Apple presenterar Spotify-utmanare, IOS 9 och OSX 10.11 i direktsänt öppningstal

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Jag hoppas de tar sin tid att prata om hur de tänker göra Swift bättre. Har nämligen precis börjat koda i detta programspråk, och jag måste erkänna att det är RIKTIGt trevligt! En uppdatering med ännu fler trevliga funktioner skulle dock inte sitta fel.

Verkar som ”Swift 2” kommer.

Jupp, och det blir ”Open Source”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Förstår inte vad du menar. På vilket sätt är hemsidan ”vinklad när det gäller hårdvara”?

Tja en uppenbar sak är endast corsairs agg endast är representerade (finns många andra som är bättre för ungefär samma pengar).

Tja sen minnen. Ett cpu/gpu märke (kan ju vara förståeligt till viss del att det är bara en GPU tillverkare), men apple har kört båda märkena, men ena kortare stunder (men troligt bättre stöd för ena GPU tillverkaren gissar jag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Swift blir open source!

Btw, bara för mig som strömmen började lagga nu?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Väldigt låg chans då de nyss uppdaterades för några veckor sedan bara

Endast 13" .. Vill ju ha en ny 15"

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja använda Apple Music istället för Spotify..?

Där man får Offline playlist, ingen store där man betalar 1-2 dollar per låt för att få dem offline.
Om man redan har playlist på Spotify är det bara jobbigt att byta.
Priset är det samma för 1 användare..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Verkar som ”Swift 2” kommer.

Jupp, och det blir ”Open Source”.

Yes, såg det Ska bli otroligt intressant att få ta en närmare titt på! De nya "kitten" såg också riktigt coola ut!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan finns ju Google Music till Android så det är väl typ samma sak? En musiktjänst som tillhandahålls av operativsystemtillverkaren. Men hade Microsoft gjort detta i Windows 10 då minsann hade det varit ojuste konkurrens. Gäller alltså att ha lite lagom konkurrens för att kunna köra sådana här "fulingar" utan protester.

Skillnaden ligger i marknadsandel, varken iOS eller Android har en sådan monopolliknande ställning som Windows. EU vs MS kom dessutom till efter MS historia av konkurrenshämmande metoder, där andra program inte fick samma möjligheter som MS egna.

Vad menar du är en "fuling"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seimawn:

Endast 13" .. Vill ju ha en ny 15"

Vilken uppdaterades för mindre än 1 månad sen med ja
http://www.sweclockers.com/nyhet/20516-apple-macbook-pro-15-t...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Varför skulle man vilja använda Apple Music istället för Spotify..?

Där man får Offline playlist, ingen store där man betalar 1-2 dollar per låt för att få dem offline.
Om man redan har playlist på Spotify är det bara jobbigt att byta.
Priset är det samma för 1 användare..

Du får offline via apple music med.

http://www.apple.com/se/music/membership/

Jag tänker prova tjänsten för i de tre gratis månaderna, men jag tror det blir svårt för mig att slitas från Spotify

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Varför skulle man vilja använda Apple Music istället för Spotify..?

Där man får Offline playlist, ingen store där man betalar 1-2 dollar per låt för att få dem offline.
Om man redan har playlist på Spotify är det bara jobbigt att byta.
Priset är det samma för 1 användare..

Offline läge finns även genom Apple Music.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är väl inte överdrivet imponerad av Apple Music. Till mobila enheter verkar tjänsten rätt lovande, men jag fullkomligt hatar iTunes på både PC och OS X.

Om vi får en renodlad Music-klient för desktops kan jag nog vara intresserad av att byta från Spotify.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

1. Requires initial sign up. At the end of the trial period, the membership will automatically renew and payment method will be charged on a monthly basis until auto-renewal is turned off in account settings.

Gud som jag hatar trials med autorenewal.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Det enda som är intressant gällande Apple vs Spotify, Wimp, Tidal (huehuehue) m.fl är hur artisterna ställer sig till Apples modell. Föredrar artisterna Apples modell så kommer användarbasen att följa artisterna. Det är inte svårare än så.

Spotify kan inte leva på sin gratismodell och utan betalande kunder så kommer Spotify att gå under och/eller bli uppköpta. Apple har deusstom betydligt mer "muskler" i det här fallet och både kan och kommer att ge artister bättre betalt än vad Spotify någonsin kommer att kunna erbjuda.

Jag har svårt att se hur Spotify skulle vinna kampen mot Apple i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja en uppenbar sak är endast corsairs agg endast är representerade (finns många andra som är bättre för ungefär samma pengar).

Tja sen minnen. Ett cpu/gpu märke (kan ju vara förståeligt till viss del att det är bara en GPU tillverkare), men apple har kört båda märkena, men ena kortare stunder (men troligt bättre stöd för ena GPU tillverkaren gissar jag).

Jaha, du menar så. Hursomhelst, poängen med min länk till sidan var att påvisa att det finns en hel del GPU:er som funkar i OS X om man bygger en Hackintosh (eller stoppar in ett i en torn-Mac Pro). Man är med andra ord inte enbart begränsad till den hårdvara Apple erbjuder.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tidsoptimist:

"tyvärr" är det så att mindre och mindre använder desktop-appen och jag själv tror att Spotify gärna hade avvecklat den helt om de hade kunnat och säkerligen eftersträvar att så kommer ske.

Kanske dags att Spotify börjar ta sina kunders önskemål på alvar.

Skrivet av LeVvE:

Web Playern är helt värdelös. HQ streaming finns inte och du kan inte spela låtar som du har på datorn.

Jag använder inte Web playern, efter att ha testat.
Tyvärr äger redan skivbolagen stora delar av Spotify, det var ett villkor för att Spotify skulle få strömma musik.
Ofta undrar jag om Spotify håller tillbaka funktionalitet för skivbolagens skull.
Skivbolagen vill att vi skall spela deras hitlistor, inte vad vi vill lyssna på, därför sämre sökfunktioner.
Vi skall inte heller lyssna på vår egen sparade musik, därför ingen FLAC-spelare.

Jag hoppas att denna ökade konkurens tvingar Spotify att lyssna mer på oss kunder, något Apple kan är ergonomi, dags för Spotify att rycka upp sig.

Förresten, de artister som gnäller på Spotifys ersättningar, är alla för korkade till att inse att skivbolagen snor åt sig nästan allt, som Spotify betalar till dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Och när sker denna direktsändning? Varför skrivs inte datum ut i artikeln? Att det sker klockan 19 framgår tydligt, men vilken dag?

/ B

Permalänk
Medlem

Blir inte ens att testa. De kunde ha släppt en standalone client för Apple Music men de bakar in allt i iTunes och då förtjänar de inte en krona.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Och när sker denna direktsändning? Varför skrivs inte datum ut i artikeln? Att det sker klockan 19 framgår tydligt, men vilken dag?

/ B

Fanns i artikeln:

"Det ser inte ut att bli någon ny hårdvara, men väl mängder av nyheter på mjukvarufronten när Apple drar igång den årliga utvecklarkonferensen Worldwide Developers Conference (WWDC) i San Francisco. Helt enligt traditionen invigs evenemanget med ett direktsänt öppningstal under måndagskvällen."

Går att se inom några timmar eller så på:
http://www.apple.com/live/2015-june-event/

Eller lite senare på:
https://www.youtube.com/user/Apple/videos

Det som presenterades:
http://www.apple.com/osx/elcapitan-preview/
http://www.apple.com/ios/ios9-preview/
http://www.apple.com/watchos-2-preview/
http://www.apple.com/music/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fanns i artikeln:

"Det ser inte ut att bli någon ny hårdvara, men väl mängder av nyheter på mjukvarufronten när Apple drar igång den årliga utvecklarkonferensen Worldwide Developers Conference (WWDC) i San Francisco. Helt enligt traditionen invigs evenemanget med ett direktsänt öppningstal under måndagskvällen."

Går att se inom några timmar eller så på:
http://www.apple.com/live/2015-june-event/

Eller lite senare på:
https://www.youtube.com/user/Apple/videos

Det som presenterades:
http://www.apple.com/osx/elcapitan-preview/
http://www.apple.com/ios/ios9-preview/
http://www.apple.com/watchos-2-preview/
http://www.apple.com/music/

Och var någonstans i detta anges datum? Ska jag behöva läsa igenom en massa länkar och kolla på YouTube för att hitta denna info när den lika gärna kunde anges direkt i artikeln?

/ B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Och var någonstans i detta anges datum? Ska jag behöva läsa igenom en massa länkar och kolla på YouTube för att hitta denna info när den lika gärna kunde anges direkt i artikeln?

/ B

"Helt enligt traditionen invigs evenemanget med ett direktsänt öppningstal under måndagskvällen."

"Direktsändningen av öppningstalet till WWDC 2015 inleds klockan 19:00 svensk tid."

Skrevs i artikeln du nu kommenterar 5 timmar före eventet drog igång.
Inte alls svårt att tyda att "under måndagskvällen" syftar på kvällen som kommer samma dag då det är skrivet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det kan ALDRIG bli en Spotify utmanare om den är endast gjort för Apple produkter. De måste göra App för Android och Windows Phone för att ens kunna konkurrera.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djinn:

Det kan ALDRIG bli en Spotify utmanare om den är endast gjort för Apple produkter. De måste göra App för Android och Windows Phone för att ens kunna konkurrera.

Du missade helt att det kommer en applikation även för Android i höst?

WP är nog inget Apple kommer ge sig på att göra en applikation till, då WP har väldigt liten användarbas mot iOS och android.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

"Helt enligt traditionen invigs evenemanget med ett direktsänt öppningstal under måndagskvällen."

"Direktsändningen av öppningstalet till WWDC 2015 inleds klockan 19:00 svensk tid."

Skrevs i artikeln du nu kommenterar 5 timmar före eventet drog igång.
Inte alls svårt att tyda att "under måndagskvällen" syftar på kvällen som kommer samma dag då det är skrivet.

Rent språkligt är det verkligen drygt förvirrande uttryckt; att dels skriva "under måndagskvällen" när det i själva verket sker denna kväll/"i kväll"/"under kvällen" är direkt missledande; att inte skriva ".../i dag/i kväll/...klockan 19:00 svensk tid." tillintetgör en koppling mellan klockslag och datum, varför en inte heller kan dra slutsatsen att det sker i kväll.

En kan bara anta i det här fallet, då det de facto inte finns tillräckligt med information för att med säkerhet kunna dra adekvata slutsatser.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jokkestar:

Rent språkligt är det verkligen drygt förvirrande uttryckt; att dels skriva "under måndagskvällen" när det i själva verket sker denna kväll/"i kväll"/"under kvällen" är direkt missledande; att inte skriva ".../i dag/i kväll/...klockan 19:00 svensk tid." tillintetgör en koppling mellan klockslag och datum, varför en inte heller kan dra slutsatsen att det sker i kväll.

En kan bara anta i det här fallet, då det de facto inte finns tillräckligt med information för att med säkerhet kunna dra adekvata slutsatser.

Det är utan tvekan tillräckligt med information för att tolka det korrekt.

Speciellt då det både står "under måndagskvällen" och sedan "Direktsändningen av öppningstalet till WWDC 2015 inleds klockan 19:00 svensk tid.", vilket gör det extra tydligt då artikeln skrevs strax efter 14.

Sen kunde ju Sweclockers skrivit det ännu tydligare (ex datum) för de som behöver ytterligare tydlighet med att det är samma kväll de syftar på som artikeln skrevs. Men då artikeln skrevs tydligt nog med syfte på att det skulle ske under kvällen så är det skrivet på ett bra sätt. Även om de som sagt kunde gjort det tydligare, vilket (enligt mig) inte var något behov av då det är tydligt som det redan skrevs.

Sen så är väl Sweclockers inte just Apple inriktade alls (Då Sweclockers inte riktar sig mot den användarbasen som vill ha färdigpaketerade datorpaket, som fungerar och har bra integration med övriga enheter i ekosystemet) utan är just inriktade mer på så kallade "high end" PC datorer (Windows).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Selektiv mediabelysning av SweClockers redaktionen.
När en ny version av iOS, OS X eller Windows presenteras så täcks de i nyheterna.
Men när en ny version av Ubuntu dyker upp så täcks inte det alls här på SweClockers.

Jaha, jag undrar vad det kan bero på..??

När kungen fyller står det i tidningen, men när tant Greta från Åre fyller syns det inte i tidningen? Orättvist ..

OT: Den "nya" split windows funktionen är något jag saknat enormt från Windows och Linux. Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Apple behöver inte Android-användarna, nej. De har ju redan en _enorm_ befintlig kunddatabas i form av iTunes + App Store.
Tänk bara på kommande bundles de kommer lansera: "Tre månaders Apple Music vid köp av ny telefon", därefter 9.99 usd/månad.

Galet, men antagligen sant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Apple har generellt högre pris på allt jämfört med konkurrenter. Ser inte varför de inte skulle kunna vara så mkt dyrare.

Fast det är ju mest för att folk jämför deras datorer med något plastigt skit som är subventionerat med malware och hävdar att de är samma sak för att de har samma processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevligt för de som använder Apples produkter för egen del hoppas jag att detta gör Spotify ännu bättre sett till pris och funktionalitet!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Att Apple går över till Metal på OSX kan få stora konsekvenser. När Apple började med AMD-grafikkort i Mac Pro så började ju branschen flytta över från det inlåsta Nvidia Cuda till det öppna OpenGL/OpenCL. Om nu Apple går över till det egna Metal så kanske det inte blir något mer med det, vilket är tråkigt eftersom att AMD:s GCN-grafikkort ofta är väldigt bra till compute. Speciellt när ändå Vulcan är på gång.

En fundering är om Apple gör detta för att de vill gå över till sina egna CPUer och GPUer även på OSX?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Djinn:

Det kan ALDRIG bli en Spotify utmanare om den är endast gjort för Apple produkter. De måste göra App för Android och Windows Phone för att ens kunna konkurrera.

Kommer i höst? wow...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 