Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Kan se framför mig lärarinnan Gerda 60 år (som antagligen har bättre ordning och reda i klassen än de flesta andra) lära ut skillnaderna mellan bra och dålig felhantering

Föreställde mig precis samma sak när jag läste artikeln, fast jag tänkte tillbaka på Ulla-Britt, som gissningsvis iofs är långt över pensionsåldern vid det här laget, men damer och herrar likt henne.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Moderaterna slår till igen, vänder på sina fotknölar så fort de har chansen och bryr sig inget alls om sina egna kontroverser. Skulle inte förvåna mig om ifall regeringen går efter deras initiativ att Moderaterna skulle anklaga dem för plagieri.

De såg till att det är bättre att ha skoldatorer istället för penna och papper! De hade TVÅ mandatperioder, och det tillförde att över 13 000 lärare miste sina jobb, när vi redan då hade brist på lärare (http://www.dn.se/debatt/i-alliansens-skola-har-12-600-larare-...) .

Så vad innebär problemet med att införa programmering i skolan?
Ja för det första finns det en ännu högre brist på matematik och naturkunskaps lärare. Ska de också nu även få skyldigheten att lära ut programmering?

Jag tycker att själva grundidén lät väldigt bra, fast de säger ingenting om hur man ska lära ut det.

Så jag tycker att istället för "Moderaterna vill", så är det ju något som de nog föreslår, eftersom de har nästan aldrig en konkret lösning på hur de ska lösa saker. Som deras bostadsfråga, bygg fler bostäder men ta bort taket för hyran så ingen har råd att bofästa sig!
Så min huvudfråga kvarstår, varför de höll tyst om denna uppenbarhet, att programmering är nödvändigt.

Måste man slå ut Moderaterna från arbetsmarknaden en stund för att de ska komma tillbaka som genier?

Såg du inte att det var slöjdlärarna som skulle lära ut det?

Ärligt talat så känns det som ett vilt utspel i raden, för att moderaterna vill verka relevanta och moderna, som aldrig kommer att gå igenom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo väldigt bra att lägga denna typen av ämnen från första klass så barnen får ännu mera press över sig.

Det går garanterat att höja betygen på andra sätt tex genom att helt enkelt skjuta till mer pengar men det är där väl inte råd till.

Det här handlar troligen inte om att höja den generella kunskapsnivån från en nivå till en annan utan snarare om att anpassa utbildningen efter vilken tid vi lever i. Det i sig är inte konstigt alls och jag tror det är lite tidigt att uttala sig om att detta är fel för att det ökar stressen. Sådan information kan vi ju inte ha så långt innan vi har börjat med det hela ;).

Skrivet av Fonus:

Bra ide men det verkar inte genomtänkt som vanligt med politikerideer... hur är det tänkt att man skall kompetenshöja lärarkåren som förväntas lära ut detta....?

Kan se framför mig lärarinnan Gerda 60 år (som antagligen har bättre ordning och reda i klassen än de flesta andra) lära ut skillnaderna mellan bra och dålig felhantering

Hmm. Hur vet vi att man inte tänkt utbilda lärare för det här? Det låter i mina öron ganska osannolikt att den delen skulle saknas helt i planeringen.
Oavsett så tror jag inte att man börjar med felhantering i första klass precis som att man inte går in på så avancerad matematik i första klass ;).
Och om det nu är relevant att införa programmering för alla i grundskolan så måste det beslutet komma från politiker. En sådan utbildningsriktning kommer inte spontanuppstå.

Edit:
Jag har varit positivt inställd till det här i minst 10 år. Trevligt att något av de etablerade partierna iaf testar frågan lite. När vi får se lite mer konkreta förslag på hur det hela ska gå till så kan vi börja såga lite mer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jo för man får runt och pratar c# eller Java... Tanken är god men du behöver inte överdriva

Skickades från m.sweclockers.com

För hur många av oss som läste tyska/franska/spanska i skolan går runt och pratar det regelbundet eller ens alls? Hur många tror du kommer ihåg det bra nog för att ens föra en enkel konversation 5 år senare eller 10 år?

Angående förslaget, jag tycker det är kanon att de vill ha med programmering i grundskolan, men årskurs 1 är för tidigt, du saknar både matten, den matematiska förståelsen och inte mins Engelskan för att göra det så tidigt. Årskurs 3-4 vore nog rimligare.
Sen att göra den obligatorisk tycker jag inte heller är rätt väg att gå, fine kör en obligatorisk första kurs på ett par lektioner där barnen får göra något enklare program först för att se vad programmering är för något men efter det bör det vara ett fritt val, gärna ställt mot språken tyska/franska/spanska alternativt mot Sy/Träslöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Är nog fan det dummaste jag läst på länge. Alla ska inte vara lika, alla ska kunna vara olika. Ska vi skippa gymnastik för tjockisarna också eller de som har dåligt bollsinne? Programmering är högaktuellt och det är ett väldigt bra initiativ att ta med det tidigt i skolåldern. Språk är inte heller för alla men att vara flytande i åtminstone engelska är en enorm fördel i livet, men du tycker kanske också det är dumt då, eftersom språk inte passar alla?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Alla gillar inte matte eller är bra på det heller. Så det argumentet tycker jag inte passar riktigt

Permalänk
Medlem

Matematik, språk, idrott, Kemi, Fysik är inte heller för alla, men där får man bita i det sura äpplet och lära sig det ändå. Jag skulle ha bra mycket mer praktisk användning av programmering än vad jag har av att kunnat räkna ut och bevisa integraler, rotationsvolymer eller derivator. Det är självklart att alla barn ska få samma grund att stå på och eftersom att programmering börjar bli en så stor del av vår vardag så är det inte alls konstigt att detta kommer upp som förslag. Det skulle underlätta enormt när man kommer upp på högre nivåer då man redan har en förståelse för vad programmering är.

Som de skriver i artikeln, det skulle bland annat implementeras i andra ämnen som matematik. De kommer inte att sitta och skriva stora applikationer i C++ eller hemsidor i HTML när barnen går i 1'an, detta lägger en grund för framtida programmering. Bra eller dåligt vet jag inte, men med tanke på hur stor del programmering spelar roll på samhället idag med telefoner, datorer och IT rent generellt så är väll detta ett ämne man skulle få "användning" av.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag förstår var du menar, men håller inte med. Det är en bra idé att ge alla samma förutsättningar under grundskoletiden, trots att alla inte kan klara av det. Dans, musik, sport etc passar fint på gymnasienivå och senare, som det är nu, tycker jag.

Det blir värre än så, om tio år kommer dem att lära ut tio år gamla sätt att programmera på. Grundproblemet kommer inte att försvinna eller bli enklare att tacklas när dem slänger på saker som konstant måste uppdateras. Av ekonomiska skäl så fungerar dem gamla böckerna lika bra! (enligt moderaterna atm). Om Tjugo år kommer fortfarande dem gamla böckerna användas och dem kommer att lära ut helt utdaterade saker.

Det enda det här handlar om är att försöka vinna röster från unga personer, deras lögner om Framtidens jobbparti! håller inte längre, dem är desperata efter nya röstare.

Permalänk
Medlem

Ja så länge politikerna går på IT skola som dom behöver. Vissa av dom verkar ju knappt veta vad internet är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nja det finns ju ganska grundläggande nivåer av programmering så detta kan nog göras.

Kan nog ganska lätt börja med html i t ex årskurs 5 eller liknande om de lärt sig i något annat tidigare. Sedan kanske ha spelprogrammering i flash eller någon annan väldigt enkel spelmotor från 7:an och uppåt för att öka intresset för det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alla gillar inte matte eller är bra på det heller. Så det argumentet tycker jag inte passar riktigt

Matte kan du använda överallt var du än är, och är grundläggande när vi tar oss fram i livet.
Programmering är en yrkesinriktning precis som bilmekaniker.

Permalänk
Inaktiv

Logiskt tänkande är något som bär främjas, men vi får också tänka på att Sveriges styrka är kreativiteten hos befolkningen och platta organisationer. Vi är få, men starka. Det handlar om att människor ska syssla med det de är duktiga på. Ett plan-utbildningsmässigt tänkande går lika bra som planekonomi i gamla Sovjets tid. Vi bör inte se barndomen som en transport till vuxenlivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Börja med att förbättra kvaliteten i skolan med flera lärare och individualiserad undervisning, inriktning.
Alla är olika, vi kan inte använd bara ett utlärningssätt.

Lägg inte mer börda på barn med sådant här i ung ålder.

Vet inte riktigt om skolan i dag kan anses vara en börda på barn i årskurs ett. Årskurs 8-9, gymnasiet möjligtvis, universitetet definitivt, men årskurs 1 är väl ändå så lugnt det kan bli.

Sen tycker jag du får utveckla lite hur programmering skulle utgöra en börda för barnen? Om något är det ytterligare ett utlopp för deras kreativitet och alltså något positivt för flera, kanske inte alla. Vi talar ju inte om hardcore-programmering här utan, vad jag har sett i andra länder, t.ex. programmering med block.

När jag läste min första programmeringskurs på Harvard var det första vi fick göra att programmera ett spel mha en programmeringsplattform tänkt för barn. Den fungerade som så att man drog block med t.ex. en "if-sats" och sedan placerade ett annat block med operatorer inuti det blocket, osv. Väldigt pedagogiskt och jag kan tänka mig att vem som helst kan skapa ett t.o.m. hyfsat avancerat spel mha av plattformen, t.o.m. små barn.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Programmering skulle kunna bli ett alternativ i slöjd istället för sy eller trä.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Tror många har fel bild av vad programmeringen ska innebära.

Det är väl mer logiskt tänkande som är syftet. Jag tror inte riktigt man planerar att tvinga förstaklassare att knacka assembler.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är ju april... I årskurs 1 kan de inte matte och många inte läsa / skriva.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Tror många har fel bild av vad programmeringen ska innebära.

Det är väl mer logiskt tänkande som är syftet. Jag tror inte riktigt man planerar att tvinga förstaklassare att knacka assembler.

Ska du programmera bör du förstå abstraktion, kunna läsa och skriva och ofta räkna. Hur många 1a klassare kan det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Den borgerliga regeringen har ju misslyckats med skolan dom senaste 8 åren, med fler elever än någonsin som inte klarar av kärnämnena. Att införa ett nytt ämne är kanske inte rätt väg att gå då? Satsa på kvalitet i dom ämnen som vi redan har. Sen är det klart att programmering borde få mer plats, men gör det inbakat i datorkunskap/matematik i grundskolans senare klasser istället. Tycker detta förslag är rena dumheter! Beviset på att det inte behövs är ju vi här på sweclockers, hur många här är inte riktigt bra på programmering? Hur många av oss lärde sig det först i/efter gymnasiet?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Matematik, språk, idrott, Kemi, Fysik är inte heller för alla, men där får man bita i det sura äpplet och lära sig det ändå. Jag skulle ha bra mycket mer praktisk användning av programmering än vad jag har av att kunnat räkna ut och bevisa integraler, rotationsvolymer eller derivator. Det är självklart att alla barn ska få samma grund att stå på och eftersom att programmering börjar bli en så stor del av vår vardag så är det inte alls konstigt att detta kommer upp som förslag. Det skulle underlätta enormt när man kommer upp på högre nivåer då man redan har en förståelse för vad programmering är.

Som de skriver i artikeln, det skulle bland annat implementeras i andra ämnen som matematik. De kommer inte att sitta och skriva stora applikationer i C++ eller hemsidor i HTML när barnen går i 1'an, detta lägger en grund för framtida programmering. Bra eller dåligt vet jag inte, men med tanke på hur stor del programmering spelar roll på samhället idag med telefoner, datorer och IT rent generellt så är väll detta ett ämne man skulle få "användning" av.

Det är skillnad på ämnen som kan användas i dagliga livet, överallt i ditt logiska tänkande mot de ämne som är en ren och skär yrkesinriktning som programmering.
Programmering är ju helt beroende av hårdvara/maskin som människan skapat alltså är det inte logiskt eller relevant att generalisera ämnet.

Permalänk

jag tycker att programering i skolan kan komma in i årskurs 6 istället för i 1an. programering om jag mins rätt är väl mycket matte och hög engelska/svenska? hur kommer det funka då ska man ha engelska lektioner i 1an då bara för att ungarna ska kunna lära sig programering? jag lärde mig engelska i 2an början till 3an och enda engelskan jag kunde innan de va the end typ efter att ha spenderat otaliga timmar tittandes på tom och jerry. så om man ska införa programering i skolan så lär man behöva bygga om hela skolan och lägga till och dra ifrån vissa delar annars blir det bara kaos och ingenting av det helt enkelt och pengarna kastade i sjön.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt!

Permalänk
Medlem

Det blir värre än så, om tio år kommer dem att lära ut tio år gamla sätt att programmera på. Grundproblemet kommer inte att försvinna eller bli enklare att tacklas när dem slänger på saker som konstant måste uppdateras. Av ekonomiska skäl så fungerar dem gamla böckerna lika bra! (enligt moderaterna atm). Om Tjugo år kommer fortfarande dem gamla böckerna användas och dem kommer att lära ut helt utdaterade saker.

Det enda det här handlar om är att försöka vinna röster från unga personer, deras lögner om Framtidens jobbparti! håller inte längre, dem är desperata efter nya röstare.

Det viktigaste är inte val av programmeringsspråk eller specifik teknik, utan det generella sättet att tänka. Så även om det skulle bli föråldrat så är det ändå värdefullt, anser jag.

För min del är det strunt samma vilket parti som förespråkar detta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Först så måste läs och skrivförståelsen sitta på plats samt även matten innan man ger sig in på detta område.
Vart ska man ta denna resurs för att kunna utbilda alla barnen??
Det finns andra saker som är viktigare än detta enligt mig.
Alla barn ska ha en gemensam grundplattform vad gäller utbildning så att
man har möjlighet att få välja och inte tvingas in i ett fack som detta förslaget är.
Hur gör vi då med barn som tycker om att göra praktiska saker, ska man då införa bygg och anläggning från årskurs 1 också??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det är ju april... I årskurs 1 kan de inte matte och många inte läsa / skriva.

Ska du programmera bör du förstå abstraktion, kunna läsa och skriva och ofta räkna. Hur många 1a klassare kan det?

Som sagt, det där är nog ganska fel definition över vad dom tänker göra.

Finnarna använder sig av typ det här systemet

Citat:

On grades 1-2 pupils will be taught to give unambigious commands to other persons. Programming is giving commands to a computer, and this will prepare for that."Learning to give exact instructions, such as 'take three steps forward' - not 'take three steps', that could also be backward or sideways steps", Pahkin says."It will be learnt that exact instructions produce exact actions, and inexact instrictions produce inexact actions."

On grades 3-6 they start to do something that is closer to programming. The tool is not yet an actual programming language but some visual programming environment, where you essentially work with a mouse, not by writing.
"At this point we switch a person to a computer. Then you will need some kind of a language - in practice, on these grades, that will be some 'graphical programming language'", Pahkin explains. "Programming can be practiced by dragging and moving things. Finding those different commands, that e.g. Scratch [MIT-developed children's programming environment] only has a few of. After this, finding e.g. repeating with those few commands. All of these can be quickly learned."

On grades 7-9 they start to study an actual programming language. "We do not take a stance on which language it will be", Pahkin says. "But the idea is that they understand the basics of a language and they can understand program code - here the program takes an integer in, here it does something for it, etc."

http://koodi2016.fi/ops.html#section-1

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem

Är skeptisk till detta. Tror inte att sex- eller sjuåriga barn, i alla fall inte majoriteten av dem, klarar av något så avancerat som programmering redan i deras ålder. Kräver dessutom att lärarna kan ämnet, och jag kan lova er att 99.9% av Sveriges lågstadie/mellanstadielärare inte kan ett smack om det eller ens är kapabla att lära sig.

Möjligtvis om som typhoon säger att det är vääääääldigt grundläggande, men jag vet inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Det är skillnad på ämnen som kan användas i dagliga livet, överallt i ditt logiska tänkande mot de ämne som är en ren och skär yrkesinriktning som programmering.
Programmering är ju helt beroende av hårdvara/maskin som människan skapat alltså är det inte logiskt eller relevant att generalisera ämnet.

Förlåt men nej. Du lär dig logiskt tänkande genom att programmera. Men jag undrar mer specifikt hur du anser att t ex Fysik eller Träslöjd hjälper ditt logiska tänkande mer än något annat.

Hela ditt argument är fel. Tänk om, gör rätt. (Oj, har vi lärt oss grunderna i att felsöka nu?!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Är skeptisk till detta. Tror inte att sex- eller sjuåriga barn, i alla fall inte majoriteten av dem, klarar av något så avancerat som programmering redan i deras ålder. Kräver dessutom att lärarna kan ämnet, och jag kan lova er att 99.9% av Sveriges lågstadie/mellanstadielärare inte kan ett smack om det eller ens är kapabla att lära sig.

Men allvarligt talat, vad för bild har ni av programmering egentligen?

Citat:

Grades 1-2: Giving unambiguous command sequences to another person.
Grades 3-6: Using some kind of visual programming environment (not an actual programming language).
Grades 7-9: Actual programming language.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det gäller att lägga sig på rätt nivå och det kräver rätt kompetens. Svårt men inte omöjligt. Jag hoppas och tror att det kan bli bra.

Själv hade jag turen att ha en datorintresserad far, som lärde mig Basic på en VIC-20 när jag var 9. Han skrev några enkla textbaserade spel, och så fick jag studera koden för att lära mig hur det fungerade.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Lite tradit för deras päron som antagligen inte vet någonting heller om programmering, [u]inte för att det är deras uppgift att lära barnen.[/u]

Skämtar du, eller läser jag in för mycket i ditt inlägg?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bra ide men ettan är väl ändå att ta i? De flest barn kan ju inte ens alfabetet i ettan.

Sedan finns det ju inte oändligt med lektionstimmar heller, något måste ju ge för att ge plats åt programering. Religionskunskap tycker jag kan ryka för gott... Sedan kanske man kan få välja mellan syslöjd, träslöjd och programering? Alla är faktiskt inte intresserade eller har läggning för programering. Nog att 99% av dom som sitter på ett dataforum kan tänka sig plugga programering... men titta i en genomsnittlig skolklass så blir det nog ganska snabbt tydligt att programering inte är för alla.

Permalänk
Medlem

Underbart bra förslag!

Detta kanske man kan börja med: https://scratch.mit.edu/
Skulle nog kunna funka i 1:an.