Det är precis som det är med Biodiesel, etanol, och biobensin. Du får helt enkelt inte producera det själv. Just för att staten ska kunna straffbeskatta dig. Så sådan tur har du inte.
Söt tankegång, men långt från verkligheten. Vi har i Lantmännens Agroetanol Sveriges enskilt största producent av etanol, som har ett närmast exeptionellt 1:5 resultat, alltså, 5 gånger mer energi ut än vad man stoppar in. Men då tillgodoräknar man sig spillvärme som värmeverk, och bio-restprodukter som djurfoder, gas, och etanol.
Trots den kraftigt vinstmaximerade produktionen, så skrev man ner värdet med 800 miljoner, verksamheten har i det närmaste alltid gått med förlust, och den främsta konkurrenten är rörsocker-producerad etanol från Brazilien.
Möjligen skulle man kunna argumentera framgångsrikt för att det finns miljövänliga alternativ, och att de inte nyttjas fullt ut. Men i verkligheten är de miljövänliga alternativen förknippade med problem. Vi kan inte både odla mat, och bio bränslen i stor nog utsträckning, och jag är inte villig att vara en av de som går hungriga, bara för att grannen ska tanka miljövänligt. Alltså går priset på miljövänligt bränsle upp, och grannen tankar fossila bränslen.
Jag har ingen riktigt koll, och för mig låter det otroligt, men någon som känner någon, bla bla, hävdar att det går att köra en 4'a dörrars Tesla från Oslo till Helsingborg. Det är precis vad Tesla säger SKA gå, men jag ställer mig lite tvivlande.
4'a dörrars Tesla, torde i dagsläget vara en Model S. Tidningar som provkör den säger att mer realistiskt är 35-40 mil, och då måste man stanna och tanka på vägen, något som tar runt en halvtimma. Killen sa också att för det rimliga priset av 20 000kr vid inköpet av bilen, fick man tanka gratis, samt att det gick att köpa till det här för andra tillverkare, som har ett avtal med Tesla. BMW nämndes. Jag tror att det här är ett missförstånd, och baseras på att det kostar lite drygt 20 000kr att få snabbladdningstillsatsen på 60kWh utrustade Model S. Men det är mest för att jag inte hittar någon info på vadd et egentligen kostar, och hur avtalet ser ut, när man vill "tanka" sin Tesla.
22, eller 13 mil, under optimala förhållanden. Stadstrafik, AC på, eller ännu värre, värmen, på vintern, och du hamnar på under 7 mil för leaf. BMW'n listar man inte ens motsvarande siffror för, men den går i alla fall att rädda situationen med, genom att man köper versionen med tillvalet, 2-cylindrig, bensindriven generator.
Nä, ingen av de här båda är ett realistiskt alternativ, för folk som faktiskt finns. Antingen bor man så man inte kan ta sig runt en normal dag med bilen, eller så bor man, i stan, och kan inte ladda den där man bor. De flesta som bor i städer bor som bekant fortfarande i hyresrätter, och laddstolpar på deras parkeringsplatser är.... sällsynta.
Stick bort till er lokala IKEA och titta efter hur många bilar där är, och hur många av dem som är El-bilar... IKEA bjuder på laddningen vid deras stolpar, så har någon tagit sig till IKEA för att handla, är det rimligtvis där de står... Det till trots, jag har aldrig sett någon vid mitt lokala IKEA...
Ah... Den numera så klassiska hockey klubban. Jag är ledsen, men är den ditt enda argument, är det lika bra att vi avslutar. Det finns en anledning till varför klimatskeptiker älskar den där jäkla klubban. Den bekräftar deras misstankar om inkompetens, medveten historieförfalskning, och avsiktligt vilseledande, och det faktumet att man fortfarande använder Mann's data, och hans sätt att vikta dem på, tar de som bevis på att etablissemanget är med på det hela.
Visst. Det finns vetenskapsmän som har velat bedriva den typen forskning, men de får inga anslag. Engelsmännen som påkar på en förestående istid 2030, har rent effektivt sneglat i den riktningen, eftersom det är därifrån, solen, man vill påstå att den extra värme-energin, som skulle ge upphov till den extra koldioxiden, ska komma.
Det finns gott om folk med betydligt längre pendlingsavstånd än vad du och jag kan tänka oss. 30 mil går, med rimligt bra vägar, på 2-2.5h. Knappast lagligt, men vem fan pendlar 300 mil i veckan, och kör lagligt till att börja med?
Jodå. Man har "uppskattat" temperaturer och koldioxid innehåll från olika källor. Trädringar har fått stå för lite av både och, borrprov från nordpolen har fått bidra med koldioxidsiffror, pollen från havsbotten utan för Afrikas kust har fått bidra med lite av båda, osv. Beroende på hur "troligen korrekta" uppgifterna är har man sen valt att ge dem olika vikt i det färdiga resultatet.
Inte främst "nya fynd" utan även teknologi, och prisbilder som gör redan kända resurser som bedömts som olönsamma, lönsamma. Sedan man började ta fram listor över hur mycket olja som finns kvar, och hur länge vi kommer klara oss, har tillgångarna i det närmaste exploderat, så risken för att det ska ta "slut" är, som du skriver, i det närmaste obefintlig.
Det görs det. Främst i bussar, sop-lastbilar, osv. Eller, egentligen görs det bara delvis. Man använder 95% ren sprit, de sista 5%'en är tillsatser för att förbättra kallstartegenskapper, osv.
Fast det är till att förenkla det lite väl långt. Den högre temperaturen var nödvändig för att överhuvudtaget utveckla livsformerna som var samtida med dinosaurierna, och tidigare. Och det var enligt uppskattningar högre temperatur i flera miljoner år. Högre temperatur är inte automatiskt detsamma som massutrotning, för något, utom livsformer som inte kan anpassa sig. Precis som temperaturförändringar på andra hållet, mot kyla inte heller är ett problem för människan. Vi skiter egentligen i temperaturen i vår omgivning, och har skapat teknologi för att själva skapa en lokal tempererad zon, där vi klarar oss utmärkt.
Något som är ganska talande är att vi är en av väldigt få livsformer på den här planeten som lever ett lika bra liv, oavsett om vädret bistår med -40 grader, och konstant natt i 3 månader, eller 40 grader, och regelbunden sol-upp, och nedgång vart dygn, på egna meriter. Visst kan vi ta med oss sällskaps, och nyttodjur, grödor osv till dessa konstgjorda levnadsmiljöer, men vi är den enda varelsen (så vitt vi vet) i vår planets historia som har möjligheten att överleva, oavsett vad vädret, klimatet, hittar på.
Problemet är att det inte finns billigare alternativ. Man försöker här i experimentverkstan som kallas Sverige att tvinga fram en miljövänligare utveckling, genom höga straffskatter på drivmedel. Så höga, att trots att oljepriset är mindre än hälften av vad det var för ett år sedan, så har priset på det faktiska drivmedlet bara gått ned med (knappt) en krona...
Före upparbetning, och innan man bygger nya reaktorer, baserade på breeder teknologi. Och nuvarande pris på reaktivt material. När priset går upp, blir i "nuläget" kända, men inte ekonomiskt intressanta fyndigheter helt plötsligt attraktiva.
Verkligheten är att det enda vi pysslar med i dag, som faktiskt fungerar i stor skala, på global nivå, är kärnkraft. Solkraft via speglar och saltbad, vatten, tidvatten, och vågkraft är miljövänliga alternativ som med säsongsvariationer fungerar på vissa platser, medan solceller, och vindkraft helt enkelt inte är bra alternativ. Och de subventionerar staten så att de överhuvudtaget används här i Sverige.
Möjligen värre än så, eftersom man får effektivitetsförluster i fler led. Det kan helt enkelt gå åt mer energi för att skapa vätet som driver bilen en mil, och därmed genererar man mer "miljö-skadliga" gaser & partiklar, än man skapar med den bensindrivna bilen, för samma sträcka.
Spegelfarmar, bland annat i Sahara, är en fantastisk energikälla. Men att få alla krigsherrarna i Afrika att lägga ner sina vapen, och börja sammarbeta för att producera ren energi som de sen säljer till resten av världen, är en ren (haha) utopi.
Nja. Materialet är bara delvis reaktivt. Man plockar ut det ur reaktorerna, och långtidsförvarar det, i stället för att upparbeta det, och få ut lite drygt 3% i form av utarmat uran. Det nya bränslet är lika verkningsfullt som det gamla var när det var nytt, om inte mer. Men sånt pysslar man inte med i Sverige. Det har vi bestämt sedan länge. Riktigt varför är inte klargjort.
Den nya sortens reaktorer ska ovanpå allt inte kunna få slut på bränsle. Man använder "spill" från reaktionen för att göra icke reaktivt material reaktivt, och kan på så vis driva reaktorn på ett brett spektrum av material, även om det skulle vara lite trist att vara den sista människan på jorden, den dagen när allt fast material är omvandlat till lågradioaktivt material, och man har plockat ut all energi man kan från det...
Något det egentligen bara experimenteras med, knappt det, och som jag egentligen inte förstår varför, är algodlingar i havet. Det kostar inte arealer som används produktivt i dag, och kan användas för att producera diesel, bensin, etanol, metangas, osv.
Det är förnyelsebar energi, hade främjat räkdjurstillväxten (som fungerar som mat, både till oss, och djur vi äter) osv. Jag antar att man bävrar inför kostnaderna, för meningsfulla anläggningar hade ju behövt vara ordentligt stora. Men gör man det på rätt sätt, behöver de inte konkurrera med livsformerna där man odlar, utan tvärt om skulle de vara ett positivt inslag.
B!