Gäst VLAN med Zyxel GS1900 24E. Hur gör jag?

Permalänk
Inaktiv

Gäst VLAN med Zyxel GS1900 24E. Hur gör jag?

Köpte en managable switch för 790 24 portars gigabit switch. Nu vill jag segmentera mitt hemma nätverk. VLAN1 för mig själv och VLAN10 för gästerna
. Har kopplat GS1900 till min Asus AC68-U. Använder port 24 från gs1900 som uplink till routern. Nu vill jag dedikera port 10 på gs1900 till VLAN10 (gästvlan) där jag kopplar in en dum switch. Går det att trunkerad porten 24 (uplink) så att den tar trafik från VLAN1 och VLAN10 så att gästerna får internet men inte ser mitt privata nätverk? Finns massa uttryck som LAG1-8 , tagged untagged som jag inte greppet. All tips mottages!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en sådan switch, och så vitt jag kan minnas står det ett exempel på precis hur man gör detta i manualen till switchen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan din router/Gateway snacka VLAN? Om inte så är du nog ganska körd då det inte verkar vara en l3-switch. Asus AC68U verkar inte kunna snacka VLAN så det ser mörkt ut.

Jag kan tänka mig att ordet untagged betyder access-port på cisco språk. Tagged port betyder förmodligen trunk på cisco språk. Bara gissningar dock.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Avstängd

Googla lite på VLAN, det är inte så svårt, koppla in några datorer, kör PING mellan dessa så ser du när det fungerar eller inte fungerar. Vill du lära dig eller inte?

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen. Det verkar som ac68 med original firmware i inte snackar VLAN alls. Klart jag vill lära mig. Zyxel GS1900 verkar inte ha några tutorials.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Tack för tipsen. Det verkar som ac68 med original firmware i inte snackar VLAN alls. Klart jag vill lära mig. Zyxel GS1900 verkar inte ha några tutorials.

För den som inte orkar googla kommer här en länk. Översta träffen på sökningen "Zyxel GS1900-24E documentation".
ftp://ftp.zyxel.com/GS1900-8/user_guide/GS1900-8_v1_ed1.pdf

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

För den som inte orkar googla kommer här en länk. Översta träffen på sökningen "Zyxel GS1900-24E documentation".
ftp://ftp.zyxel.com/GS1900-8/user_guide/GS1900-8_v1_ed1.pdf

Fast den där manualen är för 8 portars och jo, jag har googlat. Det är själva konceptet jag inte förstår. Det finns inga förklaringar. För den som inte har läst ccna eller ccnp så är det obegripligt. Har djuptdykt och kollat massor med tutorials gällande Cisco switchar.Det är grunden med tagged/untaggad/VLAN port trunking. Men jag ska dra upp lite skärmdumpar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Fast den där manualen är för 8 portars och jo, jag har googlat. Det är själva konceptet jag inte förstår. Det finns inga förklaringar. För den som inte har läst ccna eller ccnp så är det obegripligt. Har djuptdykt och kollat massor med tutorials gällande Cisco switchar.Det är grunden med tagged/untaggad/VLAN port trunking. Men jag ska dra upp lite skärmdumpar.

Jag är iofs inte helt tappad bakom en vagn när det gäller datorer, jag är från programmerare, och har ingen utbildning eller certifiering på nätverk. Med hjälp av i huvudsak den manualen jag länkade dig så lyckades jag fatta hur jag skulle konfigurera upp olika VLAN och vad de olika begreppen betyder. Så att det skulle vara obegripligt håller jag inte med om. Det hjälpte mig att rita upp alla portar och hur jag ville att trafiken skulle gå emellan dem. Eftersom du inte har fler enheter som snackar VLAN så ska dina VLAN bara finnas inom switchen.

Inte för att jag kan se någon skillnad på dem, men här är varianten för 24E. Vilken var ganska lätt att hitta genom att helt enkel surfa runt på Zyxel's ftp.
ftp://ftp.zyxel.com/GS1900-24E/user_guide/GS1900-24E_v1_ed1.p...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag är iofs inte helt tappad bakom en vagn när det gäller datorer, jag är från programmerare, och har ingen utbildning eller certifiering på nätverk. Med hjälp av i huvudsak den manualen jag länkade dig så lyckades jag fatta hur jag skulle konfigurera upp olika VLAN och vad de olika begreppen betyder. Så att det skulle vara obegripligt håller jag inte med om. Det hjälpte mig att rita upp alla portar och hur jag ville att trafiken skulle gå emellan dem. Eftersom du inte har fler enheter som snackar VLAN så ska dina VLAN bara finnas inom switchen.

Inte för att jag kan se någon skillnad på dem, men här är varianten för 24E. Vilken var ganska lätt att hitta genom att helt enkel surfa runt på Zyxel's ftp.
ftp://ftp.zyxel.com/GS1900-24E/user_guide/GS1900-24E_v1_ed1.p...

Det är ju bra för dig att du har fått det funka. Jag har tyvärr inte lyckats med det och det är därför jag ber om tips och råd. Manualen har jag redan kämpat med så där tror jag inte att jag kommer bli bättre som det ser ut just nu. Jag måste har en router som kan ta emot båda VLANen från den trunkade porten från switchen.