Permalänk
99:e percentilen

X99 + DDR4, OÖPPNADE

Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI
Gigabytes toppmodell
Nypris ca 3500:-

Kingston HyperX Predator DDR4 2133 MHz 4x4GB
Nypris ca 2600:-

Båda helt oöppnade (tävlingsvinst). Minnena saknar kartong då jag fick dem i enbart plastförpackningen.

Bud/förslag eller köp direkt för 4200 kr

Träffas helst i Göteborgsområdet; kan ta pendeltåg om det behövs. Tror inte jag behöver presentera mig närmare.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tusan! Hade gärna köpt om det inte vore för propparna som har så dåligt förhållande pris/prestanda. Fattar inte hur Intel tänkt där egentligen..
Lycka till med försäljningen iaf.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tusan! Hade gärna köpt om det inte vore för propparna som har så dåligt förhållande pris/prestanda. Fattar inte hur Intel tänkt där egentligen..
Lycka till med försäljningen iaf.

Wat? Entusiastprocessorerna har aldrig haft så bra prestanda per krona som nu: Tidigare var man tvungen att köpa x930K för ~5 000:- för att få sex kärnor; nu får man det redan på 5820K, som bara kostar 30 % mer än 4790K och har 50 % fler kärnor, 87 % mer L3-cache, 75 % fler PCIe-banor, fastlödd IHS, dubbelt så många minneskanaler (med högre bandbredd per kanal) osv. Det är snarare mainstreamprollarna som har låg prisvärdhet om man bara kollar på priset på själva processorn. Priserna på DDR4 är det som har fått folk att tveka inför X99.

Hur kan du tycka att 5820K är oprisvärd?

Jag har för övrigt 5930K men hade klarat mig precis lika bra med 5820K då jag inte vill ha mer än ett grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägger bud på ram för 2000+frakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade tänkt skaffa x99, men backade på cpu-priset. När jag såg din annons blev jag så klart sugen igen.. Med dålig pris/prestanda jämför jag med 4790K (2990.-) som jag (som är newbie) lätt får upp i 4,5 Ghz på varje kärna. Hur mycket får man upp en 5930K (5800.-) i?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Skrivet av bmawn:

Lägger bud på ram för 2000+frakt

Noterat!

Skrivet av DaddyCoolSwe:

Jag hade tänkt skaffa x99, men backade på cpu-priset. När jag såg din annons blev jag så klart sugen igen.. Med dålig pris/prestanda jämför jag med 4790K (2990.-) som jag (som är newbie) lätt får upp i 4,5 Ghz på varje kärna. Hur mycket får man upp en 5930K (5800.-) i?

SweClockers fick precis 4,5 GHz på alla tre Haswell‑E med en sketen H100i.

Som sagt, 5930K är inte rättvis att jämföra med. 5820K (3889:-) köper man om man inte har särskilt behov av fler än 28 PCIe-banor, och jag kan verkligen inte tycka att den är något annat än prisvärd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Som sagt, 5930K är inte rättvis att jämföra med. 5820K (3889:-) köper man om man inte har särskilt behov av fler än 28 PCIe-banor, och jag kan verkligen inte tycka att den är något annat än prisvärd.

Skrivet av Alling:

Wat? Entusiastprocessorerna har aldrig haft så bra prestanda per krona som nu: Tidigare var man tvungen att köpa x930K för ~5 000:- för att få sex kärnor; nu får man det redan på 5820K, som bara kostar 30 % mer än 4790K och har 50 % fler kärnor, 87 % mer L3-cache, 75 % fler PCIe-banor, fastlödd IHS, dubbelt så många minneskanaler (med högre bandbredd per kanal) osv. Det är snarare mainstreamprollarna som har låg prisvärdhet om man bara kollar på priset på själva processorn. Priserna på DDR4 är det som har fått folk att tveka inför X99.

Hur kan du tycka att 5820K är oprisvärd?

Jag har för övrigt 5930K men hade klarat mig precis lika bra med 5820K då jag inte vill ha mer än ett grafikkort.

Jag håller helt klart med. Sitter även jag på en 5930k och 32GB RAM och jag är helt nöjd. Nu har jag däremot planer på att använda alla mina PCI-E banor i framtiden vilket motiverade 5930k gentemot 5820k.

Normalt det dyra med X99 är deras moderkort och RAM, inte processorn i sig så länge man stannar på 5820k. 5820k är en utav dem mest prisvärda processorerna på marknaden, anledningen till att inte alla köper det är just moderkort och ram men även faktumet att inte så många behöver all den kraft som finns där. Det gör 5820k ett för dyrt val för deras användnings mål och då blir den inte subjektivt prisvärd längre om en 860k gör ett lika bra jobb även om 5820k är objektivt prisvärd.

Skulle även bjudit om jag inte fyllt mina minnesplatser

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI
Gigabytes toppmodell
Nypris ca 3500:-

Kingston HyperX Predator DDR4 2133 MHz 4x4GB
Nypris ca 2600:-

Båda helt oöppnade (tävlingsvinst). Minnena saknar kartong då jag fick dem i enbart plastförpackningen.

Bud/förslag eller köp direkt för 4200 kr

Träffas helst i Göteborgsområdet; kan ta pendeltåg om det behövs. Tror inte jag behöver presentera mig närmare.

Läs hela annonsen här

Tjena! finns grejerna kvar?

Skulle kunna tänka mig att betala 3900:- för allt, och hämta det imorgon förmiddag (innan 12:00)
Eller 4200:- om du kan ta det till Alingsås under morgondagen

Isofall PM'a gärna mig med kontaktuppgifter