AMD Zen får 40 procent högre prestanda än Excavator vid samma klockfrekvens

Permalänk
Entusiast
Skrivet av truedesire:

håll i remmarna, 80% köper jag inte helt enkelt Intel är generellt sett bättre på "allt" men...
amd cpun klarar av 100+ fps i bioshock där intel är klart starkare men, om man ser på Tomb Raider

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=12...

alternativt lite produktiva appar
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=12...

inte helt illa för en så "gammal" cpu trots allt.

Skrivet av Pepsin:

Tomb Raider begränsas uppenbarligen av GPU:n och Handbrake är ett av exemplen där AMD presterar som bäst, tack vare 8 moduler. Jag tror att generellt är Intel åtminstone 60% snabbare per-core, per-GHz.

4790K verkar vara ca 70 % bättre än 7850K med en tråd i samma frekvens om vi tittar på Cinebench. Fast det är Steamroller och inte Excavator. Vi vet inte hur Excavator presterar än. AMD säger själva att de ska prestera 5 % bättre. Så en väldigt grov uppskattning baserat på ett benchmark skulle placera Zen någonstans mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge i prestanda. Förutsatt att AMDs egna siffror stämmer vilket bör tas med en ordentlig skopa salt. Fast med tanke på den lilla informationen som de släppts så är det inte en orimlig prestandanivå. Om de nu slängt ut massa onödiga transistorer när de gick över till SMT och om de fått ordning på latenserna mot cache så kan de mycket väl landa där någonstans.

Det är också fullt tillräcklig prestanda för att de ska vara med i matchen igen. Så stor skillnad är det inte mellan Sandy/Ivy och Intels senaste arkitekturer. I alla fall inte tillräckligt för att det ska vara relevant för den stora massan. Det avgörande kommer vara effektiviteten och priset snarare än prestandan. Kan de matcha Intel i strömförbrukning så spelar det inte så stor roll om de ligger lite efter i prestanda. Dagens processorer är generellt redan fullt tillräckligt snabba för det de används för. Förutom vissa extremfall som till exempel Sweclockers målgrupp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så ungefär som Sandybrige om jag inte har helt fel.

Kan bli pannkaka, men om det är hög klock/effektiv förbrukning kan det också bli riktigt bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut om man låter alla kärnor/moduler sträcka på sig!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gender Bender:

Snackar vi 40% före eller efter multithreading? Man ser ju inte vad den där fotnoten står för.

Det är faktiskt en väldigt bra fråga och beror nog helt på vad man definierar som en "core" här. Är det 40% mer utfört arbete per "heltalskärna", vilket då skulle inkludera båda trådarna i Zen, är man inte i närheten av att matcha Intels modeller.

Använder man enkeltrådresultat från Cinebench R15 som finns länkade ovan så betyder 40% högre IPC per CPU-tråd över A10-7850K (Steamroller) att man kommer mer eller mindre exakt på IPC motsvarande i7-870 (Nehalem).

Även om man visste vilket är IPC i sig inte speciellt intressant om man inte har någon idé om förväntad klockfrekvens. Rimligen lär man ligga någonstans mellan 3-4GHz, är det närmare 3GHz räcker inte 40% oavsett hur man räknar. Men då AMD har erfarenhet av att bygga CPU-kärnor som mer råge klarar 4GHz borde även Zen fixa det i de modeller med högre TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

4790K verkar vara ca 70 % bättre än 7850K med en tråd i samma frekvens om vi tittar på Cinebench. Fast det är Steamroller och inte Excavator. Vi vet inte hur Excavator presterar än. AMD säger själva att de ska prestera 5 % bättre. Så en väldigt grov uppskattning baserat på ett benchmark skulle placera Zen någonstans mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge i prestanda. Förutsatt att AMDs egna siffror stämmer vilket bör tas med en ordentlig skopa salt. Fast med tanke på den lilla informationen som de släppts så är det inte en orimlig prestandanivå. Om de nu slängt ut massa onödiga transistorer när de gick över till SMT och om de fått ordning på latenserna mot cache så kan de mycket väl landa där någonstans.

Det är också fullt tillräcklig prestanda för att de ska vara med i matchen igen. Så stor skillnad är det inte mellan Sandy/Ivy och Intels senaste arkitekturer. I alla fall inte tillräckligt för att det ska vara relevant för den stora massan. Det avgörande kommer vara effektiviteten och priset snarare än prestandan. Kan de matcha Intel i strömförbrukning så spelar det inte så stor roll om de ligger lite efter i prestanda. Dagens processorer är generellt redan fullt tillräckligt snabba för det de används för. Förutom vissa extremfall som till exempel Sweclockers målgrupp.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7872?k=a59fcc44d1cb6...

Finns ett fall som är relevant för en inte helt försvinnande liten grupp där Haswell/Broadwell är ganska mycket bättre än tidigare modeller. Effekten av Hyperthreading är ganska mycket högre när man kompilerar och då rimligtvis vid andra saker som påminner om kompilering, d.v.s. kod med extremt mycket villkorade hopp och där man främst gör heltalsaritmetik. För oss som sitter och arbetar på bärbara enheter är det rätt trevligt då batteritid och i viss mån även enkeltrådprestanda (högre maxklocka vid vid en viss effekt) kliver upp en hel del om man väljer tvåkärniga modeller i stället för fyrkärniga. En 15W TDP Haswell/Broadwell med snabb SSD fungerar otroligt bra som primär utvecklarmaskin!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Amd är ju rätt borta ur leken på cpusidan. Hoppas dom går med vinst iallafall så de blir lite krig med intel.

Permalänk
Medlem

Sitter ju redan på Sandy Bridge. Priset kommer att avgöra hur det blir. Kan jag få en hexa-core för ungefär samma pris som intels quad hoppar jag på AMD tåget.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Såhär ser det ut om man låter alla kärnor/moduler sträcka på sig!
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6590?k=3b75a6596ac9d...

Vi är generellt mer intresserade av singeltrådad prestanda, då det i de flesta fall är vad som i slutänden avgör den verkliga prestandan. Färre snabba kärnor är att föredra framför fler långsamma (inom rimliga gränser, förstås).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk om AMDS pr avdelning kunde bita sig i tungan nån gång ibland....
Gillar AMD som företag men sånna här siffror stämmer sällan, och det ger bara bakslag för företaget då dom lovar saker de inte kan hålla.

Hoppas dock att det stämmer, då kommer de upp i Intels prestanda, more or less.

Sidfråga/Edit: Hur står sig AMD på Linuxsidan prestandamässigt? Vill minnas att det tog ett tag innan Microsoft la till Bulldozerstöd och om Windows och dess applikationer mer anpassade för Intels arkitektur är det inte konstigt om AMD halkar efter prestandamässigt även om hårdvaran hade varit bättre än Intels med rätt optimering.
Dock bör man ju optimera för gällande programvara och inte tvinga världen att anpassa sig efter sina egna grejjer, om man inte har lika många marknadsandelar som Apple, egen mjukvara och kan kontrollera det 100%.

Permalänk
Medlem

AMD behöver bara får lika bra CPU prestanda som Intel för att vinna. Jag tänker på deras kringliggande tekniker så som HSA osv.

Bristol Ridge kan bli en stor succé med tanke på dual graphics teknologin, särsklit om den blir "assymetrisk".

Permalänk

Ja dessvärre så ligger lanseringen ett år frammåt... jag tror vid den tidpunkten kommer deras prestanda inte vara lika konkurrenskraftig längre..

Sedan återstår det och se hur den överklockar som sagt..det är väl igentligen det som är det relevanta då intels cpuer hare överklockat ganska dåligt de senaste åren. Men samtidigt har AMD så hög press på sig nu så jag tror dom kommer köra ganska pressade klockfrekvenser stock..

Men annars tror jag på AMDs strategi dvs försöka lika intels design lite mera.. istället för att återuppfinna hjulet ytterligare en gång.
Vad intel behöver är en spark i röven i form av att någon är dom hack i häl.

Hoppas verkligen att AMD lyckas med denna... saknar kapplöpningen mellan AMD och Intel... det gjorde hela PC industrin mer levande. PGA av det har nu fokus flyttas på mobilt och tabelts det senare åren.. enheter som har en icke jämförbar prestanda med kraftfulla PCs.

Jag undrar även när det ska bli en vanligare syn med fler än 1 cpu i datorn...
Om man nu lyckas ha cpuer med så många kärnor så borde det funka med flera cpuer, även då det är vissa problem med just detta..
Önskar det vore vanligare och attt de generellt sett funkade med mer program förutom de program som är tok optimerade för 2 cpus vilket inte är många.

CPU kraften har nått sånna nivåer att det igentligen är bara de som är "skapare" som producerar någon form av media som behöver cpu kraft, ljud, video ch bild program behöver alla cpu och ram i världen.

Permalänk
Hjälpsam

Vi på Swec älskar max prestanda, men i verkliga livet är det sällan det som är intressant utan pris/prestanda. Sedan är det lite som Formel1, man sponsrar snabbaste bilen för att ha "den bästa bilen" för att sälja Svensson saker i slutändan.

På pris/prestanda har AMD till och från varit väldigt intressanta i mellan och lågsegmentet.

Som nämt flera gånger här, senast gången Intel gjorde ett riktigt skutt i prestanda var Sandy Bridge, därefter har det varit effektivisering.

Det som till stor del gäller idag är inte IPC, utan "IPW" (du hörde det här först?). Man kan alltid skrämma in mer kräm i ett chip för att få mer prestanda, men med en bra IPW så får man en skalbar arkitektur.

Så, vad får AMD för IPW med sin nya??

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Ja dessvärre så ligger lanseringen ett år frammåt... jag tror vid den tidpunkten kommer deras prestanda inte vara lika konkurrenskraftig längre..

Sedan återstår det och se hur den överklockar som sagt..det är väl igentligen det som är det relevanta då intels cpuer hare överklockat ganska dåligt de senaste åren. Men samtidigt har AMD så hög press på sig nu så jag tror dom kommer köra ganska pressade klockfrekvenser stock..

Men annars tror jag på AMDs strategi dvs försöka lika intels design lite mera.. istället för att återuppfinna hjulet ytterligare en gång.
Vad intel behöver är en spark i röven i form av att någon är dom hack i häl.

Hoppas verkligen att AMD lyckas med denna... saknar kapplöpningen mellan AMD och Intel... det gjorde hela PC industrin mer levande. PGA av det har nu fokus flyttas på mobilt och tabelts det senare åren.. enheter som har en icke jämförbar prestanda med kraftfulla PCs.

Jag undrar även när det ska bli en vanligare syn med fler än 1 cpu i datorn...
Om man nu lyckas ha cpuer med så många kärnor så borde det funka med flera cpuer, även då det är vissa problem med just detta..
Önskar det vore vanligare och attt de generellt sett funkade med mer program förutom de program som är tok optimerade för 2 cpus vilket inte är många.

CPU kraften har nått sånna nivåer att det igentligen är bara de som är "skapare" som producerar någon form av media som behöver cpu kraft, ljud, video ch bild program behöver alla cpu och ram i världen.

Marknaden har inte rört sig mot mobila enheter för att Intel har börjat tillverka sådana processorer. Intel har rört sig mot mobila enheter för att marknaden har rört sig dit. Intel styr inte marknaden, de försöker följa efter den. Silvermont och Core-M är ett svar på vad marknaden efterfrågande. Sen är det lite konstigt att säga att Intel inte pressar prestandan heller med tanke på hur kraftigt de har dragit fram på serverfronten. De har ju tagit över en ordentlig andel av de stora servrarna i världen och de har de inte gjort med laptopprocessorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Komma tillbaka på GPU delen" de är var de är bäst, av någon anledning finns det nästan inga laptops med AMD grafikdelar vilket är var de tappar på.

*Mindre dåliga

Jag är inte speciellt insatt i laptop-delen, men om externa grafikkort genererar värme som vulkaner är det inte jättekonstigt att ingen väljer AMD för laptops. Knappast där de tappar, inte så att nvidia har alla marknadsandelarna för att de är bra på laptop-gpu's?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad AMD säger i PR-material bär absolut ingen vikt.

Även om de internt visste om att kommande Zen var ännu ett misslyckande, inte för att detta måste vara fallet, så är de tvungna att meddela siffror som de ovan. Det är deras skyldighet till aktieägarna att sälja produkter och att överleva som företag. Inte att ge dig som konsument rätt råd i vad du borde investera i.

Sedermera går det att styra parametrarna till att visa resultatet de hävdar så tekniskt sett* är det ingen lögn. Men som sagt även helt betydelselöst.

*: Insert random comment about people working in PR.

Om ni inte minns var det 28 nyheter i rad här i SweClockers månaderna ledande upp till Bulldozer med liknande om inte värre yttranden från AMDs PR-avdelning.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Utlovas guld och gröna (röda?) skogar som vanligt. 40% blir väl i praktiken 20% i ett fåtal applikationer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Problemet med bulldozer är dålig ipc som duger och är bra multitrådat så tycker det här känns som om det går åt rätt håll och tankegången med fx var lite före sin tid för iden är bra FX som blir bättre med tiden då saker trådar bättre som nya GTA tex och mer spel går i från dom 10år gamla spelmotorerna som AMD har lägre fps i

med 40% löser det utan tvivel problem biten och om zen går i hela serien så borde kostnaden att göra dom sjunka och min gissning är att dom kommer ligga runt intel prestanda och vara olåsta med bra oc potensial till bättre pris ..och ja jag ska ha en sån..mår lite dåligt av att köra intel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Marknaden har inte rört sig mot mobila enheter för att Intel har börjat tillverka sådana processorer. Intel har rört sig mot mobila enheter för att marknaden har rört sig dit. Intel styr inte marknaden, de försöker följa efter den. Silvermont och Core-M är ett svar på vad marknaden efterfrågande. Sen är det lite konstigt att säga att Intel inte pressar prestandan heller med tanke på hur kraftigt de har dragit fram på serverfronten. De har ju tagit över en ordentlig andel av de stora servrarna i världen och de har de inte gjort med laptopprocessorer.

Det handlar om att Intel har fått för mkt andrum och för mkt tid på sig, vilket har get dom möjligheter att börja på andra marknader så som mobilt..
Det handlar om att dom vill vara marknadsledande.. dom är marknadsledande på x86 redan dom vill ta över fler marknader.

Som sagt, det är när Intels överlevnadsinstikt tar över så mirakel och de stora framstegen kommer göras...
Så länge intel har god tid på sig så lägger det resurser på att utveckla metoder för att producera så billigt som möjligt istället för att
lägga resurser på att öka den faktiska prestandan.. intel är ett vinstdrivande företag, dom bedriver ingen välgörenhet, dom bryr sig inte om världen har långsamma processorer.. så länge dom har sina marknadsandelar. Speciellt i tider nu när IPCn börjar närma sig sin återvändsgränd så har dom ännu mer anledning att mjölka ut det sista dom kan av de sista kiselbaserade processorerna..

Krympningarna ger inte samma brutala förbättring i prestanda och strömförbrukning som förut, det var större steg då..
Nu är skillnaderna mindre... Skylake läckta benchmark var inte speciellt upphetsande.. många med mig hade väntat sig en 6 kärning procesor..
Då 4 quad core börjar kännas ganska antikt nu.. Men intel har ingen anledning att släppa 6 kärning processorer då dom inte tjänar några pengar på det..snarare tvärtom.. ju snabbare cpu ju längre livs cykel..
Att PC marknaden går så dåligt är inte pga av lågt intresse, utan att det har inte funnits mkt skäl att uppgradera då intel legat på latsidan.

Önskar Skylake-E skulle släppas tidigare..tror den fan kan vara något.. speciellt om den har stöd för PCIe 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet med bulldozer är dålig ipc som duger och är bra multitrådat så tycker det här känns som om det går åt rätt håll och tankegången med fx var lite före sin tid för iden är bra FX som blir bättre med tiden då saker trådar bättre som nya GTA tex och mer spel går i från dom 10år gamla spelmotorerna som AMD har lägre fps i

med 40% löser det utan tvivel problem biten och om zen går i hela serien så borde kostnaden att göra dom sjunka och min gissning är att dom kommer ligga runt intel prestanda och vara olåsta med bra oc potensial till bättre pris ..och ja jag ska ha en sån..mår lite dåligt av att köra intel

Nej BD trådar och skalar inte bra med fler trådar, det är därför designen är trasig. Det finns ingen fix till den designen. Den är smal och att lägga in fler avkodare och mer flyttalsresurser gör den fortfarande smal och ineffektiv. I övrigt vet jag inte om jag svarar på ditt inlägg, inte kan det vara alkohol på en onsdag men det framgår inte riktigt vad du säger.

Permalänk
Medlem

Är processorn stark nog att driva Skyrim (king of the games) med alla mods + bästa enb'n utan fryslagg så är jag nöjd även om Intel kanske är starkare. Jag begär inte att den ska slå världsrekord. Min FX 8350 är inte så bra att driva det spelet tyvärr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vi är generellt mer intresserade av singeltrådad prestanda, då det i de flesta fall är vad som i slutänden avgör den verkliga prestandan. Färre snabba kärnor är att föredra framför fler långsamma (inom rimliga gränser, förstås).

Den verkliga prestandan är vad hela processorn verkligen kan prestera när den får visa vad den kan, singeltråd prestandan är bara en del av sanningen.

Men visst är det märkligt att en del Intel proppar presterar ruggigt bra i singel prestanda jämfört med en FX propp för att sedan dala brutalt i prestanda jämfört med en FX propp i multithread prestanda.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag tar det hela med en nypa salt.. och dessutom är det ju långt bort ännu. Men hoppas, det gör jag. Jag kommer ihåg när AMD från "out of the blue" slog världen med häpnad när de lanserade Thunderbird. Så under kan ske!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Tänk om AMDS pr avdelning kunde bita sig i tungan nån gång ibland....
Gillar AMD som företag men sånna här siffror stämmer sällan, och det ger bara bakslag för företaget då dom lovar saker de inte kan hålla.

Hoppas dock att det stämmer, då kommer de upp i Intels prestanda, more or less.

Sidfråga/Edit: Hur står sig AMD på Linuxsidan prestandamässigt? Vill minnas att det tog ett tag innan Microsoft la till Bulldozerstöd och om Windows och dess applikationer mer anpassade för Intels arkitektur är det inte konstigt om AMD halkar efter prestandamässigt även om hårdvaran hade varit bättre än Intels med rätt optimering.
Dock bör man ju optimera för gällande programvara och inte tvinga världen att anpassa sig efter sina egna grejjer, om man inte har lika många marknadsandelar som Apple, egen mjukvara och kan kontrollera det 100%.

Skrivet av orion_:

Vad AMD säger i PR-material bär absolut ingen vikt.

Även om de internt visste om att kommande Zen var ännu ett misslyckande, inte för att detta måste vara fallet, så är de tvungna att meddela siffror som de ovan. Det är deras skyldighet till aktieägarna att sälja produkter och att överleva som företag. Inte att ge dig som konsument rätt råd i vad du borde investera i.

Sedermera går det att styra parametrarna till att visa resultatet de hävdar så tekniskt sett* är det ingen lögn. Men som sagt även helt betydelselöst.

*: Insert random comment about people working in PR.

Om ni inte minns var det 28 nyheter i rad här i SweClockers månaderna ledande upp till Bulldozer med liknande om inte värre yttranden från AMDs PR-avdelning.

Kan någon peka ut en enda bit information om kommande prestanda ur en slide från AMD som visat sig vara felaktig?

Generellt sett är det så att folk tror på rykten eller blandar in sina egna förhoppningar i vad som faktiskt sagts, så när deras förväntningar inte uppfylls så tycker de att AMD ljugit, även fast AMD inte sagt något osant. Peka annars gärna ut en officiell slide där AMD haft fel om kommande prestanda.

Permalänk
Medlem

Med kommande DX12 där alla kärnor skall aktiveras och inte bara en kärna så blir det kanske lite jämnare i spelresultaten mellan intel och amd

Permalänk
Inaktiv

Blir ett köp hursomhelst. AMD behöver stöd och det verkar som om de kommer vara nära nog intel att jag kan fullständigt strunta i skillnaden (några % hit eller ditt spelar ingen roll då jag lämnade 12 år länge sedan ). Ryktet om att de kommer ha FX modeller med upp till 8 kärnor är det som är betydligt mer intressant då jag ofta sitter med en hel del igång samtidigt (måste bara klura ut hur man ska göra så att programmen startar bara på vissa kärnor).

Ser riktigt bra ut. Med lite tur är AMD tillbaka med vinst. Sedan får vi se hur det går med att få intel och nvidia fanboysen att sluta vara fanboys (tveksamt men man kan alltid hoppas).

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD fixar det här, så intel får sig en match. Bara positivt för oss konsumenter

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Detta låter ju riktigt lovande. Hoppas nu bara att detta blir lika bra i praktiken!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Blir ett köp hursomhelst. AMD behöver stöd och det verkar som om de kommer vara nära nog intel att jag kan fullständigt strunta i skillnaden (några % hit eller ditt spelar ingen roll då jag lämnade 12 år länge sedan ). Ryktet om att de kommer ha FX modeller med upp till 8 kärnor är det som är betydligt mer intressant då jag ofta sitter med en hel del igång samtidigt (måste bara klura ut hur man ska göra så att programmen startar bara på vissa kärnor).

Ser riktigt bra ut. Med lite tur är AMD tillbaka med vinst. Sedan får vi se hur det går med att få intel och nvidia fanboysen att sluta vara fanboys (tveksamt men man kan alltid hoppas).

I Windows 7s Aktivitetshanteraren kan du välja "Set Affinity" under Processes. Där kan du styra vilka kärnor som program ska använda sig av. Är dock inte säker på om det lever kvar när man startar om programmen men tycker det är värt att nämna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Man får vara väldigt tydligt med vad man menar med att Bulldozer skulle fungera bra på multitrådat. Det gick inte speciellt bra att skala den designen till 16 CPU-kärnor, resultatet blev inte snabbare än AMDs gamla 12-kärnor variant baserad på K10 och det blev långsammare än Intels 8-kärniga Xeon E5. CMT skalar "bättre" än SMT till flera kärnor enbart för att prestanda per tråd är usel, tror ingen skulle hurra om man minskade enkeltrådprestanda till 75% av vad den är idag på Intels CPUer för att sedan göra all kraft tillgänglig när båda trådarna används. "Skalningen" skulle då bli fantastisk bra, men enbart för man minskat enkeltrådprestanda.

Jämför man i7-2600 och FX-8350 så kan man konstatera att båda har ca 1.2 miljarder transistorer, båda använde 32nm. Den förra tar ändå 50% mindre kretsyta (hur mycket plats transistorer tar beror på användningsområde), innehåller en iGPU. I fall där alla 8 CPU-trådar används effektivt presterar dessa två modeller väldigt likvärdigt, i med trådar presterar den förra rejält mycket bättre. Var finns det något positivt i Bulldozer-desigen?

Nu verkar tyvärr den "läckta" presentationen på Zen vara fake (de presenterades inte här och finns diskussioner på flera techsiter om möjliga källor för dessa slides), men allt tyder ju på att Zen på många sätt är allt det Bulldozer inte var. Så inte ens AMD verkar tycka att det var något bra med dagens design.

Skrivet av Immersion:

Det handlar om att Intel har fått för mkt andrum och för mkt tid på sig, vilket har get dom möjligheter att börja på andra marknader så som mobilt..
Det handlar om att dom vill vara marknadsledande.. dom är marknadsledande på x86 redan dom vill ta över fler marknader.

Antag att det är så, förklara då varför det sker så mycket utveckling på serversidan där Intels dominans är större än vad den är på skrivbordet? Du tror inte det är så att mobilsidan utvecklas fort för det är dit de stora massorna går, serversidan utvecklas för att det är tekniskt vettigt att skala upp dessa modeller via fler CPU-kärnor (samt allt våra vanor med mobila enheter kräver allt större maskiner i datacentret)?

Desktopsidan har kört fast, det går inte att öka IPC. Jämför Broadwell och Silvermont, det skiljer mindre än en faktor 2 i IPC, tittar man på storleken på interna köer, storlek på out-of-order fönster, antal instruktioner som teoretiskt kan köra per cykel, etc så är Broadwell 4-10 gånger större/bredare på varje punkt. Man har med råge nått punkten där mer transistorer för att få upp IPC fungerar inte.

Det går inte heller att öka frekvensen speciellt lågt över 4GHz utan att strömförbrukning rusar. Och det är inte vettigt att öka antal CPU-kärnor då interaktiva program inte har någon nytta av det (spel är en form av simulering, gör man bara "rätt" typ av simulering skulle det definitivt gå att utnyttja massor med kärnor här).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är många som förväntar sig underverk. Jag gör det också lite i smyg (men endast lite) även om jag försöker vara lite mer realistisk den här gången jämfört med när Bulldozer skulle presenteras. Kan säga att jag hade väldigt höga förväntningar på den tiden. I efterhand har man ju helt klart insett vilka begränsningar som finns i arkitekturen. Det ska bli spännande att se riktiga prestandasiffror för Zen i framtiden. Skulle man få upp IPC åtminstone i närheten av Sandy Bridge hade det ju alltid varit något. Då hade jag kunnat överväga ett byte och skänka min nuvarande burk till någon vän som är i stort behov av en bättre burk. Inte för att ett sådant byte för mig kanske hade varit helt motiverat, men det är ju kul att köpa nytt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0