Ny datorskärm = död, men funkar i felsäkertläge

Permalänk
Medlem

Ny datorskärm = död, men funkar i felsäkertläge

Jag har fått ett problem som jag inte riktigt lista ut vad det kan vara för något fel. Jag har en ny Benq skärm som helplötsligt slutat fungera. Min stationära dator som denna skärm är ansluten till är ca 1,5 år gammal.

Själva händelsen:
Sitter och spelar D3. Sen vips blir skärmen lilla. Sedan turkos/ljusblå och nu är den helt svart.

Det jag har gjort är:
Startat om datorn.
Testat med ett par andra skärmar (får samma resultat)
Testat att byta sladd.
Har tagit bort drivrutiner för grafikkortet och sedan försökt installera på nytt.
Försökt att reparera windows via usb.
Gjort en system repair.
Gjort en systemåterställning.

Det jag kan göra är:
Starta datorn i felsäkertläge och då fungerar skärmen som den ska. Jag går in i enhetshanteraren och tar bort drivrutinerna för grafikkortet.
Startar om datorn och jag får igång skärmen i normalt windowsläge. Skall installera drivrutinerna på nytt och då fungerar det inte igen.

Jag har slut på idéer. Är det någon som har varit med om detta och kan dela med sig? Är ganska less på det här nu...

Permalänk
Skrivet av advaa:

Jag har fått ett problem som jag inte riktigt lista ut vad det kan vara för något fel. Jag har en ny Benq skärm som helplötsligt slutat fungera. Min stationära dator som denna skärm är ansluten till är ca 1,5 år gammal.

Själva händelsen:
Sitter och spelar D3. Sen vips blir skärmen lilla. Sedan turkos/ljusblå och nu är den helt svart.

Det jag har gjort är:
Startat om datorn.
Testat att byta sladd.
Har tagit bort drivrutiner för grafikkortet och sedan försökt installera på nytt.
Försökt att reparera windows via usb.
Gjort en system repair.
Gjort en systemåterställning.

Det jag kan göra är:
Starta datorn i felsäkertläge och då fungerar skärmen som den ska. Jag går in i enhetshanteraren och tar bort drivrutinerna för grafikkortet.
Startar om datorn och jag får igång skärmen i normalt windowsläge. Skall installera drivrutinerna på nytt och då fungerar det inte igen.

Jag har slut på idéer. Är det någon som har varit med om detta och kan dela med sig? Är ganska less på det här nu...

om du testat andra skärmar och får samma problem så ska du nog testa din skärm i annan dator.
varför tror du att det är skärmen? du har ju felsökt skulle tippa på att det lutar mer mot grafikkortet..

börja med att skriva ner vilka komponenter du har (ganska viktig info)
plocka ut det grafikkort du har i kör på integrerade eller ha nåt extra som du vet funkar.

blir datorn varm ? mycket damm i datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av advaa:

Då är det väl rätt uppenbart att det inte är din nya skärm det är fel på?

Prova grafikkortet i en annan dator för att se om det blir samma fel då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tror inte jag förstår. Får du problemet enbart i spel eller i Windows också? Lutar definitivt åt grafikkortet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är till 99% inte skärmen, testa att installera om grafikkortet med äldre drivrutiner än de senaste och kör drive sweeper när du installerar. Hade liknande problem med mitt 7950 och det löste sig med att installera äldre stabilare drivrutiner.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Anledningen varför jag trodde att det var skärmen som var felet var att det var den enda nya komponenten. Ingen bra anledning. Har provat skärmen med en Macbook Pro och den fungerar som den ska. Så det är grafikkortet det är fel på.

Datorn är ganska dammfri och blir inte varm när jag kör den. Jag ska testa att köra drive sweeper och se om det hjälper. Sen får jag nog se om man kan låna en annan dator om det inte hjälper.

Permalänk
Medlem

Varför installerar du inte bara om ditt OS?

Permalänk
Medlem

Update

Har nu testat Drive sweeper och installerat äldre drivrutiner. - Funkade inte
Bytt PCI-E slot och testat med att köra ovanstående alternativ. - Funkade inte
Installerat om Windows + testat att köra första alternativet. - Funkade inte

Kan lägga till att grafikkortet som strular är ett EVGA Geforce GTX 660

Ska testa att sätta in grafikkortet i en annan dator imorron. Sen får vi se hur det blir.

Men jag tror det ser ganska mörkt ut, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd

Byt drivrutin till skärmen och grafik-kortet. Anledningen till att det fungerar i felsäkert läge är troligast pga andra drivers.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av advaa:

Men jag tror det ser ganska mörkt ut, eller vad tror ni?

Med svart skärm så ser det nog mörkt ut ja. (ba-dum-tssshhh)

Du verkar inte vara den enda som får svart skärm så fort Nvidia's drivers körs:
https://forums.geforce.com/default/topic/532040/gtx-660-black...

Skulle tippa på att du lär få byta ut kortet på garanti så som snubben i den tråden.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Vad har du för grafikkort?

Kan lägga till att grafikkortet som strular är ett EVGA Geforce GTX 660

Permalänk
Medlem

Var nog lite för snabb i min senaste update.

När jag har avinstallerat alla drivrutinerna för grafikkortet så kan jag logga in på windows i vanligt läge. Efter att jag har gjort en restart.
Det är när windows körs som vanligt och jag skall installera någon äldre drivrutin. När drivrutinen installeras så går allting som smort. Det är efter restart som det blir svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av advaa:

Var nog lite för snabb i min senaste update.

När jag har avinstallerat alla drivrutinerna för grafikkortet så kan jag logga in på windows i vanligt läge. Efter att jag har gjort en restart.
Det är när windows körs som vanligt och jag skall installera någon äldre drivrutin. När drivrutinen installeras så går allting som smort. Det är efter restart som det blir svart.

Kan vara så att upplösningen ställer sig så att skärmen inte ger bild.. starta den i felsäkert läge & kolla vad upplösningen står på står det okänt eller liknande sätt den på maskinvarans standard tror jag det var eller liknande..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kan vara så att upplösningen ställer sig så att skärmen inte ger bild.. starta den i felsäkert läge & kolla vad upplösningen står på står det okänt eller liknande sätt den på maskinvarans standard tror jag det var eller liknande..

Tror tyvärr det inte är upplösningen. Ligger på 800x600, när jag går in i felsäkertläge.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en tanke, det lär säkert inte funka och du lär väl redan ha kollat, men blir det samma sak på båda DVI-utgångarna på kortet?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Bara en tanke, det lär säkert inte funka och du lär väl redan ha kollat, men blir det samma sak på båda DVI-utgångarna på kortet?

Fin tanke. Men tyvärr är det samma resultat på båda utgångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av advaa:

Fin tanke. Men tyvärr är det samma resultat på båda utgångarna.

Teori: Du har använt MSI Afterburner som startar med Windows i vanligt läge, med överklockning i åtanke. Du klockade upp den till en fin nivå men plötsligt slutade windows att fungera. Efter som att MSI-AB inte startar i felsäkert läge så fungerar det där. En vild teori men vem vet? Känner du igen dig?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Teori: Du har använt MSI Afterburner som startar med Windows i vanligt läge, med överklockning i åtanke. Du klockade upp den till en fin nivå men plötsligt slutade windows att fungera. Efter som att MSI-AB inte startar i felsäkert läge så fungerar det där. En vild teori men vem vet? Känner du igen dig?

Känner tyvärr inte igen mig. Grafikkortet är ett sådant exemplar som är "överklockat" från fabrik. Jag måste krypa till korset och säga att jag har inte kunskapen om hur man överklockar saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av advaa:

Tror tyvärr det inte är upplösningen. Ligger på 800x600, när jag går in i felsäkertläge.

självfallet funkar det då. det jag antar skruvis menar är att om det individuella programmet triggar en högre upplösning och frekvens än vad de flesta skärmar klarar så blir det svart, eller ibland nån annan spännande färg.

överhettning av grafikkort låter iof troligare, om det inte sker omedelbums spelet ifråga startar då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av advaa:

ja då blir det. Men i vanliga windows kan det ha triggats för hög upplösning. Speciellt om det funkar utan drivers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

När du startar datorn, i menyn där du välger felsäkert läge, skall även alternativet VGA-läge eller motsvarande finnas. Då startar vanliga windows fast upplösning och uppdateringsfrekvens för skärmen är satt till minimum (800*600), därefter kan man välja vilken upplösning man vill ha.

Mest troligt är att grafikkortet är toast dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI