Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Permalänk
Melding Plague

Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Vad krävs egentligen för att driva en skärm? DVI, HDMI och Displayport är självklarheter men specifikationer säger sällan allt. SweClockers guidar bland pixelklockor och videosignaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välbehövligt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Bra skrivet! Ser framemot kommande delar

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Okej! Alltså 4K med 144Hz, efter att ha läst så måste jag vara lycklig som får uppleva 144hz/IPS på en WQHD-1440p skärm iallafall. Om tekniken är för omogen. Det var ett enormt steg från 1080p allt ser skarpare, snyggare och större ut ändå.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att öka frekvensen på U2713HM med Dual-Link?

Permalänk
Hjälpsam

Tackar Djup nörderi är alltid uppskattat för att bredda "allmänbildningen".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Grymt bra guide, men jag har ett frågetecken. Hur fungerar Mini-DP i förhållande till "stor"-DP? Vet att många laptops har mini-DP och om jag vill kunna koppla i min 144hz-skärm till den, fungerar det?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel, det gillas.

OffT: Inte för att vara petig men rubriken lämnar lite att önska. Del 1 av vad? Bildanslutningar? Då kanske rubriken borde vara i stil med "Bildanslutningar - Del 1: Pixelklockan". Eller vad det nu är som är Del 1.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning mer än förlusten av ström varför man inte använder optisk kabel för överföringen? Då borde det väl kabel i sig inte längre ha någon direkt kapacitetsbrist?

Permalänk
99:e percentilen

Uppskattar denna artikel något helt otroligt mycket! Har många gånger räknat fel på såna saker för att jag inte känt till all overhead av olika slag som man måste ta hänsyn till (exempelvis blanking och 8b/10b-kodning). Vet man inte att de olika sorternas overhead finns kan man inte heller googla dem för att ta reda på vilken roll de spelar. Så, återigen, kanonbra artikel!

Tråkigt att UHD @ 144 Hz kommer dröja så länge, särskilt med tanke på att någonting i det spannet verkligen behövs för bra VR-upplevelse, men också skönt att veta att 1440p @ 144 Hz var ett bra köp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

För de som är intresserade av vad det kostar tillverkarna i licensavgifter att använda HDMI och DP:

HDMI: $10'000 per år + $0,15 per såld enhet ($0.05 per enhet om en HDMI logotyp finns på den, $0,04 om man slänger in HDCP också)
DP: $0,20 per såld enhet

Priset drar jämnt vid 200'000 sålda enheter per år:
$10'000 + 200'000 * $0,15 = 200'000 * $0,20

Alternativt drygt 66'000 enheter per år om man slänger på HDMIs logotyp på enheten:
$10'000 + ~66'666 * $0,05 = ~66'666 * $0,20

Eller 62'500 enheter om man läggertill HDCP:
$10'000 + 62'500 * $0,04 = 62'500 * $0,20

Om man däremot är en mindre tillverkare (färre än 10'000 enheter per år) blir det stor skillnad. Då sänks årskostnaden för HDMI till $5'000 men royaltyn för varje enhet stiger till en hel dollar:
$5'000 + 10'000 * $1 = $15'000
10'000 * $0,20 = $2'000

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, tackar hjärtligt.

En sak jag säger som svar till detta är: glöm 4k. Vill inte ha "skiten"...

1440p @ 144hz är mitt högsta mål de närmaste 5+ åren då iaf. Det verkar vara typ max (och tom lite över) vad tekniken faktiskt klarar idag. Paneler finns som är bra, kort finns som kan driva iaf 100+ på många spel.
Jag tar hellre högre Hz än onödig upplösning som ändå är svår att driva.

Min åsikt iaf...

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att man pajar skärmen vid överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Finns det någon risk att man pajar skärmen vid överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte vid överklockning av datorn nej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bra guide, ser fram emot nästa del! Börjar bli jäkligt komplicerat även för normalbegåvade att hänga med i frekvenser och upplösningar i alla kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

@phlopydisk: Det kanske bara är som det stod i artikeln. Att skärmen helt enkelt ignorerar de extra fps man försöker klämma ur den. Med ryckigare bild som följd då.

Permalänk

Roligt att läsa! Ser fram emot kommande delar.

Och det kanske kommer liknande fördjupningar inom andra ämnen? Typ USB och vad som krävs för att få full n-key rollover. Något om svårigheterna med att krympa kretsar? Det jag kom att tänka på nu...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Min skärm klarar ingenting över 63hz haha. Ger ingenting.
Men har märkt att vissa spel beter sig konstigt när man kör coustom resolution i nvdia kontrollpanel. tex vägrar köra i fullscreen eller slår om till 16-bitars färg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Mycket intressant läsning

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet! Har precis köpt en Dell U2515H och hade lite strul med upplösning via HDMI. Fick igång det med custom resolution utan att egentligen fatta vad jag gjorde.

Nu hajar jag, tror jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sQuille:

Grymt bra guide, men jag har ett frågetecken. Hur fungerar Mini-DP i förhållande till "stor"-DP? Vet att många laptops har mini-DP och om jag vill kunna koppla i min 144hz-skärm till den, fungerar det?

Det är alltså upp till #2 i sammanfattningen, dvs kretsarna som sitter i din laptop. Mini Displayport är i detta sammanhang bara en annan fysisk kontakt för samma signal.

Permalänk
Medlem

Två tummar upp för bra läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Inaktiv

SuperMHL presenterades på CES Januari 2015 så lösning finns redan för 4K i 144Hz

Denna klarar upp till 108Gbit överföring för hela 8K i 120Hz så 4K i 144Hz ska inte vara några större problem.

superMHL
On January 6, 2015, MHL announced the superMHL specification,[10] the next-generation of MHL technology for CE and mobile devices. Features of superMHL include:

Delivery of up to 8K 120fps video
Deep Color support up to 48-bit color depths
Wider color gamut to view content the way filmmakers intended
High-Dynamic Range (HDR) support to strike the perfect balance of bright spectral highlights along with shadow details
Immersive surround sound with support for object audio such as Dolby Atmos, DTS:X, 3D audio, and an audio-only mode
Advanced connectivity configurations to link multiple MHL devices together (TV, AVR, Blu-ray player) and control them via one remote
Power charging up to 40W
Content on multiple displays when connecting a single device
Backward compatible with MHL 1, MHL 2 and MHL 3
New reversible superMHL connector
Support for the MHL Alt Mode for the USB Type-C specification
HDCP 2.2
The superMHL standard makes use of one to six A/V lanes with each lane operating at 6Gbps. Four connectors have been detailed with their various numbers of A/V lanes supported in the standard:

micro-USB (one A/V lane)
HDMI Type-A (one A/V lane)
USB Type-C (four A/V lanes)
superMHL (six A/V lanes)
superMHL may also use a variety of source and sink connectors:

micro-USB (Source)
USB Type-C (Source)
Proprietary connectors (Source)
HDMI Type-A (Sink)
superMHL connector (Source or Sink)
The superMHL standard makes use of VESA's Display Stream Compression (DSC) standard version 1.1 to allow for 2.0x, 2.5x, or 3.0x compression. This allows a superMHL source-to-sink connection to transfer 108Gbps of visually lossless (mathematically lossy) data.

Permalänk

Bra skrivet , mycket intressant.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

kanon väntar på nästa del mycket mat nyttigt här

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Grymt bra guide, men jag har ett frågetecken. Hur fungerar Mini-DP i förhållande till "stor"-DP? Vet att många laptops har mini-DP och om jag vill kunna koppla i min 144hz-skärm till den, fungerar det?

Samma kabel, olika kontakter.. same same.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Superbra artikel. Men det bästa var..

Tänk alla infantila medlemmar som med, som dom tror, bestämd stämma (när den egentligen är pubertalt bruten) skriver att det minsann är på det ena eller andra sättet med upplösningar och frekvenser. Deras kommentarer kommer utebli i det här fältet va..?

"Ja men vadårå ja trodde faktiskt att.." Exakt! Så varför skriver du inte jag tycker/tror/uppfattar/upplever/osv istället för att "det är" si eller så?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Inte vid överklockning av datorn nej.

Mycket intressant artikel!
Kör överklockad 110HZ via DVI-D i WQHD som teoretiskt inta ska klara av mängden data?
Så fort jag går högre i HZ genom CRU får jag artifacter som uttrar sig i röda sträck över panelen.
Skulle kunna vara kabeln panelen eller inställningar i CRU.
En annan sak e att överklockningen av grafikkortet håls tillbaka när panelen väl e inställt på att köra i högre HZ än 60 utan frameskipping på ett 290x som är ett stort frågetecken för min del där jag inte hittat svaret än.
Längtar efter uppföljningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon162230:

SuperMHL presenterades på CES Januari 2015 så lösning finns redan för 4K i 144Hz

MHL är ingen egen bildöverföringsteknik utan en standard/protokoll för att dela källmaterial via HDMI från mobila enheter. När det talas om 8K 120 Hz talas det om att kunna överföra 8K/120-källfiler för avkodning i mottagaren, det vill säga flytta mpg-filer och liknande till TV:n/skärmen.

Man har med andra ord endast tagit verkhöjd för framtida format i specifikationen. Kretsar och teknik som kan avkoda 8K/120 Hz lär dröja några år, minst sagt.

Observera att detta alltså inte alls handlar om det som artikeln beskriver, att överföra rådata som driver en bildskärm. 8K/120 Hz borde kräva en pixelklocka 4+ GHz och det är knappast något man adresserar med MHL.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning. Längtar efter resterande artiklar.
Jag har läst tidigare om ämnet(p.g.a överklockningsbar Korea skärm) men inte riktigt greppat det. Men känner att jag fått mer förståelse efter denna artikel. Tack!