Köpråd: Server för cloud computing utbildning

Permalänk
Medlem

Köpråd: Server för cloud computing utbildning

Hej,

Jag är ute efter en server för att kunna labba med hyper-v och VMware. Jag tänker också använda servern främst som filserver för att spara mina filmer/bilder på den.

-Vad jag vill ha är 8-12 TB lagring helst i raid 5.

-16GB RAM borde vara nog för att kunna utföra mina labbar.

-Windows server och VMware licens får jag av skolan.

Nu till min fråga är det värt att köpa en riktig server eller ska man bygga en egen ?

Min budget är Max 14000kr. Kom gärna med förslag, helst saker som finns i lager.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Bygga en egen kan du göra och ändå få en 'riktig' server, det finns serverkort för alla budgetar, från enkla med integrerad CPU till lite dyrare utan att gå utöver din budget. Det största problemet med budgeten blir att en hel del kommer gå till lagringen.

Skulle för övrigt inte rekommendera RAID 5, utan hellre RAID 6 eller RAIDZ2, för en förklaring varför kan du kolla under RAID 5 här
TLDR: Större diskar ökar risken för rasad RAID vid byte av trasig disk då ytterligare disk kan dö under tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Rekommenderar för övrigt WDs Red-diskar, även om de är lite dyare.

16GB låter bra, tänk bara på att det är en mycket bra idé att köra med ECC-minne! Detta gör också att du blir begränsad i ditt CPU-val, brukar vara i3 och Xeon som stödjer detta, men det kanske har förändrats så att fler stödjer det.

För övrigt är det en bra idé med en låda där du antingen kommer åt diskarna utifrån, eller där det inte blir svordomar så fort du ska byta en disk. Och glöm inte markera vilka diskar som är vilka på något vis, det underlättar även det när byte ska ske.

Lycka till

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Ska du "bara" labba skulle jag satsa på något i ett vanligt chassi, med ECC, och "lagom" prestanda.
ASRock C2750D4I, eller C2550D4I. Det är dock utan RAID-kontroller, så antingen en RAID kontroller, eller så kör man en av de virtuella maskinerna med FreeNAS. Det är egentligen inte rekommenderat att köra FreeNAS så, men det gör folk i alla fall, och det verkar fungera.
Oavsett vilket, en SSD till hypervisorn, och de virtuella maskinerna, och lagringsytan på valfria diskar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tack för tipsen, jag har lyckas hitta två olika förslag tillsammans med mina klasskamrater. Vilket verkar vara bäst ?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7824812/2015-03-18

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15312...

Finns det något jag borde ändra på eller om ni har något annat förslag får ni gärna länka det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte någon av dem. Inet alternativet är utan ECC, och av någon anledning med ett extra nätverkskort. Servern från komplett är inte försedd med SSD, utan 1 TB roterande disk, och det framgår inte vad det sitter för minne i den i utgångsläget, om det sitter 2x2, eller rent av 1x4GB är det trist när man kommer med sina 3 4GB stickor. Ska du virtualisera finns det vissa förtjänster med fler cores, men den här uppställningen är nästan orättvis. Det skiljer någon % i total prestanda mellan CPU'erna, men det skiljer mer i singeltråd prestanda. I det första fallet är AMD lite fördelaktigt, men i det andra är Xeon'en bäst. Och det skiljer på 5-6% till AMD's fördel på totalen, men 13-15% till Intels fördel i singeltråd. Det känns betydligt troligare att singeltråd prestandan blir begränsande, än totalen, så är prestanda behoven på den nivån överhuvudtaget, är det för mig ett enkelt val.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

-=Mr_B=- är inne på en sak med ASRock, det är prisvärda moderkort med integrerad processor, kör med ett C2550D¤I i min NAS faktiskt. Det har integrerad grafik (via VGA), stödjer upp till 12 SATA-diskar rakt av och har dubbla Intel i210 till nätverket samt en dedikerad port för IPMI om man vill hålla på med diagnos/kontroll av servern via det. C2750D4I har en CPU med något mer kräm.

Skulle påstå andra länken låter vettigast då första paketet lider lite av hemmaanvändarsjukan, dvs komponenterna är inte valda med ändamålet i främsta rummet, utom hårddiskvalet då. Dels behövs inget diskret grafikkort för den rollen (om du nu inte ska använda GPU för beräkningar såklart) då många processorer idag har inbyggd grafikkrets.

Andra alternativet kör med ECC-minne, har integrerad grafik och kör med Intels styrkrets för nätverket, vilket är att rekommendera. RAID 5 stödjs, om du nu väljer att köra med det (med FreeNAS som -=MR_B=- nämner, och som jag själv kör (inte virtuellt då) så får du tillgång till fler RAID-nivåer dock)...

Hade fortfarande rekommenderat mer redundans än RAID 5 ger, men valet är ditt

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=194283q1,161536q...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7825072/2015-03-23

9964 + 2598 = 12562kr
Anledningen till 2 länkar är att ingen butik verkar ha alla delar. Det är ett exempel baserat på följande:

Silverstone DS380B
Silverstone 450W SFX-agg (måste vara SFX-agg, ATX går inte)
ASRock C2550D4I
Crucial DDR3L ECC 8GB x 2
WD RED 3TB x 4

DS380B är liten och inte helt lätt att rota i, men detta anser jag uppvägs av backplanebestyckade diskburen, vilken möjliggör inkoppling av alla 8 3.5" diskplatser redan från start, sedan är det bara att trycka i diskarna i kasetterna och sedan i med kasetterna i fronten utan att öppna lådan. Detta är guld värt vid byte av trasiga diskar, eller framtida utbyggnad genom antingen fler diskar (du vill köra 4st nu, senare kanske fler) eller byte till större diskar för att utöka existerande RAID.

Lägg till valfri SSD av lämplig storlek, t.ex. Crucials nya BX100 på 120GB för runt 800, kanske mindre, så har du allt du behöver för att tuta och köra. Självklart bara ett exempel

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Har du funderat på backup för all data? (8-12 TB) eller är det inget viktigt du ska lagra?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag skulle bygga med en XEON och ett riktigt serverkort. Med ett serverkort får du KVM över IP, och slipper därmed krångla med att vara på plats och installera ett tillfälligt huvud vid installation och/eller krasher. Bygg direkt i 19" chassi så är du klar att rackmontera när/om du sedan tar det steget. 1U hot-swap kan man köpa relativt billigt via ebay och framför allt tyska säljaren 'promeso'. Jag fixa mitt för 400kr från promeso, ryckte ut P4 brädan som satt i och vips sparade en rejäl hacka.

Här en lista på alla nya komponenter ifall du vill köra den vägen:

Supermicro X10SL7-F 2500kr https://www.mullet.se/product.html?product_id=335777
XEON 1220v3 2200kr http://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&ref=2N0...
Samsung 16GB ECC 16GB 1600kr http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180510-samsun...
Chieftec 2U med 400W PSU 1800kr http://www.multitronic.se/?prod=UNC-210T-B
WD Red 3TB x 4 5000kr http://www.pixmania.se/intern-harddisk-3-5/wd-intern-harddisk...

Totalt 13100 + säg 500 för frakt från alla butiker = 13600

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag och tips, är mycket uppskattat. Vill helst beställa från ett och samma ställe som har alla grejor i lager för enkelhetens skull.

Har lagt ihop en ny server från komplett. Undrar nu ifall om allt är kompatibelt med varann.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15313...

Permalänk
Medlem

Ingen hårdvaru RAID, och du skriver inget om hur du tänkt hantera det, så jag nämner det bara i förbifarten. FreeNAS vill ha 1 GB RAM för var TB disk. Ska du ha minne till virtuella maskiner och en av dem ska vara en FreeNAS setup, tror jag 16GB är klart i underkant... Annars beror det helt enkelt på vad du faktiskt ska köra för virtuella maskiner.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer raid så kommer köra på det. Det blir ju ingen riktig hårdvaru raid. Men det får duga. Har inte tänk använda FreeNAS. Utan kommer troligtvis använda windows file server för att lagra mina filmer/bilder.

Sen vilka och hur många virtuella maskiner som jag kommer använda beror ju på vilka labbar vi gör i skolan mm. Men 16GB för räcka.

Men kommer CPU, moderkort, RAM minne fungera tillsammans i kundvagnen från komplett som jag länkade i posten ovan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkviki:

Moderkortet stödjer raid så kommer köra på det. Det blir ju ingen riktig hårdvaru raid. Men det får duga.

Drivrutins-RAID på en server?

Skrivet av darkviki:

Men kommer CPU, moderkort, RAM minne fungera tillsammans i kundvagnen från komplett som jag länkade i posten ovan ?

Visst. det bör fungera. Fast jag tycker det låter mer och mer som om det du egentligen ska ha kostar mindre än hälften så mycket. Det här är enormt mycket mer hårdvara än du behöver om allt du ska göra i grund och botten är slava lite fil-area, och utöver det göra lite extra hemarbete i form av läxövningar.

ASRock C2750D4I, valfritt PSU / Chassi, samma minnen, SSD & HD, och du har sparat bort moderkortskostnaden. Köp glass för de pengarna i sommar, eller mer minne nu. 2x16GB hade inte gjort ont. (Nackdelen med det konceptet är att det verkar svårt att få tag i 16GB o-buffrade ECC DDR3 minnen. Så jag hade satsat på glass.)

Ett annat alternativ är exakt samma system som du redan plockat ut, fast med en i3'a i stället för Xeon CPU'n. Snarlik prestanda som Asrock setupen, fast 2-kärnig i stället för 8'a. Så, så länge de virtuella systemen samsas om resurserna på ett bra sätt är i3'an snabbare, men med c2750'n har du fler möjligheter att styra hur resurserna används, genom att prioritera och dela ut kärnor till olika VM's.

Jaja. Jag ska inte säga något om att spendera pengar på saker i onödan. Jag har en ML350 med dual E5450 och 32GB, och en flock SAS diskar stående, som jag startar när det blir för kallt, eller för tyst... Känner du att det är värt det, så tror jag Xeon bygget blir utmärkt.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen hårdvaru RAID, och du skriver inget om hur du tänkt hantera det, så jag nämner det bara i förbifarten. FreeNAS vill ha 1 GB RAM för var TB disk. Ska du ha minne till virtuella maskiner och en av dem ska vara en FreeNAS setup, tror jag 16GB är klart i underkant... Annars beror det helt enkelt på vad du faktiskt ska köra för virtuella maskiner.
B!

1 GB/1 TB är en tumregel inte ett krav.

http://www.freenas.org/whats-new/2015/02/a-complete-guide-to-...

Permalänk
Medlem

Enklast kanske är att kolla på en HP Microserver Gen 8 - biffa upp den med ny CPU, 16GB ECC RAM och diskarna - tror min Server1 i sign gick på ungefär din budget från Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

1 GB/1 TB är en tumregel inte ett krav.

Ja? Jag skrev vill ha, inte ska ha. Jag ser inte riktigt vad det är du protesterar mot. En miljö med ett par virtuella maskiner, skulle lätt stoppa i sig merparten av 16GB RAM, och det är innan FreeNAS får vara med. Så till 12TB diskar känns det mycket snålt. Nu var det aldrig aktuellt, men eftersom det inte hade framgått vid tidpunkten tyckte jag att det var bäst att nämna det.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=C1100&_from=R40&_osacat=...

Håll utkik efter säljare som skickar via USPS, så får du billig frakt.
Kommer ge dig betydligt mer att leka med än dom där kundvagnarna..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=C1100&_from=R40&_osacat=...

Håll utkik efter säljare som skickar via USPS, så får du billig frakt.
Kommer ge dig betydligt mer att leka med än dom där kundvagnarna..

Tänk på att du får betala i tullen + frakt från USA. Försök hitta en försäljare i tyskland.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Tänk på att du får betala i tullen + frakt från USA. Försök hitta en försäljare i tyskland.

Kompletta datorer är mig veterligen befriade från tullavgiften, men du får däremot betala Posten nån hundring.
25% moms är det, och det inkluderar frakten. Men kan man som sagt hitta någon som skickar via USPS för runt 1000kr, så är det lätt värt det. Köpte mina 2st från USA, kom helt klanderfritt paketerade och levererade till mitt lokala postkontor.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Hur kan ni rekommendera < 20 GB minne? Kör 10 VM's, varav tre är min skarpa miljö, och minnes är maxat. Då jag kör nested hypervisors som ligger på 6GB ram styck.

Jag skulle satsa på mycket minne och SSSSSSSSSD!

Permalänk
Skrivet av hardrade:

Hur kan ni rekommendera < 20 GB minne? Kör 10 VM's, varav tre är min skarpa miljö, och minnes är maxat. Då jag kör nested hypervisors som ligger på 6GB ram styck.

Jag skulle satsa på mycket minne och SSSSSSSSSD!

För att budgeten är det den är och han dessutom vill ha en drös diskar?
Mitt paket har nästan utrymme för 32GB minne med SSDn inräknad, men hamnmar över 14k då. Han kan iofs börja med 16GB och ploppa i ytterligare 2x8GB om behovet finns.

Visa signatur

Scribere ergo sum

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd, har nu beställt delarna från komplett.