Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Åksjuka ses som det största hindret för att kommersialisera glasögon för virtuell verklighet. Det här säger Valves Gabe Newell att de har löst med VR-headsetet HTC Vive och att de dessutom tänker släppa tekniken fri.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så om jag åker i en bil med HTC Vive på mig. Så blir jag inte åksjuk? Känns som ett väldigt vågat uttalande.

Permalänk
Medlem

Nomnom VR blev helt plötsligt ännu mer intressant. Hoppas dom kan hålla releasemånaden bara.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Om de tänker släppa tekniken fritt, kan det väl användas till Oculus Rift med, eller?

Permalänk
Medlem

Laserbasstationer låter ju tämligen extremt och inte värst praktiskt...

Men jag hoppas det funkar. Jag blir illamående av de flesta varianter av karuseller så jag har hela tiden varit skeptisk till att ens våga mig på ett VR-headset.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Shit.
Jag som tänkte handla aktier i läkemedelsindustrin.
(åksjuketabletter)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om de tänker släppa tekniken fritt, kan det väl användas till Oculus Rift med, eller?

Ja det kommer det göra
Oculus och Valve samarbetar kring VR och delar med sig kod/teknik

Permalänk
Medlem

Jag sa ju att det gick att lösa (minns inte vem som påstod att det inte gick, men nån här var det).

Permalänk
Medlem

självklart kommer många blir åksjuka när den visuella upplevelsen inte ger motsvarande fysisk feedback i verkligheten. Otroligt dumt uttalande.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så om jag åker i en bil med HTC Vive på mig. Så blir jag inte åksjuk? Känns som ett väldigt vågat uttalande.

Det är bara att koppla in GPS:en till systemet och annan accelerometer osv till systemet så är det löst, säkerligen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Laserbasstationer låter ju tämligen extremt och inte värst praktiskt...

Men jag hoppas det funkar. Jag blir illamående av de flesta varianter av karuseller så jag har hela tiden varit skeptisk till att ens våga mig på ett VR-headset.

Fast det verkar ju som att det krävs någon sorts extern sensor för att kunna registrera rörelser tillräckligt snabbt och tillräckligt exakt. Rift har ju IR-dioder som spåras av en extern kamera för att vanliga gyron/accelerometrar inte räckte till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det verkar ju som att det krävs någon sorts extern sensor för att kunna registrera rörelser tillräckligt snabbt och tillräckligt exakt. Rift har ju IR-dioder som spåras av en extern kamera för att vanliga gyron/accelerometrar inte räckte till.

Jepp, men laserbasstationer (klass 3B) lät tämligen extremt ändå tycker jag.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

För alla med mer eller mindre skit korkade frågor så kan jag för dagen rekomendera https://www.reddit.com/r/oculus då den för dagen innehåller väldigt mycket matnyttig info om HTC vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

självklart kommer många blir åksjuka när den visuella upplevelsen inte ger motsvarande fysisk feedback i verkligheten. Otroligt dumt uttalande.

I deras demos som dom visade får man själv röra sig fritt i en 4,5x4,5m area, vilket gör att den visuella delen mappas 1:1 till verkligheten. Självklart kan man göra upplevelser som inducerar åksjuka. Jag tror Gabe endast syftade på att ingen blev åksjuk i deras demos som dom visade upp.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Jag tror de släpper tekniken eftersom MicroSoft HoloLens gissningsvis inte lider av dessa problem i samma utsträckning. Tar MS för stora marknadsandelar för snabbt riskerar alla andra att slås ut, oavsett om det går att spela spel med HoloLens eller inte.

HoloLens kommer dock definitivt slå ut Surfplattor, TV apparater och diverse krimskrams skärmar vi lider av idag. De enda skärmar som finns kvar är de som har extremt hög upplösning och prestanda.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Bra att HTC och Valve innoverar medan många av de andra bara försöker knycka till sig en bit av kakan utan att innovera alls.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Sen så handlar det om "simulatorsjuka" och inte åksjuka som det brukar bli efter ett antal oinsatta/oförstående omskrivningar.

Vid åksjuka blir man sjuk för innerörat säger att välden rör på sig medans ögonen säger att den inte gör det.

Vid "simulatorsjuka" är det tvärt om ögonen säger åt hjärnan att värden rör på sig medans innerörat säger att den inte gör det.

Permalänk
Medlem

jag mår illa av att spela bioshock infinite i liten FOV, är skeptisk.

Permalänk
Medlem

Samma sak med skakiga kamerarörelser i storfilmer. Jag mår illa av det och kan inte se dessa. Hunger games är ett typexempel på kräkfilm.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Jag tror de släpper tekniken eftersom MicroSoft HoloLens gissningsvis inte lider av dessa problem i samma utsträckning. Tar MS för stora marknadsandelar för snabbt riskerar alla andra att slås ut, oavsett om det går att spela spel med HoloLens eller inte.

HoloLens kommer dock definitivt slå ut Surfplattor, TV apparater och diverse krimskrams skärmar vi lider av idag. De enda skärmar som finns kvar är de som har extremt hög upplösning och prestanda.

Nu handlar det dock om två olika saker. Hololens är augmented reality medans rift osv osv är virtual reality

Edit: Hololens har 500x500 upplösning per öga, lägre än rift dk1. Kanske inte dags att slänga ut "krimskrams skärmarna" än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha hur har de bevis på det då?

Suger sig in i en människas själ (Alla) och studerar och kommer fram med ett resultat?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Gabe Newell är så jävla skön!

Han vill alltid dela med sig av teknik och göra så mycket nytta som möjligt istället för att sitta på den själv.

Permalänk
Medlem

Lol visst.

HL2 gjorde mig väldigt illamående när jag försökte spela det. Klarade bara av ca 20 minuter sen var jag tvungen att sluta. Ett av de få spelen som faktiskt lyckats med det sedan "3D" spelens guldålder (typ Doom där man flyger fram i 50km/h medans vapnet sakta gungar, blerk).

Tills dom lyckas skapa ett riktigt holo deck där man inte ens behöver hjälm tror jag aldrig man lyckas lösa det underliggande problemet med att din virtuella upplevelse inte matchar din verkliga upplevelse (dvs rörelser som framåt/bakåt och framförallt sidestep).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

3B låter lite i överkant men verkar som att det bara är en prototyp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Gabe Newell är så jävla skön!

Han vill alltid dela med sig av teknik och göra så mycket nytta som möjligt istället för att sitta på den själv.

Vad folk verkar glömma är att det i detta fallet är ekonomiskt riktigt för han att göra det då dom troligtvis inte kommer tjäna speciellt mycket pengar på hårdvaran utan det dom kommer tjäna pengar på är alla(?) spel som dom kommer sälja via Steam som stödjer VR-glasögon. Så det ligger i deras intresse att dessa ska vara så bra som möjligt oavsett vem som sålt headseten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den som bär headsetet har iaf ögonskydd.

Skyddsglasögon till åskådarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Åksjuk blir man när synintrycken inte stämmer överens med huvudets rörelser. Det är ju ett problem som kan vara möjligt att lösa med ett VR-headset.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har hört är inte tekniken fri utan de ska licensera ut den till alla som vill använda det. Fri för mig är gratis.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk

All hail Gaben!

Permalänk
Medlem

VEM VARE SOM BLEV ÅKSJUK?

INGEN!

Får hoppas de har rätt, känns ju ändå ganska normalt att man kanske behöver vänja sig lite

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt