Köpråd AC och laptop
Halloj,
nyreggad och glad entusiast här har tidigare använt en Dlink Dir-655 och en gammal Dell Studio via wifii var ganska nöjd med den trots att den någon gång varannan månad måste resettas. Numera är den skänkt till flickvännen. Jag är inte den typen som brinner för att megaoptimera min router eller installera open source firmware å sitta med det en helg helg. sry... ;/
Så..så här är läget. Ska köpa ny laptop (ej AC kompatibel upptäckte när jag började utforska router-djungeln) å en ny router som jag hoppas kunna hålla upp med tekniken i några år, tänkte mig (bra grafikkort för att kunna köra lite spel)
https://www.komplett.se/asus-g551jm-156-full-hd-matt/824957?c...
Behöver kunna streama film m h a en portabel usb mot min router (har en 2.0 men ska ev köpa en 3.0 om det behövs). Jag använder tilll 99% trådlöst på laptop, iphone och ipad (kör kabel vid spel). Har 100Mbit från Ownit.
Har kikat på routers i en massa veckor nu. börjar bli galen. Jag behöver vad jag kan förstå en AC router som har 3.0 USB port för att få optimal wifi hastighet och kunna streama film utan stök. Finns få vad jag kan se få routers. Jag har hittat följande routers som fått bra omdömen.
1. Asus RT-AC66U (har ej USB 3.0)
2. Linksys EA6300 (alla behov jag "verkar" ha men finns inte längre för en vettig peng)
3. TP-Link Archer C2 (har ej USB 3.0)
Så frågarna som jag hoppas ni kan hjälpa mig med e...
1. Är det vettigt att ändra inköpet av laptop och köpa en AC kompibel eftersom jag söker en sån Router (eller m a o är AC överskattat?)?
2. Åsikter om de routers jag hittat?
3. För att kunna streama film via en portabel USB i routern funkar 2.0 eller måste det vara 3.0? Jag vill inte chansa
Tack för all hjälp ni kunniga