AMD retar Nvidia för Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Låt oss kasta på 1gb extraDDR2-minne på 290X och sedan marknadsföra det som om att 290X har 5gb minne. Detta verkar ju som en okej metod enligt flera på detta forum. Det är ju bara en liten "miss"

Kan man inte löda fast en mSATA SSD som vRAM?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast hur lång tid tar ett sådant här inlägg att skriva kontra tid det tar att utveckla?

Bara en annan tanke..

Sant. Tycker bara att de borde ha annat att göra, och kanske vara lite mer ödmjuka, med tanke på hur dominerade de blir på marknaden av både Intel och Nvidia. Men men, när det väl dyker upp någonting negativt hos konkurrenterna så får man väl passa på antar jag.

Känns bara pinsamt ju, speciellt då deras egen produkt inte presterar bättre överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Kan man inte löda fast en mSATA SSD som vRAM?

Javisst! Har man GDDR5 på mSATAn så kan man ju säga 128gb GDDR5 i marknadsföringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du och alla som gillat detta inlägg borde läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

Sen kan ni fundera på varför TDP-värdet inte är lika med kortets förbrukning.

Kankse för att TDP inte är samma som hur många W krätsen drar utan snarare hur mycket Termal Power som måste leverears bort inom en ospecificerad tidsrymd.

Så om en tilvärkarare säger att denna TDP måste era kylare klara för att detta chipp inte ska bli överhättat under normal använding.
Sen om chippet hoppar mellan 60-115 har inte med den biten att göra.

Men kan tänka mig att du tänker på då amd altid specade sinna W som max chippet kan dra, och intel ett medelvärde.

Edit:

Skrivet av thomas_skane:

Javisst! Har man GDDR5 på mSATAn så kan man ju säga 128gb GDDR5 i marknadsföringen!

Ja och skriva att de drar mindre än 1w i IDLE då de inte behövar vara inkopplade bara sitta där. Sen kan kommer nog den där fals marknafsföring in snart.
Offtopic som vanligt. Mycke Nvidia nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Sant. Tycker bara att de borde ha annat att göra, och kanske vara lite mer ödmjuka, med tanke på hur dominerade de blir på marknaden av både Intel och Nvidia. Men men, när det väl dyker upp någonting negativt hos konkurrenterna så får man väl passa på antar jag.

Känns bara pinsamt ju, speciellt då deras egen produkt inte presterar bättre överlag.

Varför ska dom vara ödmjuka? Det är inte på liv och död direkt, tycker det är bara bra att både AMD och Nvidia kan driva med varandra utan att bli arga.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Startrance:

Givetvis så ska 4GB vara 4GB ifall det står så, däremot så ändrar ju det inte det faktum att GTX 970 är ett otroligt prisvärt kort. Jag tyckte själv så dom släpptes att det var lite konstigt att GTX 970 och 980 delade samma mängd minne.

Har väldigt många vänner som spelar och kör med GTX 970 och ingen utav dom har sagt att dom märker av något problem med korten, så hur stort problem detta är återstår att se för dom i framtiden. Men jag tror många gör det till en större sak än vad det är.

Håller med dig i sak. Det är ingen stor grej men jag anser att det är falsk marknadsföring. GTX 970 är 3.5GB + 0.5GB men eftersom det är sådana prestandaförluster när GTX 970 går över 3.5GB så kunde man lika gärna lanserat det som 3.5GB och inget annat. De sista 500MB har ju visat vara helt värdelösa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

jaha ja där ser man Nvidia naah får bli Radeon kort nästa sväng stationär eller ej men inge mer Nvidia kort för mig efter den här smällen går ju inte att lita på de ju

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är faktiskt en utmärkt analogi!

Första generationens Dodge Viper klarade tydligen inte att hålla toppfarten på sjätte växeln, och såvitt jag vet så stämde ingen Chrysler för det.

Snarare är väl jämförelsen att det stod att den hade 40l tank, men för att använda de sista 5l var man tvungen att stanna och lyfta ur reservdunken på 5l och tanka upp 35-literstanken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Men det är väl härligt att de bägge grafik giganterna "bankar" på varandra.
Det är tur att vi har dem för hur skulle det annars se ut på grafikkortsmarknaden för gamers...en ensam GPU-spelare...vilka priser får vi då....?
Helst skulle det vara någon GPU tillverkare till med i spelet...Intel var är du...?

Ang. specifikationerna så är det ju flersaker som skilljer mellan 970 o 980 saknas väl några ROP o TU enheter på 970 som fanns i specen men så var ju inte fallet.
Man kan ju undra hur kvaliteten på Nvidia's marknads avdelning är, vi tar ett 980 chip som vi sen skalar bort en del ifrån och får 970 men specas att det nästan har exakt samma spec som 980....och ingen reagerade internt på företaget...?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul att de driver lite med varandra men AMD kanske ska lägga sitt krut på att komma ut med nya grafikkort själv snarare än att häckla motståndaren

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kom just på att nvidia inte var först ut med att inte ha koll på sina produkter http://www.sweclockers.com/nyhet/14802-amd-sanker-antalet-tra...

Kan väl iofs tyckas att det är lite olika saker och i nvidias fall några rundor värre då det handlade om lite mer relevanta siffror som var fel.

Permalänk
Medlem

SÅ JÄVLA RÄTT! hahaha

Jag har själv ett 970 atm men hejja AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Sant. Tycker bara att de borde ha annat att göra, och kanske vara lite mer ödmjuka, med tanke på hur dominerade de blir på marknaden av både Intel och Nvidia. Men men, när det väl dyker upp någonting negativt hos konkurrenterna så får man väl passa på antar jag.

Känns bara pinsamt ju, speciellt då deras egen produkt inte presterar bättre överlag.

alltså är du en gammal tant eller?
Skitkul att dom kan driva lite även fast dom ligger i underläge.
Och "deras egen produkt" som kommer snart är nog en bra motståndare till nvidias kort. wäjky wäjky

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Hur kan folk försvara detta?! jag förstår verkligen inte. Ni måste lära er att vara lite kritiska och inte ta allt i röven o le.
Hur skulle marknaden se ut om alla va som er. Tycker ni att konsumenterna ska behöva hitta dessa scams månader efter release?...
Hujeda mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

Varför ska dom vara ödmjuka? Det är inte på liv och död direkt, tycker det är bara bra att både AMD och Nvidia kan driva med varandra utan att bli arga.

Jag vet inte vad du spelar för spel, men i de jag spelar så kan man dö på grund av lite lagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är bara att skicka AMD's bilder om Fermi i retur, lite uppdaterade med nya namn bara.

För den delen är det ju skrattretande att AMD ska "framhäva" 290, för trots allt är 970 det snabbare kortet. Det är ju inte så att det presterar sämre idag än det gjorde vid launch, även om jag håller med om att det är smått fult att inte ge ut korrekta specar direkt.

Jag tycker att det är skrattretande med en moderator som inte kan läsa ordentligt. Det enda AMD har gjort är att framhäva att 4 GB är 4 GB, vilket alla utom Nvidia vet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hmmm... när släpps AMD Radeon R9 390?

Frågan är inte när det släpps utan när det går att köpa i butik

http://www.nordichardware.se/Grafik/grafikkortstillverkare-qr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Håller med dig i sak. Det är ingen stor grej men jag anser att det är falsk marknadsföring. GTX 970 är 3.5GB + 0.5GB men eftersom det är sådana prestandaförluster när GTX 970 går över 3.5GB så kunde man lika gärna lanserat det som 3.5GB och inget annat. De sista 500MB har ju visat vara helt värdelösa.

Har det äntligen kommit upp ett konkret test som visat att de är värdelösa då? Jag har bara sett användartest där det konstateras "hurr durr 4xSSAA kolla min dåliga framerate, måste bero på 970 minnesfelet". Anandtechs genomgång av teorin bakom minnessegmenten lät snarare så att de sista 500MB visst kunde vara till nytta.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

http://i.imgur.com/Wcq4OBo.gif

Ta denna med en klackspark nu.

Jäklar vad klockren gif

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Frågan är inte när det släpps utan när det går att köpa i butik

http://www.nordichardware.se/Grafik/grafikkortstillverkare-qr...

Alltså under sommaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av egnirra:

Varför ska dom vara ödmjuka? Det är inte på liv och död direkt, tycker det är bara bra att både AMD och Nvidia kan driva med varandra utan att bli arga.

Skrivet av carll:

alltså är du en gammal tant eller?
Skitkul att dom kan driva lite även fast dom ligger i underläge.
Och "deras egen produkt" som kommer snart är nog en bra motståndare till nvidias kort. wäjky wäjky

Absolut. De får gärna skriva vad de vill och göra vilka bilder/filmer de vill. Samtidigt får jag tycka att det är pinsamt.

Deras nya serie grafikkort kommer säkerligen vara jättebra de med, tills dess att Nvidia släpper sina utmanare som lär vara ännu bättre (vilket brukar vara mer regel än undantag).

Allt gott till AMD men de ligger tyvärr efter när det gäller det mesta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Har det äntligen kommit upp ett konkret test som visat att de är värdelösa då? Jag har bara sett användartest där det konstateras "hurr durr 4xSSAA kolla min dåliga framerate, måste bero på 970 minnesfelet". Anandtechs genomgång av teorin bakom minnessegmenten lät snarare så att de sista 500MB visst kunde vara till nytta.

Konkret är väl att ta i men detta test indikerar ju i alla fall att något skiljer fundamentalt mellan GTX980 och GTX970 i högre upplösning.
http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...
Lägg märke till hur min fps sjunker mycket mer för GTX970 än det gör för GTX980 i Hitman (4MSAA), Batman (8MAA) och Watchdogs (SMAA).
Jag ser ingen annan förklaring till detta än att minnet tagit slut för 970 men inte 980.
Han som testat skriver också detta.

Citat:

What i noticed was that the overall fluidity while running those benchmarks greatly favored the 980's. I don't know why, but the 970's just seemed a little sluggish.

http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...
Det finns säkert massor av andra tester ute redan men det är inte lätt att hitta dessa i oredan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har det äntligen kommit upp ett konkret test som visat att de är värdelösa då? Jag har bara sett användartest där det konstateras "hurr durr 4xSSAA kolla min dåliga framerate, måste bero på 970 minnesfelet". Anandtechs genomgång av teorin bakom minnessegmenten lät snarare så att de sista 500MB visst kunde vara till nytta.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look...

http://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mordo...

GTX 970 värdelöst...Nej...

Permalänk

Själv hade jag ett sapphire r9 290 referens design och byte till ett asus gtx 970 direct cu 11 strix och upplever kortet framförallt svalt och tyst sen 500poäng upp i 3dmark är väll inte så upphetsande men jag är nöjd än så länge😉 får la stoppa i ett till sen om man skulle behöva

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Det förändrar inte hur mycket kortet drar i verkligheten, försöker inte vara fanboy, tyckte bara det skulle vara roligt om Nvidia kontrade med något. Grafikkortsbråk är alltid roliga.

Kommer du ihåg 480 vs 5870 diskussionerna? Då var det AMD fan boysen som var miljömedvetna och för nvidia så spelade lite extra ström inte så stor roll, det rör sig inte om så många kronor ändå...
Men nu har det helt plötsligt blivit väldigt viktigt hur mycket ström kortet drar enligt nvidia fan boysen och det är inte lika viktigt längre för amds ditto

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Kommer du ihåg 480 vs 5870 diskussionerna? Då var det AMD fan boysen som var miljömedvetna och för nvidia så spelade lite extra ström inte så stor roll, det rör sig inte om så många kronor ändå...
Men nu har det helt plötsligt blivit väldigt viktigt hur mycket ström kortet drar enligt nvidia fan boysen och det är inte lika viktigt längre för amds ditto

Var inte så insatt i datorer när 480 var aktuellt så tyvärr inte. Men ja du har rätt det rör sig inte om så många kronor, men jag tycker bara det är en rätt schysst bonus att 970 är rätt strömsnålt, blir inte jättevarmt och 100w kanvara det som avgör ifall fläkten på nätaggregatet går igång eller inte. Jag värderar 100w mindre strömförbrukning och ljudnivå över 500MB grafikminne, men då ska det tilläggas att jag är väldigt ljudkräsen. Skiter man i ljudnivån kan man ju köpa 290x referens och köra det på über.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Kommer du ihåg 480 vs 5870 diskussionerna? Då var det AMD fan boysen som var miljömedvetna och för nvidia så spelade lite extra ström inte så stor roll, det rör sig inte om så många kronor ändå...
Men nu har det helt plötsligt blivit väldigt viktigt hur mycket ström kortet drar enligt nvidia fan boysen och det är inte lika viktigt längre för amds ditto

Är det så konstigt då?

Mer förbrukning = Mer värme = Mer fläkt = Mer oljud = X Prestanda

Mindre förbrukning = Lägre fläkt = mindre oljud = likvärdig prestanda

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Haha bästa jag har läst på länge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Det är inget fel på R9 290/X , R9 290 kan man få tag på 2700:- idag och i högre upplösningar presterar det mkt bra, några få fps under gtx 970 men då är det några 100-lappar billigare också, synd bara att kortet alstrar för mkt värme.

Håller helt klart med dig, sitter själv på 3st 290 och är sjukt nöjd med 290

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

Själv hade jag ett sapphire r9 290 referens design och byte till ett asus gtx 970 direct cu 11 strix och upplever kortet framförallt svalt och tyst sen 500poäng upp i 3dmark är väll inte så upphetsande men jag är nöjd än så länge😉 får la stoppa i ett till sen om man skulle behöva

alltså va? hänger du inte med någonting? varför skulle du vilja stoppa i en till sen med detta minnesproblem?