Radeon R9 Fury X från butik lider av missljud

Permalänk
Skrivet av enbom:

Vet inte om ni har kollat vilken version av pumpen ni har fått på era Fury X. Men AMD/CM ska tydligen ha gjort en ny version av kylaren.

http://www.techpowerup.com/213993/amd-revises-pump-block-desi...

Dold text

Har länkat i tråden redan Men hemsidan verkar vara ner nu lite överbelastning kanske?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dubbelt idiotiskt av AMD att inte ha lite bättre kvalitetskontroll på CM. Antingen håller man på referensdesignen, men har lite bättre kontroll på kvalitén. Hoppas att det kommer ordentliga luftkylare inom kort också, dvs att AMD släpper på referensdesignen...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pokerproffset:

jag köpte två begagnade hd 7970 oc för 1000kr styck, och har prestanda som ett gtx 980ti, Det tycker ja är prisvärt.

Och risk för extrem stuttering som gör alla berörda spel ospelbara samt övrigt krångel relaterat till multi-GPU. 7970 är nice, men 7970 CrossFire är den sämsta grafiksetup jag någonsin haft. Hellre 7000 kr för ett 980 Ti då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Och risk för extrem stuttering som gör alla berörda spel ospelbara samt övrigt krångel relaterat till multi-GPU. 7970 är nice, men 7970 CrossFire är den sämsta grafiksetup jag någonsin haft. Hellre 7000 kr för ett 980 Ti då.

Verkar vara lite lotteri det där med stuttering och liknande. Kör 290 och 290x i CF, har inte upplevt något sådant. I Far Cry 4 blev det mindre stuttrande. Men många kanske inte pillar i CCC, vilket jag fått göra för att få prestandan jag vill åt.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av adro92:

Verkar vara lite lotteri det där med stuttering och liknande. Kör 290 och 290x i CF, har inte upplevt något sådant. I Far Cry 4 blev det mindre stuttrande. Men många kanske inte pillar i CCC, vilket jag fått göra för att få prestandan jag vill åt.

Fast 290/X är skitbra i Crossfire, det är 7900-serien som är skakig i Crossfire, tyvärr. AMD löste det dock extremt bra med 290/X så det är trevligt! 280/X är samma kretsar som 7900-serien så där är problemet fortfarande kvar lite utöver det som är fixat med drivrutiner.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Aha, se där. Det visste jag faktiskt inte.
Jag får skylla på att jag aldrig köpt något över disk i en NoN-butik, utan bara över nätet.

ett företags rätta sida visar sig vid returer/reklamationer. Har nog haft 8-10 ärenden med produkter köpta på NetOnNet, överlägsen hantering (har att jämföra mot ärenden både hos Mediamarkt och Elgiganten). Dyrare produkter handlar jag uteslutande där numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av adro92:

CrossFire ska vara betydligt bättre med Hawaii än med Tahiti, så man kan tyvärr inte dra några slutsatser om 7970 CF utifrån 290X CF.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Okej, såg inte att någon redan hade länkat det. Jag var för slö att kolla igenom alla poster

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det lutar mer och mer åt Nvidias 980 Ti till mitt nybygge i august. :/ Hade högre förhoppningar på Fury X men det känns som så osäker mark än så länge.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer att komma upp lite recensioner på kortet när den nya pumpen faller på plats och den första batchen är åtgärdad.

Annars tycker jag R9 Nano varkar vara intressant.

Permalänk
Medlem

Känns ju helt fel att återförsäljarna får ta skiten och få massor av returer för att AMD inte kan leverera grejer som är OK.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Tagit bort fanboysnack, språkpolisinlägg och annat trams, vänligen håll er till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

Jag kommer försöka få mina pengar tillbaka av Netonnet i första hand. Tänkte ta kortet till en av deras fysiska lokaler i morgon. Ingen aning hur smärtfritt det blir dock ... Korten verkar inte finns i läger där längre och risken att få ett till med samma problem är väl överhängande.

Lämnade tillbaka kortet (XFX) på Netonnet idag och fick pengarna tillbaka. Mycket smidigt.

Kan tillägga att förutom det pipande ljudet från pumpen så verkar kortet mycket bra. Kallt, litet, fläkten var ganska tyst, mycket bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Men vafan, har ingen testas på att öppna kortet o lägga ett motstånd imellan för att minska snäppet varvtalen? skulle kanske hjälpa

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk

Felet kommer från Cooler Master som producerar kylningslösningen, dock fan varför sker det ingen kvalitétskontroll hos AMD eller deras partnertillverkare när det gäller deras flaggskepp?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Konstigt, Jag har haft två 7950s i ~2 år och det funkar mer eller mindre klockrent, förutom i vissa titlar.
Vill inte byta kort innan jag får samma prestanda med 1 kort för ungefär samma pris ~3000:-

Antar att jag blir gråhårig innan jag väntat färdigt, då det inte händer så mycket på pris/prestanda utan det är mer eller mindre konstant runt 1-4k och spårar ut ju mer man kan tänka sig lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vet inte om ni har kollat vilken version av pumpen ni har fått på era Fury X. Men AMD/CM ska tydligen ha gjort en ny version av kylaren.

http://www.techpowerup.com/213993/amd-revises-pump-block-desi...

Dold text

Gött. Dock så djäkla amatörmässigt att en batch får lämna fabriken med en felande kylare. Antar att man får byta kortet till ett nytt om man har det felande?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

ett företags rätta sida visar sig vid returer/reklamationer. Har nog haft 8-10 ärenden med produkter köpta på NetOnNet, överlägsen hantering (har att jämföra mot ärenden både hos Mediamarkt och Elgiganten). Dyrare produkter handlar jag uteslutande där numera.

Netonnet är grymma på returer! Många säger annorlunda men det lär väl vara som vanligt, dom har löpt en produkt 1965, tyckte sig bli dåligt behandlade och sedan sprider dom den informationen för all framtid.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att skratta... Jag minns AMD´s reklam, den var bra kaxig. Men nu när det överhypade kortet kommer är det ett praktfjasko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zecture:

Men vafan, har ingen testas på att öppna kortet o lägga ett motstånd imellan för att minska snäppet varvtalen? skulle kanske hjälpa

Jo det kan man mycket väl göra på fläkten, även om jag gillar en kurva bättre.
Men på en pump, nja.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Det rimliga för att få slut på den här farsen,hade ju varit och stoppa försäljningen.
Så att kunderna inte ska bli lidande.Är ju inte direkt ett lågpris kort.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vad sysslar ni med AMD! För i helskotta i detta sköra läge ni nu är i är detta problem det sista ni vill handskas med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Vad sysslar ni med AMD! För i helskotta i detta sköra läge ni nu är i är detta problem det sista ni vill handskas med!

Skall redan finnas uppdaterade kort ute i handeln, skillnaden syns på pumpen där den äldre mer ljudliga modellen hade ett klistermärke medan den nya har en etsat logo.

Rykte: Tidigt skede än och mer samt framförallt bättre undersökning behövs men det verkar som om Fury X renderar högre bildkvalitet än motsvarande Geforce kort.
Ryktet startade på overclockers.co.uk men fler sidor har plockat upp det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Kan inte låta bli att skratta... Jag minns AMD´s reklam, den var bra kaxig. Men nu när det överhypade kortet kommer är det ett praktfjasko!

För att den har pipande pump?
Håller med om att det är kasst men du tog i lite väl, förövrig får fläktar och andra stock kyldon låta bäst de vill för min del, använder inte dem.

Permalänk
Medlem

Vad jag undrar är vart Cooler Master har tagit vägen i allt detta? Det är en sak att AMD väljer att lansera en så bristande kylare. Men det är trots allt Cooler Masters produkt som sitter under huven.

Dags att ställas till svars?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

För att den har pipande pump?
Håller med om att det är kasst men du tog i lite väl, förövrig får fläktar och andra stock kyldon låta bäst de vill för min del, använder inte dem.

För att det presterar långt under förväntan och lider av missljud kanske? Fast det klart, ett AMD-kort som låter som en dieselgenerator från 80-talet är väl intet nytt under solen.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

För att det presterar långt under förväntan och lider av missljud kanske? Fast det klart, ett AMD-kort som låter som en dieselgenerator från 80-talet är väl intet nytt under solen.

Det du skriver kallas fördomar. Även Nvidia och AMD hade förr riktiga högljudda kylare (var inte prioriterat att få bra ljudnivå).

Kan nämna rätt färskt exempel på referenskylare som inte var något vidare, det var 670 plastig och lät illa. Skulle inte köpa något annat än tredjepart kylare oavsett färg på grafikkortet.

Dom som klanta sig mest med kylaren till 200 serien var asus som snålade och tog sin rakt av från 700 serien (även dom korten som blev kvar längst i lager). TRI-x kylaren som är anpassad för korten gick tystas och svalast av alla tredjepart (som sagt gör en stor skillnad att anpassa kylaren efter kortet). AMD´s kort har mindre kretsyta att kyla och blir helt enkelt mer svår kylt än Nvidias kort som har större gpu.

Nvidia verkar gå mer åt Apple med inlåsningar och hitta på egna lösningar. Även precis som Apples kunder har högre acceptans till inlåsningar och det tycker jag är helt sjukt. PC stora fördel har just varit att den är hyfsat öppen plattform, du kan plugga in valfri mus,tangentbord och skärm (sista gäller inte längre om man vill ha en #adaptive-sync skärm).

Vart är PC på väg egentligen? Låter ju mer som vi är på väg till 10 år tillbaks i tiden där PC var riktigt dyr och prestandan var inget vidare och låst till vilken hårdvara som funka för vist spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Rykte: Tidigt skede än och mer samt framförallt bättre undersökning behövs men det verkar som om Fury X renderar högre bildkvalitet än motsvarande Geforce kort.
Ryktet startade på overclockers.co.uk men fler sidor har plockat upp det.

Länk till det så man kan få läsa lite? Vore intressant att få höra resonemanget och kanske se vad som backar upp ryktet!

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Länk till det så man kan få läsa lite? Vore intressant att få höra resonemanget och kanske se vad som backar upp ryktet!

Leder dig till rätt tråd också på köpet #15512226 Diskuteras rätt vilt där om fury

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jag har inte kollat siffror på kortet men du läste väl vad jag skrev om ljud, förövrigt hade det aldrig fallit mig i tanken att använda aio kylning ändå, sämsta pisset som finns.