Windows 10 färdigställs under veckan – godkänns för RTM

Permalänk
Medlem

Det är inte Snap som är problemet. Det är att program som Skype har inbyggd "Snap" som gör att programmet dras mot kanten av skärmen som en magnet. Windows 10 har inte tagit bort fönsterkanterna från Windows 8, de är bara osynliga och det får program som Skype att inte "snappa" sig tight med sidan av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Ja, det är lite knäppt!

Det är bara Skype vad jag märkt! Snabbknappar funkar utan problem!

Testade precis med (Skype för skrivbord) och det fungerade precis som vilket annat fönster jag har.
Sök efter skype i den inbyggda sökmotorn i Win 10, välj "Skype för skrivbord". Kvarstår problemet?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Någon som fattat om man alltid måste installera via en uppgradering i framtiden? Tex fick ja en gratis uppgradering nu, men om ja slänger min SSD och stoppar i en ny, då måste jag alltså installera 8.1 igen och sen uppgradera till 10? Det känns ju rätt värdelöst.

Din nyckel för Win 8.1 kommer uppgraderas till Win 10 så när du slänger din SSD så hoppar du direkt till Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Sedan kan man ju hoppas att dom fixat så desktop använder fler trådar/kärnor.
Hade varit gött att slippa vänta lika länge, oavsett om man sitter på AMD Mobile Sempron 3200+ eller 5960X
/Lifooz

Ja, det vore inte fel Dock känns det väl som att de var på god väg redan med Windows 8 där, men det hjälpte inte upp helhetsintrycket nämnvärt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Onekligen lovande, att så många utvecklare verkar taggade, är ett gott tecken.
Ingen anledning att gråta över den spelmotorn (ja det var ett riktigt uselt skämt och jag är inte ens från Göteborg).

Ah! Witcher 3 också! jäkligt sugen själv, men jag väntar med att köpa till hösten, vill inte sitta inne och spela hela sommaren.

Spela eller skriva på forat, det kvittar väl, du sitter ju ändå framför skärmen

(det är högsommar just nu)

Sorry.... för mitt tråkiga skämt, jag kunde inte låta bli tänker själv som dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Undrar om ngn här har ngn aning om vad det blir för priser på windows 10 samt vad olika versioner kommer skilja från varandra? Kommer förmodligen köpa pro-versionen, men vore bra om man kunde få sådan info i förväg så man kan läsa på lite.

Permalänk
Medlem

Hoppas amd släpper win 10 drivrutin denna veckan då till mitt r9 380 som win 10 10162 inte hittar ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Hoppas amd släpper win 10 drivrutin denna veckan då till mitt r9 380 som win 10 10162 inte hittar ens.

Tråkigt att AMD inte ordnat med någon beta drivrutin för Win 10.Rätt nära release liksom.

Det är några månader sedan Nvidia släppte sin första beta till win 10.
Tror jag är inne på min tredje beta version nu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tråkigt att AMD inte ordnat med någon beta drivrutin för Win 10.Rätt nära release liksom.

Det är några månader sedan Nvidia släppte sin första beta till win 10.
Tror jag är inne på min tredje beta version nu.

Håller med AMD verka vara sega mer nu.

Permalänk
Medlem

Spelade lite snabbt in ett klipp där jag använder windows 10 och snappar fönster, Bla Skype.

Spelade bara in som hastigast så blev en minut extra då man var tvungen att hoppa in i MWO igen för att kunna stanna shadowplay. Får se om Youtube redigeringen hinner ordna till det.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Glöm inte The Witcher 3! Sjukt taggad på det!

Jaha då blir det att vänta ytterligare ett par veckor tills man ska börja på spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Någon som fattat om man alltid måste installera via en uppgradering i framtiden? Tex fick ja en gratis uppgradering nu, men om ja slänger min SSD och stoppar i en ny, då måste jag alltså installera 8.1 igen och sen uppgradera till 10? Det känns ju rätt värdelöst.

Vet inte hur det ser ut med Windows 10, men hade man en Windows 8 nyckel så kunde man göra en ren Windows 8.1 installation med lite trixande.

http://www.howtogeek.com/187525/how-to-perform-a-clean-instal...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Fungerar bra med snabbtangeterna. Har 3 skärmar och windows 10 sedan 6 månader tillbaka.

Kastar alla möjliga applikationer runt dem 3 skrivborden på det sättet. Har aldrig strulat.
Ska man dra med musen är det det dock viktigt att muspekaren som man håller i fönstret med släpps efter att den passerat skärmens kant för att fönstren ska "snappa".

Släpper man fönstret vid..
Översta kanten på rutan = Helskärms snapp.
Sidan på rutan = Halva skärms snapp på höger eller vänster sida.

Skrivet av murzoo:

Ja, det är lite knäppt!

Det är bara Skype vad jag märkt! Snabbknappar funkar utan problem!

Goda nyheter. Då är det enda frågetecknet drivrutiner till mitt ljudkort. Blir ledsen om inte M-Audio/Avid har fungerade drivrutiner. Nu borde det väl drivare för 8.1 fungera på 10 också men just ljudkort är ju tillsammans med skrivare något som verkar vara fysiskt omöjligt att få att fungera ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kommer ISO vara möjligt att tanka hem redan den 29 är frågan? Jag har en gammal win7 ultimate-licens som jag skulle vilja använda i stället för min nuvarande windows 8.1 home-licens så man får Pro-versionen istället för Home men man vill ju inte behöva installera om till windows 7 först för att sedan lägga in windows 10.

Ang byte av hårdvara så går det säkert att ringa och aktivera som det alltid har gått för win7/vista om man byter hårdvara och har tex OEM-licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

DX12 kommer verkligen erbjuda helt nya nivåer av grafik.

Såg ingen skillnad på dem i klippet du länkade. Jag kan förstå att det finns folk här som ser en viss skillnad men jag har svårt att se, baserat på det klippet ensamt, "helt nya nivåer av grafik".

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skog1s:

Spela eller skriva på forat, det kvittar väl, du sitter ju ändå framför skärmen

(det är högsommar just nu)

Sorry.... för mitt tråkiga skämt, jag kunde inte låta bli tänker själv som dig

Touche!
Där fick du mig.
14644 inlägg, jag hänger alldeles för mycket här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Njure:

Såg ingen skillnad på dem i klippet du länkade. Jag kan förstå att det finns folk här som ser en viss skillnad men jag har svårt att se, baserat på det klippet ensamt, "helt nya nivåer av grafik".

Mer som händer på skärmen, förutom bättre fps, syns ganska tydligt vid 0.35.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Uhum var är @strejf när man behöver honom?
Gissar på att man kommer att få en ny nyckel, eller att ens befintliga uppgraderas till _Windows 10.
Gissar också på att det kommer att gå att ladda ned en ISO precis som det gör i dag.

Lugn bara, jag är förstås här så fort det vankas Windowsnyheter. Jag kan dock bara gissa precis som du, alla detaljer är tyvärr fortfarande inte glasklara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Såg ingen skillnad på dem i klippet du länkade. Jag kan förstå att det finns folk här som ser en viss skillnad men jag har svårt att se, baserat på det klippet ensamt, "helt nya nivåer av grafik".

I just det spelet har dom inga "revelutionerande" grafik. Jag menade dem spelet som kommer att byggas på DX12.
Spelet jag länkade till var endast portat från 11 till 12 och det förbättrade gpu usage och tillät fler AI bots osv.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Skönt att veta att man kommer få DirectX 13, 14, 15 osv gratis hädanefter iom att det släpps gratis till Windows 10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Spelade lite snabbt in ett klipp där jag använder windows 10 och snappar fönster, Bla Skype.

Spelade bara in som hastigast så blev en minut extra då man var tvungen att hoppa in i MWO igen för att kunna stanna shadowplay. Får se om Youtube redigeringen hinner ordna till det.

https://www.youtube.com/watch?v=69txlwNyvzA

Nu är det ju programs inbyggda snap funktion som inte funkar som det ska och inte Windows. Prova ta ditt Skype fönster och dra det till vänstra hörnet så kommer översidan se helt ok ut men sidan av fönstret kommer inte ligga jämt med sidan av skärmen.

Använde MPC-HC men som sagt Skype funkar exakt lika.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Finns ett bra svar här:
Ominstallera Windows 10 efter uppgradering
http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-w...

På samma sida står detta som kan va lite oroväckande:

Vad händer om jag ändrar på hårdvaran i min Windows 10 enhet?

Om du byter ut större delar av hårdvaran i din Windows 10 enhet (till exempel moderkortet) så kan en omaktivering av Windows 10 vara nödvändig. Detta sker på samma sätt som i tidigare Windowsversioner (Windows 7 och Windows 8.1). Gratisuppgraderingserbjudandet gäller inte vid dessa scenarion där hårdvaran återställer aktiveringen

Det verkar som att det gäller OEM licenser. Enligt licensavtalet blir de ogiltiga vid byte av "dator" (moderkort). Om man då byter moderkort efter en OEM-uppgradering av windows 10 kommer Windows 7/8-licensen bli ogiltig och därmed också uppgraderingen.

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9

"When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive

Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

From the end user license agreement:

15. UPGRADES. To use upgrade software, you must first be licensed for the software that is eligible for the upgrade. Upon upgrade, this agreement takes the place of the agreement for the software you upgraded from. After you upgrade, you may no longer use the software you upgraded from.

17. TRANSFER TO ANOTHER COMPUTER. a. Software Other than Windows Anytime Upgrade. You may transfer the software and install it on another computer for your use. That computer becomes the licensed computer. You may not do so to share this license between computers."

Dold text
Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det blir med uppgradering från en retailversion?
Det har diskuterats en del men Microsoft verkar lite ovilliga att ge ett klart besked.
Om även retailversioner låses till hårdvaran blir det ju i praktiken en nedgradering till OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

@Staropramen: Enligt http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9 så kommer de uppdateras till en Retail-version av Windows 10 och behålla rätten till att uppgradera moderkort.

"If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version."

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det blir med Win 10 RTM på MSDN? Om det kommer släppas direkt när RTM är klart som tidigare versioner gjort?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha!

Oavsett hur nöjd jag är med 7:an så börjar den ju få några år på nacken nu.

Skrivet av Flinken123:

@Staropramen: Enligt http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9 så kommer de uppdateras till en Retail-version av Windows 10 och behålla rätten till att uppgradera moderkort.

"If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version."

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu är det ju programs inbyggda snap funktion som inte funkar som det ska och inte Windows. Prova ta ditt Skype fönster och dra det till vänstra hörnet så kommer översidan se helt ok ut men sidan av fönstret kommer inte ligga jämt med sidan av skärmen.

Använde MPC-HC men som sagt Skype funkar exakt lika.

https://i.imgur.com/KmeACCU.png

Aah! Va busigt!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu är det ju programs inbyggda snap funktion som inte funkar som det ska och inte Windows. Prova ta ditt Skype fönster och dra det till vänstra hörnet så kommer översidan se helt ok ut men sidan av fönstret kommer inte ligga jämt med sidan av skärmen.

Använde MPC-HC men som sagt Skype funkar exakt lika.

https://i.imgur.com/KmeACCU.png

Du har rätt, inte använt det innan, irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Undrar om ngn här har ngn aning om vad det blir för priser på windows 10 samt vad olika versioner kommer skilja från varandra? Kommer förmodligen köpa pro-versionen, men vore bra om man kunde få sådan info i förväg så man kan läsa på lite.

priser har släppts, iaf i dollar, minns dom inte så du får googla. Jag undrar dock om du inte kommer undan billigare om du köper ett Pro uppgraderingspaket till ditt nuvarande windows, så tillvida inte du sitter med XP eller konkurrent. Jag har sett dom för 600, troligen ännu billigare på amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kanske beror på att jag har startmenyn till vänster men det där problemet har jag inte med Skype, den snappar precis som alla andra program.

Alla andra program? Pratar vi om samma sak?