Ny hårdvara, kan inte boota från cd-rom.

Permalänk
Medlem

Ny hårdvara, kan inte boota från cd-rom.

Nyss köpt lite begagnade delar av en polare. Moderkort, processor, ram och grafikkort.

När jag ska formatera datorn (w7 från en fungerade skiva) efter inkoppling av nya hårdvaran kan jag inte få den att boota från cd-rom.

Har satt first boot device i både bios och i boot menu. Men den startar fortfarande med HDD som primär boot device.

Har kvar min gamla hdd, cd-rom och nätagg. Resten är bytt.

Moderkortet är ett gigabyte ga-p55-ud5.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

http://sv.tinypic.com/r/hrzp0k/8

Väljer cd-rom och trycker enter. Bootar fortfarande från hdd. Vilken även är inställt nästa gång jag går in i boot menu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

vad är det för hårddisk? ide?

Om så kan inte både hårddisken och cd-r vara inställda som primär eller sekundär samtidigt, cd blir då ur funktion pga konflikt.

Sitter små portar bakom hårddisken och cd romen, flytta pinsen till primär på en och sekundär på den andra, spelar ingen roll vilken, eller så väljer du kabel selekt på båda.

Hur dom ska sitta står på läsaren och hddn.

Permalänk
Medlem

Samsung spinpoint HD103uj 1TB

Satadisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leehr:

Samsung spinpoint HD103uj 1TB

Satadisk

Cd rom du menar dvd rom? annars förstår jag att du har problem om du försöker installera en windows dvd med en cd rom spelare:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Cd rom du menar dvd rom? annars förstår jag att du har problem om du försöker installera en windows dvd med en cd rom spelare:-)

Det är en bränd skiva av w7. Såhär ser Bootmenu ut: http://sv.tinypic.com/r/hrzp0k/8