Symptom av ett för klent nätagg?

Permalänk
Medlem

Symptom av ett för klent nätagg?

Jag har under ett års tid suttit med 'FSP Group Aurum CM 550W' som nättagg och på senare tid börjat fundera på om detta varit för klent från början.

Uppgraderade från ett GTX 670 till GTX 780 ungefär 1år sedan efteråt inköp av detta nätaggregat och under tiden tänkte jag inte så mycket på det, men på senare tid har det varit lite problem med prestandan, eller om det kanske är så att jag upplever det som så.

Totalt husar burken ett GTX 780, 3570k, 1ssd, 2hhd, dvd läsare, Corsair h50, 4x120mm fläktar.

Andra problem som har stötts på vägen är när jag försökt mig på väldigt lätt överklockning av CPU, vilket jag är okunnig inom men har försökt mig på lite grann, även vid lägre hastigheter har jag stött på problem som att nätverket strular, överklockning av GPU känns för närvarande omöjligt då vad jag än försöker göra så krashar drivrutinerna.

Min huvudsakliga fråga är som följer om det kan finnas samband och vad för symptom man isåfall stöter på vid spelande och dylikt om man har ett för klent nätagg?

Vad jag kan se så finns det 18a på 12v om det är av intresse.

/ EagleY3

Visa signatur

"Power is nothing without control."

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandatapp kan mycket väl vara ett symptom på för klent nätagg. Men att veta säkert kan vara svårt. Man kan tex kolla på hur gpu frekvensen beter sig när man spelar. Grafikkortet kommer att få svårt att boosta till max av vad den kan köra på om det för får lite kräm, men det finns andra saker som också kan ge de symptomen.

550W är tillräckligt för din setup så länge du inte överklockar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av eagley3:

Jag har under ett års tid suttit med 'FSP Group Aurum CM 550W' som nättagg och på senare tid börjat fundera på om detta varit för klent från början.

Uppgraderade från ett GTX 670 till GTX 780 ungefär 1år sedan efteråt inköp av detta nätaggregat och under tiden tänkte jag inte så mycket på det, men på senare tid har det varit lite problem med prestandan, eller om det kanske är så att jag upplever det som så.

Totalt husar burken ett GTX 780, 3570k, 1ssd, 2hhd, dvd läsare, Corsair h50, 4x120mm fläktar.

Andra problem som har stötts på vägen är när jag försökt mig på väldigt lätt överklockning av CPU, vilket jag är okunnig inom men har försökt mig på lite grann, även vid lägre hastigheter har jag stött på problem som att nätverket strular, överklockning av GPU känns för närvarande omöjligt då vad jag än försöker göra så krashar drivrutinerna.

Min huvudsakliga fråga är som följer om det kan finnas samband och vad för symptom man isåfall stöter på vid spelande och dylikt om man har ett för klent nätagg?

/ EagleY3

du ska ha 4st 12v så det borde inte vara nån fara.

ditt grafikkort drar 250W / 12V = 20.8A
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-780/...

ladda ner HWinfo ibland kan det va att spänningen sjunker då borde du se det när du belastar så ska den ligga runt 12V +- 0.2v

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det typiska symptomet om nätaggregatet jobbar hårt är att fläkten jobbar på högvarv.
Däremot gäller tyvärr inte det omvända. Om fläkten jobbar hårt kan det även bero på allmänt dålig kylning.
Dålig kylning ger också: Hög ljudnivå, minskad möjlighet till överklockning, allmänt sänkt prestanda.

Kylningen försämras över tid när damm fastnar i dammfilter och på kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eagley3:

/ EagleY3

Att nätverk och liknande kraschar beror oftast på att du överklockar basklockan, den påverkar nämligen allt i datorn och kan orsaka osynk mellan olika enheter i datorn. Det du bör överklocka är multipeln då det är vad din processor är gjord för i första hand. Titta lite efter guider här eller på nätet, de vanligaste fel man får om inte nätagget hänger med är blåskärmar med kod om att strömmen strular (man får googla koden).

Angående grafikkortet kan det vara så att ditt helt enkelt inte klarar så mycket mer än sin ursprungsklockning. Testa att höja GPU-frekvensen minsta möjliga i exemeplvis MSI Afterburner (funkar på nästan alla kort oavsett märke och typ) och se om det kraschar i Unigine Valley eller liknande test.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W