Unreal Engine 4.1 till Linux och Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ett problem linux, eller snarare X window system har är att det i pricip inte går att använda "alt+tab" eller "alt+enter" i spel för att toggla fullscreen etc. Man får komma runt sånt på egen hand ofta. Just därför är X window system inte alls är lika smidigt för fullscreenprogram som windows motsvarighet är. Det är dock inget de flesta behöver känna sig besvärade av. X är väl inte precis lightweight heller, vilket är sorgligt.
Sedan, ska man lära sig linux så har man nog mer att göra än man någonsin hade med windows. Inte för att det är dåligt.
Linux största hinder för att bli en bra spelplattform är att drivarna från amd och intel bland andra måste bli bättre. Höll på att glömma!
Windows har massor med apier och källkod med dokumentation för windows, directx och (iofs snart förlegade) XNA.
Linux/GNU har inte samma fördelar och är nog inte lika välkänt bland utvecklare. Det kommer vara svårt att övertala vissa utvecklare att gå över, men jag tror crytek, epic, valve mfl är så stora att de har kapacitet och kan använda den för att underlätta för fler att expandera.

Alt+tab/alt+enter är inte ett problem/en feature hos linux eller ens hos X. Det är en funktion hos vissa Desktop Environments/Window Managers. Andra DE/WM har helt andra funktioner. Jag kör t.ex. i3wm som är en minimal tiling manager. Jag använder win+f för att toggla fullscreen, och det fungerar på alla program, alltid. Linux är inte samma sak som Ubuntu eller Mint. Det finns fler distar, och de ser ut och fungerar på väldigt många olika sätt. Bara för att det finns ett problem hos Ubuntu eller Mint, betyder det inte att det är ett problem med Linux eller X. Med det sagt så ja, X är rätt rötet. Men med Waylands intågande, förhoppningsvis nästa år, så kommer vi äntligen bli av med det, och får någonting snabbare, smidigare och stabilare.

Att lära sig Linux eller att lära sig Windows. Denna eviga frågan. Om du med den menar att lära sig installera och starta diverse program, så vill jag nog påstå att Linux generellt sett är enklare, iom att de flesta distar har pakethanteringssystem som automatiskt laddar ner och installerar de program du vill ha. Du behöver inte själv leta runt på nätet efter dem. Om du å andra sidan menar att lära sig djupet på systemet, så säger jag nog återigen Linux, då det faktiskt finns väldigt bra dokumentation om det eftersom det är open source. Microsoft tycker ju generellt sett inte att deras användare ska in och pilla för långt in. Det handlar endast om vad man är van vid.

Intel har bra drivare, Nvidia med. AMD ligger lite efter på den fronten, men de bättrar sig med varje version, och förhoppningsvis finns det bra drivare ute lagom till att Steambox ska försöka slå på marknaden.

Dokumentationen hos Linux är generellt sett väldigt bra. Man-pages finns för allt, och innehåller oftast allt du kan tänkas vilja veta. Det är, som med allt annat, ett annorlunda sätt att tänka på. Linux är inte Windows, försöker inte vara Windows, och kommer aldrig bli Windows. Och det är bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Wow, jag visste inte att frostbite 2 kommer till linux... Jag har inte sett det på swec iaf. Måste säga, AWESOME!

Jo, det är ju en av de bästa. Jag hade för mig att det var genom ett tweet som en av de kända namnen innom DICE sa att de vill jobba med stöd för Linux framöver. Inget officiellt än då, men det verkar ju som att utvecklarna har viljan. Hoppas bara att EA inte kommer sätta käppar i hjulet för det i och med rivalitet mellan Steam och Origin eller sådant.

Citat:

Bioware är ett företag jag är intresserad av, iaf innan EA började infektera dem (mass effect, dragon age), samt cdproject som gör witcher. De har ju sin inhouse motor aurora som de skulle kunna porta. Gäller både bioware och cdproject då de båda använder den.
Undrar om Techland bakom call of juarez och dead island samt Capcom med MT Framework skulle kunna tänka sig den här vägen... Techland kör hårt på directx och capcom har ju i princip lanserat bara games for windows (live) titlar i modern tid.
Och just det, man får ju inte glömma blizzard!

Bioware spel kommer om EA är med på det, precis som med FB3. Det kanske inte kommer direkt, men förr eller senare kommer det definitivt.
CDPR ser troligt ut att de kommer med stöd för Linux.
Techland är jag tveksam över.
Capcom kommer nog med stöd. De har börjat lära sig lite.
Blizzard vet jag inte. Jag hoppas ju, men med tanke på hur tveksamma de är med Heathstone som till och med använder Unity motorn så skulle jag inte vara så säker på att de kommer i första hand (men de kommer antagligen om Linux och SteamOS blir stort).

Skrivet av s0sdaf:

Mer troligen Frostbite 3?
Vad är de för mening med att porta en äldre spelmotor när en nyare finns?

Sant, jag förknippade tvåan med trean.

Permalänk
Skrivet av anjora:

?? jag har använt båda och rättighetssystemet när det gäller filsystemet är vida överlägset windows och också mycket enklare, tex har root kontot i linux fulla rättigheter till allt och om man ogillar säkerhet så är det bara att använda root kontot hela tiden.

Nä. Så kör jag på Windows, och behöver aldrig någonsin bry mig om rättigheter. Under Linux måste jag se upp när jag t.ex. kopierar filer: är jag inloggad som administrator eller reflexmässigt skrev "sudo rsync" kanske det program som äger filen inte längre har rättighet att använda det.

Citat:

Jag personligen föredrar att ha en /home partition och då är det smidigt om denna kommer upp i filsystemet som en mapp, det är folk som är betydligt smartare en dig som har utformat detta.

Tanken bakom att Linux gör så är för att abstrahera bort hårdvaran från användaren; man ska inte behöva bry sig om filen ligger på X: eller Y:. Jag förstår tankegången, jag bara inte gillar den.

Case sensitivity finns det däremot ingen tanke bakom, det är bara en misfeature.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nä. Så kör jag på Windows, och behöver aldrig någonsin bry mig om rättigheter. Under Linux måste jag se upp när jag t.ex. kopierar filer: är jag inloggad som administrator eller reflexmässigt skrev "sudo rsync" kanske det program som äger filen inte längre har rättighet att använda det.

Tanken bakom att Linux gör så är för att abstrahera bort hårdvaran från användaren; man ska inte behöva bry sig om filen ligger på X: eller Y:. Jag förstår tankegången, jag bara inte gillar den.

Case sensitivity finns det däremot ingen tanke bakom, det är bara en misfeature.

Top pleb detected.
Bara för att du inte gillar saker är de inte sämre.
Jag gillar både Windows och Linux, men jag tycker att Linux (UNIX) filstruktur och system för filrättigheter är mycket enklare än Windows.

Permalänk
Medlem

Visst är det kul att jag kan spela på min linux burk, men tycker nästan det är bättre med en windows och en linux partition. Är en av de få människor som inte vill att linux ska bli för vanligt så att kreti och pleti kan använda det. Inte för att inte gillar de personerna, de får gärna hålla på och surfa facebook på en linux burk. Det jag inte gillar är utvecklarna de lockar och de program som plötsligt dyker upp överallt. Att ladda ner ett program till windows är ju alltid ett minfält. Trycker du på fel knapp så har du 25 toolbars och 3-4 extra program som lägger sig i tray och ploppar ur sig olika saker.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krillezz:

Visst är det kul att jag kan spela på min linux burk, men tycker nästan det är bättre med en windows och en linux partition. Är en av de få människor som inte vill att linux ska bli för vanligt så att kreti och pleti kan använda det. Inte för att inte gillar de personerna, de får gärna hålla på och surfa facebook på en linux burk. Det jag inte gillar är utvecklarna de lockar och de program som plötsligt dyker upp överallt. Att ladda ner ett program till windows är ju alltid ett minfält. Trycker du på fel knapp så har du 25 toolbars och 3-4 extra program som lägger sig i tray och ploppar ur sig olika saker.

Jag håller inte med dig riktigt, jag personligen gillar inte "kreti och pleti" operativsystem och kör därför arch men i linux så använder varje vetting människa en pakethanterare till att installera program ex "pacman -S openshot" och då är paketen kontrollerade.

Permalänk
Medlem

Ja i dagsläget ser det ju ut så, men kolla på androids "kontrollerade" pakethantering. Skulle du säga att merparten av programmen där är kvalitativa? Det skulle inte jag iaf, skulle säga att det är väldigt mycket sökande för att hitta en fungerande app för zip eller pdf för att ta exempel. Tänk dig att 50% av burkarna som säljs eller så plötsligt kommer med en linux dist installerad. (inte chromebook). Då tror jag plötsligt att det skulle vara ett kaos utav reklam, buggar och malware i alla fina repos.

Å andra sidan kanske det då kommer komma en annan dist som har bättre koll, typ arch. Har använt arch tidigare, väldigt rappt och fungerande system för det mesta. Lyckades dock alltid breaka något när jag använde det. Bytte då till debian. Nu kör jag Ubuntu som en annan pleti. Känns som jag hittat ett operativsystem innan det blivit sönderturistat. Skulle vilja behålla det så.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krillezz:

Ja i dagsläget ser det ju ut så, men kolla på androids "kontrollerade" pakethantering. Skulle du säga att merparten av programmen där är kvalitativa? Det skulle inte jag iaf, skulle säga att det är väldigt mycket sökande för att hitta en fungerande app för zip eller pdf för att ta exempel. Tänk dig att 50% av burkarna som säljs eller så plötsligt kommer med en linux dist installerad. (inte chromebook). Då tror jag plötsligt att det skulle vara ett kaos utav reklam, buggar och malware i alla fina repos.

Å andra sidan kanske det då kommer komma en annan dist som har bättre koll, typ arch. Har använt arch tidigare, väldigt rappt och fungerande system för det mesta. Lyckades dock alltid breaka något när jag använde det. Bytte då till debian. Nu kör jag Ubuntu som en annan pleti. Känns som jag hittat ett operativsystem innan det blivit sönderturistat. Skulle vilja behålla det så.

Jo det är just därför det är bra att det finns flera distributioner. ARCH är bleedning edge vilket också innebär att man helt enkelt får räkna med en del strul ibland, jag personligen gillar att ligga i framkant och om man kör AMD:s öppna grafikdrivare så vill man inte använda 6 månader gammal kärna. Android är styrt utav google och deras agenda är inte direkt den som är bäst för användarna, det finns naturligtvis risk att ubuntu också drabbas av en massa skräp progran och elende i deras kontrollerade repositorie och då kan man byta till debian, pclinuxos eller arch. Jag personligen tror inte de mer idiella distributionerna kommer släppa igenom skräp i sina fina repositories men det finns alltid en risk att folk luras att installera skadliga program utanför de oficiella källorna och att företag specielskriver skadlig kod för specifika distributioner.

Många ubuntu användare har en ovana att använda sudo utan eftertanke och detta kan utnyttjas http://www.howtogeek.com/125157/8-deadly-commands-you-should-...

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux i många år på mina servrar nu, men då jag gillar att spela har jag aldrig kört det som skrivbordsoperativ förrän nu. Jag var i höstas tvungen att köpa mig en bärbar och drog in Linux såväl som Windows. Jag kör openSUSE med KDE.

För vanligt dag-till-dag-arbete har jag inga som helt problem med att använda Linux och jag tycker även att det fungerar utmärkt på mina servrar. Problemet är dock drivrutiner och att även spel som skall fungera på Linux, som t.ex. Metro Last Light, har varit problematiska som följd av detta. Jag har tyvärr en bärbar med Nvidia Optimus som är ett riktigt sattyg på Linux.

Det är självklart inte Linux fel att drivrutiner från andra företag inte fungerar, men tyvärr är verkligheten så att om saker och ting inte fungerar skiter gemene man högaktningsfullt i om det är Linux fel eller inte. Kan de inte få sitt Photoshop att fungera som det skall på Linux, ja då kör de Windows eller Mac istället.

Min enda egentliga reservation för att gå ifrån Windows helt, förutom spelandet, är att Visual Studio enligt mig är en helt överlägsen utvecklingsmiljö. Automatkompletteringen är fantastisk såväl som deras avlusare som jag tycker sopar mattan med GDB totalt.

Jag programmerar mest C++ och har testat allt ifrån Code::Blocks, Eclipse, Qt Creator, KDevelop till terminalbaserade lösningar såsom emacs och vim + ctags, men än så länge har jag inte hittat en värdig ersättare till Visual Studio. Qt Creator och KDevelop var de bästa, men om någon som är mer bevandrad är jag har förslag så lyssnar jag uppmärksamt.