Canon EOS M eller annan kamera, rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Jag går i tankarna att själv köpa denna kamera. Befinner mig just nu i USA och kan därmed beställa från amazon.com. Tyvärr är kameran dyrare i USA, i alla fall om man väljer 18-55mm kitobjektivet.

22mm objektivet kostar ca $120 att köpa separat. Är det värt att köpa det också? Kan man få s.k. "bokeh" effekt med det objektivet? Och kommer det objektivet vara bättre att fota med under sämre ljusförhållanden?

Bokeh handlar främst om fokusavstånd, brännvidd och bländare.
22mm är väldigt kort brännvidd och även om du kör största bländare så måste det du fotar vara väldigt nära för att du ska få bakgrundsoskärpa.
Kitobjektivet på längre brännvidd är mer lämpat i så fall för porträtt o liknande.

Men 22mm har fördelarna att vara kompakt och litet, samt skarpt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tror jag kommer välja Format TLZ 10 (den sista), men jag är lite osäker på om jag vågar beställa ifrån Fyndiq. De har tydligen mycket problem med paket som kommer bort i posten enligt folks kommentarer på Prisjakt.

JAg har ingen erfarenhet av just dessa väskor, så jag kan bara uttala mig generellt.
Normalt sett tycker jag man, vad gäller storlek, ska tänka att man ska ta i lite extra och sedan lite till, för man växer ofta ut väskor snabbare än man tror. Nu är ju visserligen inte EOS M särskilt stort som system ännu, så det går ju inte att bygga ut så mycket än så länge, men ändå.
Sen kan det såklart vara bra att ha en liten och kompakt väska där man bara får plats med kamera + ett objektiv åxå, för de gånger man vill packa lätt.

Permalänk

Hur bra är Canon EOS 1100D jämfört med denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hur bra är Canon EOS 1100D jämfört med denna?

Sensormässigt så har EOS M en nyare och bättre sensor, ungefär samma som 1200D eller 650D verkar det som. I övrigt är det de vanliga fördelarna och nackdelarna med DSLR vs. spegellöst, dvs. 1100D har snabbare autofokus medan EOS M har mer exakt autofokus. EOS M saknar även sökare, vilket för vissa kan vara en viktig nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hur bra är Canon EOS 1100D jämfört med denna?

Hur bra?
Jag tror du själv måste testa och jämföra,det beror ju på vad du ställer för krav.

Permalänk
Medlem

Fått hem min kamera idag! Hann dock inte prova den, hann bara sätta batteriet pp lsddning o åka till jobbet. Mycket fin kamera i vitt.

Jag hann dock prova väskan, stod ju mellan format tlz och rezo rlz. Såg en review på Youtube där en kille recenserade kameran o rekommenderade rezo tlz 10 så de fick bli den. Provade väskan och var perfekt passform för allt som tillhörde kameran enligt mig. Kan ta foto imorgon med mobilen när sakerna ligger i väskan om du ör intresserad.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Jag går i tankarna att själv köpa denna kamera. Befinner mig just nu i USA och kan därmed beställa från amazon.com. Tyvärr är kameran dyrare i USA, i alla fall om man väljer 18-55mm kitobjektivet.

22mm objektivet kostar ca $120 att köpa separat. Är det värt att köpa det också? Kan man få s.k. "bokeh" effekt med det objektivet? Och kommer det objektivet vara bättre att fota med under sämre ljusförhållanden?

Hur kort fokus djup (hur mycket "bokeh") du får beror på bländaren. Ju större bländare ju mindre fokusdjup (större bländare betyder mindre X i f/X).
Här är en bra bild som demonstrerar bländare.
Så 22mm objektivet passar nog fint till bilder med kort fokusdjup då den har en stor bländare på f/2.
Om 22mm skulle vara bättre att fota med under sämre ljusförhållanden kan jag inte svara på. Den släpper in mer ljus då den har större bländare, men den har samtidigt ingen bildstabilisation i linsen som 18-55mm har. Har du stativ så är den bättre, men annars tror jag bildstabilisation gör 18-55mm bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fått hem min kamera idag! Hann dock inte prova den, hann bara sätta batteriet pp lsddning o åka till jobbet.

Jag tror inte du behöver ladda batteriet innan användning då det är ett Lithium batteri. Den enda gången dessa behöver laddas fullt och länge är första gången, men detta brukar oftast göras i fabrik, i alla fall med telefoner, så jag skulle gissa att du inte behöver ladda det.
Jag skulle tro att alla seriösa företag laddar dem ordentligt för att testa att de funkar som de ska innan de skickar ut batteriet.

Citat:

Kan ta foto imorgon med mobilen när sakerna ligger i väskan om du ör intresserad.

Visst, kan vara intressant å se passformen.

Permalänk
Medlem

Batteriet var helt slut, så var tvungen att ladda det!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Bokeh handlar främst om fokusavstånd, brännvidd och bländare.
22mm är väldigt kort brännvidd och även om du kör största bländare så måste det du fotar vara väldigt nära för att du ska få bakgrundsoskärpa.
Kitobjektivet på längre brännvidd är mer lämpat i så fall för porträtt o liknande.

Men 22mm har fördelarna att vara kompakt och litet, samt skarpt.

Skrivet av Sears:

Hur kort fokus djup (hur mycket "bokeh") du får beror på bländaren. Ju större bländare ju mindre fokusdjup (större bländare betyder mindre X i f/X).
Här är en bra bild som demonstrerar bländare.
Så 22mm objektivet passar nog fint till bilder med kort fokusdjup då den har en stor bländare på f/2.
Om 22mm skulle vara bättre att fota med under sämre ljusförhållanden kan jag inte svara på. Den släpper in mer ljus då den har större bländare, men den har samtidigt ingen bildstabilisation i linsen som 18-55mm har. Har du stativ så är den bättre, men annars tror jag bildstabilisation gör 18-55mm bättre.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att beställa 22mm objektivet härifrån:
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Canon-EOS-M-EF-M-22mm-F-2...
Några tankar?

Jävlar va glad jag är att jag väntade med väskan och minneskortet.
Dustin bestämde sig för att ha kampanj på just den väskan och minneskortet jag tittade på. Sparade nästan 100kr på båda.
Väskan gick för 99kr medan minneskortet gick för 159kr.
http://www.dustinhome.se/product/5010791784/lowepro-format-tl...
http://www.dustinhome.se/product/5010791746/sandisk-microsdhc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag funderar på att beställa 22mm objektivet härifrån:
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Canon-EOS-M-EF-M-22mm-F-2...
Några tankar?

Verkar ju vara många som beställer från samma säljare utan problem.

Har själv lagt en beställningen och det skickas med posten (inte något fraktbolag som DHL, UPS etc) vilket jag tycker är positiivt - man får ett tracking-nummer.

Fraktbolagen har en förmåga att alltid vilja leverera när man inte är hemma (och sedan åka långt bort med paketet när man inte tog emot det)

Permalänk

Jag har beställt optik från henne tidigare - bra säljare och snabb på att svara på mail också ifall det skulle vara något problem. Hon mejlade faktiskt och varnade att leveransen kommer ta längre än vanligt pga ledighet i Kina. Kan varmt rekommendera!

Edit: Skickades med Hong Kong Post med trackingnr, sedan med Posten och till närmaste utlämningsställe.

Skrivet av Sears:

Jag funderar på att beställa 22mm objektivet härifrån:
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Canon-EOS-M-EF-M-22mm-F-2...
Några tankar?

Jävlar va glad jag är att jag väntade med väskan och minneskortet.
Dustin bestämde sig för att ha kampanj på just den väskan och minneskortet jag tittade på. Sparade nästan 100kr på båda.
Väskan gick för 99kr medan minneskortet gick för 159kr.
http://www.dustinhome.se/product/5010791784/lowepro-format-tl...
http://www.dustinhome.se/product/5010791746/sandisk-microsdhc...

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag funderar nu på att dra i Magic Lantern. Någon annan som testat detta eller har erfarenhet av ML i allmänhet?
Det tycks inte finnas någon "stable" build för EOS M, jag hittar bara nightlies, missar jag något?

För er som har kameran kan jag rekommendera att ni väljer P i det "manuella" läget och går in i inställningarna och väljer Faithful och ökar skärpan i detta läget med 2 eller 3 snäpp. Då funkar detta läget som ett AUTO-läge som har mer korrekta färger.

Jag fick hem kameran igår och har nu testat den lite.
Byggkvaliteten är topp-klass, skärmen är jättebra och bildkvaliteten är riktigt hög.
Jag stör mig lite på att det inte finns en fysisk knapp för att ändra läge bland de manuella/halv-manuella lägena (utan man måste trycka uppe i vänstra hörnet på skärmen), men i övrigt gillar jag de minimalistiska kontrollerna.
Fokuseringen är ju som väntat inget att hänga i granen, men den är ju åtminstone duglig(med uppdateringen). Jag har ej gett mig på objekt som rör sig än, så jag är osäker på hur väl det går, men min gissning skulle vara att det går sådär.
Jag har inte lyckats luska ut vad stjärnan åt vänster på knappsatsen gör än, men det kommer väl.
Jag har ej heller gett mig på att testa att filma eller fota i RAW än.
Gränssnittet är ganska bra i allmänhet, med några mindre designmässiga missar här och där.
Kameran verkar humma lite svagt hela tiden när den är på. Är detta fokus-motorerna som låter?

Överlag är jag riktigt nöjd hittills. Det känns som ett bra köp när man kan få en kamera jämförbar med såna i 4000kr-klassen för halva priset.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Hur kort fokus djup (hur mycket "bokeh") du får beror på bländaren. Ju större bländare ju mindre fokusdjup (större bländare betyder mindre X i f/X).
Här är en bra bild som demonstrerar bländare.
Så 22mm objektivet passar nog fint till bilder med kort fokusdjup då den har en stor bländare på f/2.
Om 22mm skulle vara bättre att fota med under sämre ljusförhållanden kan jag inte svara på. Den släpper in mer ljus då den har större bländare, men den har samtidigt ingen bildstabilisation i linsen som 18-55mm har. Har du stativ så är den bättre, men annars tror jag bildstabilisation gör 18-55mm bättre.

Hur suddig bakgrunden och hur kort skärpedlup du har beror också mycket på brännvidden. 200mm f4 kommer ha kortare skärpedjup än 22mm f2 vid samma avstånd. Värt är också att tänka på hur korta objektiv förändrar perspektivet, vid 22mm ganska dramatiskt (objektivet blir inte magiskt längre pga den mindre sensorn). Det är en kompetent kamera för resande och i allmänhet men om fokus kommer ligga på att fota porträttbilder på enstaka personer finns det bättre objektiv.

22mm objekivet kommer ger skarpa bilder vid 1/40s ungefär och om det är något som är vid liv hade jag inte velat ha mycket längre slutartid än så. Bildstabiliseringen tar hand om kameraskak men gör inget om ditt motiv rör sig. Jag brukar sätta min kamera på max slutartid på 1/60 i Av läge om det inte är tokmörkt och låter iso automatiskt kliva upp om det behövs men jag vet inte om den funktionen finns på eos M.

Jag hade nog köpt en M med ett 22mm objektiv för länge sen om det hade funnits sökare på kameran men då har jag ett par DLSRs och objektiv som kompletterar. Hade jag inte haft en canon systemkamera sen innan hade jag nog aldrig funderat på en Eos M.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Hur suddig bakgrunden och hur kort skärpedlup du har beror också mycket på brännvidden. 200mm f4 kommer ha kortare skärpedjup än 22mm f2 vid samma avstånd.

Skärpedjupet kommer att vara längre med 22mm och f/2 än med 200mm och f/4 vid samma avstånd ja, men det är väl inte någon särskilt intressant/relevant jämförelse eftersom bilderna kommer att se helt olika ut då utsnittet är totalt olika. Med 200mm kommer man att täcka bara 1/80 så stor yta som med 22mm.
Med samma utsnitt (olika avstånd alltså) kommer skärpedjupet att vara kortare med 22mm@f/2, men bakgrunden kommer att vara suddigare med 200mm@f/4.

Citat:

Värt är också att tänka på hur korta objektiv förändrar perspektivet, vid 22mm ganska dramatiskt (objektivet blir inte magiskt längre pga den mindre sensorn). Det är en kompetent kamera för resande och i allmänhet men om fokus kommer ligga på att fota porträttbilder på enstaka personer finns det bättre objektiv.

Brännvidden har inget att göra med perspektivet det är bara avståndet som påverkar perspektivet.
Vidare så kommer åxå ett objektiv att "få längre brännvidd" med en mindre sensor i ren praktisk betydelse. Man får stå längre bort för samma utsnitt, vilket ger samma perspektiv som med större sensor och längre brännvidd osv. Man kommer alltså att ha samma perspektiv med ett 22mm på APS-C som med ett 35mm på småbild om man har samma utsnitt, eftersom att avståndet är samma i båda fallen.
Tekniskt sett är ju dock brännvidden densamma.
Sen är det ju ganska meningslöst att "översätta" brännvidder annat än för rena jämförelser, eller möjligen om man använder flera olika sensorstorlekar parallellt. Har man ett 18-55-objektiv på APS-C så vet man ju hur det beter sig och då är det ju totalt meningslöst att tänka att det motsvarar 29-90mm (med Canon APS-C) på en kamera med småbildssensor.

Permalänk

Kör min M med gamla manuella objektiv endast. Har inte ens packat upp 18-55 eller blixten.

Riktigt trevlig kamera att jobba med. Dock lite svårt att ställa skärpan utomhus då solen gör skärmen rätt svårläst.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av arthagnan:

Kör min M med gamla manuella objektiv endast. Har inte ens packat upp 18-55 eller blixten.

Riktigt trevlig kamera att jobba med. Dock lite svårt att ställa skärpan utomhus då solen gör skärmen rätt svårläst.

http://ladda-upp.se/files/2014/b109427.jpg

OOoooooo, vilken tuffing ;P

Vilket objektiv är det du kör med? Adapter+EOS objektiv?

Har du testat Magic Lantern?
Det ska finnas en "focus-peeking" funktion som hjälper att fokusera manuellt.

"focus-peaking" *facepalm*
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag funderar på att beställa 22mm objektivet härifrån:
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Canon-EOS-M-EF-M-22mm-F-2...
Några tankar?

Fick hem mitt kit idag med objektiv + adapter, det tog 11 dagar vilket är helt OK

Canon EF 8-15/4,0 L USM Fisheye

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Skärmen på min EOS M ser ut att ha tre "döda" pixlar. De lyser vitt hela tiden.
Jag är lite osäker på om jag borde skicka efter byte för detta.

Skrivet av Pulver:

Fick hem mitt kit idag med objektiv + adapter, det tog 11 dagar vilket är helt OK

Länk? Fick du bättre pris av att köpa dem i paket? Vet du om det finns paket med tele(zoom)-objektiv också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Länk? Fick du bättre pris av att köpa dem i paket? Vet du om det finns paket med tele(zoom)-objektiv också?

Länk - samma säljare som säljer enbart objektivet och det är väl en liten besparning man gör.

Det verkar som det är objektiv och adapters från befintliga "Canon kit" som säljs - de har alltså plockat ur dem ur olika paket och säljer dem löst.

Av den anledningen får man inte orginal-kartonger (men det är givetvis canon-orginal saker)

Av samma anledning lär du inte inte hitta något av Canons andra M-objektiv (11-22mm , 55-200mm) eftersom de inte säljs i några kit.

Permalänk
Medlem

Men är det inte jobbigt att fota utan sökare i längden?

Eller ni har flera kameror? (med/utan sökare)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för min egen del nu - jag arbetar som (anställd) fotograf och använder dagligen EOS 5DIII och Hasselblad i mitt arbete.

Då använder jag (givetvis) sökaren hela tiden.

Privat vill jag däremot inte "släpa runt" på stora kameror och tycker att EOS M är ett behändigt mellanting - proffs-egenskaper utan att ta för mycket tyngd eller plats.

Med adaptern kan jag låna alla avancerade specialobjektiv vi har på jobbet.

Jag har i vissa sammanhang saknat sökaren lite, men tycker oftast att det fungerar bra utan.

Sedan spelar ju det nuvarande priset in en hel del - man får ju väldigt mycket för pengarna just nu utan att kameran känns "plastig" (och privat är jag lite "små-snål" när gäller kameror eftersom jag egentligen har allting jag behöver via min arbetsplats)

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag funderar på att beställa 22mm objektivet härifrån:
http://www.ebay.com/itm/New-Genuine-Canon-EOS-M-EF-M-22mm-F-2...
Några tankar?

Jävlar va glad jag är att jag väntade med väskan och minneskortet.
Dustin bestämde sig för att ha kampanj på just den väskan och minneskortet jag tittade på. Sparade nästan 100kr på båda.
Väskan gick för 99kr medan minneskortet gick för 159kr.
http://www.dustinhome.se/product/5010791784/lowepro-format-tl...
http://www.dustinhome.se/product/5010791746/sandisk-microsdhc...

Vad tycker du om väskan? Får man plats med båda objektiven? Funderar på att köpa en sådan jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Vad tycker du om väskan? Får man plats med båda objektiven? Funderar på att köpa en sådan jag med.

Jag gillar den. Den är liten och kompakt. Inte säker på att man får plats med båda objektiven (har ej köpt ett andra än), men så länge det är 22mm objektivet du tänker på så kan jag säga kanske.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag gillar den. Den är liten och kompakt. Inte säker på att man får plats med båda objektiven (har ej köpt ett andra än), men så länge det är 22mm objektivet du tänker på så kan jag säga kanske.

Tack! Hur är det med blixten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tack! Hur är det med blixten?

Den får plats utan problem.

Permalänk
Medlem

Här är några bilder jag blev nöjd med. Vad tycker ni?

Kanske är fel tråd att posta dem dock. Ska kanske ge mig in på sommartråden.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa de som är intresserade av EOS M att slå till innan de försvinner helt (för priset 1990:-)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

Både Elgiganten och Electroworld verkar ha slut på sina lager och det ser ut som att det bara finns enstaka exemplar i olika färger hos andra butiker.

Även på dpreviews forum om kameran rapporteras det att den är påväg att försvinna från hyllorna:

http://www.dpreview.com/forums/post/54074611

Även om den inte varit lika billig i andra länder som den sålts för i Sverige.

Permalänk

Jag och min syster köpte vars en Canon EOS M och är jättenöjda. Ända nackdelen är fokusen som har lite svårt att hitta rätt ibland men så har jag inte kollat in varenda inställning på kameran än trots att jag haft den i någon vecka. Annars en toppenkamera för priset!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I