Permalänk
Skrivet av 999987a:

Btw, har ett till problem jag glömt skriva om. Jag får ofta frysslagg typ 0,5-1 sec. Kan det vara så att jag har gamla drivrutiner som ligger och spökar?

Jag antar att det är då VAR hoppar upp?
Har du spelet på ssd eller hdd? Kanske kan vara att hårddisken inte hinner med att ladda information tillräckligt snabbt? Eller liknande. Precis som när man trycker på Esc så blir det ett stutter och VAR hoppar upp tills menyn kommer fram.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

V-sync gör spelet ospelbart. Extrem input lag med det.

Vilken rank är du?

Skrivet av Friterad:

Märker inte input lag när jag kör v-sync i CS

Kör du med 60hz skärm som du nämnt tidigare?
Vad är det som gör att du inte får någon märkbar input lag med v-sync i Cs när alla andra får det?
Och btw, jag är också nyfiken på vad du är för rank

Men det är ju bra för dig att du inte känner någon skillnad då du inte behöver belasta datorn så hårt

Liten härlig video på v-sync:

Edit: sorry såg nu att det råkade bli dubbelpost, skrev från telefon.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kör du med 60hz skärm som du nämnt tidigare?
Vad är det som gör att du inte får någon märkbar input lag med v-sync i Cs när alla andra får det?
Och btw, jag är också nyfiken på vad du är för rank

Men det är ju bra för dig att du inte känner någon skillnad då du inte behöver belasta datorn så hårt

Liten härlig video på v-sync:

http://youtu.be/U435DzmPaQw

Edit: sorry såg nu att det råkade bli dubbelpost, skrev från telefon.

Och du vet att alla märker av någon input lag när dom kör v-sync exakt hur? Ja det är 60Hz skärm

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Och du vet att alla märker av någon input lag när dom kör v-sync exakt hur?

Vet inte hur många trådar jag läst om det med över 50 svar och folk som säger att det är en självklarhet med input-lag med v-sync och alla vänner jag känner.

Kollade du på videon btw? det kallas för input-lag/v-sync.
Konstigt va? Skärmen kan inte visa mer än 60fps men ändå så är fönstret efter. Likadant i spel är det, t.ex lol mapen. Kan du förklara hur det går till när ändå skärmen bara kan visa 60hz/fps som Max ändå?

Kan det vara för att när det skickas ut fler frames än skärmen klarar av så visar skärmen den senaste den hinner ta emot, på så sett bli mer responsivt?

Eller pratar jag bara i nattmössan och videon är fejk och det finns inget inputlag med v-sync på 60hz skärm?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Jag antar att det är då VAR hoppar upp?
Har du spelet på ssd eller hdd? Kanske kan vara att hårddisken inte hinner med att ladda information tillräckligt snabbt? Eller liknande. Precis som när man trycker på Esc så blir det ett stutter och VAR hoppar upp tills menyn kommer fram.

Spelet är installerat på min ssd disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Vet inte hur många trådar jag läst om det med över 50 svar och folk som säger att det är en självklarhet med input-lag med v-sync och alla vänner jag känner.

Kollade du på videon btw? det kallas för input-lag/v-sync.
Konstigt va? Skärmen kan inte visa mer än 60fps men ändå så är fönstret efter. Likadant i spel är det, t.ex lol mapen. Kan du förklara hur det går till när ändå skärmen bara kan visa 60hz/fps som Max ändå?

Kan det vara för att när det skickas ut fler frames än skärmen klarar av så visar skärmen den senaste den hinner ta emot, på så sett bli mer responsivt?

Eller pratar jag bara i nattmössan och videon är fejk och det finns inget inputlag med v-sync på 60hz skärm?

Jag kan inte tala för hur andras erfarenheter är, att man skulle få input-lag av v-sync. Prövade helt nyss och försökte vara extra noga och fokusera på hur det var att skjuta. Märkte ingen input-lag överhuvudtaget. Och då är jag ganska känslig för småsaker.

Permalänk
Avstängd

http://i.imgur.com/so4WONX.png
Här har ni bild på task manger, kolla ramminnena.
Kan det vara detta som orsakar fryslagg och stuttering, bildsläpningar? In och köpa nya ram kommer lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Som någon tipsade om tidigare i tråden skulle du kunna testa dina ramminnen om du misstänker att dom är felaktiga. memtest86 är väl det vanligaste programmet för minnestest, körs som livecd.

Har du ett "killer nic" nätverkskort?, dom är väl smått kända för att vara problematiska. Det skulle ju kunna vara en möjlig orsak till just fryslaggen du upplever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samots:

Som någon tipsade om tidigare i tråden skulle du kunna testa dina ramminnen om du misstänker att dom är felaktiga. memtest86 är väl det vanligaste programmet för minnestest, körs som livecd.

Har du ett "killer nic" nätverkskort?, dom är väl smått kända för att vara problematiska. Det skulle ju kunna vara en möjlig orsak till just fryslaggen du upplever.

Yes, inbyggt nätverkskort i mitt gaming 5 moderbord. Förmodar att det är killer nic. Men har jag 97 procents användning på ramminnen bör väl det ändå vara problemet? Men ska testa köra memtest senare.

Permalänk

Ta reda på vad det är som käkar upp allt ditt ram, finns program för det. Microsoft har ett eget som jag inte minns namnet på dock. Lönar sig att kolla det före du eventuellt köper nya i onödan.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och du vet att alla märker av någon input lag när dom kör v-sync exakt hur? Ja det är 60Hz skärm

Alla kanske inte märker att det blir inputlag. Men att säga att Vsync inte skapar inputlag är fel.
Vsyncs uppgift är ju att fördröja bilden så att man inte får en ny bild mitt i allt och det blir tearing.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Sitter med samma problem, i7 4790k och gtx 770. 16gb minne, ssd-disk, 144hz skärm. Testat i princip allt jag läst om på google.

Om du kör "cl_showfps 2" i console, droppar din lägsta-fps (det vänstra värdet) mycket?

Permalänk
Avstängd

Hela jävla datorn har blivit seg nu märker jag, speciellt när jag bara sitter å surfar på nätet.

Permalänk
Avstängd

Nu vid omstart så ligger memory på 27 procent vid vanlig surfning

Permalänk
Avstängd

Någon? Ska man åka och köpa nya ram minnen? Kan inte köra memtest av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alla kanske inte märker att det blir inputlag. Men att säga att Vsync inte skapar inputlag är fel.
Vsyncs uppgift är ju att fördröja bilden så att man inte får en ny bild mitt i allt och det blir tearing.

Beror väl på. Triple buffering är väl mest effektiv och som sagt märkte jag ingen input lag, jag t.o.m gick in för att jämföra flera gånger och svepte med musen fram och tillbaka samt sköt en del och fokuserade på att hitta input lag, ingenting. Och som jag sa så är jag känslig för småsaker, har märkt av inputlag i andra tillfällen och andra spel och då blir det ospelbart.

Permalänk
Avstängd

Tråden kan stängas, löstes genom att köpa nya ramminnen 16gb. Tack för alla givande svart och tack för att vissa förstört tråden med sitt skitsnack .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Beror väl på. Triple buffering är väl mest effektiv och som sagt märkte jag ingen input lag, jag t.o.m gick in för att jämföra flera gånger och svepte med musen fram och tillbaka samt sköt en del och fokuserade på att hitta input lag, ingenting. Och som jag sa så är jag känslig för småsaker, har märkt av inputlag i andra tillfällen och andra spel och då blir det ospelbart.

vsync tilför alltid inputlag. du kan läsa en bra förklaring om input lag på http://www.anandtech.com/show/2803

Skrivet av 999987a:

Tråden kan stängas, löstes genom att köpa nya ramminnen 16gb. Tack för alla givande svart och tack för att vissa förstört tråden med sitt skitsnack .

gött!

Permalänk
Medlem

edit såg att det var löst

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@99987a: tror jag hittade lösningen:D! https://www.youtube.com/watch?v=3ykNN5bX1ZM det han gör i slutet (MSI mode) gjorde mitt cs mycket smoother