När kommer man förbjuda fossila bränslen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Current usage is about 66,000 tU/yr. Thus the world's present measured resources of uranium (5.9 Mt) in the cost category around 1.5 times present spot prices and used only in conventional reactors, are enough to last for about 90 years." källa
Med en global energiandel runt 12% skulle med andra ord de uranfyndigheter vi idag känner till och med rådande teknik räcka för att täcka jordens nuvaranade energiförbrukning i 90/12=7.5 år.

Njae, om du läser som det står i texten, dvs detta är vid dagens "conventional reactors" vilket innefattar Type 1 och type 2.
Tye 3 som kan använda avfallet från Type 1 och Type 2 10ggr om innan de måste använda nytt, eller använda nytt 20 gånger mer än vad type 1 och 2.
Nästa generations Verk av type 4. kan återanvända samma avfall tills det bryts ner helt, och därav nästa bli obefintligt waste.
Gen 4 reactor type-4

Samt lite mer info källa Type-4
"Both IFR and LFTR are 100-300 times more fuel efficient than LWRs. In addition to solving the nuclear waste problem, they can operate for several centuries using only uranium and thorium that has already been mined. Thus they eliminate the criticism that mining for nuclear fuel will use fossil fuels and add to the greenhouse effect."

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zyces:

Nästa generations Verk av type 4. kan återanvända samma avfall tills det bryts ner helt, och därav nästa bli obefintligt waste.

När man talar om lösningar på ett nuvarande problem torde det vara rimligt att hålla sig till lösningar som faktiskt existerar, inte sådan som eventuellt, kanske, någon gång, hoppas vi... kommer vara på plats. Vi har drömt om fusionskraftverk i över femtio års tid men har trots omfattande investeringar ännu inte kommit närmare än "Äsch det där funkade inte, men vi har fler idéer! (Ge oss mer resurser.)" Att ta fasta vid en teoretisk utveckling av fissionskraftverket och utgå från att denna skall frälsa oss från en idag redan akut energiförsörjningsproblematik är väldigt naivt.
En Gen3-reaktor använder 17% mindre uran än Gen2, vilket, om man helt utan tanke på materialförbrukning, kostnad, energiåtgång etc. skulle ersätta all nuvarande energiproduktion med Gen3 innebär att nuvarande uranfyndigheter skulle räcka i nio år. Yay.

Uran är ett utmärkt komplement under en period, men det är ett ändligt material och man skall inte tro att det är vad som kommer dra världen ur problematiken som fossila bränslen innebär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom bränsleceller för vätgas inte är och aldrig kommer vara särskilt effektiva så är det något som ökar behoven på primär energi jämfört med alternativ. Sk well-to-wheel är inte bra hur du en producerar den. Sönderdela vatten är inte enkelt, det är energikrävande. Det är energikrävande att använda kolväten för att producera syntesgas och rena också. Det är energikrävande att komprimera vätgas.

Poängen är att vi inte ska använda el för att splitta vatten, utan att omvandla solljus och vatten (och ev. koldioxid från luften) direkt till bränsle. Då ökar inte behovet av någon energiproduktion på primärsidan. Om man istället tar el från något kraftverk eller naturgas för att framställa vätgas, ja då håller jag med dig.

Problemet som Dan Nocera löst är hur man på ett billigt sätt kan framställa vätgas från vatten genom en fotosyntesliknande process.

Skrivet av Petterk:

I dagsläget skulle allt bränsle i en vätgasbil ha dunstat om du ställer bilen i garaget någon vecka eller två. Det är svårt att komma ifrån hur smått H2 är. Det går inte heller bara att förbränna icke-fossila kolväten hur som helst, kol måste också lagras i naturen.

Att vätgasen läcker ut ur bilens tank låter ju som ett lösligt problem. Tuber med vätgas läcker väl inte speciellt mycket?

Skrivet av Petterk:

Det går inte heller bara att förbränna icke-fossila kolväten hur som helst, kol måste också lagras i naturen.

Om man tar väte ur vatten och koldioxid ur luften för att framställa kolvätebaserat bränsle så blir processen vid förbränning i princip miljöneutral, då förbränningen av bränslet ger koldioxid. Visst, lite kolmonoxid och annat kommer att bildas vid förbränningen, men på det stora hela är det miljöneutralt, till skillnad från fossila bränslen där vi tar kol som redan lagrats i naturen och sen förbränner till koldioxid som vi släpper ut i atmosfären.

Skrivet av Petterk:

Bussarna kör på ED95 som jag redan nämnt. Det är etanol med oxygenater, ospecificerade tändförbättrare och smörjmedel anpassat för dieselmotorer. Det är vi i Sverige som producerar fordon för ED95. E100 är ett annat bränsle som inte är mycket annat än denaturerad etanol och används i bensin/ottomotorer. Det finns inte här, men väl i andra länder.

Att det kallades ED95 visste jag inte.

Skrivet av Petterk:

Du måste ha ganska stort batteri i en bränslecellsbil för övrigt. Skillnaden är att det mest används för att reglera. Eftersom laddhybrider inte behöver särskilt lång räckvidd på batteridrift så behöver vi inte batterier med högre energidensitet än idag. Redan 100-150 km gör att majoriteten av resorna/sträckan kan gå på batteri.

Håller med om batteriet och räckvidden, men med bränsleceller borde det funka med mindre batteri ändå. Rent strikt behöver vi inte eldriften alls om vi kör på ett syntetiskt bränsle som framställts miljöneutralt eftersom vi kan fortsätta brumma runt med förbränningsmotorer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Poängen är att vi inte ska använda el för att splitta vatten, utan att omvandla solljus och vatten (och ev. koldioxid från luften) direkt till bränsle. Då ökar inte behovet av någon energiproduktion på primärsidan. Om man istället tar el från något kraftverk eller naturgas för att framställa vätgas, ja då håller jag med dig.

Problemet som Dan Nocera löst är hur man på ett billigt sätt kan framställa vätgas från vatten genom en fotosyntesliknande process.

Att vätgasen läcker ut ur bilens tank låter ju som ett lösligt problem. Tuber med vätgas läcker väl inte speciellt mycket?

Självklart läcker vätgas som är en bindning av två av de minsta atomerna relativt lätt genom metall och kompositmaterial. När man lagrar vätgas brukar det vara flytande, men det är inte framkomligt i bilar eller över längre tid.

Solen ger bara 6kW/m²/per dag i snitt, mindre här uppe i norr. Vi har ingen teknik för att sönderdela vatten från solenergi i kommersiell skala. Även om processen är 100% effektiv så får du ju bara 6kW på en kvadrat, eller motsvarande 0.67 liter bensin (9kW per liter). Troligtvis handlar effektiviteten om ett par procent däremot upp till någonstans under 15% som mest. Dvs du kanske behöver 15 kvadratmeter för att producera motsvarande en liter bensin, med en effektivitet som är ett genombrott i sol till vätgas. Säg att du behöver 30 kvadrat paneler för att köra som idag. Per bil. Då handlar det ändå om ett genombrott, fotokatalys är 2% effektiv.

Permalänk
Inaktiv

Tror varken på 100% elbilar eller förbjud inom en överskådlig framtid. Men energieffektiva hybrider kommer nog mer eller mindre vara standard inom bara några år. Ett alternativ jag gärna hade sett hade varit att man globalt förbjuder försäljningen av personbilar för privat bruk som ligger över 100g CO2/km inom några år. Klart att vissa kräver traktorer etc, men varför folk ska köra stora SUVar och bilar med 500 hästkrafter som vanligt transportmedel finner jag ofattbart. Imo ett litet pris att betala för bättre miljö.

Angående framtiden, så hade det nog sett någorlunda ljust ut om det vore så väl att bara 2-3 miljarder människor står för majoriteten av konsumtionen som det är idag. Då hade det säkert räckt med att börja växla över till förnybar energi, mindre överkonsumtion, se till att alla städer har miljövänlig lokaltrafik för alla, återplantering av skog, och effektivare fordon. Ska dock 10 miljarder människor ha liknande levnadsstandard som vi i väst har i dag så krävs det dock radikal förändring, om det ens är en möjlighet i huvudtaget (lär leda till totalt kollaps).

Dumpar denna här också, känns relevant i sammanhanget https://www.youtube.com/watch?v=XPaTAC29W2I Låter väldigt intressant med metoder för att faktiskt ta bort CO2 ur luften för delvis bekämpa effekterna av vår konsumtion av fossila bränslen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vätgas är ingen energikälla. Våra energikällor är ca 85% fossil, 5% kärnkraft och 10% förnybart. Konsumtionen av fossila energislag går inte ner. Varken kärnkraft eller förnybart kommer kunna vara majoriteten inom några årtionden. Det finns inte utrymme att öka på primärsidan så att vi skulle kunna använda vätgas istället.

Nej precis, vätgas är ingen energikälla. Det är ett medium, ett framställt bränsle, där vi kan lagra solenergi och som vi dessutom kan distribuera. Även andra bränslen går att framställa. Solenergi har överskott på, men vi har svårt att ta till vara på den på ett bra sätt. Att omvandla solenergi till el (direkt eller indirekt) och lagra i batterier är ett sätt, men batterierna är otympliga. Att använda solenergi och omvandla vatten och luft till bränsle ser iaf jag som mer realistiskt, men det förutsätter givetvis att tekniken blir billig och skalbar.

Om vi fortsätter med fossila energikällor så kan iaf inte jag förstå annat än att miljöförstöringen kommer att öka. Om vi ska tro på Dan Noceras siffror så kommer vi ju om 35 år på en global nivå att behöva dubbelt så mycket energi som vi förbrukar idag, dvs ytterligare 16 TW (en optimistisk bedömning enligt honom). Anser du att det är realistiskt att vi kan tillfredsställa det energibehovet med fossila energikällor och kärnkraft?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att lagra el/energi i form av dammar och pumpvattenkraftverk (eller pumpkraftverk som det heter) är inget nytt vi gjorde det i Sverige i flera kraftverk redan från början av utbyggnaden. Juktan var pumpkraftverk fram till 1996. Vårat första pumpkraftverk var på 30-talet. Sillre togs i drift 1933, och ersattes först 1987 med ett aggregat utan pumpfunktion. Kymmens kraftverk är fortfarande pumpkraftverk. Pumpkraftverk används ganska flitigt ute i Europa. Då i ganska stor skala. Större än i Norge. Grand'Maison i Frankrike är på 1800 MW. Tyskland, Österrike, Storbritannien osv har också stora pumpkraftverk.

Det är inget som helst experimentellt med pumpkraftverk. Svenska företag är med och bygger de ute i världen idag. De kan användas som reglerkraft, och behovet av reglerkraft kan öka om vi bygger ut vind mer exempelvis. Mycket av reglerkraften kan däremot komma i form av vanliga dammar och gamla hederliga frekvensstyrda vattenkraftverk. Det behövs inte ens några smarta elnät om man inte ska bygga helt knasigt. Sitt inte med pipe-dreams. Ingen satsar helhjärtat på vätgas eftersom det ökar energibehovet på primärsidan (oavsett vilken energikälla du använder). Bränsleceller är inte effektiva, särskilt inte om de ska drivas på komprimerad vätgas. Du sparar mer på att köra kortare resor på batteri. Bränsleceller av andra typer kan samtidigt drivas direkt av de flesta kolväten.

Var på en föreläsning relativt nyligen där det pratades vätgas och främst då bränsleceller Sandvik var det som var och pratade då. Japan satsar väldigt hårt på just vätgas http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...
Även Tyskland, Sydkorea, Storbritannien och delstaten Kalifornien i USA bygger ut vätgasnätverket. Det går inte att satsa helt innan det finns tillräckligt med bilar och andra maskiner som kan nyttja det. Men nog byggs det ut ganska kraftigt för vätgas i världen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Menade inte som enda källan, är ju omöjligt att hitta en hållbar lösning utan får köra med flera olika.

Ser rötgas som en rätt smart grej, när vi ändå gör av med en hel del avfall, dels mat och avföring (kommer ju till nytta i stället för att bara rena det, bränna det). Men inte som enda källan, utan kombinerat med el eller något annat drivmedel likt hybridbilar idag har el och bensin/diesel.

Vist jag skulle klara mig på ren elbil idag, men blir rätt begränsad om jag vill åka längre sträckor (då är det ju fint med ett drivmedel som inte tar lång tid att "ladda upp").

Fast rötningsprocessen har rätt låg verkningsgrad så det är tyvärr ingen storskalig lösning men det är en trevlig process. När vi eldar sopor i Sverige så gör vi det inte för kråkorna. Vi tillverkar fjärrvärme och el av det. När det gäller hushållsavfall så går även en del i komposter för att göra matjord.

Ja det är laddtiden som gör att laddhybrider antagligen kommer bli den dominerande formen ett tag framöver. Då får man eldrift för korta sträckor när bensinmotorer är riktigt dåliga. Ska du köra fem kilometer fram och tillbaks till affären hinner ju motorn knappt bli varm och den går inte direkt optimalt. Dock behöver vi bygga ut elnätet en del först för det är inte designat för den typen av last.

En annan intressant sak med att ha ett enormt nät med laddhybrider är att de skulle kunna gå att använda som energibuffert för vindkraft. Om det till exempel blåser väldigt mycket en natt skulle man kunna spara den energin i elbilar som man sedan tar ut igen mitt på dagen om det är vindstilla och elpriserna är höga. Fast det är långt kvar innan vi ser sådana lösningar för det kräver en infrastruktur som inte finns idag. Det kräver också vissa incitament för deltagarna. Man måste ju själv få ut något mot att man erbjuder 10-20 % av bilbatteriet som reglerkraft. Det är antagligen bara en dröm men det brukas tas upp som ett exempel på vad man kan göra med ett så kallat smart grid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raffe:

Var på en föreläsning relativt nyligen där det pratades vätgas och främst då bränsleceller Sandvik var det som var och pratade då. Japan satsar väldigt hårt på just vätgas http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...
Även Tyskland, Sydkorea, Storbritannien och delstaten Kalifornien i USA bygger ut vätgasnätverket. Det går inte att satsa helt innan det finns tillräckligt med bilar och andra maskiner som kan nyttja det. Men nog byggs det ut ganska kraftigt för vätgas i världen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...

Nämnde de var de får vätet ifrån? Som sagt är standardsättet (~95% av världsproduktionen) att köra kol, olja eller fossilgas genom en reformer vilket ger dig koldioxid och vätgas. Med andra ord flyttar man bara koldioxidutsläppen från bilen till en vätgasfabrik. Ett annat sätt är elektrolys men den har låg verkningsgrad och det är ju raka motsatsen till vad man gör i bilens bränslecell sen. Först använder man el för att slita sönder vatten till syre och väte. Sedan slår man ihop syre och väte igen för att få elektricitet. Japan skulle behöva sparka igång alla sina 42 (eller ja det är väl 38 nu) kärnreaktorer igen och låta dem enbart köra elektrolys för att hålla landets bilflotta igång på vätgas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nämnde de var de får vätet ifrån? Som sagt är standardsättet (~95% av världsproduktionen) att köra kol, olja eller fossilgas genom en reformer vilket ger dig koldioxid och vätgas. Med andra ord flyttar man bara koldioxidutsläppen från bilen till en vätgasfabrik. Ett annat sätt är elektrolys men den har låg verkningsgrad och det är ju raka motsatsen till vad man gör i bilens bränslecell sen. Först använder man el för att slita sönder vatten till syre och väte. Sedan slår man ihop syre och väte igen för att få elektricitet. Japan skulle behöva sparka igång alla sina 42 (eller ja det är väl 38 nu) kärnreaktorer igen och låta dem enbart köra elektrolys för att hålla landets bilflotta igång på vätgas.

Som redan poängteras så är vätgasen bara ett medie och som du skriver är fortfarande det viktiga vart man får energin ifrån, dvs vilket kraftverk som används. Vill minnas att det pratades om vi idag inte har något bra sätt att spara och framförallt frakta el. Så skulle vätgasen ge bättre möjligheter att kunna placera kraftverk där de är som effektivast. Det behövs självklart många olika metoder men något de pratade om vore att det skulle öppna upp möjligheter att tex placera en stor solfarm i Sahara. Tillverka vätgasen där och sedan frakta det vidare.

Minns även gott att han sa att Sverige tyvärr lär hamna efter då det var såpass många länder som håller på att börja anpassa sig för att pröva på vätgas. Om vi sedan ska vända oss tillbaka till bilar så kunde han inte nämna några märken pga sekretess, (förutom toyota som de samarbetade med) men sade att de sambearbetade med de större tyska bilmärken och mer där till.

Något som hör till saken är att Sandvik har varit med och tagit fram bränslecellerna i samarbete med toyota. Patent som sedan har släppts fritt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3874...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej precis, vätgas är ingen energikälla. Det är ett medium, ett framställt bränsle, där vi kan lagra solenergi och som vi dessutom kan distribuera. Även andra bränslen går att framställa. Solenergi har överskott på, men vi har svårt att ta till vara på den på ett bra sätt. Att omvandla solenergi till el (direkt eller indirekt) och lagra i batterier är ett sätt, men batterierna är otympliga. Att använda solenergi och omvandla vatten och luft till bränsle ser iaf jag som mer realistiskt, men det förutsätter givetvis att tekniken blir billig och skalbar.

Om vi fortsätter med fossila energikällor så kan iaf inte jag förstå annat än att miljöförstöringen kommer att öka. Om vi ska tro på Dan Noceras siffror så kommer vi ju om 35 år på en global nivå att behöva dubbelt så mycket energi som vi förbrukar idag, dvs ytterligare 16 TW (en optimistisk bedömning enligt honom). Anser du att det är realistiskt att vi kan tillfredsställa det energibehovet med fossila energikällor och kärnkraft?

Fotokatalys är kanske 2% effektiv idag, vi skulle behöva täcka 60% av Gotland med paneler för att driva fordonsflottan. Då är bunkerolja till fartyg borträknat. Flygtrafiken är också borträknad. Även om forskarna når 10% som de har som mål kräver det overkliga anläggningar och tar upp för mycket mark i anspråk. Artificiell fotosyntes fungerar inte med koncentrationen av CO2 i atmosfären idag, så närmaste vi kommer är fotokatalys om du ska producera vätgas från solen. En process med Vismut som katalysator är 4.9% effektiv. Det skulle fortfarande kräva mer yta mot solen än alla solceller i Europa idag. För att bara driva Sveriges fordon då.

Världen kommer använda så mycket energi som den kan producera. Priset kommer se till att vissa blir utan och andra har överflöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyces:

Helt rätt, det jag menade med detta var att de inte köper smutsig olja eller kol från kringliggande länder.
Som exempelvis Sverige som lägger ner väl fungerande kärnkraftverk och istället köper in kol från Tyskland och olja från Danmark.
Idioti i dessa helhet, kallar jag det.

Om vi tar lite fakta med, 75% av all energi i Frankrike är av kärnkraft, ca 4,2% är kolkraft.
De är världens största exportör av energi, då de genrerar mer än av de använder....
Plus att 17% av kärnkraftsenergin utvinns av gammalt uranium som andra kärnkraftverk säljer till de.
De är även först ut med en Typ 3 Generator som faktiskt kan utvinna energi ur genom att återanvända gammalt uran ca 10,000 gånger.
så när de är klara med skräpet så har kraftverket stått i 100 år och genererar avfall, motsvarande 1 sockerbit

Jag vet inte riktigt hur debatten ser ut i dagsläget men senast jag kollade så var det väl sagt att de 10 befintliga reaktorerna skulle få ersättas med nya reaktorer, men att det totala antalet reaktorer inte skulle utökas. I dagsläget så har ingen reaktor stängts ner än, eller blivit spikat att den ska avvecklas. Rätta mig om jag har fel.

Sen angående avfallet så tycker jag nog du är lite optimistisk. Visst, nya reaktortyper kommer att klara av att utnyttja mer av bränslet, men det betyder inte att allt avfall magiskt kommer att försvinna. Det kommer att bli mindre avfall och det kommer kanske "bara" behöva lagras i 1000 år istället för 100 000 år. Det betyder att det fortfarande är radioaktivt avfall men med betydligt mindre risker och volymer jämfört med dagens avfall.

Det går såklart att använda kärnbränsle ända tills det i princip inte är något fysiskt material kvar alls, men ju mindre energirikt bränslet är desto längre tid kommer det att ta för det att förbrukas helt. Till slut kommer energiinnehållet bli för lågt för att kunna driva kraftverket på maximal effekt och måste då bytas ut, vilket är precis den anledningen till varför en uranstav sällan används längre än några år i dagens kärnkraftverk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Enda nackdelen är att staten inte kan ta in drivmedels skatt på de driv medel vatten och lite ström

Det är precis som det är med Biodiesel, etanol, och biobensin. Du får helt enkelt inte producera det själv. Just för att staten ska kunna straffbeskatta dig. Så sådan tur har du inte.

Skrivet av wille61:

Tycker fortfarande det är synd att man slopade Etanoldriften av bilar, skulle man lokalproducera Etanol så hade man kunnat pressa priserna nåt enormt vilket hade fått fler att bojkotta råolja.

Söt tankegång, men långt från verkligheten. Vi har i Lantmännens Agroetanol Sveriges enskilt största producent av etanol, som har ett närmast exeptionellt 1:5 resultat, alltså, 5 gånger mer energi ut än vad man stoppar in. Men då tillgodoräknar man sig spillvärme som värmeverk, och bio-restprodukter som djurfoder, gas, och etanol.
Trots den kraftigt vinstmaximerade produktionen, så skrev man ner värdet med 800 miljoner, verksamheten har i det närmaste alltid gått med förlust, och den främsta konkurrenten är rörsocker-producerad etanol från Brazilien.

Möjligen skulle man kunna argumentera framgångsrikt för att det finns miljövänliga alternativ, och att de inte nyttjas fullt ut. Men i verkligheten är de miljövänliga alternativen förknippade med problem. Vi kan inte både odla mat, och bio bränslen i stor nog utsträckning, och jag är inte villig att vara en av de som går hungriga, bara för att grannen ska tanka miljövänligt. Alltså går priset på miljövänligt bränsle upp, och grannen tankar fossila bränslen.

Skrivet av stimpen:

men de blir bättre och bättre med längre och längre räckvidd.

Jag har ingen riktigt koll, och för mig låter det otroligt, men någon som känner någon, bla bla, hävdar att det går att köra en 4'a dörrars Tesla från Oslo till Helsingborg. Det är precis vad Tesla säger SKA gå, men jag ställer mig lite tvivlande.
4'a dörrars Tesla, torde i dagsläget vara en Model S. Tidningar som provkör den säger att mer realistiskt är 35-40 mil, och då måste man stanna och tanka på vägen, något som tar runt en halvtimma. Killen sa också att för det rimliga priset av 20 000kr vid inköpet av bilen, fick man tanka gratis, samt att det gick att köpa till det här för andra tillverkare, som har ett avtal med Tesla. BMW nämndes. Jag tror att det här är ett missförstånd, och baseras på att det kostar lite drygt 20 000kr att få snabbladdningstillsatsen på 60kWh utrustade Model S. Men det är mest för att jag inte hittar någon info på vadd et egentligen kostar, och hur avtalet ser ut, när man vill "tanka" sin Tesla.

Skrivet av stimpen:

Om jag var rik hade jag idag velat köpa en elbil för att pröva och stödja utvecklingen. Finns nissan leaf, BMW i3 etc.

22, eller 13 mil, under optimala förhållanden. Stadstrafik, AC på, eller ännu värre, värmen, på vintern, och du hamnar på under 7 mil för leaf. BMW'n listar man inte ens motsvarande siffror för, men den går i alla fall att rädda situationen med, genom att man köper versionen med tillvalet, 2-cylindrig, bensindriven generator.
Nä, ingen av de här båda är ett realistiskt alternativ, för folk som faktiskt finns. Antingen bor man så man inte kan ta sig runt en normal dag med bilen, eller så bor man, i stan, och kan inte ladda den där man bor. De flesta som bor i städer bor som bekant fortfarande i hyresrätter, och laddstolpar på deras parkeringsplatser är.... sällsynta.
Stick bort till er lokala IKEA och titta efter hur många bilar där är, och hur många av dem som är El-bilar... IKEA bjuder på laddningen vid deras stolpar, så har någon tagit sig till IKEA för att handla, är det rimligtvis där de står... Det till trots, jag har aldrig sett någon vid mitt lokala IKEA...

Skrivet av stimpen:

Såhär ser det ut, vad folk än jiddrar eller vad som ska hända så är det klart att koldioxidutsläppen och temperaturen ändrats radikalt de sista hundra åren.

Ah... Den numera så klassiska hockey klubban. Jag är ledsen, men är den ditt enda argument, är det lika bra att vi avslutar. Det finns en anledning till varför klimatskeptiker älskar den där jäkla klubban. Den bekräftar deras misstankar om inkompetens, medveten historieförfalskning, och avsiktligt vilseledande, och det faktumet att man fortfarande använder Mann's data, och hans sätt att vikta dem på, tar de som bevis på att etablissemanget är med på det hela.

Skrivet av SIEMPRE:

En tanke. Kan det inte även vara så att det snarare är koldioxidutsläppen som blir påverkade av temperaturhöjningen och inte tvärtom i större mån än vad vi tror? Dvs ett 100-årigt perspektiv är relativt litet och det pågår även naturliga temperaturförändringar i cykler.

Visst. Det finns vetenskapsmän som har velat bedriva den typen forskning, men de får inga anslag. Engelsmännen som påkar på en förestående istid 2030, har rent effektivt sneglat i den riktningen, eftersom det är därifrån, solen, man vill påstå att den extra värme-energin, som skulle ge upphov till den extra koldioxiden, ska komma.

Skrivet av Masen666:

Sluta överdriv nu, blir inte mycket arbetstid om man tex kör 30 mil * 2 under en arbetsdag.

Det finns gott om folk med betydligt längre pendlingsavstånd än vad du och jag kan tänka oss. 30 mil går, med rimligt bra vägar, på 2-2.5h. Knappast lagligt, men vem fan pendlar 300 mil i veckan, och kör lagligt till att börja med?

Skrivet av Litenskit:

Tja, omöjligt är det inte men bilden visar väl ändå ett 1000årigt perspektiv?:)

Jodå. Man har "uppskattat" temperaturer och koldioxid innehåll från olika källor. Trädringar har fått stå för lite av både och, borrprov från nordpolen har fått bidra med koldioxidsiffror, pollen från havsbotten utan för Afrikas kust har fått bidra med lite av båda, osv. Beroende på hur "troligen korrekta" uppgifterna är har man sen valt att ge dem olika vikt i det färdiga resultatet.

Skrivet av flukke:

Dagens bekräftade reserver är ca 40 år med nuvarande utvinningstakt och nya fynd görs hela tiden.

Inte främst "nya fynd" utan även teknologi, och prisbilder som gör redan kända resurser som bedömts som olönsamma, lönsamma. Sedan man började ta fram listor över hur mycket olja som finns kvar, och hur länge vi kommer klara oss, har tillgångarna i det närmaste exploderat, så risken för att det ska ta "slut" är, som du skriver, i det närmaste obefintlig.

Skrivet av lord_vasagos:

En sak jag tänkt på är det jag skämtade om tidigare att köra hembränt i bilar för den etanolen bör gå att framställa ganska billigt och finns många alternativ till socker och antar kallstart kan vara ett problem som e85 som blandas ut med en viss % bensin som man borde kunna lösa på samma sätt som disel med och får en högre förbrukning som med e85 men nån som vet om det är någon skillnad egentligen för jag ser etanol och etanol och varför görs inte det på industriell nivå

Det görs det. Främst i bussar, sop-lastbilar, osv. Eller, egentligen görs det bara delvis. Man använder 95% ren sprit, de sista 5%'en är tillsatser för att förbättra kallstartegenskapper, osv.

Skrivet av cheben:

Klimatförändringar har stått bakom massutrotningar förut, och kommet göra det igen, men måste vi aktivt eftersöka en?

Fast det är till att förenkla det lite väl långt. Den högre temperaturen var nödvändig för att överhuvudtaget utveckla livsformerna som var samtida med dinosaurierna, och tidigare. Och det var enligt uppskattningar högre temperatur i flera miljoner år. Högre temperatur är inte automatiskt detsamma som massutrotning, för något, utom livsformer som inte kan anpassa sig. Precis som temperaturförändringar på andra hållet, mot kyla inte heller är ett problem för människan. Vi skiter egentligen i temperaturen i vår omgivning, och har skapat teknologi för att själva skapa en lokal tempererad zon, där vi klarar oss utmärkt.
Något som är ganska talande är att vi är en av väldigt få livsformer på den här planeten som lever ett lika bra liv, oavsett om vädret bistår med -40 grader, och konstant natt i 3 månader, eller 40 grader, och regelbunden sol-upp, och nedgång vart dygn, på egna meriter. Visst kan vi ta med oss sällskaps, och nyttodjur, grödor osv till dessa konstgjorda levnadsmiljöer, men vi är den enda varelsen (så vitt vi vet) i vår planets historia som har möjligheten att överleva, oavsett vad vädret, klimatet, hittar på.

Skrivet av Dakkie:

Tror helt enkelt att ett förbud inte kommer behövas då det kommer bli för dyrt att använda det. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Man kommer sökasig till andra billigare alternativ.

Problemet är att det inte finns billigare alternativ. Man försöker här i experimentverkstan som kallas Sverige att tvinga fram en miljövänligare utveckling, genom höga straffskatter på drivmedel. Så höga, att trots att oljepriset är mindre än hälften av vad det var för ett år sedan, så har priset på det faktiska drivmedlet bara gått ned med (knappt) en krona...

Skrivet av twit:

Med en global energiandel runt 12% skulle med andra ord de uranfyndigheter vi idag känner till och med rådande teknik räcka för att täcka jordens nuvaranade energiförbrukning i 90/12=7.5 år.

Före upparbetning, och innan man bygger nya reaktorer, baserade på breeder teknologi. Och nuvarande pris på reaktivt material. När priset går upp, blir i "nuläget" kända, men inte ekonomiskt intressanta fyndigheter helt plötsligt attraktiva.

Verkligheten är att det enda vi pysslar med i dag, som faktiskt fungerar i stor skala, på global nivå, är kärnkraft. Solkraft via speglar och saltbad, vatten, tidvatten, och vågkraft är miljövänliga alternativ som med säsongsvariationer fungerar på vissa platser, medan solceller, och vindkraft helt enkelt inte är bra alternativ. Och de subventionerar staten så att de överhuvudtaget används här i Sverige.

Skrivet av Zotamedu:

Nämnde de var de får vätet ifrån? Som sagt är standardsättet (~95% av världsproduktionen) att köra kol, olja eller fossilgas genom en reformer vilket ger dig koldioxid och vätgas. Med andra ord flyttar man bara koldioxidutsläppen från bilen till en vätgasfabrik.

Möjligen värre än så, eftersom man får effektivitetsförluster i fler led. Det kan helt enkelt gå åt mer energi för att skapa vätet som driver bilen en mil, och därmed genererar man mer "miljö-skadliga" gaser & partiklar, än man skapar med den bensindrivna bilen, för samma sträcka.

Skrivet av Raffe:

Det behövs självklart många olika metoder men något de pratade om vore att det skulle öppna upp möjligheter att tex placera en stor solfarm i Sahara.

Spegelfarmar, bland annat i Sahara, är en fantastisk energikälla. Men att få alla krigsherrarna i Afrika att lägga ner sina vapen, och börja sammarbeta för att producera ren energi som de sen säljer till resten av världen, är en ren (haha) utopi.

Skrivet av Casgar:

Det går såklart att använda kärnbränsle ända tills det i princip inte är något fysiskt material kvar alls, men ju mindre energirikt bränslet är desto längre tid kommer det att ta för det att förbrukas helt. Till slut kommer energiinnehållet bli för lågt för att kunna driva kraftverket på maximal effekt och måste då bytas ut, vilket är precis den anledningen till varför en uranstav sällan används längre än några år i dagens kärnkraftverk.

Nja. Materialet är bara delvis reaktivt. Man plockar ut det ur reaktorerna, och långtidsförvarar det, i stället för att upparbeta det, och få ut lite drygt 3% i form av utarmat uran. Det nya bränslet är lika verkningsfullt som det gamla var när det var nytt, om inte mer. Men sånt pysslar man inte med i Sverige. Det har vi bestämt sedan länge. Riktigt varför är inte klargjort.

Den nya sortens reaktorer ska ovanpå allt inte kunna få slut på bränsle. Man använder "spill" från reaktionen för att göra icke reaktivt material reaktivt, och kan på så vis driva reaktorn på ett brett spektrum av material, även om det skulle vara lite trist att vara den sista människan på jorden, den dagen när allt fast material är omvandlat till lågradioaktivt material, och man har plockat ut all energi man kan från det...

Något det egentligen bara experimenteras med, knappt det, och som jag egentligen inte förstår varför, är algodlingar i havet. Det kostar inte arealer som används produktivt i dag, och kan användas för att producera diesel, bensin, etanol, metangas, osv.
Det är förnyelsebar energi, hade främjat räkdjurstillväxten (som fungerar som mat, både till oss, och djur vi äter) osv. Jag antar att man bävrar inför kostnaderna, för meningsfulla anläggningar hade ju behövt vara ordentligt stora. Men gör man det på rätt sätt, behöver de inte konkurrera med livsformerna där man odlar, utan tvärt om skulle de vara ett positivt inslag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spegelfarmar, bland annat i Sahara, är en fantastisk energikälla. Men att få alla krigsherrarna i Afrika att lägga ner sina vapen, och börja sammarbeta för att producera ren energi som de sen säljer till resten av världen, är en ren (haha) utopi.

Turligt nog finns det fler öknar, om inte lika stora men Australien skulle mycket väl kunna slå upp rikligt med farmer.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Trockenkl...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det blir bättre för oss i Sverige om temperaturen höjs men vi får mer extrema oväder, länderna som redan har ett väldigt varmt klimat kan det bli katastrofalt.
Mer torka blir större öknar eller fler öknar, samtidigt kan is smälta och göra så att länder blir "under" vatten.
Djur kan också bli utrotade om temperaturen går upp ett par grader.
Såg ett tidigare inlägg att grejen med Antarktis inte stämde då.

Det kan hända om man inte minskar användandet av fossila bränslen.

"Bättre"?
Vet du hur pissig en varm vinter är för en snowboardåkare?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

"Bättre"?
Vet du hur pissig en varm vinter är för en snowboardåkare?

Tur då att alla aktuella teorier pekar mot att vi får det (betydligt) kallare här, när klimatet står för en högre genomsnittstemperatur. Golfströmmen ska nå ett jämviktsläge, och ställa in transporterna av värme från ekvatorn, och ge oss enbart skitkallt, och behov av enorma växthusodlingar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är precis som det är med Biodiesel, etanol, och biobensin. Du får helt enkelt inte producera det själv. Just för att staten ska kunna straffbeskatta dig. Så sådan tur har du inte.

Söt tankegång, men långt från verkligheten. Vi har i Lantmännens Agroetanol Sveriges enskilt största producent av etanol, som har ett närmast exeptionellt 1:5 resultat, alltså, 5 gånger mer energi ut än vad man stoppar in. Men då tillgodoräknar man sig spillvärme som värmeverk, och bio-restprodukter som djurfoder, gas, och etanol.
Trots den kraftigt vinstmaximerade produktionen, så skrev man ner värdet med 800 miljoner, verksamheten har i det närmaste alltid gått med förlust, och den främsta konkurrenten är rörsocker-producerad etanol från Brazilien.

Möjligen skulle man kunna argumentera framgångsrikt för att det finns miljövänliga alternativ, och att de inte nyttjas fullt ut. Men i verkligheten är de miljövänliga alternativen förknippade med problem. Vi kan inte både odla mat, och bio bränslen i stor nog utsträckning, och jag är inte villig att vara en av de som går hungriga, bara för att grannen ska tanka miljövänligt. Alltså går priset på miljövänligt bränsle upp, och grannen tankar fossila bränslen.

Jag har ingen riktigt koll, och för mig låter det otroligt, men någon som känner någon, bla bla, hävdar att det går att köra en 4'a dörrars Tesla från Oslo till Helsingborg. Det är precis vad Tesla säger SKA gå, men jag ställer mig lite tvivlande.
4'a dörrars Tesla, torde i dagsläget vara en Model S. Tidningar som provkör den säger att mer realistiskt är 35-40 mil, och då måste man stanna och tanka på vägen, något som tar runt en halvtimma. Killen sa också att för det rimliga priset av 20 000kr vid inköpet av bilen, fick man tanka gratis, samt att det gick att köpa till det här för andra tillverkare, som har ett avtal med Tesla. BMW nämndes. Jag tror att det här är ett missförstånd, och baseras på att det kostar lite drygt 20 000kr att få snabbladdningstillsatsen på 60kWh utrustade Model S. Men det är mest för att jag inte hittar någon info på vadd et egentligen kostar, och hur avtalet ser ut, när man vill "tanka" sin Tesla.

22, eller 13 mil, under optimala förhållanden. Stadstrafik, AC på, eller ännu värre, värmen, på vintern, och du hamnar på under 7 mil för leaf. BMW'n listar man inte ens motsvarande siffror för, men den går i alla fall att rädda situationen med, genom att man köper versionen med tillvalet, 2-cylindrig, bensindriven generator.
Nä, ingen av de här båda är ett realistiskt alternativ, för folk som faktiskt finns. Antingen bor man så man inte kan ta sig runt en normal dag med bilen, eller så bor man, i stan, och kan inte ladda den där man bor. De flesta som bor i städer bor som bekant fortfarande i hyresrätter, och laddstolpar på deras parkeringsplatser är.... sällsynta.
Stick bort till er lokala IKEA och titta efter hur många bilar där är, och hur många av dem som är El-bilar... IKEA bjuder på laddningen vid deras stolpar, så har någon tagit sig till IKEA för att handla, är det rimligtvis där de står... Det till trots, jag har aldrig sett någon vid mitt lokala IKEA...

Ah... Den numera så klassiska hockey klubban. Jag är ledsen, men är den ditt enda argument, är det lika bra att vi avslutar. Det finns en anledning till varför klimatskeptiker älskar den där jäkla klubban. Den bekräftar deras misstankar om inkompetens, medveten historieförfalskning, och avsiktligt vilseledande, och det faktumet att man fortfarande använder Mann's data, och hans sätt att vikta dem på, tar de som bevis på att etablissemanget är med på det hela.

Visst. Det finns vetenskapsmän som har velat bedriva den typen forskning, men de får inga anslag. Engelsmännen som påkar på en förestående istid 2030, har rent effektivt sneglat i den riktningen, eftersom det är därifrån, solen, man vill påstå att den extra värme-energin, som skulle ge upphov till den extra koldioxiden, ska komma.

Det finns gott om folk med betydligt längre pendlingsavstånd än vad du och jag kan tänka oss. 30 mil går, med rimligt bra vägar, på 2-2.5h. Knappast lagligt, men vem fan pendlar 300 mil i veckan, och kör lagligt till att börja med?

Jodå. Man har "uppskattat" temperaturer och koldioxid innehåll från olika källor. Trädringar har fått stå för lite av både och, borrprov från nordpolen har fått bidra med koldioxidsiffror, pollen från havsbotten utan för Afrikas kust har fått bidra med lite av båda, osv. Beroende på hur "troligen korrekta" uppgifterna är har man sen valt att ge dem olika vikt i det färdiga resultatet.

Inte främst "nya fynd" utan även teknologi, och prisbilder som gör redan kända resurser som bedömts som olönsamma, lönsamma. Sedan man började ta fram listor över hur mycket olja som finns kvar, och hur länge vi kommer klara oss, har tillgångarna i det närmaste exploderat, så risken för att det ska ta "slut" är, som du skriver, i det närmaste obefintlig.

Det görs det. Främst i bussar, sop-lastbilar, osv. Eller, egentligen görs det bara delvis. Man använder 95% ren sprit, de sista 5%'en är tillsatser för att förbättra kallstartegenskapper, osv.

Fast det är till att förenkla det lite väl långt. Den högre temperaturen var nödvändig för att överhuvudtaget utveckla livsformerna som var samtida med dinosaurierna, och tidigare. Och det var enligt uppskattningar högre temperatur i flera miljoner år. Högre temperatur är inte automatiskt detsamma som massutrotning, för något, utom livsformer som inte kan anpassa sig. Precis som temperaturförändringar på andra hållet, mot kyla inte heller är ett problem för människan. Vi skiter egentligen i temperaturen i vår omgivning, och har skapat teknologi för att själva skapa en lokal tempererad zon, där vi klarar oss utmärkt.
Något som är ganska talande är att vi är en av väldigt få livsformer på den här planeten som lever ett lika bra liv, oavsett om vädret bistår med -40 grader, och konstant natt i 3 månader, eller 40 grader, och regelbunden sol-upp, och nedgång vart dygn, på egna meriter. Visst kan vi ta med oss sällskaps, och nyttodjur, grödor osv till dessa konstgjorda levnadsmiljöer, men vi är den enda varelsen (så vitt vi vet) i vår planets historia som har möjligheten att överleva, oavsett vad vädret, klimatet, hittar på.

Problemet är att det inte finns billigare alternativ. Man försöker här i experimentverkstan som kallas Sverige att tvinga fram en miljövänligare utveckling, genom höga straffskatter på drivmedel. Så höga, att trots att oljepriset är mindre än hälften av vad det var för ett år sedan, så har priset på det faktiska drivmedlet bara gått ned med (knappt) en krona...

Före upparbetning, och innan man bygger nya reaktorer, baserade på breeder teknologi. Och nuvarande pris på reaktivt material. När priset går upp, blir i "nuläget" kända, men inte ekonomiskt intressanta fyndigheter helt plötsligt attraktiva.

Verkligheten är att det enda vi pysslar med i dag, som faktiskt fungerar i stor skala, på global nivå, är kärnkraft. Solkraft via speglar och saltbad, vatten, tidvatten, och vågkraft är miljövänliga alternativ som med säsongsvariationer fungerar på vissa platser, medan solceller, och vindkraft helt enkelt inte är bra alternativ. Och de subventionerar staten så att de överhuvudtaget används här i Sverige.

Möjligen värre än så, eftersom man får effektivitetsförluster i fler led. Det kan helt enkelt gå åt mer energi för att skapa vätet som driver bilen en mil, och därmed genererar man mer "miljö-skadliga" gaser & partiklar, än man skapar med den bensindrivna bilen, för samma sträcka.

Spegelfarmar, bland annat i Sahara, är en fantastisk energikälla. Men att få alla krigsherrarna i Afrika att lägga ner sina vapen, och börja sammarbeta för att producera ren energi som de sen säljer till resten av världen, är en ren (haha) utopi.

Nja. Materialet är bara delvis reaktivt. Man plockar ut det ur reaktorerna, och långtidsförvarar det, i stället för att upparbeta det, och få ut lite drygt 3% i form av utarmat uran. Det nya bränslet är lika verkningsfullt som det gamla var när det var nytt, om inte mer. Men sånt pysslar man inte med i Sverige. Det har vi bestämt sedan länge. Riktigt varför är inte klargjort.

Den nya sortens reaktorer ska ovanpå allt inte kunna få slut på bränsle. Man använder "spill" från reaktionen för att göra icke reaktivt material reaktivt, och kan på så vis driva reaktorn på ett brett spektrum av material, även om det skulle vara lite trist att vara den sista människan på jorden, den dagen när allt fast material är omvandlat till lågradioaktivt material, och man har plockat ut all energi man kan från det...

Något det egentligen bara experimenteras med, knappt det, och som jag egentligen inte förstår varför, är algodlingar i havet. Det kostar inte arealer som används produktivt i dag, och kan användas för att producera diesel, bensin, etanol, metangas, osv.
Det är förnyelsebar energi, hade främjat räkdjurstillväxten (som fungerar som mat, både till oss, och djur vi äter) osv. Jag antar att man bävrar inför kostnaderna, för meningsfulla anläggningar hade ju behövt vara ordentligt stora. Men gör man det på rätt sätt, behöver de inte konkurrera med livsformerna där man odlar, utan tvärt om skulle de vara ett positivt inslag.
B!

Dold text

Själva mat problemet skulle enkelt lösas med mindre köttproduktion, arealen som krävs föra att framställa ett kilo kött räcker för att producera mångfaldigt i mat till oss.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tur då att alla aktuella teorier pekar mot att vi får det (betydligt) kallare här, när klimatet står för en högre genomsnittstemperatur. Golfströmmen ska nå ett jämviktsläge, och ställa in transporterna av värme från ekvatorn, och ge oss enbart skitkallt, och behov av enorma växthusodlingar.
B!

Jippie!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tur då att alla aktuella teorier pekar mot att vi får det (betydligt) kallare här, när klimatet står för en högre genomsnittstemperatur. Golfströmmen ska nå ett jämviktsläge, och ställa in transporterna av värme från ekvatorn, och ge oss enbart skitkallt, och behov av enorma växthusodlingar.
B!

Visage inte det. Intressant!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte ge mig in i hela klimatdebatten, men oavsett om man tror på, eller förnekar, den globala uppvärmningen så kan man konstatera att fossila bränslen är dåliga. Om det nu dör tusentals svenskar i förtid varje år p.g.a. utsläpp från trafiken så är ju det ett tecken på att något är galet med hur samhället är uppbyggt kring fossila bränslen - oavsett vad man har för inställning till globala uppvärmningen.

Och då är luften i Sverige ändå bättre än på många andra ställen i världen. Med denna insikt borde det ligga i allas intresse att komma bort från de fossila bränslena så snart det bara går.

Skrivet av Zotamedu:

En annan intressant sak med att ha ett enormt nät med laddhybrider är att de skulle kunna gå att använda som energibuffert för vindkraft. Om det till exempel blåser väldigt mycket en natt skulle man kunna spara den energin i elbilar som man sedan tar ut igen mitt på dagen om det är vindstilla och elpriserna är höga. Fast det är långt kvar innan vi ser sådana lösningar för det kräver en infrastruktur som inte finns idag. Det kräver också vissa incitament för deltagarna. Man måste ju själv få ut något mot att man erbjuder 10-20 % av bilbatteriet som reglerkraft. Det är antagligen bara en dröm men det brukas tas upp som ett exempel på vad man kan göra med ett så kallat smart grid.

Det som tycks bli populärt numera är annars att skaffa sig batteripack till hemmet. Med hjälp av smarta elnät kan man köpa (eller sälja för den delen om man har solpanelar) el när det är som mest förmånligt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ingen riktigt koll, och för mig låter det otroligt, men någon som känner någon, bla bla, hävdar att det går att köra en 4'a dörrars Tesla från Oslo till Helsingborg. Det är precis vad Tesla säger SKA gå, men jag ställer mig lite tvivlande.
4'a dörrars Tesla, torde i dagsläget vara en Model S. Tidningar som provkör den säger att mer realistiskt är 35-40 mil, och då måste man stanna och tanka på vägen, något som tar runt en halvtimma. Killen sa också att för det rimliga priset av 20 000kr vid inköpet av bilen, fick man tanka gratis, samt att det gick att köpa till det här för andra tillverkare, som har ett avtal med Tesla. BMW nämndes. Jag tror att det här är ett missförstånd, och baseras på att det kostar lite drygt 20 000kr att få snabbladdningstillsatsen på 60kWh utrustade Model S. Men det är mest för att jag inte hittar någon info på vadd et egentligen kostar, och hur avtalet ser ut, när man vill "tanka" sin Tesla.

Om det är Tesla Superchargers som du tänker på här så ingår det numera i alla Tesla-modeller. Förr kostade det omkring 20tkr extra till den enklare Model S 60kWh, men den versionen finns inte kvar längre. Med Tesla Superchargers kan du snabbladda bilen gratis och köra hela vägen från norra Norge till södra europa utan att det kostar dig en krona. Med en full laddning kan du åka omkring 40 mil i praktiken (drygt 50 enl. amerikanska körcykeln).

Skrivet av -=Mr_B=-:

22, eller 13 mil, under optimala förhållanden. Stadstrafik, AC på, eller ännu värre, värmen, på vintern, och du hamnar på under 7 mil för leaf. BMW'n listar man inte ens motsvarande siffror för, men den går i alla fall att rädda situationen med, genom att man köper versionen med tillvalet, 2-cylindrig, bensindriven generator.
Nä, ingen av de här båda är ett realistiskt alternativ, för folk som faktiskt finns. Antingen bor man så man inte kan ta sig runt en normal dag med bilen, eller så bor man, i stan, och kan inte ladda den där man bor. De flesta som bor i städer bor som bekant fortfarande i hyresrätter, och laddstolpar på deras parkeringsplatser är.... sällsynta.

Nissan Leaf och BMW funkar väl för de som bara ska till jobbet (högst några mil bort) eller använda bilen till vardags. Ingen av dem fungerar till långfärder, då är det bara Tesla som gäller. Dock ska Nissan släppa större batteriet till Leaf snart, så utvecklingen går ju åt rätt håll.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Stick bort till er lokala IKEA och titta efter hur många bilar där är, och hur många av dem som är El-bilar... IKEA bjuder på laddningen vid deras stolpar, så har någon tagit sig till IKEA för att handla, är det rimligtvis där de står... Det till trots, jag har aldrig sett någon vid mitt lokala IKEA...

Att tanka el i bilen är så billigt att jag tror inte att det ens är många elbilsägare som orkar bry sig om det om man ska in på IKEA en snabbis (eller finns det de som går omkring där inne mer än en kvart frivilligt tro?). Dock är det bra att möjligheterna finns, och det kommer nog bli allt fler i takt med att fler elbilar säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Var på en föreläsning relativt nyligen där det pratades vätgas och främst då bränsleceller Sandvik var det som var och pratade då. Japan satsar väldigt hårt på just vätgas http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...
Även Tyskland, Sydkorea, Storbritannien och delstaten Kalifornien i USA bygger ut vätgasnätverket. Det går inte att satsa helt innan det finns tillräckligt med bilar och andra maskiner som kan nyttja det. Men nog byggs det ut ganska kraftigt för vätgas i världen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bransleceller/art...

Skrivet av Raffe:

Som redan poängteras så är vätgasen bara ett medie och som du skriver är fortfarande det viktiga vart man får energin ifrån, dvs vilket kraftverk som används. Vill minnas att det pratades om vi idag inte har något bra sätt att spara och framförallt frakta el. Så skulle vätgasen ge bättre möjligheter att kunna placera kraftverk där de är som effektivast. Det behövs självklart många olika metoder men något de pratade om vore att det skulle öppna upp möjligheter att tex placera en stor solfarm i Sahara. Tillverka vätgasen där och sedan frakta det vidare.

Minns även gott att han sa att Sverige tyvärr lär hamna efter då det var såpass många länder som håller på att börja anpassa sig för att pröva på vätgas. Om vi sedan ska vända oss tillbaka till bilar så kunde han inte nämna några märken pga sekretess, (förutom toyota som de samarbetade med) men sade att de sambearbetade med de större tyska bilmärken och mer där till.

Något som hör till saken är att Sandvik har varit med och tagit fram bränslecellerna i samarbete med toyota. Patent som sedan har släppts fritt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3874...

Fast de satsar inte helhjärtat för de vet bättre.

Vi har bra mycket bättre sätt att leverera och lagra elektricitet än att transportera runt komprimerad och flytande vätgas. Det finns fortfarande en marknad för bränsleceller, men fordon kommer nog inte riktigt vara en av dem. Kraftledningar och dammar är såklart svaret. Främst då. Elektrolys och komprimering är inte effektivt, inte heller är bränslecellerna utan det lämpar sig bara för applikationer där man inte kan köra en mindre kraftstation. Det används t.ex. kommersiellt som reservkraft i mobilnätets basstationer, och sådana system byggs i Sverige.

Vi har gott om solresurser även i norra Sverige (gott om soltimmar på sommaren), men det är bättre att använda solfångare för varmvatten och viss uppvärmning och på så sätt minska behovet av elvärme, elpatron, fjärrvärme, drift av värmepump o.s.v. och spara in på uppvärmning (den andra el/värmeproduktionen) av bostadssektorn. Störst skillnad får vi såklart från att bygga bättre och att bygga om bostäderna. Svenska företag har också varit med och byggt allt från nya pumpkraftverk (vattenkraft) till ångturbiner som drivs av solen. När det gäller saker som solfångare/vakuumrör så är det varken Tyskland, Sverige eller Sydkorea du får vända dig till utan snarare Kina. PV är inte särskilt effektivt och för samma yta på taket ger solfångare mer här. Batteriteknik övergav vi sedan länge, och det är inga bilföretag som klarar den biten själva. Likaså är det mest industrikoncerner inom kraftgenerering som sysslat med forskning kring bränsleceller, som inte heller är något nytt. Det kommer inte komma något som bryter mot fysikens lagar.

Sverige är mycket mindre fossilberoende än Korea eller Japan. Anledningen heter vattenkraft och skog. Lastbilars utsläpp har ökat sista 25 åren däremot, eldningsolja började fasas ut på 70-talet istället. Vi sorterar och eldar soppor i stor omfattning, något andra länder bara börjat med. Sen kan vi såklart inte vara främst inom områden vi inte satsar på. Vi tillverkar inga TVs i Motala som heter Luxor eller ingenting inom konsumentelektronik i landet exempelvis. Men det är inte heller ny teknik vi är bäst på. Vi har ingen stor högteknologisk sektor utan det är mer traditionell verkstadsindustri och skog som fortfarande försörjer oss. Men nu behöver även de nya områden som växer fram styrsystem, transformatorsystem, kraftledningar, ångturbiner, kullager, industrirobotar och så vidare.

Den mesta tekniken idag kommer från underleverantörsledet och komponenttillverkarna är idag ganska långt framme. Du kan köpa in teknik och hel drivlina för laddhybrider från dessa idag. Biltillverkarna behöver ta fram plattformar där det passar in. Det är inget att prova på utan att kommersialisera. Mycket skulle vara samma i en vätgasbil, men om vätgasen framställs och används relativt ineffektivt så är det effektivare att t.ex. driva en generator med en motor på syntetisk diesel som bara behöver gå igång efter 150-200 km, än att framställa vätgas och köra bränslecell. Har vi ren el är det enklare och effektivare att stoppa det i ett batteri än att producera vätgas. Har vi inte ren el går det fortfarande åt mindre el än vad det skulle för elektrolys.

Sandviken tillverkar t.ex. inte bränsleceller utan en komponent som används i dem. Men någon vätgasekonomi kommer inte för att de vill sälja en plåt till de som tillverkar bränsleceller. De har inget intresse för batteriteknik eller liknande så länge de inte använder material från Sandviken. De har inga planer på alternativ till de 85% primära energikällor vi har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Och du ska vara någon Pol Pot som tvingar ut de på landsbygden? Även småbrukssamhället behöver stora mängder bränslen och är beroende av att kunna formge omgivningen. När Sverige för ett förindustriellt jordbrukssamhälle använde vi mer åkermark än idag och var under 4 miljoner.

Vi producerar redan tillräckligt med mat, men det finns svinn bland annat för att utvecklingsländer inte kan bärga och ta hand om allt som odlas, när infrastruktur osv saknas, men också fördelning. I industriländer sysslar vi mest med animalisk produktion alltså djuruppfödning och odling av foder trotts att det inte står för huvuddelen av maten och knappast finns någon vits till att vi ska äta mer kött i snitt än för 50 år sedan utan snarare är något som förknippas med välfärdssjukdomar. Massutdöd av djurliv har inte bara med utsläpp av co2-ekvivalenter att göra utan snarare väldigt lite.

Hur som helst du har inte fört fram något, och då finns inget att diskutera. Hur ska du ersätta fossila bränslen när det är 6/7 av all primär energi och hur ska det gå till.

Jag har visst fört fram något, som du verkar vara emot, vilket är att vi kommer dö ut om vi inte slutar med att förbruka fossila bränslen.

Sitter på mobilen atm skriver mer sen!

Permalänk
Medlem

Rena elbilar är nog på väg ut. Även Tesla lär köra med range-extender inom inte allt för lång tid om de vill finnas kvar. De har däremot fördelen av att köra mycket stora batteripaket och inte vara någon massmarknadsprodukt. Laddhybrider går troligen över till elektrisk drivlina för många fordon. Brukar inte nödvändigtvis finnas så mycket att spara när de köra tunga fordon och både förbränningsmotor och elmotor tillsammans på drivlinan, där de mest hjälps åt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raffe:

Som redan poängteras så är vätgasen bara ett medie och som du skriver är fortfarande det viktiga vart man får energin ifrån, dvs vilket kraftverk som används. Vill minnas att det pratades om vi idag inte har något bra sätt att spara och framförallt frakta el. Så skulle vätgasen ge bättre möjligheter att kunna placera kraftverk där de är som effektivast. Det behövs självklart många olika metoder men något de pratade om vore att det skulle öppna upp möjligheter att tex placera en stor solfarm i Sahara. Tillverka vätgasen där och sedan frakta det vidare.

Minns även gott att han sa att Sverige tyvärr lär hamna efter då det var såpass många länder som håller på att börja anpassa sig för att pröva på vätgas. Om vi sedan ska vända oss tillbaka till bilar så kunde han inte nämna några märken pga sekretess, (förutom toyota som de samarbetade med) men sade att de sambearbetade med de större tyska bilmärken och mer där till.

Något som hör till saken är att Sandvik har varit med och tagit fram bränslecellerna i samarbete med toyota. Patent som sedan har släppts fritt.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3874...

Att frakta el är enkelt. Hela världen är täckt av elkablar och vi har ABB här i Sverige som är världsledande på HVDC som för tillfället är det mest effektiva sättet. Vi tappar ungefär 2 % i vårt stamnät i Sverige idag och delar av det är rätt gamla. Vi skulle behöva en ny högspänningsledning genom Sverige för att få ordning på det. ABB bygger för övrigt en HVDC-ledning i Brasilien för tillfället. Det är världens längsta på 250 mil vilket ungefär är avståndet mellan Stockholm och Tunisien. Vätgas behöver antingen kylas ner till -253 oC (20 K) eller så komprimerar man den till ~500 bar. Sen är frågan om det inte är bättre att ta ett steg till och köra Fischer-Tropsch när man har en ström med vätgas för att då få ett bränsle som faktiskt går att transportera smidigt. Kombinerar man vätgasen med en koldioxidström från biobränsle så får man koldioxidneutral gas eller flytande bränsle. Även komprimerat tar vätgas ungefär sex gånger så stor plats än bensin för samma mängd energi. Utan en storskalig koldioxidneutral vätgasproduktion som idag inte finns så är bränslecellsbilar inte jättemycket bättre än bensinbilar. De verkar vara ungefär lika bra well-to-wheel som en bensindriven hybridbil. Här har elforsk skrivit lite om vätgas som energibärare som kan vara intressant. Japan satsar mycket och det är massor av subventioner både från industrin och från staten. Vi får se hur det går för dem men om de inte kan lösa en ekonomisk och miljömässigt hållbar källa till vätgas så kommer det inte fungera så bra i längden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Jag har visst fört fram något, som du verkar vara emot, vilket är att vi kommer dö ut om vi inte slutar med att förbruka fossila bränslen.

Sitter på mobilen atm skriver mer sen!

Vi skulle kollapsa om du förbjuder fossila bränslen och inte är det något förbud som skulle kunna hållas heller. Hur ska du hindra någon från att gräva upp kol för att värma upp deras hus med? Hur ska du få folk att börja med självhushåll ute på landet när de bor i städer?

Säkrare jordbruk betyder inte avmekanisering. Odlar du spannmål ska det också kunna tröskas, fraktas, torkas och förvaras. Ekologiskt jordbruk innebär inte avmekanisering utan snarare sånt som mekanisk ogräsbekämpning. Sånt som växtföljd och lokalt anpassade grödor går inte mot mekanisering. Du fixar heller inte massutdöende av djurarter genom att tvinga människor skövla skog för energi. Du har inte argumenterat för något. Du har inte fört fram något från FNs rapport.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vi skulle kollapsa om du förbjuder fossila bränslen och inte är det något förbud som skulle kunna hållas heller. Hur ska du hindra någon från att gräva upp kol för att värma upp deras hus med? Hur ska du få folk att börja med självhushåll ute på landet när de bor i städer?

Säkrare jordbruk betyder inte avmekanisering. Odlar du spannmål ska det också kunna tröskas, fraktas, torkas och förvaras. Ekologiskt jordbruk innebär inte avmekanisering utan snarare sånt som mekanisk ogräsbekämpning. Sånt som växtföljd och lokalt anpassade grödor går inte mot mekanisering. Du fixar heller inte massutdöende av djurarter genom att tvinga människor skövla skog för energi. Du har inte argumenterat för något. Du har inte fört fram något från FNs rapport.

Du har helt rätt, vi fortsätter precis som vi gör låter skitbra!

Du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker få fram, jag är absolut inte expert på jordbruk eller farkostteknik och vill därför inte ge svar på dina frågor - vad jag vill göra är att förmedla ett budskap, om att världen som vi lever i inte är i harmoni med naturen och system som är till för att gynna oss inte gör det i längden. Alla rapporter om den globala uppvärmningen, jordbruket eller förbrukningen av fossila bränslen är väldigt eniga - om vi inte gör radikala förändringar inom en kort framtid kommer vi gå mot graven! Förändringen som måste ske snart verkar ju inte hända med vårt nuvarande system - på G7 blev de eniga att dom skulle fasa ut fossila bränslen vid millennieskiftet, Tyskland ska ersätta kärnkraft med fossila produkter, fisken i våra hav håller på att försvinna och det försvinner 100 gånger fler djurarter än vad som sägs vara normalt.

Permalänk
Medlem

Jösses, okunskapen är skrämmande stor i detta ämne ser jag.

Nej, vi kommer knappast förbjuda fossila bränslen. Men vi kommer inte att använda fossila bränslen i framtiden, det kommer tekniken och ekonomin att se till. Det blir mer och mer ekonomiskt korkat att bränna fossiler för att ge ström när vi har saker så som solkraft, vindkraft och vattenkraft som gör jobbet "gratis". Kärnkraft är en del av lösningen på energikravet med, men jag vill absolut förespråka användandet av torium i LFTR reaktorer över den vansinniga kärnkraften vi har idag som endast finns till för att den är relaterad till kärnvapen.

Nej, vätgas kommer aldrig att användas i stor skala i vanliga bilar; batterier redan idag är långt mycket mera energieffektiva och denna skillnad kommer bara att bli större. Kanske i flygplan, kanske inte.

Att en personbil är tung i botten är BRA. Ni som argumenterar för att en bil med tunga batterier gör samma tankevurpa som Volvos VD gjorde i ett uttalande för ett tag sedan: Ni tänker att Batteri = tungt, bensin = lättare. Saken är den bara att i samtliga explosionsdrivna bilar så ligger det ett stort metallblock (vanligast) i framdelen av bilen, vilket gör den både osäker och svårbalanserad. Tesla har den mest raffinerade lösningen med att (Liksom andra bilar så som Nissans Leaf) ha batterierna i en platta i golvet vilket gör att bilen går som ett strykjärn på grund av en låg gravitations center. Skillnaden mellan Teslas Model S och Nissans Leaf (Och alla andra tillverkares elbilar än så länge) är att Tesla har ett bagage i fronten, som då även dubblerar som en enorm "krockkudde", plus det faktum att du inte får motorn intryckt i kupén vid krock.

För att vidare lägga is på dumheter så även om man är så insnöad och ignorant att man inte vill tro på den globala uppvärmningen så är det ännu svårare att förneka andra skadliga effekter av fossila bränslen. Se på Kinas smog, se på de gånger det har varit utegångsförbud för minderåriga i Paris på grund av avgaser, se på försurningen av svenska sjöar. Det går inte att förneka och vi MÅSTE ha en förändring, och det KOMMER vi att få oavsett vad inkompetenta politiker gör och säger.

För er som påstår att förnybar energi "inte räcker till" så förstår jag inte vad ni menar. Nej, den räcker inte om vi plötsligt stängde av allt som inte var sol/vind/vatten i många länder, men tänk på att exempelvis solenergi växer exponentiellt allt eftersom att priset sjunker stadigt.

Skrivet av Petterk:

Rena elbilar är nog på väg ut. Även Tesla lär köra med range-extender inom inte allt för lång tid om de vill finnas kvar.

Om du tror det har du ingen som helst aning om vad Tesla står för eller vem Elon Musk är. Tesla kommer att läggas ned före att de skulle installera "range extenders". Varför skulle dom över huvud taget när jag kan åka igenom Europa utan problem, helt gratis i en Tesla? Vad finns det för avstånd att förlänga? Inget. Hybrider är en parantes i historien och kommer så att förbli då det är en övergångsfas mellan fossilt och el.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Du har helt rätt, vi fortsätter precis som vi gör låter skitbra!

Du verkar inte riktigt förstå vad jag försöker få fram, jag är absolut inte expert på jordbruk eller farkostteknik och kan därför inte ge ett bra svar på dina frågor. Vad jag vill göra är att förmedla ett budskap, om att världen som vi lever i inte är i harmoni med naturen och system som är till för att gynna oss inte gör det i längden. Alla rapporter om den globala uppvärmningen, jordbruket eller förbrukningen av fossila bränslen är väldigt eniga - om vi inte gör radikala förändringar inom en kort framtid kommer vi gå mot graven! Förändringen som måste ske snart verkar ju inte hända med vårt nuvarande system - på G7 blev de eniga att dom skulle fasa ut fossila bränslen vid millennieskiftet, Tyskland ska ersätta kärnkraft med fossila produkter, fisken i våra hav håller på att försvinna och det försvinner 100 gånger fler djurarter än vad som sägs vara normalt.

Sluta predika som sagt. Du har inga argument och vet inte vad du länkar. Hur ska jag då veta vad du försöker diskutera. Tyskland kommer öka sin förbrukning av fossil energi tack vare efterfrågan och också avvecklingen av kärnkraft. Den kommer bli renare tack vare Nord Stream och liknande däremot. Det finns inga alternativ till de 85% av vår energi som är fossil och inte ens FNs klimatpanel förespråkar att vi ska avveckla fossila bränslen inom våran livstid. Vi stoppar inte arters massutdöende av att sluta bränna fossila bränslen. Sånt påverkas av en rad av mänskliga aktiviteter, t.ex. folk i småjordbruk som vill hålla rovdjur borta. Vattenkraft utrotar fiskarter, och gör så andra knappt kan föröka sig. Det finns ingen rimlighet i att avveckla 85% av vår energi, den kan inte ersättas av förnybart, kärnkraftsutbyggnaden som skulle krävas är inte rimlig. I industriländer handlar det om att införa effektiviseringar. Utvecklingsländerna ska upp till våran nivå först innan förbrukningen stabiliserar sig där.

Tar du bort våra fossila bränslen och transporter idag är vår civilisation över lika mycket som uråldriga civilisationer som försvunnit när de inte längre kunnat hantera naturen. När drivmedel blir för dyrt på grund av förbud så skulle inte bönderna kunna bärga deras skörd och allt skulle ruttna bort, och det är långt värre än de förändringar vi kommer att behöva hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns mängder av tekniska lösningar som Dan Noceras i lagoratorium världen över. En del har även testats i pilotskala. Det är dock ett enormt steg att gå från laboratorium till kommersiell produkt. Det finns mängder av bra saker som tyvärr bara är användbara i laboratorium. Går det inte att tillverka i stor skala till låga priser så är det tyvärr inte så användbart i praktiken. Så häng inte upp dig på enstaka saker. Vi ser ju det jämt och ständigt i populärvetenskapliga publikationer. Det dyker upp ett nytt superbatteri som ska rädda världen ett par gånger om året men generellt är det intressanta teoretiska upptäckter i laboratorium som sedan visar sig är omöjliga att skala upp av diverse anledningar.

Visst är det så och kanske faller det artificiella lövet under kategorin av saker som inte funkar i stor skala, men Dan Noceras ansats är just att det ska vara billigt och gå att tillverka i stor skala.

Skrivet av Zotamedu:

Som du är inne på tittas det lite på diverse biologiska vägar men det är betydligt lättare att hitta sätt att framställa kolväten den vägen än att framställa väte. Om du har en balja med alger är det bättre att de framställer etanol än att de framställer vätgas för etanolen har mycket högre energidensitet och är väldigt mycket lättare att lagra och att frakta.

Av det jag läst så verkar fotosyntes ha en låg verkningsgrad, nån enstaka procent. Dessvärre har jag inte hittat några bra siffror på det artificiella lövets verkningsgrad, men enligt Dan Noceras uttalande så ligger det på ca 80% och i en tidningsartikel sägs det att det är 45 gånger effektivare än naturens fotosyntes. Hur bra det stämmer vet jag ju inte och även om det stämmer så sjunker ju verkningsgraden en del när man sen ska göra nåt vettigt med vätgasen.

Skrivet av Zotamedu:

Det skiljer för övrigt bara ungefär en faktor 2-4 i energidensitet per volymenhet mellan dagens litiumceller och komprimerad vätgas. Det finns flera nya litiumkemier i utveckling som ger bättre densitet än vätgas. Zink-luft kan också vara intressant och de har redan på 70-talet haft bättre densitet än vätgas.

Komprimerad vätgas har ett energiinnehåll på 143 MJ/kg (5,6 MJ/liter). De siffror jag hittar på Litium-Ion batterier säger att de ligger på omkring 0,6 MJ/kg (någon siffra på energi per volym har jag inte hittat). Du råkar inte ha några bra tips på var jag kan läsa mer om batterier med högre energiinnehåll?

Skrivet av Zotamedu:

Sen är fortfarande frågan om det är värt att stanna processen vid gas om man vill ha det som fordonsbränsle. Flytande bränslen är väldigt mycket lättare att hantera. Har man väl syntesgas kan man bygga godtyckligt långa kolvätekedjor genom en Fischer-Tropsch-process. Tyskarna konverterade brunkol till diesel och fotogen under andra världskriget när de blev av med källor till råolja. Sydafrika körde länge egen tillverkning av bensin den vägen då de har stora tillgångar på kol men ingen olja.

Flytande bränslen är mycket lättare att hantera, men om det ska bli miljövänligt så vill man ju helst då ta kolet från luften.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fotokatalys är kanske 2% effektiv idag, vi skulle behöva täcka 60% av Gotland med paneler för att driva fordonsflottan. Då är bunkerolja till fartyg borträknat. Flygtrafiken är också borträknad. Även om forskarna når 10% som de har som mål kräver det overkliga anläggningar och tar upp för mycket mark i anspråk. Artificiell fotosyntes fungerar inte med koncentrationen av CO2 i atmosfären idag, så närmaste vi kommer är fotokatalys om du ska producera vätgas från solen. En process med Vismut som katalysator är 4.9% effektiv. Det skulle fortfarande kräva mer yta mot solen än alla solceller i Europa idag. För att bara driva Sveriges fordon då.

Som jag skrev i mitt inlägg ovanför så är ju hävdas det ju en verkningsgrad på ca 80% för det artificiella lövet. Iofs betyder det ju inte att det är sant eller att det artificiella lövet har en framtid.

Skrivet av Petterk:

Världen kommer använda så mycket energi som den kan producera. Priset kommer se till att vissa blir utan och andra har överflöd.

Där är dessvärre vi helt eniga. Jag skriver "dessvärre" inte för att jag vill vara oenig med just dig, utan för att det är en ganska dyster utsikt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För er som påstår att förnybar energi "inte räcker till" så förstår jag inte vad ni menar. Nej, den räcker inte om vi plötsligt stängde av allt som inte var sol/vind/vatten i många länder, men tänk på att exempelvis solenergi växer exponentiellt allt eftersom att priset sjunker stadigt.

Om du tror det har du ingen som helst aning om vad Tesla står för eller vem Elon Musk är. Tesla kommer att läggas ned före att de skulle installera "range extenders". Varför skulle dom över huvud taget när jag kan åka igenom Europa utan problem, helt gratis i en Tesla? Vad finns det för avstånd att förlänga? Inget. Hybrider är en parantes i historien och kommer så att förbli då det är en övergångsfas mellan fossilt och el.

Vattenkraft och vindkraft har en begränsad potential. Det är inte miljömässigt försvarbart att bygga ut fler älvar i Sverige. Inte ger det mycket mer kraft heller. Det finns begränsningar i hur många PV-paneler vi kan tillverka varje år, från tillgången på råmaterialen/halvledarna och på fabrikerna. Det är inte bara att lägga en order på flera miljoner paneler. Vi kan inte täcka hela Gotland för att producera vätgas via fotokatalys för att kunna köra bil. Ska du producera vätgas till fordonen via elektrolys med el från solceller behöver du mer solceller än i hela Europa, runt dubbla faktiskt för att bara täcka Sveriges behov och då räknas inte flyget och fartygstrafiken in. Det vi måste göra är att använda mindre energi. Batterier räcker inte till containerfartyg och lastbilar.

PV för att driva en helelektrisk fordonsflotta (begränsat till personbilar) är i princip möjligt, problemet är ju bara att det bara är runt 1/3 av transportsektorn (från energiförbrukning) och att det skulle kosta flera hundra miljarder samt att ingen skulle leverera solcellerna. Då har de inte ens särskilt lång livstid. En stor del av panelerna skulle behövas bytas ut innan vi skulle komma upp i sådan kapacitet. Några kärnkraftverk skulle täcka personbilarna, men nu pågår inte byggnaden av flera tusen kärnkraftsreaktorer för att vi ska kunna köra elbilar i världen.

Utbyggnaden av solpaneler har minskat i Tyskland. Produktionen ökar i världen, men den ligger på bara 40 000 MW årligen nu.

Musk har inte obegränsat med pengar, men det är givetvis mot deras filosofi. I dagsläget producerar de sportbilar och köparna bry sig inte att de inte kan resa runt i Europa (det finns inte laddstationer i hela Europa, det finns inte ens någon i Norrbotten). De kommer gå mot medelklassen och kommer få brottas med frågan. För de allra flesta tillverkarna är det inte aktuellt med 85-90kWh batterier. Det är inte heller något som behöver ge särskilt lång räckvidd. Folk vill inte stå timmar vid icke-snabba laddstolpar eller behöva ringa efter bärgaren när batteriet tar slut.