Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Jag är relativt ny här på Swe,men det känns som det skulle finnas en svartlista på usla säljare och företag.Jag har vänner som blivit riktigt lurade vid ett flertal tillfällen.Kan vi hjälpa dom som inte är så duktiga på att Googla?Greattech är duktig på att svara.Hoppas han frågar om min ålder.

OffT: Det finns en tråd där man kan skriva in vad man vill se i nästa version av SweC (version 6)

Topic: Jag tycker GT verkar trevlig men det är skumt att TS inte verkar acceptera den hjälp GT säger att han får.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

OffT: Det finns en tråd där man kan skriva in vad man vill se i nästa version av SweC (version 6)

Topic: Jag tycker GT verkar trevlig men det är skumt att TS inte verkar acceptera den hjälp GT säger att han får.

Förlåt då.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Du blandar ihop bedrägeri med misstag/förlust. Vi har inte sagt att kunden medvetet hävdar något utan antigen har man tappat bort skivan, den har gått sönder osv... Finns flera orsaker. Kunden kan efter 1 år hävda att han inte har fått skivan som han egentligen har fått men tappat bort eller glömt bort någonstans. Att säga samma sak om en hårddisk efter 1 år är inte lika enkelt. Windows skivan använder man normalt först inte efter 1 år... Andra komponenter direkt. Sedan har vi vikter på komponenterna/datorn som vi har som underlag. En dator med alla komponenter väger exempel 15.2kg, då ska nästa dator även ha samma vikt. Då blir det svårt för kunden medvetet ljuga om att något saknas. En skiva som väger några gram är däremot lite svårare att bevisa.

Om du nu undrar varför övriga större återförsäljare inte det på samma sätt så har det med mitt tidigare inlägg jag skrev om Microsoft avtal. Det finns olika typer av avtal med Microsoft, ett av dom är att man köper en serie rulle av serienummer och skapar sedan egna skivor av operativsystemet. Återförsäljaren kan sedan skicka hur många skivor dom vill som inte kostar mer än några kronor för företaget. Eftersom vi har slutat med det och endast säljer operativsystem vid sidan om så kan vi endast använda vanliga OEM licenser.

- GT

Håll er till bestämmelserna i konsumentköplagen. Ett fel som uppmärksammas inom 6 månader är alltid ett ursprungsfel. Man har sedan skälig tid (6 månader) på sig att reklamera. Så länge som ni inte kan visa att felet inte är ett ursprungsfel så har TS rätt att få felet avhjälpt! Så sluta upp med allt nonsens. Finns delar i ditt resonemang som närmast kan anses som förtal, eller åtminstone ärekränkning.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

På vilket sätt då? Ett seriöst företag ska väl inte sitta och debattera gentemot en kund på detta vis, nu vet vi ju dock inte helt vem som är korrekt. Men utifrån vad som skrivits tycker jag ändå det ligger åt TS favör.

Och ett seriöst företag hade nog mer än gärna utan större omtanke hostat upp en röding för en licens, än att sitta och och bolla fram och tillbaka med kunder på sweclockers ord mot ord. Och utöver det slänga iväg ärendet och skylla på Microsoft istället, tss..

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Förlåt då.

Förlåt för vad? Jag sa det för att vara informativ. Här är en länk: #14379829

Skrivet av 0lsson90:

På vilket sätt då? Ett seriöst företag ska väl inte sitta och debattera gentemot en kund på detta vis, nu vet vi ju dock inte helt vem som är korrekt. Men utifrån vad som skrivits tycker jag ändå det ligger åt TS favör.

Och ett seriöst företag hade nog mer än gärna utan större omtanke hostat upp en röding för en licens, än att sitta och och bolla fram och tillbaka med kunder på sweclockers ord mot ord. Och utöver det slänga iväg ärendet och skylla på Microsoft istället, tss..

Jo du har ett par poäng där! Men jag tycker fortfarande de är trevliga i svaren. Hur som helst står jag också lite på TS sida precis som förra tråden med liknande ämne.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Administrativ avgift

Enda sättet att veta vem som har rätt är att maila en admin här på Swec med nyckeln och sedan ringer han MS och frågar. Ja då ser vi vem som har rätt xD Nee men som sagt hela mailkonversationen hade varit en början. Att folk bollar mellan varandra är att vi inte vet som har rätt. Mailkonversation + Inspelat samtal med MS för TS funkar inte licensen kan du lika gärna ha med den i telefonsamtalet. Och om det nu är så att Greattech är så dåliga som du säger osv så borde de bannlysas från SWEC om detta stämmer.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gröngås:

Håll er till bestämmelserna i konsumentköplagen. Ett fel som uppmärksammas inom 6 månader är alltid ett ursprungsfel. Man har sedan skälig tid (6 månader) på sig att reklamera. Så länge som ni inte kan visa att felet inte är ett ursprungsfel så har TS rätt att få felet avhjälpt! Så sluta upp med allt nonsens. Finns delar i ditt resonemang som närmast kan anses som förtal, eller åtminstone ärekränkning.

Ett fel som uppstår inom 6 månader behöver inte vara ett ursprungsfel, dock är det upp till ÅF att bevisa att det är kunden som har orsakat felet (vilket du verkar hålla med om).
Man ska reklamera ett fel inom skälig tid fr.o.m. man upptäckte felet. 2 månader räknas som skälig tid enligt konsumentverket (kan dock vara längre än 2 mdr ifall man har en giltig anledning, t.ex. resa, sjukdom osv.)
Källa: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Re...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Så efter 6 ggr aktiverat med med Oem licens och det fungerar fortfarande på båda mina datorer, klart som sjutton det fungerar man vill ju formatera då och då!

Ja jag har har nog installerat om fler ggr än så. Har uppgraderat datorn med nytt moderkort m.m. Det ända jag gör är att ringer Windows automatiska support och knappar in min gamla nyckel och får en ny aktiverings kod som jag sen använder.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av blackis:

Ja jag har har nog installerat om fler ggr än så. Har uppgraderat datorn med nytt moderkort m.m. Det ända jag gör är att ringer Windows automatiska support och knappar in min gamla nyckel och får en ny aktiverings kod som jag sen använder.

Precis så som GreatTech antagligen gör när dom lägger samma licens på flera datorer för att dryga ut marginalerna.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att företag som har rent mjöl i påsen inte behöver hålla på och försvara sig, utan kan lugnt vänta tills den här typen av trådar självdör. Rent generellt så tillämpar jag principen "ingen rök utan eld"... GT har figurerat lite för ofta i den här typen av trådar för min smak.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Precis så som GreatTech antagligen gör när dom lägger samma licens på flera datorer för att dryga ut marginalerna.

Ok trodde detta var helt ok att göra. Men usch då visste jag inte

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Jösses, GT... ett mer oproffsigt intryck kan du/ni inte ha gjort.

Ta och ring och prata med kunden i fråga istället, ett samtal reder ut så många frågor på en och samma gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

Ett företag har väl rätt att försvara sig, om de tycker TS skriver ner dem..? Men sen hur väl det tas emot, beror ju på hur man uttrycker sig.
Det är ett flertal företag som är aktiva i forumet..

Själv är jag också för att fixa problemet och få en nöjd kund snabbt och enkelt, även om det kostar en slant.

Det handlar om goodwill.. det är inte lönsamt i början, men när ryktet börjar gå och sprids, så kommer kunderna.
Pratar av egen erfarenhet också.. Egen firma, satsat på kvalité, kundservice och goodwill.. Tog 2 år, sedan exploderade orderingången mot tidigare.. och har fortsatt. När man frågar, så har de blivit rekommenderade..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nja, fungerar inte att ha flera oem-nycklar aktiverade på flera (aktiva)datorer samtidigt. Däremot så kan det gå att aktivera en oem-licens via telefon till en annan dator.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt häxjakten på GT här. Jag vill gärna se mer konkreta bevis innan jag börjar tugga fradga.

TS verkar ju t.ex inte ens ha försökt ominstallera trots att hen ombetts göra det ett flertal gånger, varför inte?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Here we go again: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1247365-sa-...

Jag är inte förvånad att det dyker upp igen.

Permalänk
Inaktiv

Mjo det var därför jag flyttade min OEM från en utdöd laptop till det nya datorbygget för ett par veckor sedan, dra den om tomten också..

Åter igen..
Frågan är: varför skickar ni inte med skiva och licensnyckel med datorn från början!?

Du borde läsa på vad en OEM licens innebär...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Du blandar ihop bedrägeri med misstag/förlust. Vi har inte sagt att kunden medvetet hävdar något utan antigen har man tappat bort skivan, den har gått sönder osv... Finns flera orsaker. Kunden kan efter 1 år hävda att han inte har fått skivan som han egentligen har fått men tappat bort eller glömt bort någonstans. Att säga samma sak om en hårddisk efter 1 år är inte lika enkelt. Windows skivan använder man normalt först inte efter 1 år... Andra komponenter direkt. Sedan har vi vikter på komponenterna/datorn som vi har som underlag. En dator med alla komponenter väger exempel 15.2kg, då ska nästa dator även ha samma vikt. Då blir det svårt för kunden medvetet ljuga om att något saknas. En skiva som väger några gram är däremot lite svårare att bevisa.

Om du nu undrar varför övriga större återförsäljare inte det på samma sätt så har det med mitt tidigare inlägg jag skrev om Microsoft avtal. Det finns olika typer av avtal med Microsoft, ett av dom är att man köper en serie rulle av serienummer och skapar sedan egna skivor av operativsystemet. Återförsäljaren kan sedan skicka hur många skivor dom vill som inte kostar mer än några kronor för företaget. Eftersom vi har slutat med det och endast säljer operativsystem vid sidan om så kan vi endast använda vanliga OEM licenser.

- GT

Hur stort lager och kundregister har ni? Tanke på att om ni säljer 10 000st datorer per år, och alla dessa ska kunna ha möjligheten att efter ett år få sin skiva och licens. Bör krävas ett ganska stort lager och kundregister för alla kunderna, och veta exakt vilken kund som hade just exakt xxx-xxx-xxx i licens som är knuten till just den specifika datorn. Eftersom att varje licens är knuten till EN dator. Innan ni skickar ut det måste ni alltså vara 100% säkra på att ha rätt kod och skiva, kan hända att TS fick fel kod? Samt nästa fråga, har TS skrivit avtal att ni får ha detta kundregister sparat enligt PUL?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

OnT:
Jag måste säga att jag nog tror på TS story i det här fallet, TS har varit konsekvent och lugn medan GTs representant framstått som en arg tonåring har försökt förvränga sanningen med vad man kan göra med en OEM-licens och inte. Gillar också att de försökte anklaga TS för att inte ställt de frågor de vill till Microsoft och att det då skulle vara TS fel att allt inte är löst ännu. Det är ju inte TS arbete att prata med Microsoft åt dem, som återförsäljare får de väl sluta lata sig och ringa själva, TS skall inte behöva göra deras jobb.

Själv tycker jag det luktar bluff lång väg där GT verkar ha installerat samma licens flera gånger för att kunna stoppa en del i egen ficka.

OffT:

Skrivet av S-OD:

Jag är relativt ny här på Swe,men det känns som det skulle finnas en svartlista på usla säljare och företag.Jag har vänner som blivit riktigt lurade vid ett flertal tillfällen.Kan vi hjälpa dom som inte är så duktiga på att Googla?Greattech är duktig på att svara.Hoppas han frågar om min ålder.

Problemet med en sådan lista är att det skulle krävas rätt mycket bevis för att kunna hänga ut ett företag som bluff i någon statisk mer eller mindre officiell Swec-lista utan att företagen kan vidta rättsliga åtgärder. Man får helt enkelt lägga det på minnet när man läser trådar som denna.

Permalänk
Medlem

Nej jag aktiverade den online..

Eller rättare sagt jag bankade in nyckeln, sen satte jag i Ethernet kabeln..
Datorn den kom från har varit död i hmm säg 2 år.

Det handlar om tur, ibland fungerar det ibland inte.
Har själv gjort detta på alla datorer jag haft innan jag skaffat ny licens ( på 9 system har jag har 4 licenser varav 2 OEM)

Skrivet av Greattech:

Självklart, kunden har det samt skivan hos sig. Nu får man inte det på varje dator eftersom operativsystem inte medföljer med datorerna utan det måste man köpa till men kunden får skivan med etiketten som han/hon kan klistra på datorn eller behålla det på fodralet.

- GT

En OEM licens är som folk tidigare sagt knuten till hårdvaran, men är enl microsoft annars helt fullvärd när det gäller uppgraderingar till win 8. (OBS ej Volym licens)

en OEM licens är dock EJ en multi-licens och får INTE installeras på ett flertal datorer av företag.

Saxat från Micosofts sida

Citat:

"Om du har en OEM-licens för Windows är det alltid datortillverkaren som ska ge support."

Citat:

Vad är grundläggande licensregler för en dator med förinstallerat Windows?
En OEM-licens är knuten till datorn eller servern och du kan se att du har licens genom att du har klistermärket (Certificate of Authencity, COA) på datorns chassi. Det är den billigaste licensen, men med den viktiga begränsningen att licensen inte kan flyttas när du köper en ny dator. Du har heller inte rätt att installera Windows på ytterligare en dator i hushållet.

Vad får jag göra när jag köper en ny dator med förinstallerat Windows?
Du får inte flytta din OEM-licens för Windows från en gammal dator till en ny. Du får heller inte använda dina volymlicensavtal för att förvärva en fullständig version av Windows. Den licenstyp av Windows du får installera från volymlicensmedier är Windows uppgraderingslicens. Det ska sitta ett äkthetsbevis i form av ett klistermärke (Certificate of Authencity, COA) på datorns chassi. Om det gör det, då är det förinstallerade Windows-operativsystemet på din nya dator äkta. OEM-licensen för Windows ger dig inte heller rätt att kopiera Windows-operativsystemet på din stationära dator och installera kopian på din bärbara dator.

Ni Greattech har inte rätt att Sälja OEM licenser ifall ni ej installerar dessa först på datorn MED licensen och klistrar fast etiketten. Om ni inte gör detta så bryter ni erat avtal med Microsoft och förlorar er rätt till att inköpa OEM licenser.

Det är inte första gången ni har haft detta problem, så jag rekommenderar er att sluta försöka spara in pengar på att installera "Trial" licenser eller att använda OEM licenser som är knutna till hårdvaran på flera datorer. Börja klistra fast ettiketterna och installera OS på det sätt erat avtal specificerar innan ni blir anmälda till Microsoft och får era avtal rivna.
Klisterlappen SKA sättas på Kunden chassi ifall

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tycker GT sköter sig helt OK här, TS verkar ju överhuvudtaget inte vilja ta emot supporten och göra sin del av vad som krävs för att försöka lösa problemet. Innan det steget är taget från TS sida så är det dags att sluta klaga.

Tidigare GT-trådar har jag heller inte sett några större problem med. Vissa argument mot GT här är bara för dumma för att ens möta, alternativt har redan besvarats.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tycker GT sköter sig helt OK här, TS verkar ju överhuvudtaget inte vilja ta emot supporten och göra sin del av vad som krävs för att försöka lösa problemet. Innan det steget är taget från TS sida så är det dags att sluta klaga.

Tidigare GT-trådar har jag heller inte sett några större problem med. Vissa argument mot GT här är bara för dumma för att ens möta, alternativt har redan besvarats.

Mja, går ju att argumentera om de sköter sig OK. Beror på vad man tycker OK från ett företag är.

Dock så är det ju intressant att hans Windowsinstallation blev aktiverad två dagar innan han hämtade ut datorn. Samtidigt som GT hävdar att de installerar men inte aktiverar utan skickar ut skiva och kod separat för att kunna spåra så kunden verkligen mottagit det. Vilket inte verkar ha hänt i detta fallet...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HubbeT:

Skulle uppgradera till senaste W8 release, den gick bra till slutet när uppenbarligen Microsoft har koll. Uppgraderingen stoppades varför kontakt togs med Microsoft. Den licensen var blockerad då den använts på fler än 7 datorer enligt Microsoft. Därav kontakt med GT. Hade ingen skiva från GT. Inget licensmärke utan endast ett kvitto där det står att jag köpt en dator med W8.
De skickar en skiva som dyker upp, använd, bruten Windowsförpackning varför jag meddelar att jag gärna vill ha en oanvänd licens denna gång. Ringde MS och de säger att licensen är använd. GT tycker tydligen att Microsoft ska ändra sig.
Har köpt datorer många gånger men aldrig varit med om någon så här låg nivå samt bortförklaringar.
Datorn hämtades i deras butik, så något slarv kan dom glömma bort. Eftersom andra upplever precis samma sak kan man undra...

Svarar du mig? Använd citera knappen när du svarar någon så ser man det.

Jag får inte ihop det riktigt. Innan "uppgradering" så fungerade datorn felfritt? Hur länge?

När du skulle "uppgradera", syftar du på Windows 8 till Windows 8.1?

Ber om ursäkt ifall du redan besvarat denna fråga; Har du - bara för att räta ut alla frågetecken - försökt installera om Windows 8?
Och om så är fallet, vad händer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En OEM-licens är det återförsäljaren, här "systembyggaren" som är ansvarig för. Därför är det väldigt fult av GT att hänvisa till Microsoft då det är deras ansvar att fixa problemet. Nu är Microsoft tack och lov så pass generösa att de brukar hjälpa OEM-kunder iaf, om det är privatpersoner. Det vanligaste är att de helt enkelt medger en aktivering med ny nyckel, något som tyvärr utnyttjas av oseriösa näringsidkare då deras kunder fått problem med licenser som med stor sannolikhet använts på flera datorer som näringsidkaren sålt.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

nej, det är inte GTs skyldighet här, TS vill ju inte ens lägga energi på att lösa det. jag skulle gärna vilja se denna mejlkonversation som det pratas om?

har TS ens FÖRSÖKT att installera och se om det fungerar?

tycker det mest låter som att TS är gnällig och vill ha en extra skiva och GT försöker hjälpa men är osugna på att skicka ut gratisprodukter utan ett bevis på att det gått snett?

hur ska GT kunna veta att TS inte redan använt licensen och vill ha en ny till sin andra dator?

jag beundrar GTs lugna stil, mitt svar till TS hade varit "följ supporten *** raderat ***"

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

nej, det är inte GTs skyldighet här, TS vill ju inte ens lägga energi på att lösa det. jag skulle gärna vilja se denna mejlkonversation som det pratas om?

har TS ens FÖRSÖKT att installera och se om det fungerar?

tycker det mest låter som att TS är gnällig och vill ha en extra skiva och GT försöker hjälpa men är osugna på att skicka ut gratisprodukter utan ett bevis på att det gått snett?

hur ska GT kunna veta att TS inte redan använt licensen och vill ha en ny till sin andra dator?

jag beundrar GTs lugna stil, mitt svar till TS hade varit "följ supporten"

jo, Det är GTs skyldighet här enl microsoft.TS har ju redan sagt att han försökt ominstallera, men licensen är tagen redan!

Visa signatur

"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jo, Det är GTs skyldighet här enl microsoft.TS har ju redan sagt att han försökt ominstallera, men licensen är tagen redan!

nåja....se vad man missar när man skumläsar på lunchen....

HÄNG GT!

men är inte OEM låsta till mobo? har TS tänkt på detta? vart får man veta att licensen är använt x antal gånger? är det inte oftast "this license has already been used"? har TS direkt frågat MS om licensen är använd flöera gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

HÄNG GT!

men är inte OEM låsta till mobo? har TS tänkt på detta? vart får man veta att licensen är använt x antal gånger? är det inte oftast "this license has already been used"? har TS direkt frågat MS om licensen är använd flöera gånger?

TS säger att Microsoft Säger att licensen är använd 7 gånger redan och därför låst.

Kan ha missförstårr, men datorn är inte speciellt gammal, skulle vara förvånad ifall TS bytt moderkort

Att säga till kunden att ta kontakt med Microsoft själva är HELT fel, utan ifall beställer Windows 7/8 OEM ska detta vara installerat och aktiverat, samt koden MÅSTE sitta på chassi! detta enl. bestämmelser från MS själva. Om TS och alla andra som har samma problem med GT så lär de nog förlora möjligheten att sälja OEM produkter från MS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

TS säger att Microsoft Säger att licensen är använd 7 gånger redan och därför låst.

Kan ha missförstårr, men datorn är inte speciellt gammal, skulle vara förvånad ifall TS bytt moderkort

Att säga till kunden att ta kontakt med Microsoft själva är HELT fel, utan ifall beställer Windows 7/8 OEM ska detta vara installerat och aktiverat, samt koden MÅSTE sitta på chassi! detta enl. bestämmelser från MS själva. Om TS och alla andra som har samma problem med GT så lär de nog förlora möjligheten att sälja OEM produkter från MS.

ok, jag lägger mig i denna diskussionen, jag har inte helt koll på bestämmelser och dyl. på MS

Permalänk
Skrivet av pokelia:

HÄNG GT!

Nej men en OEM kan vara låst till samma typ av moderkort, inte till ett specifikt moderkort - te:x om du köper en Dell, Greattech bygger många likadana datorer därför är det ganska enkelt för dom att fuska med det här om man vill.
Med tanke på att dom tar hiskeliga 1190:- för en Win7 licens när du köper en dator så blir det snabbt väldigt stora summor OM man sätter det i system...

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum