The Pirate Bay-razzia utan effekt på piratkopieringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ni tycker inte att dem som gör filmerna, spel, musik, program etc ska få sina pengar om dem vill ha pengar för sin film? Inte en slant?
Och inte bara dem utan även dem som försöker försörja sig genom att sälja filmer spel etc? Det är dem som blir dem hårdast drabbade.

Vet inte hur det är i film, TV och spelindustrin men när det gäller musik så går pengarna nästan helt till skivbolaget och, i fallet med mindre/nyare artister och band så blir de istället skylldiga pengar till skivbolaget för att på så vis kunna låsa in dem och tvinga dem att generera ännu mer pengar till skivbolaget.

Här är en scen från filmen Artifact, en film skapad och regiserad av artisten och oskarsvinnaren Jared Leto, som ger lite insikt i hur systemet fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=LCAcRQIr-Vo

Köper därför hellre merch direkt från de artister och band jag tycker om där jag vet att jag kan stödja dem fullt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Där är tyvärr utbudet av den musiken jag lyssnar på ännu sämre än på Spotify. Jag hoppas såklart att detta ändrar sig i framtiden, men tills dess har jag bara "de sju haven" att förlita mig på.

Här är några du kan testa och du slipper absolut tumma på kvalitén.

www.hotstuff.se

www.bengans.se

http://shopkatapult.com/

Finns fler om du kollar runt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Om alla skaffa netflix ska du se att deras resurser utbud etc växer
Sen vore inte mediabay en dum ide Någon du kanske kan tänkas dra igång?

Resurser är inte riktigt vad som håller bak Netflix utbudet. Där är de extremt bakåtsträvande copyright lagarna, som gör det mycket svårare för dom att få in nya serier. Plus att utbudet i norden tar ett enormt bakslag som leder till att många serier ligger minst en säsong efter från sändning i USA.

Hjälper inte heller när internet leverantörer i USA, aktivt försöka tvinga netflix att betala extra för att kunna leverera sitt utbud utan lagg till deras kunder. Genom att försöka stoppa net-neutraliteten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Premierar på netflix, men deras utbud är illa nog sen att dom inte har vettigt ljud ens ens.

Tog t.ex bort en serie jag tänkte titta på.

Om det inte kommer samma utbud som i usa lär inte streming gå framåt och den olagliga delen bli större. Jag brukar få ta den olagliga vägen dels bättre kvalité och ljud, smidigt och kostar inget. Men vist kommer det en tjänst för runt 150/200 kr som har bra ljud/bild och vettigt utbud lär det minska med fildelning. Varför är filmer svårare att fixa än musik?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Inget av det som påståtts har ju kunnat bevisats. Deras "motståndskraft" har främst varit att de pekat om .org-domänen till domäner där landet inte orkat bråka, men Servrarna har, vad jag har hört, stått i Nacka ett bra tag, och några "reservservrar" eller virtuella instanser har aldrig funnits.

Aha, vad tråkigt.
Jag läste att dom skulle ha haft virtuella instanser i molnet på deras blogg.
Ända anledningen till att jag besökte deras sida var att läsa deras blogg.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att någon sätt upp en The Pirate Bay server i Ryssland.

Vad ska dom göra då?
Ge Ryssland sanktioner?
EU och USA har ju ändå redan lagt sanktioner på Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ni tycker inte att dem som gör filmerna,spel,musik,program etc ska få sina pengar om dem vill ha pengar för sin film? Inte en slant?
Och inte bara dem utan även dem som försöker försörja sig genom att sälja filmer spel etc? Det är dem som blir dem hårdast drabbade.
Sen står det i lagen (se nertill) och då tycker jag det står ganska klart och tydligt att det är olagligt?

Sen kan ni läsa andra som blivit fällda för brott mot upphovsrätten här http://5101.se/
Om du tycker det är stöld eller inte är din ensak, dock kan vi båda nog enas om att det är brott mot upphovsrätten.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

framställa exemplar av upptagningen, och
göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år

Piratkopiering är INTE stöld. Det är inte min ensak, eller din ensak, eller någon annans ensak huruvida man tycker det eller ej. Det är inte stöld PUNKT. Det har ingenting med inställning, motiv, agenda, åsikter, personliga tankar, ideer eller reflektioner, uppväxt eller uppfostran, moral eller livsåskådning att göra, det är, under inga omständigheter, stöld. Alls. Sveriges Rikes Lag (boken) definierar de lagar som finns i Sverige, och det är inget likhetstecken mellan stöld och piratkopiering.
Däremot är det brott mot upphovsrätten, vilket ingen säger emot alls. Förstått?

Angående huruvida de ska få pengar eller ej: För det första finns det ingen oberoende forskning som visar på att film och musikindustrin förlorar pengar pga piratkopiering. Ingen alls. Dessa båda industrier gör dessutom rekordår efter rekordår, så det går knappast någon nöd på dem. Vilket för mig in på nästa punkt;

Säg att de skulle förlora pengar på kopieringen. Nej, jag skulle inte bry mig, jag skulle inte ha dåligt samvete för att en multibiljondollarindustri förlorar pengar. Jag anser att företag, precis som stater, lever för folkets (konsumenternas) skull, och det är därför inte min skyldighet att se till att de överlever, det är deras egen skyldighet. Om piratkopieringen hade skadat dem (vilket den inte gör), så är det deras skyldighet, och ingen annans, att se till att erbjuda sina konsumenter det konsumenterna vill ha (bra tjänster förmodligen). Eller går du runt och tycker synd om väckarna också? De förlorade alla sina jobb när väckarklockan uppfanns. Ska jag som konsument anlita dem ändå, bara för att deras affärsidé ska överleva? Nej, de ska anpassa sig till den nya världen, eller försvinna från den (vilket hände väckarna, videobutikerna, skivbutikerna etc). Allt annat är bakåtsträvande och fientligt mot forskning, framsteg, teknologi, kultur, kreativitet och samhällsutvecklingen. Folk som är emot framtidsutvecklingen kan gott få bakåtsträva hela vägen tillbaka till stenåldern och dö en snabb död medelst valfritt rovdjur.

Angående att det är emot lagen (upphovsrättslagen, för återigen: det är INTE stöld): Lagar som inte har någon förankring hos folket är odemokratiska och ovärdiga den moderna världen. På precis samma sätt som alla bröt "gå-mot-röd-gubbe"-lagen, bryter mängder av vanliga Svenssons (Johanssons?) mot upphovsrättslagen, förmodligen av de anledningarna jag har skrivit ovan, eller av andra anledningar. När en så stor del av befolkningen helt enkelt inte bryr sig, hör lagen inte hemma i det demokratiska samhället där befolkningen ska bestämma, och den ska därför tas bort. Huruvida det skadar något företag någonstans är fullständigt irrelevant i sammanhanget, då vi har en marknadsekonomi i Sverige, och i nästan hela västvärlden, som säger att staten INTE ska ta hänsyn till marknaden när lagar stiftas, utan staten ska finnas till för folket, av folket.

Jag ber om ursäkt för den lite hätska tonen jag emellanåt håller i inlägget, men jag är trött på att höra samma gamla falska argument repeteras av folk som oftast helt enkelt inte vet bättre, utan bara har gått på propagandan från Hollywood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ciiterade precis detta ^^
Om du inte ser det som stöld är det din ensak men det är som sagt ett brott och där kan vi nog båda hålla med?

Och ett mord är lika mycket ett brott som att snatta ett tuggummi. Men jag försöker inte likställa dessa brott för det. Den uppfattningen får jag av dig då skriver att piratkopiering är stöld.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Finns den att köpa någonstans? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ciiterade precis detta ^^
Om du inte ser det som stöld är det din ensak men det är som sagt ett brott och där kan vi nog båda hålla med?

Om man kopierar ett par märkes byxor, har du då stulit dessa byxor? Som man själv tillverkat, med eget material?
Nej så klart inte. Det är däremot ett brott. Men absolut inte stöld...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Finns den att köpa någonstans? Haha

Var en snabb photoshop.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om man kopierar ett par märkes byxor, har du då stulit dessa byxor? Som man själv tillverkat, med eget material?
Nej så klart inte. Det är däremot ett brott. Men absolut inte stöld...

Då skapar du dina egna byxor. Du resonerar nu typ att allt digitalt ska vara gratis?
Så om jag lägger ner flera år på fixa ett spel, en film eller något och sedan har gjort något jävligt bra. Ska inte jag få betalt för det då eller för det finns i den digitala sektorn?
Jag tror inte dem som lägger ner tid arbetar gratis, finns dem som gör men poängen är dem som vill ha betalt för sitt arbete, ska inte dem får det?
Upphovsrättslagen är bra för dem som arbetar inom det digitala, Upphovsrätten hjälper oss att skapa en marknad inom den fantastiska digitala världen.

Och alla som nu skrivit om min åsikt om stöld behöver inte göra det då jag använde fel beteckning utan skulle snarare sagt brott mot upphovsrättslagen.

Jag tycker tekniken med piratebay och allt är genialiskt jag älskar själv den digitala världen, men tycker som tidigare att om man har lagt ner arbete och vill ha betalt för det ska dem få det, dem som inte vill betala ska inte få nyttja isf.

Permalänk
Skrivet av xfade:

"Cut off one head and two more shall take its place. "

Det går inte att stoppa information så länge internet är tillgängligt för gemene man. Trodde dom verkligen att folk skulle sluta dela information för att Piratebay är nere? Så dumma kan dom inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Man kan ju fråga sig varför Sweclockers överhuvudtaget skriver om the piratebay när man inte får prata om det på forumet.

Finns ingen regel som säger att man inte får diskutera det. Thepiratebay är en tjänst, precis som posten eller google. Allt är inte olagligt som finns/fanns att tanka, det handlar om en teknik som möjliggör att man kan göra vissa saker, sen om det används för lagliga eller olagliga syften är ju en annan diskussion, så länge man inte diskuterar på forum något som bryter svensk lag (typ "hur får jag hem nya iron man filmen?" så är det coolers, vi kan istället diskutera ubuntu-arkivet som fanns eller andra lagliga torrents).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Då skapar du dina egna byxor. Du resonerar nu typ att allt digitalt ska vara gratis?
Så om jag lägger ner flera år på fixa ett spel, en film eller något och sedan har gjort något jävligt bra. Ska inte jag få betalt för det då eller för det finns i den digitala sektorn?
Jag tror inte dem som lägger ner tid arbetar gratis, finns dem som gör men poängen är dem som vill ha betalt för sitt arbete, ska inte dem får det?
Upphovsrättslagen är bra för dem som arbetar inom det digitala, Upphovsrätten hjälper oss att skapa en marknad inom den fantastiska digitala världen.

Och alla som nu skrivit om min åsikt om stöld behöver inte göra det då jag använde fel beteckning utan skulle snarare sagt brott mot upphovsrättslagen.

Jag tycker tekniken med piratebay och allt är genialiskt jag älskar själv den digitala världen, men tycker som tidigare att om man har lagt ner arbete och vill ha betalt för det ska dem få det, dem som inte vill betala ska inte få nyttja isf.

Vi börjar snart närma oss en ny situation där 3d-printers kan bli så pass bra att vem som helst kan kunna tillverka kopior av upphovsrätt skyddade material. Kanske även kunna printa ut perfekta kopior av märkes byxor.

Och copyright industrin som alltid kommer som sin första reaktion att börja attackera 3d printer industrin och försöka hämma utvecklingen av tekniken.
Men precis som hänt förr med andra tekniker så som TV, kopiatorer och Kasettband, så kommer de bli tvungna att anpassa till teknologin, om de vill fortsätta vara relevanta i industrin.

Är de smarta, som jag tror de knappast är, så borde de hoppa in tidigt i tekniken. Typ Amazon t.ex skulle kunna sälja varor i reducerat pris, som man sen skulle kunna printa ut på sin 3d-printer.
Men jag kan nästan garantera de kommer försöka stoppa tekniken först innan ens att försöka anpassa sig till den. Och under tiden medans de tjäbblar rundor och försöker stoppa alla sajter som distribuerar pirat 3d print filer. Så kommer pirat kopieringen inom 3d-printing att explodera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, hade dom bara ordnat så jag får se mina favoritserier, Suits, Homeland, American dad, the 100, Vampire diaries, The Flash, The Arrow, ja jag har mycket fritid. Fixar de det med nåt liknande Netflix så hade jag varit beredd att betala upp emot 300kr i månaden för de tyvärr har Netflix inte serierna, så vad är alternativet, serierna ja kollar på går fan inte ens på svenska kanaler. Nedladdning är enda lösningen för tillfället. man kan fan tro att dessa filmbolag är helt totalt efterblivna med sina totalt dumma försök att stoppa fildelningne, fixa en lösning på det istället, ja stöttar gärna de om de fixar så de blir smidigt och man får se alla serierna från samma ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Då skapar du dina egna byxor. Du resonerar nu typ att allt digitalt ska vara gratis?
Så om jag lägger ner flera år på fixa ett spel, en film eller något och sedan har gjort något jävligt bra. Ska inte jag få betalt för det då eller för det finns i den digitala sektorn?
Jag tror inte dem som lägger ner tid arbetar gratis, finns dem som gör men poängen är dem som vill ha betalt för sitt arbete, ska inte dem får det?
Upphovsrättslagen är bra för dem som arbetar inom det digitala, Upphovsrätten hjälper oss att skapa en marknad inom den fantastiska digitala världen.

Och alla som nu skrivit om min åsikt om stöld behöver inte göra det då jag använde fel beteckning utan skulle snarare sagt brott mot upphovsrättslagen.

Jag tycker tekniken med piratebay och allt är genialiskt jag älskar själv den digitala världen, men tycker som tidigare att om man har lagt ner arbete och vill ha betalt för det ska dem få det, dem som inte vill betala ska inte få nyttja isf.

Lagligt eller inte, finns inga bevis som säger att försäljningen/intäkterna blivit sämre pga thepiratebay, faktiskt tvärtom så har de tjänat mer pengar pga mer spridning (helt gratis!).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloakTurtle:

Jag håller med dig, Spotify komprimerar skiten så in i helvete så att vissa låtar som kräver ett vidare spektrum låter fruktansvärt dåligt. T.o.m. CD-skivor känns som en upplevelse jämfört med Spotify.

Håller verkligen med, ljudet har minst sagt dålig kvalitet på spotify, jag har gratisversionen men ändå lyssnar ja på youtube för står inte ut med så dålig ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Då skapar du dina egna byxor. Du resonerar nu typ att allt digitalt ska vara gratis?

Vad är egentligen skillnaden mellan kopierade byxor och kopierad digital information, förutom att det krävs mer kunnande att kopiera ett par byxor till motsvarande 'bit perfect'?

Skrivet av Follow90:

Så om jag lägger ner flera år på fixa ett spel, en film eller något och sedan har gjort något jävligt bra. Ska inte jag få betalt för det då eller för det finns i den digitala sektorn?
Jag tror inte dem som lägger ner tid arbetar gratis, finns dem som gör men poängen är dem som vill ha betalt för sitt arbete, ska inte dem får det?
Upphovsrättslagen är bra för dem som arbetar inom det digitala, Upphovsrätten hjälper oss att skapa en marknad inom den fantastiska digitala världen.

Om du gjort något jävligt bra har du inget problem att få betalt för din produkt, bara du distribuerar den på ett bra sätt.

Får du inte betalt för din produkt ska du inte skylla på pirater, rannsaka istället dig själv. Tycker marknaden verkligen att din produkt är så jävla bra som du själv tycker?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skulle personligen lätt kunna betala en slant i månaden för att få tillgång till all media jag vill åt så länge månadskostnaden är inom rimliga gränser samt ett utbut som är stort nog.

Men detta jagande tar jag personligt för det kostar enorma pengar (skattebetalaren får stå för det igen tyvärr) och är korrupt rakt igenom i min mening, dom använder vår polis som sin egna lilla antipirat arme och det vill jag fanken inte betala för längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timmy Fox:

Vet inte hur det är i film, TV och spelindustrin men när det gäller musik så går pengarna nästan helt till skivbolaget och, i fallet med mindre/nyare artister och band så blir de istället skylldiga pengar till skivbolaget för att på så vis kunna låsa in dem och tvinga dem att generera ännu mer pengar till skivbolaget.

Här är en scen från filmen Artifact, en film skapad och regiserad av artisten och oskarsvinnaren Jared Leto, som ger lite insikt i hur systemet fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=LCAcRQIr-Vo

Köper därför hellre merch direkt från de artister och band jag tycker om där jag vet att jag kan stödja dem fullt.

Har inte kollat dokumentären än men ska göra det vid tillfälle, vet dock att deras skivbolag stämde dem på 30 millioner dollar för att de inte höll deadline för skivor de skulle göra.

"EMI claimed that the band had failed to produce three of the five records they were obligated to deliver under their 1999 contract, Jared Leto responded to some of the claims in the suit stating "under California law, where we live and signed our deal, one cannot be bound to a contract for more than seven years."

http://www.fuse.tv/videos/2014/11/30-seconds-to-mars-into-the...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har inte kollat dokumentären än men ska göra det vid tillfälle, vet dock att deras skivbolag stämde dem på 30 millioner dollar för att de inte höll deadline för skivor de skulle göra.

"EMI claimed that the band had failed to produce three of the five records they were obligated to deliver under their 1999 contract, Jared Leto responded to some of the claims in the suit stating "under California law, where we live and signed our deal, one cannot be bound to a contract for more than seven years."

Rekommenderar den starkt, den går dels igenom vad som hände med stämningen och allt det men ger också bra insikt i musikindustrin och hur många artister blir lurade med usla skivkontrakt. För fans av bandet så ger det såklart också en insikt i deras liv och resa genom denna period

Permalänk
Medlem

Låt Pirate Bay dö och avliva den på ett humant sätt, då sidan ballat ur helt från sitt ursprungliga syfte!

"the king is dead, long live the king's"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Ni tycker inte att dem som gör filmerna,spel,musik,program etc ska få sina pengar om dem vill ha pengar för sin film? Inte en slant?
Och inte bara dem utan även dem som försöker försörja sig genom att sälja filmer spel etc? Det är dem som blir dem hårdast drabbade.
Sen står det i lagen (se nertill) och då tycker jag det står ganska klart och tydligt att det är olagligt?

Sen kan ni läsa andra som blivit fällda för brott mot upphovsrätten här http://5101.se/
Om du tycker det är stöld eller inte är din ensak, dock kan vi båda nog enas om att det är brott mot upphovsrätten.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

framställa exemplar av upptagningen, och
göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år

Frågan du ställde var inte om det var olagligt eller ej utan du definierade det som stöld och sa att alla som inte definiera det som dig hade fel, då skulle flertal lagar och lagböcker och de som bestämmer över lagarna ha fel, samt alla som defilerar det som "Piratkopiering". Rätt ska vara rätt, om det är olagligt eller ej är en annan debatt.

Permalänk
Medlem

finns så många anledningar som gör att man faktisk tar en pirat kopia istället för original , tänk på alla spel där ute i världen som KRÄVER internet för så enkelt som att spela single player , man klickar på en knapp och väldigt snabb nerladdning tack vare torrent systemet och man bara spelar det sen , det kallar service och dom gör det gratis , då tycker jag att alla bolag som skapar spel/film etc borde slå dom i service istället för klanka pirat kopier och sabba för alla

man kan aldrig få bort alla men många kommer köpa orginalet om servicen blir bättre

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Piratkopiering är INTE stöld. Det är inte min ensak, eller din ensak, eller någon annans ensak huruvida man tycker det eller ej. Det är inte stöld PUNKT. Det har ingenting med inställning, motiv, agenda, åsikter, personliga tankar, ideer eller reflektioner, uppväxt eller uppfostran, moral eller livsåskådning att göra, det är, under inga omständigheter, stöld. Alls. Sveriges Rikes Lag (boken) definierar de lagar som finns i Sverige, och det är inget likhetstecken mellan stöld och piratkopiering.
Däremot är det brott mot upphovsrätten, vilket ingen säger emot alls. Förstått?

Angående huruvida de ska få pengar eller ej: För det första finns det ingen oberoende forskning som visar på att film och musikindustrin förlorar pengar pga piratkopiering. Ingen alls. Dessa båda industrier gör dessutom rekordår efter rekordår, så det går knappast någon nöd på dem. Vilket för mig in på nästa punkt;

Säg att de skulle förlora pengar på kopieringen. Nej, jag skulle inte bry mig, jag skulle inte ha dåligt samvete för att en multibiljondollarindustri förlorar pengar. Jag anser att företag, precis som stater, lever för folkets (konsumenternas) skull, och det är därför inte min skyldighet att se till att de överlever, det är deras egen skyldighet. Om piratkopieringen hade skadat dem (vilket den inte gör), så är det deras skyldighet, och ingen annans, att se till att erbjuda sina konsumenter det konsumenterna vill ha (bra tjänster förmodligen). Eller går du runt och tycker synd om väckarna också? De förlorade alla sina jobb när väckarklockan uppfanns. Ska jag som konsument anlita dem ändå, bara för att deras affärsidé ska överleva? Nej, de ska anpassa sig till den nya världen, eller försvinna från den (vilket hände väckarna, videobutikerna, skivbutikerna etc). Allt annat är bakåtsträvande och fientligt mot forskning, framsteg, teknologi, kultur, kreativitet och samhällsutvecklingen. Folk som är emot framtidsutvecklingen kan gott få bakåtsträva hela vägen tillbaka till stenåldern och dö en snabb död medelst valfritt rovdjur.

Angående att det är emot lagen (upphovsrättslagen, för återigen: det är INTE stöld): Lagar som inte har någon förankring hos folket är odemokratiska och ovärdiga den moderna världen. På precis samma sätt som alla bröt "gå-mot-röd-gubbe"-lagen, bryter mängder av vanliga Svenssons (Johanssons?) mot upphovsrättslagen, förmodligen av de anledningarna jag har skrivit ovan, eller av andra anledningar. När en så stor del av befolkningen helt enkelt inte bryr sig, hör lagen inte hemma i det demokratiska samhället där befolkningen ska bestämma, och den ska därför tas bort. Huruvida det skadar något företag någonstans är fullständigt irrelevant i sammanhanget, då vi har en marknadsekonomi i Sverige, och i nästan hela västvärlden, som säger att staten INTE ska ta hänsyn till marknaden när lagar stiftas, utan staten ska finnas till för folket, av folket.

Jag ber om ursäkt för den lite hätska tonen jag emellanåt håller i inlägget, men jag är trött på att höra samma gamla falska argument repeteras av folk som oftast helt enkelt inte vet bättre, utan bara har gått på propagandan från Hollywood.

Mycket bra skrivet, blir att spara din kommentar som bokmärke

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Piratkopiering är INTE stöld. Det är inte min ensak, eller din ensak, eller någon annans ensak huruvida man tycker det eller ej. Det är inte stöld PUNKT. Det har ingenting med inställning, motiv, agenda, åsikter, personliga tankar, ideer eller reflektioner, uppväxt eller uppfostran, moral eller livsåskådning att göra, det är, under inga omständigheter, stöld. Alls. Sveriges Rikes Lag (boken) definierar de lagar som finns i Sverige, och det är inget likhetstecken mellan stöld och piratkopiering.
Däremot är det brott mot upphovsrätten, vilket ingen säger emot alls. Förstått?

Angående huruvida de ska få pengar eller ej: För det första finns det ingen oberoende forskning som visar på att film och musikindustrin förlorar pengar pga piratkopiering. Ingen alls. Dessa båda industrier gör dessutom rekordår efter rekordår, så det går knappast någon nöd på dem. Vilket för mig in på nästa punkt;

Säg att de skulle förlora pengar på kopieringen. Nej, jag skulle inte bry mig, jag skulle inte ha dåligt samvete för att en multibiljondollarindustri förlorar pengar. Jag anser att företag, precis som stater, lever för folkets (konsumenternas) skull, och det är därför inte min skyldighet att se till att de överlever, det är deras egen skyldighet. Om piratkopieringen hade skadat dem (vilket den inte gör), så är det deras skyldighet, och ingen annans, att se till att erbjuda sina konsumenter det konsumenterna vill ha (bra tjänster förmodligen). Eller går du runt och tycker synd om väckarna också? De förlorade alla sina jobb när väckarklockan uppfanns. Ska jag som konsument anlita dem ändå, bara för att deras affärsidé ska överleva? Nej, de ska anpassa sig till den nya världen, eller försvinna från den (vilket hände väckarna, videobutikerna, skivbutikerna etc). Allt annat är bakåtsträvande och fientligt mot forskning, framsteg, teknologi, kultur, kreativitet och samhällsutvecklingen. Folk som är emot framtidsutvecklingen kan gott få bakåtsträva hela vägen tillbaka till stenåldern och dö en snabb död medelst valfritt rovdjur.

Angående att det är emot lagen (upphovsrättslagen, för återigen: det är INTE stöld): Lagar som inte har någon förankring hos folket är odemokratiska och ovärdiga den moderna världen. På precis samma sätt som alla bröt "gå-mot-röd-gubbe"-lagen, bryter mängder av vanliga Svenssons (Johanssons?) mot upphovsrättslagen, förmodligen av de anledningarna jag har skrivit ovan, eller av andra anledningar. När en så stor del av befolkningen helt enkelt inte bryr sig, hör lagen inte hemma i det demokratiska samhället där befolkningen ska bestämma, och den ska därför tas bort. Huruvida det skadar något företag någonstans är fullständigt irrelevant i sammanhanget, då vi har en marknadsekonomi i Sverige, och i nästan hela västvärlden, som säger att staten INTE ska ta hänsyn till marknaden när lagar stiftas, utan staten ska finnas till för folket, av folket.

Jag ber om ursäkt för den lite hätska tonen jag emellanåt håller i inlägget, men jag är trött på att höra samma gamla falska argument repeteras av folk som oftast helt enkelt inte vet bättre, utan bara har gått på propagandan från Hollywood.

Väl sagt.
Kandidera i extravalet för valfritt parti och du har min röst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag skulle gladeligen kunna betala för 300 kr i månaden för en streamingtjänst som kan leverera ett utbud i stil med swefilmer och dreamfilm med bra kvalité.

Men än så länge så finns det bara netflix och viaplay och de har inte i närheten av den mängd material som ovanstående sidor och plus att man måste betala 40 spänn för att HYRA en enstaka titel som är sevärd i viaplay, och 289 kr månaden eller vad det är.

200-300 kr i månaden och 20 kr MAX för att KÖPA en NY STORFILM kan jag sträcka mig till men det är fan på gränsen. Inte 40 kr för att HYRA(!!!!!) Hobbit som är över 2 år gammal, det är ju för fan inte klokt när man då redan lägger ut 300 kr i månaden till detta skräp företag.

Nån har nämnt att man ska stödja företagen så att de kan utvecklas och leverera mer, det gör jag med handen på hjärtat när jag ser att de tagit ett steg i rätt riktning. Men fram tills dess så kommer jag fortsätta i samma gamla mönster som förut utan några samvetskval.

Tycker en del av summan man betalar till bredbandsleverantören varje månad bör gå till streamingtjänster.
Det är lite väl saftigt om man först ska betala 300-400 kr i månaden för sitt bredband och sen ytterligare 300 i månaden för en streamingtjänst.
Då ser jag hellre att 100 kr av de 300-400 går till streamingtjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizet:

Tycker en del av summan man betalar till bredbandsleverantören varje månad bör gå till streamingtjänster.
Det är lite väl saftigt om man först ska betala 300-400 kr i månaden för sitt bredband och sen ytterligare 300 i månaden för en streamingtjänst.
Då ser jag hellre att 100 kr av de 300-400 går till streamingtjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

så klart du gör

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av ParasiteX:

Själv skulle jag vara villig hosta ut upp till runt 2-300:- per månad för en singel service som levererar alla filmer och TV serier utan någon release fördröjning, regions lås och hög kvalitet.

Men med idiot attityden de tycks hålla sig i, så lär det nog inte hända på ett bra tag till.

Min gräns hade nog gått vid 400-500. Men då ska den fan ha allt, i princip.
Menar, vem har piratat musik sen spotify och liknande tjänster kom...