Mediasetup hemma (HTPC, NAS, etc.)
Hej!
Jag sitter och läser runt och planerar för en smart medialösning i hemmet. Jag tänkte höra mig för lite och förhoppningsvis få lite synpunkter om jag är på rätt spår eller kanske missat någon uppenbar lösning. Jag är hyffsat kompetent, får det mesta att fungera efter lite felsökning, tweakande och googling men jag tycker inte att det är särskilt kul och ser meckandet som ett medel för att nå ett slutresultat snarare än något rofyllt. Därför är användarvänliga produkter/lösningar en klar fördel.
Jag vill ha en central lagringsplats som jag har tillgång till 24/7, inom hemmanätverket och gärna också utanför. Huvudsakliga användningen kommer dock ske inom nätverket. Jag vill kunna spela upp innehåll från lagringsplatsen på mer än en tv-apparat och ibland även surfplattor/telefoner samtidigt. Jag vill undvika osnygg kabeldragning och fula otympliga maskiner inom synhåll i högsta möjliga mån.
Vad jag har varit inne på är att investera i en NAS (Synology tack vare dess användarvänlighet?) och ställa den trådad till routern i "mediacentralen". Såvitt jag har förstått finns ingen färdig NAS i dagsläget som på ett kompetent sätt sköter transcoding av mer högupplöst material, vilket är av intresse för att på ett enkelt sätt streama film till surfplatta/telefon. Detta funderar jag på att lösa genom att investera i en NUC som också får stå trådad till routern och sköta detta samt streamingen. Denna funderar jag på att köra Plex Media Server (andra alternativ? XBMC?) på och härifrån vill jag sända över WIFI, för att slippa kabeldragning, till TV-apparater, surfplattor, telefoner, etc. Sen blir jag lite osäker hur jag ska ta emot sändningen vid TV-apparaterna. Chromecast med Plex client? HTPC? (Då med fördelen att jag med ett trådlöst tangentbord kan utnyttja TV:n som skärm) Annan mediaspelare? Smart TV?
Som sagt, jag är jättetacksam för tips och synpunkter!