakt.se

Visa signatur