Ska köpa en ny dator och behöver hjälp att välja

Permalänk
Medlem

Ska köpa en ny dator och behöver hjälp att välja

Jag har varit i 3 butiker och kollat efter datorer och jag har fått 2 stycken men jag kan inget om datorer så jag vet inte vilken dator eller affär som är bättre.

http://www.malmodata.se/gamingdatorer/speldatorer/m-d-killer-...
Malmö data tipsade om denna datorn

http://www.net2world.se/#/havy-gtx980-intel-core-i7-4790k-16g...
Net2world tipsade om denna datorn

Gick även till dos men dom sa bara att dom ska skicka email till mig med det bästa dom kunde få tag i men det kom aldrig.

Jag har ingen aning om hur mycket jag kan lite på affärerna och är ganska försiktig eftersom jag köpte en alienware förut från dell och jag fick den sönder och efter ett år av skickandes fram och tillbaka så gjorde dom den bara värre (den får många bluescreens och startar om sig själv när jag spelar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelean:

Jag har varit i 3 butiker och kollat efter datorer och jag har fått 2 stycken men jag kan inget om datorer så jag vet inte vilken dator eller affär som är bättre.

Gick även till dos men dom sa bara att dom ska skicka email till mig med det bästa dom kunde få tag i men det kom aldrig.

Jag har ingen aning om hur mycket jag kan lite på affärerna och är ganska försiktig eftersom jag köpte en alienware förut från dell och jag fick den sönder och efter ett år av skickandes fram och tillbaka så gjorde dom den bara värre (den får många bluescreens och startar om sig själv när jag spelar).

Köp ingen av de där datorerna även om den från net2world är helt ok, verkligen inte nummer ett från malmodata i alla fall. Invänta tips från någon medlem här för det går att bygga bättre för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKB48:

Köp ingen av de där datorerna, verkligen inte nummer ett från malmodata. Invänta tips från någon medlem här för det går att bygga betydligt bättre för pengarna.

Jag kan inte bygga en dator och känner ingen som kan.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till?
Jag gissar på spel, något annat utöver det?
Vad för skärm kommer du använda tillsammans med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vad ska du ha datorn till?
Jag gissar på spel, något annat utöver det?
Vad för skärm kommer du använda tillsammans med datorn?

Ska ha den mest till spel, just nu har jag en skärm som är 1980x1080 från asus som jag köpte från siba för min gamla gick i sönder men ska försöka spara ihop till en ocolus rift med och både datorerna ska tydligen klara av det

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8108399/2015-06-21

Mitt förslag!
Du behöver inte bry dig om bygget, det är inbakat i priset!

Permalänk
Skrivet av Xelean:

Du kan komponera ihop en egen dator på Inet till en kostnad utav 799 kronor. Du väljer själv vilka komponenter du vill ha. Jag gissar att det blir både billigare och bättre jämfört med att köpa en färdigbyggd maskin.

Montering och test av dator med valfria komponenter

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvär inget om datorer så jag väntar med denna tills jag får fler svar om den men tack så mycket

Skrivet av septembro:

Du kan komponera ihop en egen dator på Inet till en kostnad utav 799 kronor. Du väljer själv vilka komponenter du vill ha. Jag gissar att det blir både billigare och bättre jämfört med att köpa en färdigbyggd maskin.

Montering och test av dator med valfria komponenter

Eftersom jag inte kan något om datorer så är det ingen bra ide att jag köper delarna delvist men både malmödata och net2world sa att dom köper de bästa delarna dom kan få tag i och sätter ihop dom i affären

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelean:

Jag kan tyvär inget om datorer så jag väntar med denna tills jag får fler svar om den men tack så mycket

Eftersom jag inte kan något om datorer så är det ingen bra ide att jag köper delarna delvist men både malmödata och net2world sa att dom köper de bästa delarna dom kan få tag i och sätter ihop dom i affären

Fågan är fortfarande vilka delar isåfall? Du kan dra till inet i malmö och kolla med de.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera något i denna stilen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8108431/2015-06-21

Du får mycket bättre grafikkort och nätaggregat än de två du länkade till då.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@Xelean Vad är det för skärm du har mer exakt? Är det en 144 Hz? Hur som helst så tror jag att du skulle klara dig på ett GTX 970/R9 290X/R9 390.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelean:

Ja tycker det bygget ser okej ut. En sak jag funderar på är om inte 390X är bättre om du ska köra VR, den kräver 3 gånger så mycket mot när man kör vanlig 1080P skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Havy-GTX980: Intel Core i7-4790K, 16GB, SSD 500GB + 3TB, DVD±RW, Nvidia GTX980-4GB tycker jag du ska ta om du nu inte vill montera ihop daorn själv eller välja delar på Inet. Vet inte om Inet har en spärr mot konstiga konfugirationer men tycker att Havy-GTX980: Intel Core i7-4790K, 16GB, SSD 500GB + 3TB, DVD±RW, Nvidia GTX980-4GB inte alls är dum tills det kommer nytt om någon månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Havy-GTX980: Intel Core i7-4790K, 16GB, SSD 500GB + 3TB, DVD±RW, Nvidia GTX980-4GB tycker jag du ska ta om du nu inte vill montera ihop daorn själv eller välja delar på Inet. Vet inte om Inet har en spärr mot konstiga konfugirationer men tycker att Havy-GTX980: Intel Core i7-4790K, 16GB, SSD 500GB + 3TB, DVD±RW, Nvidia GTX980-4GB inte alls är dum tills det kommer nytt om någon månad.

Enda som inet inte monterar är tunga cpu kylare (för att undvika fraktskador).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

tack så mycket för alla svar, ska skriva ut det ni tipsade om och åka till inet och prata med dom med