Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Tips, Nokia 1020 för endast 2990:- på elgiganten

Såg det med... Fyfan vilket klipp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Nu när man precis skaffat en Nexus 5 för 920an gick sönder

Permalänk
Medlem

Nu jävlar kliar det i köpfingrarna. Priset gäller endast online och till 25/5, så nu på söndag.
Har velat testa en Windows Phone länge nu då jag känner att min HTC One inte riktigt räcker till, framförallt så är det batteritiden som gör mig oxtokig. Kör supertaskkiller flera gånger dagligen, har batterisparläget påslaget konstant, låg ljusstyrka och ändå klarar den fan inte en hel dag.
När man ska till och lägga sig så är den nere på 15%, och då har jag inte gjort annat än lättare surf och lite facebbok...utöver ringa och sms:a då.

Är batteritiden på 1020 bra, nån som kan inflika? Det är egentligen det enda som jag riktigt undrar utöver själva nyfikenheten över att testa WP.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Precis köpt en lumia telefon till morsan! Då jag aldrig använt Windows phone 8 själv så skulle jag tacka för lite tips jag kan ge henne (hon har haft en skräpig android telefon innan hon varit van vid)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Avstängd

Tycker det är synd att Windows Phone 8.1 inte stödjer OTG med usb-disk. Tycker även det är synd att man måste använda en app för att kunna ladda ner windows programfiler (exe) till sin NAS och göra copy paste vilket jag tycker är rätt krångligt på en smartphone och ganska illmarigt på WP8.

Annars är jag rätt nöjd och inga småfel på min Nokia som med mina telefoner från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Tack för tipset. Tipsade vidare till en polare som har sneglat på att uppgradera sin Lumia 800 till en 1020, men har varit fundersam på om det höga priset var värt de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack för tipset. Tipsade vidare till en polare som har sneglat på att uppgradera sin Lumia 800 till en 1020, men har varit fundersam på om det höga priset var värt de

Blir en grym uppgradering, från 7.8(?) till 8.1 och från lilla men ack så smidiga 800, till en med grym skärm, ruggig kamera, plus att han kan få de senaste versionerna på sina appar, något jag inte tror finns till 7.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nu jävlar kliar det i köpfingrarna. Priset gäller endast online och till 25/5, så nu på söndag.
Har velat testa en Windows Phone länge nu då jag känner att min HTC One inte riktigt räcker till, framförallt så är det batteritiden som gör mig oxtokig. Kör supertaskkiller flera gånger dagligen, har batterisparläget påslaget konstant, låg ljusstyrka och ändå klarar den fan inte en hel dag.
När man ska till och lägga sig så är den nere på 15%, och då har jag inte gjort annat än lättare surf och lite facebbok...utöver ringa och sms:a då.

Är batteritiden på 1020 bra, nån som kan inflika? Det är egentligen det enda som jag riktigt undrar utöver själva nyfikenheten över att testa WP.

Min erfarenhet med 1020 Och Windows Phone 8.1 (Update 1) (Viktigt)

Min dag på jobbet (Telefon laddad sedan 05:00)
Pendla 1 - ~10 min surf/sms/ring
Frukost - 20 min surf/sms/ring
Lunch - 30 min surf/sms/ring
Rast - 15 min surf/sms/ring
Pendla 2 - 40 min surf/sms/ring
115 minuter med aktiv telefon / 13h igång

kl 18:00 har jag cirkus 45% kvar
Men ibland har jag haft 70% kvar
Ibland 0%

Nu har den 2% kvar och då har den varit igång sedan 05:00 plus dagen ovan.

Vissa dagar är jag super nöjd, andra dagar fattar jag noll.
Tror bara det är Z2, lumia 1520 med stora batteri som klarar sig bäst.

Hade jag fått välja, skulle jag tagit 1520 nu istället. Kameran är otrolig, men jag tycker batteri är viktigare just nu.

Men jag är nöjd, oftast så behöver jag bara ladda 1 gång per dag. Plus i kanten är att den laddar otroligt snabbt med original laddare

Permalänk
Medlem

Trevligt att en inbyggd filhanterare verkar komma nästa månad.

http://wmpoweruser.com/joe-belfiore-confirms-file-manager-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ibland 0%

Hade jag fått välja, skulle jag tagit 1520 nu istället. Kameran är otrolig, men jag tycker batteri är viktigare just nu.

Men jag är nöjd, oftast så behöver jag bara ladda 1 gång per dag. Plus i kanten är att den laddar otroligt snabbt med original laddare

Petig men Update 1 har inte släppts till WP8.1 än. Det släpptes en uppdatering för "dev preview" ett tag sedan men det var alltså inte Update 1 (f.d. GDR).

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Trevligt att en inbyggd filhanterare verkar komma nästa månad.

http://wmpoweruser.com/joe-belfiore-confirms-file-manager-for...

Låter ju bra att även en sån finns för dom som behöver, men vad använder alla en filhanterare till egentligen känns inte så viktigt på en telefon?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Låter ju bra att även en sån finns för dom som behöver, men vad använder alla en filhanterare till egentligen känns inte så viktigt på en telefon?

Så att man ex slipper plugga in luren i burken för att få fram de mapparna, utan genom filhanteraren så kan man flytta och hantera filer genom luren. Att kunna flytta bilder och filer mellan mapparna, idag kan du inte flytta ex en bild från sparade till skärmbilder, utan att gå via OneDrive och hålla på. Det gör vissa saker betydligt smidigare, helt enkelt. Luren är ju minst lika mycket en fick-dator som en telefon, frågan är om man inte nyttjar mer dess dataliknande funktioner mer än att bara prata och messa? Och just därför är det väldigt naturligt att man vill ha en filhanterare, så att man lättare kan få en överblick och struktur på det. Det är nog ingen tillfällighet att de släpper en filhanterare efter en del påtryckningar och önskemål, då dessa önskemål grundar sig i något.

Och för de som har SD-kort så blir det väl än mer välbehövligt, och med en FH så¨kan jag se poängen med att kanske köpa en lur med plats för SD också.

Man kan väl säga att den är lika 'viktig' eller nödvändig som en bra GPS, en bra kamera. Varför ska dessa vara nödvändiga på en telefon? Samma resonemang. Fortsätter man att bena ut vad man verkligen behöver så är vi snart tillbaka till där vi var innan dessa lurar kom. Så frågan är väl inte om det är nödvändigt, utan om det förbättrar telefonen, och det gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ibland 0%

Det lär ju riktigt bra må jag säga. Jag tror fan inte jag kan hålla mig
Nu gäller det bara att bestämma sig för vitt eller svart, svart har man ju alltid haft genom åren känns det som. Så vit kanske blir en trevlig omväxling

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig haft användning för filhanterare på varken Android eller WP. Jag tycker det mesta hamnar på rätt ställe automatiskt och det lilla som inte gör det får väl ligga fel.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag satt och klurade lite på vilken som ska bli min nästa telefon, för trots att jag 'bara' haft 1020 i ca 8 månader så är jag trött på den, trött på den utbuktande kameran, trött på att den inte har trådlös laddning, trött på att den blir så oläcker med skal på, osv.

Så, uppföljarna till 5 och 6-serien är väl redan här, och de var ändå inte aktuella. Vad som kommer som uppföljare till 720 och 820 tror jag inte att jag kommer nappa på, och uppföljaren till 920 är ju den redan omtalade 930, som verkar så sanslöst underbar, men så saknar den glance, och glance är både jäkligt användbart och ett av Nokias signum, så där blev jag förvånad. Så jag hoppar nog den.

Då kommer väl vi till uppföljaren till 1020 som förmodligen kommer heta 1030, och har de inte fixat kameramodulen så kvittar det om det är 541 mgp i den. Så viktig är inte kameran för mig, har jag upptäckt. Så vad är det då som återstår? Uppföljaren till 930 kommer väl nästa höst? Haha, jag kommer få ha detta åbäke i över 1 år till. Uppföljaren till 1320 och 1520 känns helt ointressanta, höll i en 1520 och trodde det var en annan modell för sablar vad stor den är.

Men, det sägs att någon av demo-930 som visades upp hade glance och Nokia har sagt att de ska försöka klura ut hur man kodar runt det, så jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det antingen kommer i Nokias egna update Cyan, som är här inom kort., eller i den nästa.

Funderar på att köra en av mina 920 igen, de är ju rätt sköna ändå, har QI och inte den jobbiga puckeln på ryggen.

Permalänk
Avstängd

1520
Använder läderskal så puckeln på ryggen stör inte mig Är ingen fan av supertunna glatta telefoner så plånboksskalet är en bonus.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut mig från lumia 800 till en asus padfon,e fick nog utav skype problemen på min telefon samt att varken deezer eller spotify inte fungerar, hur är det med er som har telefoner i 1000-serien, är de bättre app funktione där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Har nu bytt ut mig från lumia 800 till en asus padfon,e fick nog utav skype problemen på min telefon samt att varken deezer eller spotify inte fungerar, hur är det med er som har telefoner i 1000-serien, är de bättre app funktione där eller?

Lumia 800 är WP7. Mobiler med WP8 fungerar betydligt bättre och har bättre /nyare appar.

Permalänk
Medlem

Fast Spotify fungerar fortfarande halvbra på 1020 trots uppdatering. Då gillar jag Wimp bättre, inte perfekt men mindre irriterande än Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Lumia 800 är WP7. Mobiler med WP8 fungerar betydligt bättre och har bättre /nyare appar.

Hur är det med skype? Fungerar den bätre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Skype fungerar mycket bättre än WP7, den körs i bakgrunden och är mer integrerat i systemet.

Snart kommer vi även få en stor uppdatering för WP8.1, där prestandan ska få ett rejält lyft bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Skype fungerar mycket bättre än WP7, den körs i bakgrunden och är mer integrerat i systemet.

Snart kommer vi även få en stor uppdatering för WP8.1, där prestandan ska få ett rejält lyft bland annat.

Kul at höra, jwg var å provade ett ar telefoner på Elgiganten idag och det stämde när ni sa att det blivit rappare. Dock så saknar jsg ui't mindre än vad jag trodde. Kul att microsift kämpar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Körs i bakgrunden, notifieringar kommer samtidigt som på datorn, jag har lyckats ta emot samtal över mobilnätet helt oväntat också. Mest pratat hemma över WLANet och det fungerar hur bra som helst.

Gränssnittet tycker jag själv är rätt fult i sin babyblå men framförallt så är många knappar irriterande små, på samtalsskärmen till exempel.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kollade prisjakt precis och nu verkar 930 finnas för pre-order på flera ställen. 4948:- hos Misco. Undra när det är tänkt att den kommer då?

Visa signatur

/a

Permalänk
Medlem

Enligt "MyTrendyPhone.se" så har de den redan i lager, men jag misstänker att de är fulla av skit. Mycket på grund av deras ganska svaga 4/10 konsumentomdöme.

Någon som vet någonting om ett riktigt release datum?

Permalänk
Medlem
Citat:

The Nokia Lumia 930 is priced at $599 before taxes and subsidies. It will be available from June – beginning in Europe, Asia, India, Middle East and Latin America – and will continue to rollout throughout the world (except the US) throughout the summer.

http://conversations.nokia.com/2014/04/02/nokia-lumia-930-sim...

Har inte kommit något nytt efter det, för den delen vad tycker folk om 8.1 på Lumia 630 som bör ha skeppats nu?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför det hacker/laggar så otroligt mycket när man scrollar i dom flesta appar? Jag trodde först att cpun i min Ativ S var för gammal men det är likadant på min nya Lumia 1520.

Testa tex appen theverge från anprak. Allt fungerar skitbra tills man kommer till själva artikeln och kommentarerna.

Håll fingret på skärmen och scrolla utan att släppa upp fingret.

Detta gäller även appar som Weave, Wikipedia osv... Eller är det bara jag som haft otur med mina telefoner.

(Det är likadant i WP8 och 8.1)

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Skrivet av page:

Är det någon som vet varför det hacker/laggar så otroligt mycket när man scrollar i dom flesta appar? Jag trodde först att cpun i min Ativ S var för gammal men det är likadant på min nya Lumia 1520.

Testa tex appen theverge från anprak. Allt fungerar skitbra tills man kommer till själva artikeln och kommentarerna.

Detta gäller även appar som Weave, Wikipedia osv... Eller är det bara jag som haft otur med mina telefoner.

Testade Wikipedia och The Verge inget lagg alls på min 920

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Testade Wikipedia och The Verge inget lagg alls på min 920

Tack! Undrar vad det kan vara som gör det? Hoppas fler kan testa, gärna någon med 1520 eller Ativ S.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Inte använt just de du nämner men du skriver "dom flesta" och det är inget jag upplever i någon app. Eller ja, det har nog hänt någon gång i de fall det är en app som hämtar data från Internet till listan kan det verka segt om det inte går snabbt att ladda ner.

Har du dålig mottagning/internethastighet när det händer?