Framtidssäkert grafikkort

Permalänk

Framtidssäkert grafikkort

Hej!

Kommer uppgradera mitt grafikkort och har lite svårt att välja mellan GTX 980, GTX 980 Ti, R9 Fury Tri-X och R9 390x.

Kommer förmodligen lira på 144hz 1080p, KANSKE 1440p men jag tvivlar starkt på det.

Vill helst inte spendera för mycket på ett graffekort men vill samtidigt slippa uppgradera igen inom 1-2 år.

Lägger max 7.5k på graffekort och med det menar jag att jag helst inte lägger 7.5k men om man får mycket mer prestanda för 7.5k än 5k så kan jag ju självklart spendera 7.5k. Med andra ord - vill ha mycket för pengarna.

Har kollat på lite benchmarks osv då 980 Ti är solklar vinnare, dock säger folk att nvidia korten har gjort skit ifrån sig på DirectX 12 tester, så har väldigt svårt att bestämma mig.

Just nu står det mellan :

GTX 980
GTX 980 Ti

R9 Fury Tri-x
R9 390x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av balditron:

Hej!

Kommer uppgradera mitt grafikkort och har lite svårt att välja mellan GTX 980, GTX 980 Ti, R9 Fury Tri-X och R9 390x.

Kommer förmodligen lira på 144hz 1080p, KANSKE 1440p men jag tvivlar starkt på det.

Vill helst inte spendera för mycket på ett graffekort men vill samtidigt slippa uppgradera igen inom 1-2 år.

Lägger max 7.5k på graffekort och med det menar jag att jag helst inte lägger 7.5k men om man får mycket mer prestanda för 7.5k än 5k så kan jag ju självklart spendera 7.5k. Med andra ord - vill ha mycket för pengarna.

Har kollat på lite benchmarks osv då 980 Ti är solklar vinnare, dock säger folk att nvidia korten har gjort skit ifrån sig på DirectX 12 tester, så har väldigt svårt att bestämma mig.

GTX 980
GTX 980 Ti

R9 Fury Tri-x
R9 390x

Vad jag har hört så ska det finnas en funktion i DX12 som nVidia har struntat i att skapa stöd för. Exakt vilka kort det gäller låter jag vara osagt, då jag inte har läst mig in i det. Men som 980Ti ägare så kan jag ärligt säga att jag inte en sekund ångrar pengarna jag lade ned på kortet. Sedan finns det modeller som redan är fabriksöverklockade när du får dom, och närmar sig Titan X prestandan.

Permalänk
Medlem

Om en har 7500kr att lägga hade jag köpt ett 980ti, har du inte det (och vet att du ska spela 1080p) hade jag valt ett 390 eller 970. Tillräcklig prestanda för 1080p och så får du en massa pengar över till skärm eller spel.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar på följande sätt med tanke på att du inte vill uppgradera inom 1-2år:

Vi vet ännu inte exakt vad DirectX 12 kommer innebära för kommande spel. De första titlarna kommer i december (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...) och även om drivrutiner ev. inte är optimerade ännu vid det tillfället kommer vi säkert få en fingervisning om vad dagens grafikkort kommer att prestera med DirectX 12.

Du nämner inte vilket kort du har idag men eftersom du tittar på premium kort upp till 7500 kr gissar jag din befintliga GPU är relativt ok.

Behåll nuvarande GPU till dec och se vad testarna säger, alt plocka upp förra gen kort (om det dyker upp till nedsatt pris/begagnat) för att sedan sälja begagnat och minimera förlusten i kr vid köp av det kortet du verkligen vill ha.

Lite tråkigt svar men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vad jag har hört så ska det finnas en funktion i DX12 som nVidia har struntat i att skapa stöd för. Exakt vilka kort det gäller låter jag vara osagt, då jag inte har läst mig in i det. Men som 980Ti ägare så kan jag ärligt säga att jag inte en sekund ångrar pengarna jag lade ned på kortet. Sedan finns det modeller som redan är fabriksöverklockade när du får dom, och närmar sig Titan X prestandan.

Vad jag förstått så finns ju "Async Compute"-funktionaliteten (som jag förutsätter att du syftar på, det är ju den som det varit stort rabalder om) även hos Nvidia men om man går all-in på att använda detta i renderingen så får man (åtminstone i nuläget) direkt dåliga resultat med Nvidia men bra med AMD.

Sedan har ju varken AMD eller Nvidia komplett/fulländat stöd för allt som existerar i DX12, frågan är nog mer om just denna funktion kommer att bli avgörande när det väl börjar komma DX12-titlar eller om den enda datapunkten vi har (benchmark av ett enda icke-färdigt spel) kanske visar sig inte vara representativ för DX12-titlar i allmänhet.
Det blir spännande att se om AMD generellt får en stor fördel på grund av just detta eller om det i praktiken blir jämnare.

Se t.ex. http://www.sweclockers.com/nyhet/21013-amd-fullt-stod-for-dir...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur skall man råda någon i denna fråga? Det finns lite olika svar, beroende vilka ögon man har.

Vill du ha maximal prestanda nu är det 980ti som gäller. Detta kort kommer sannolikt ge högst prestanda i 1080p tills pascal kommer, oavsett om man kör dx11 eller dx12. 1440p är lite jämnare mellan fury x och 980ti, men fortfarande till nvidias fördel.

Vill du å andra sidan ha bäst prestanda för pengarna så är det svårt att slå 390(x) idag. Och som det ser ut just nu kommer dessutom alla GCN-kort att tjäna på dx12 på ett helt annat sätt än nvidia, som i den enda benchmark vi har sett tappade prestanda i dx12. Det säger en del om hur bra nvidias dx11.drivare är.

Sedan var det det här med framtidssäkert, då. Det är väldigt svårt att slå om, då mycket beror på vilka funktioner som spelutvecklare använder, men historiskt sett så här AMD varit det bättre valet. AMD har ofta överraskningar i lager åt sina kunder. Ta t.ex. ovan nämnda benchmark i dx12. Eftersom, vad det verkar, nvidia har en suboptimal implementation av async compute så får AMD 390x lika bra resultat i den benchen som 980ti. Andra exempel är att and via drivrutiner har höjt prestanda på sina kretsar så att de nu ger prestanda som den krets som var snäppet dyrare när man köpte kortet.
Jag kommer säkert få mothugg nu, men vad gäller framtidssäkerhet har nvidia snarare gått mot framtidsosäkerhet genom att översälja sina kort utan att gå in på detaljer kring de kompromisser man har gjort för att nå en viss feature. De två aktuella exemplen är 3,5GB-skandalen på 970 och hur implementationen av async compute presterar i ovan nämnda benchmark.

Hur har jag gjort? Själv köpte jag ett AMD 290 för ett och ett halvt år sedan, har fortfarande kvar samma 75Hz skärm och är fortfarande riktigt nöjd med mitt val.

Mitt råd till dig? 1080p@144Hz är jag osäker på om ett ensamt 980ti klarar med allt på högsta, men det är det kort som kommer närmast. Men om det är målet så får du vara beredd på att lägga lika mycket till på en nya skärm som klarar 144Hz. Och det kan potentiellt visa sig att man inte får lika bra prestanda i dx12, när det kommer.

Permalänk
Medlem

Bra garanti och ok pris.Du kommer lätt kunna ha detta kort i 2 år och maxa det mesta..

http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Skulle ha kört på ett mindre kort just nu då nästa generation kan bli ett stort steg framåt i utvecklingen. Hbm2 minnen och en hel drös med andra godsaker
Pascal ryktesvis

Valde själv ett 970 kort och väntar helt sonika med att köpa ny 144/1440 skärm tills Pascal/nya AMD kommer. Stämmer ryktena, ens lite grand, blir det ev en 4k skärm istället t om

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

GTX 980
GTX 980 Ti

R9 Fury Tri-x
R9 390x

Under 2016 kommer tillverkningsprocessen krympa till 14/16nm och minnena kommer bytas ut från GDDR5 till HBM2. Att lägga så mycket pengar på ett grafikkort nu är helt enkelt ingen jättebra ide. Det är betydligt bättre att vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mycket för pengarna ska du nog snarare räkna med att uppgradera om två år.

Permalänk
Medlem

om du vill har mest bang for bucks just nu och hãller ner kostnader skulle jag välja 390x. vill du kör 1440p eller högre upplösningar skulle jag säga att det är Fury som gäller då 980ti o Fury ligger ikapp varandra just nu men AMD har altid hittat mer peformance med tiden. nvidia verka gärna dumpa "dem gamla" kort med syftet på optimering när dem släppa en ny serie. vissligen fortsätter dem o stödas men optimeras inte like mycket längre.
sen om du vill har det absolute bästa just nu vid 1080p så är det 980ti som gäller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta o se vad Pascal har att erbjuda

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk

Hej och tack för alla svar!

Vänta o se vad Pascal har att erbjuda säger ni?

Nja, sitter faktist på ett riktigt dåligt graffekort just nu (GTX 650) så helst vill jag att uppgradering ska ske omgående.

Tror ni att 390 / 390x skulle fungera till GTA på 1080p? Har tänkt o köpa en i7 4790k hur som helst så det borde väl hålla med den prollen?

Vill helst slippa lägga 7k på en 980 Ti och sen behöva uppgradera igen om nåt år när "Pascal" är det man ska ha.

Skulle jag kunna köpa ett 390 eller 390x nu och om "Pascal" är nåt att ha kan jag uppgradera helt enkelt.

Är medveten om att jag inte kommer kunna maxa ut alla spel med en 390x, vilket är nåt jag är beredd att ta.

EDIT : Tror ni att 980 ti håller i iaf 2 år? Om man jämför prestanda per krona får man väl mer ut ur 980 Ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

om du vill har mest bang for bucks just nu och hãller ner kostnader skulle jag välja 390x. vill du kör 1440p eller högre upplösningar skulle jag säga att det är Fury som gäller då 980ti o Fury ligger ikapp varandra just nu men AMD har altid hittat mer peformance med tiden. nvidia verka gärna dumpa "dem gamla" kort med syftet på optimering när dem släppa en ny serie. vissligen fortsätter dem o stödas men optimeras inte like mycket längre.
sen om du vill har det absolute bästa just nu vid 1080p så är det 980ti som gäller.

Tredjeparts 980 Ti brukar vinna ganska mycket också i 1440p, speciellt överklockade. I 4k brukar väl nog överklockade tredjeparts 980Ti vinna mot överklockade Fury X. Har man dubbla kort är väl Fury X bättre, men i t.ex. GTA 5 4k verkar inte minnet räcka till ens med prestandan hos ett kort (iallafall inte i Sweclockers test).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

980 TI

Dok så presterar samtliga kort ganska värdelöst på 4k.. Men håller du dig på 1080p så bör du klara dig flera år då någon ny DX standard efter dx12 lär ta tid

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Då utvecklingen går så snabbt på denna fronten är det ju aldrig värt att uppgradera grafikkort.
Men just nu så är det verkligen inte läge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej och tack för alla svar!

Vänta o se vad Pascal har att erbjuda säger ni?

Nja, sitter faktist på ett riktigt dåligt graffekort just nu (GTX 650) så helst vill jag att uppgradering ska ske omgående.

Tror ni att 390 / 390x skulle fungera till GTA på 1080p? Har tänkt o köpa en i7 4790k hur som helst så det borde väl hålla med den prollen?

Vill helst slippa lägga 7k på en 980 Ti och sen behöva uppgradera igen om nåt år när "Pascal" är det man ska ha.

Skulle jag kunna köpa ett 390 eller 390x nu och om "Pascal" är nåt att ha kan jag uppgradera helt enkelt.

Är medveten om att jag inte kommer kunna maxa ut alla spel med en 390x, vilket är nåt jag är beredd att ta.

EDIT : Tror ni att 980 ti håller i iaf 2 år? Om man jämför prestanda per krona får man väl mer ut ur 980 Ti?

Jo 390/390x funka fint med GTA5.

Sitter själv på en Sapphire 390 med en 3440x1440 skärm. Funka fint med 60+ fps i konsol/normal inställningar. Så om du har en 1440p eller 1080p skärm så kan du skruva upp ögongoddissen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstått så finns ju "Async Compute"-funktionaliteten (som jag förutsätter att du syftar på, det är ju den som det varit stort rabalder om) även hos Nvidia men om man går all-in på att använda detta i renderingen så får man (åtminstone i nuläget) direkt dåliga resultat med Nvidia men bra med AMD.

Sedan har ju varken AMD eller Nvidia komplett/fulländat stöd för allt som existerar i DX12, frågan är nog mer om just denna funktion kommer att bli avgörande när det väl börjar komma DX12-titlar eller om den enda datapunkten vi har (benchmark av ett enda icke-färdigt spel) kanske visar sig inte vara representativ för DX12-titlar i allmänhet.
Det blir spännande att se om AMD generellt får en stor fördel på grund av just detta eller om det i praktiken blir jämnare.

Se t.ex. http://www.sweclockers.com/nyhet/21013-amd-fullt-stod-for-dir...

jovisst vi behöver mer tester och benchmarks för att se vad som kommer vara bättre i slutändan just nu lutar de åt amd men vi vet ju inte vilka funktioner spelen kommer använda som sagt men jag hoppas och tror att AMD vinner lite mark på det här och de är bara bra de kanske kan skapa åtminstonde ett litet pris krig mellan företagen så man kan få mer för pengarna kanske en longshot gissning men man kan alltid hoppas

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jovisst vi behöver mer tester och benchmarks för att se vad som kommer vara bättre i slutändan just nu lutar de åt amd men vi vet ju inte vilka funktioner spelen kommer använda som sagt men jag hoppas och tror att AMD vinner lite mark på det här och de är bara bra de kanske kan skapa åtminstonde ett litet pris krig mellan företagen så man kan få mer för pengarna kanske en longshot gissning men man kan alltid hoppas

Tycker det är märkligt att alla missar att Nvidia korten fortfarande presterar lika bra som AMD:s kort i Ashes benchmarken även utan async compute. Och många gånger bättre i DX11...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Nu när Pascal bara är något halvår bort så hade jag nog tagit ett 980 tillsvidare och sen skaffat ett 1080 (eller vad nu Pascal kommer att heta) om det passar din plånbok. Tror det blir roligare att ha ett kort som förhoppningsvis fullt ut stödjer DX12 som vi får hoppas att Pascal gör.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tycker det är märkligt att alla missar att Nvidia korten fortfarande presterar lika bra som AMD:s kort i Ashes benchmarken även utan async compute. Och många gånger bättre i DX11...

Poängen är väl att 980ti presterar som 390 i ashes. Hur prestanda står sig mot fury vet jag inte, men det var inte den skillnaden/likheten som skapade rubrikerna. Jag läste någonstans att 980 nästan nådde upp till 980ti också, så det verkar som att det är ett helt nytt sätt med flaskhalsar som påverkar nvidias prestanda i dx12.

Skrivet av Mocka:

Nu när Pascal bara är något halvår bort så hade jag nog tagit ett 980 tillsvidare och sen skaffat ett 1080 (eller vad nu Pascal kommer att heta) om det passar din plånbok. Tror det blir roligare att ha ett kort som förhoppningsvis fullt ut stödjer DX12 som vi får hoppas att Pascal gör.

Jag är inte så säker på att det är H1 som gäller för pascal. Och även om så vore, så är H1 långt. Det är förvisso bara några månader tills det börjar, men...

Permalänk

Hej! Fick bli en R9 Fury Tri-X tillslut. Kunde bara inte med gott samvete köpa en Nvidia efter DirectX 12 resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej! Fick bli en R9 Fury Tri-X tillslut. Kunde bara inte med gott samvete köpa en Nvidia efter DirectX 12 resultaten.

Hoppas du blir nöjd. AMD har som sagt för vana att öka prestanda med tiden. Gamla 7970 var ju jämförbart med GTX 680 när de var nya, idag är det hästlängder före. Verkar lovande för DX12 också, verkar som att AMD hållts tillbaka från sin fulla potential i DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Tror att man gör lika bra val med bägge lagens grafikkort, Nvidia har en del DX12 funktioner som AMD saknar istället.
Och när några spel som nyttjar DX12 kommer så kommer det finnas nya generationer av grafikkort från bägge lagen med högre DX12_1 stöd än idag, och även stöd av funktioner som är idag ej obligatoriska för DX12 som tex async compute.

Sen är det ju så med datorkomponenter att vill man ha nått som är framtidssäkert så ska man skaffa komponenterna i "framtiden" inte nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Det gjorde du rätt i.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag är inte så säker på att det är H1 som gäller för pascal. Och även om så vore, så är H1 långt. Det är förvisso bara några månader tills det börjar, men...

Vad är H1?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Säkert ett jättebra val. Kör själv ett nyligen införskaffat 980TI Classy
Så nu är jag framtidssäkrad - men för hur länge???
Hur långt är ett snöre - typ.

Permalänk
Master of Overkill

För att spara pengar inom GPU branchen så är enda sättet köpa beg kort efter 2-3 år efter release och göra så hela tiden.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad är H1?

Första halvåret, dvs 1/1-30/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Första halvåret, dvs 1/1-30/6.

Aha okej, tack.

Visa signatur