Synaptics gör pekplatta med fingeravtrycksläsare för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Synaptics gör pekplatta med fingeravtrycksläsare för bärbara datorer

Teknikbranschen vill en gång för alla ersätta lösenordet. Nu avtäcker Synaptics Securepad, en fingeravtrycksläsare som kan integreras i pekplattor för bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som sagts så många gånger tidigare jag kan byta lösenord men finger är lite knepigare.. Dock är det ju bättre än ingenting....

Annorlunda lösning dock får se hur den fungerar i praktiken...

Permalänk
Medlem

Snart kan man hugga av någons fingrar och ha all deras info.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Som sagts så många gånger tidigare jag kan byta lösenord men finger är lite knepigare.. Dock är det ju bättre än ingenting....

Annorlunda lösning dock får se hur den fungerar i praktiken...

Menar du fingeravtrycksläsaren eller att använda fingeravtryck som lösen?

Fingeravtrycksläsare i bärbara datorer är ju inget nytt, har funnits i laptops många år (ex. lenovos thinkpad-serie), och dom fungerar hur bra som helst (för att läsa fingeravtryck då), är klart smidigt för att logga in i/låsa upp windows/annat operativ när man låser datorn ofta (som i kontorsmiljö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nog ganska sannolikt att de flesta människor skulle ge dig sitt lösenord om du är på väg att hugga av deras fingrar, det skulle i alla fall jag göra

Permalänk
Medlem

Jag hann allt se rubriken med syftningsfel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ja, kanske inte det bästa att utnyttja en fast "lösenordsfras" som man har hela livet trotts att det är svårt för andra att komma över ditt finger. Men kommer de över detta en gång så lär de ju kunna göra en virtuell version av detta som de läser in som ett program bara, sen står du där utan att kunna byta ut ditt finger.

Edit:
Har en till frågeställning nu kom jag på. Tolkar alla läsare fingeravtrycket på samma sätt eller måste man uppdatera detta varje gång man byter dator ifall man använder fingeravtrycket till någon hemsida eller ett program i datorn?

Permalänk
Avstängd

Man kan använda ett security token kompatibelt med FIDO U2F standarden istället.

Google arbetar på att få så att Chromebook kan låsas upp när en Androidtelefon är i närheten.

Permalänk
Inaktiv

Hackare kan säkert sno fingerinmatningen med hjälp av någon "finger-logger".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fingeravtrycksläsare var ju all the rage i mitten/slutet av förra decenniet, varenda premiumlaptop hade det ju i princip. Sedan försvann det. Om jag inte minns fel, så handlade det väl om säkerheten, att det var relativt enkelt att lura dem.

Har de måhända kommit runt säkerhetsproblemen nu? Själv älskar jag fingeravtrycksläsare, tycker det är en rent fantastiskt smidig pryl, och har verkligen saknat dem sedan de mer eller mindre försvann.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fingeravtrycksläsare var ju all the rage i mitten/slutet av förra decenniet, varenda premiumlaptop hade det ju i princip. Sedan försvann det. Om jag inte minns fel, så handlade det väl om säkerheten, att det var relativt enkelt att lura dem.

Har de måhända kommit runt säkerhetsproblemen nu? Själv älskar jag fingeravtrycksläsare, tycker det är en rent fantastiskt smidig pryl, och har verkligen saknat dem sedan de mer eller mindre försvann.

Fingeravtrycks läsare är inget ovanligt bara att köpa en dator som är riktad till företag eller liknande (ex HP pro/elitebook serierna) Där har även de billiga modellerna en sådan läsare. Och håller med dig om att det är smidigt att ha

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Menar du fingeravtrycksläsaren eller att använda fingeravtryck som lösen?

Fingeravtrycksläsare i bärbara datorer är ju inget nytt, har funnits i laptops många år (ex. lenovos thinkpad-serie), och dom fungerar hur bra som helst (för att läsa fingeravtryck då), är klart smidigt för att logga in i/låsa upp windows/annat operativ när man låser datorn ofta (som i kontorsmiljö)

Jag menade självklart hur den här implementation fungrerar har själv lekt med diverse fingerläsare av varierande kvalité.. Som vart enklare eller svårare att överkomma... Var på någon gammal laptop som vem som helst kunde logga in med finger avtryck utan att alls egentligen få... Men det var på en för 10år sen redan gammal läsare... Ifone har ju en rätt smidig implementation men skulle nog inte anförtro mina bankkonton till den... Paranoid javisst!

Och visst verkar det otroligt att någon skulle vara så avancerade när de snor en dator att de kan kopiera fingeravtryck men däremot kan ju filen där avtryckets data är sparad lite (relativt sett tänker på intrång med skadlig mjukvara...) lättare bli åtkommen... Även om att det troligen då skulle vara en riktad attack och så intressant är varken jag eller vanlige svensson, och är man av intresse för dessa så bör man nog vara lite bättre på säkerheten...
Men sen finns ju alltid Sony tex som inte märkte av att någon/ra kom åt 100TB mer eller mindre känslig data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Dags att investera i sådana här då

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Säkerheten var helt klart en del i det hela, men i min mening fanns det ett betydligt större problem: Integrationen fullkomligt sög. Vad skulle man använda det till när inget hade stöd för det, eller man var tvungen att ladda en seg applikation. Det var lättare att skriva sitt lösenord.

Det som krävs är en tight integration mot OS'et och ett tydligt och smidigt API för att använda det. Då är jag säker på att det kommer få mycket större genomslag än tidigare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är (om ni frågar mig) en mycket dålig idé att använda fingeravtryck eller andra biometriska data som lösenord. Lösenord ska vara enkla att byta ut, inte permanent knutna till din identitet. Vad gör du om ditt lösenord (fingeravtryck) hamnar på villovägar? Du lämnar dina fingeravtryck överallt och du kan knappast byta ut dina fingrar enkelt. Möjligtvis kan det vara en god idé att använda fingeravtryck som användarnamn.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är (om ni frågar mig) en mycket dålig idé att använda fingeravtryck eller andra biometriska data som lösenord. Lösenord ska vara enkla att byta ut, inte permanent knutna till din identitet. Vad gör du om ditt lösenord (fingeravtryck) hamnar på villovägar? Du lämnar dina fingeravtryck överallt och du kan knappast byta ut dina fingrar enkelt. Möjligtvis kan det vara en god idé att använda fingeravtryck som användarnamn.

Nu är det bara till en dator och inte till ett konto online. Jag tror sällan någon orkar få ihop en vanlig svenssons fingeravtryck för att komma in på hans/hons laptop.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Den biten skulle man kunna lösa genom att:

Om du istället för att se fingeravtrycket som lösenord ser det som en nyckel till ditt lösenord, dvs du har mappat ditt lösenord och ditt fingeravtryck på _din_ dator. När den läser in ett fingeravtryck så matchar systemet det mot den lokala databasen, vid success så packas ditt lösenord upp och matas in istället.

På så sätt kan ingen annan använda ditt fingeravtryck att logga in på banken eller liknande utan att ha fysisk tillgång till din dator.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det känns som att alla företag blir hackade förr eller senare..Ebay, Sony, Apple är några jag kommer på nu direkt.
Jag funderar på hur FIDO har tänkt ersätta mailen "vi tabbade oss, du måste byta lösen" när det istället handlar om ett finger

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nog ganska sannolikt att de flesta människor skulle ge dig sitt lösenord om du är på väg att hugga av deras fingrar, det skulle i alla fall jag göra

Man kanske har bråttom, så man hinner inte vänta på svar, bara att dra fram handen under yxan c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag skulle använda en sån här, då bli man inte av med armarna istället

http://thewondrous.com/wp-content/uploads/2010/04/Smallest-al...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det känns som att alla företag blir hackade förr eller senare..Ebay, Sony, Apple är några jag kommer på nu direkt.
Jag funderar på hur FIDO har tänkt ersätta mailen "vi tabbade oss, du måste byta lösen" när det istället handlar om ett finger

Precis, eller som med knäppaftonbladets nya artikel om hur kontanter och debit/credit kortkommer bli onödigt. Alla ska betala genom att identifieras biometriskt med irisscanner. Helt mångo att månniskor så frivilligt vill sälja ut sin frihet, privatliv och trygghet bara för att de skulle kunna vara lite smidigare att handla. Så sjukt.
För oss som kommer ihåg hur det var att leva i ett fyrtryckar-kommunistland så vill man verkligen inte ge staten sån där information eller kraft.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Visst det här är bra. Men inte är det nått nytt ? Vet att Lenovo har det på sina dyrare laptops iaf.

Permalänk
Medlem

Oj! Det var ingen dålig uppbackning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Visst det här är bra. Men inte är det nått nytt ? Vet att Lenovo har det på sina dyrare laptops iaf.

Det är ingen som påstått att det är något nytt heller, läser du första meningen i artikeln så står det t.o.m "Fingeravtrycksläsare är ingen ovanlig syn på bärbara datorer", men det är inte hurvida det är nytt eller inte som är nyheten så jag föreslår att du lutar dig tillbaka och läser artikeln, sen kommenterar den istället för att kommentera rubriken till den.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vadå att man inte kan byta finger?
Det är väl bara att man lite då och då byter vilket finger vars avtryck agerar lösen?
Inte lägger man väl in alla fingrar på en gång som giltiga lösen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Förutom att alla fingeravtrycksläsare är lättlurade (så vitt jag vet finns inga undantag?), vad skulle hända om mitt fingeravtryck förändras fysiskt, t.ex. genom en olycka? Plötsligt kan jag då inte logga in längre, hur jag än gör.

Men antar att det finns någon sorts reset. Som förhoppningsvis inte är för enkel att missbruka.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förutom att alla fingeravtrycksläsare är lättlurade (så vitt jag vet finns inga undantag?), vad skulle hända om mitt fingeravtryck förändras fysiskt, t.ex. genom en olycka? Plötsligt kan jag då inte logga in längre, hur jag än gör.

Men antar att det finns någon sorts reset. Som förhoppningsvis inte är för enkel att missbruka.

Vanligtvis så har man ett vanligt password i kombination med fingeravtrycket. Huvudsakliga anledning man ens kör med fingeravtrycks säkerhet är pga av smidigheten mot att trycka in ett password.

Personligen tycker jag det är skit, då det är rätt lätt att kringgå. Speciellt på en laptop som lär krylla av ägarens fingeravtryck att lyfta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vanligtvis så har man ett vanligt password i kombination med fingeravtrycket.

Jepp, men om fingeravtrycket som sagt inte kan användas pga fysisk förändring så hjälper ju inte en korrekt lösenordsinmatning, jag kan fortfarande inte logga in.

Det jag undrar är som sagt hur det är tänkt att lösa just den problematiken. Ett separat väldigt långt återställningslösenord från tillverkaren vore ju ett sätt, men om det inte finns något sätt överhuvudtaget så vore det ju fullständigt idiotiskt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men om fingeravtrycket som sagt inte kan användas pga fysisk förändring så hjälper ju inte en korrekt lösenordsinmatning, jag kan fortfarande inte logga in.

Det jag undrar är som sagt hur det är tänkt att lösa just den problematiken. Ett separat väldigt långt återställningslösenord från tillverkaren vore ju ett sätt, men om det inte finns något sätt överhuvudtaget så vore det ju fullständigt idiotiskt.

Jag tror han menar ett komplement eller alternativ till fingertryck. På iPhone måste du exempelvis alltid ha ett vanligt lösenord som telefonen kan falla tillbaka till om du misslyckas med din fingeravtrycksinloggning tre gånger eller när du första gången startar telefonen när den varit avstängd.