Missvisande Blocketannons och tveksam blåsning

Permalänk
Medlem

Missvisande Blocketannons och tveksam blåsning

Hej på er!

tl;dr: Annonsören ljög om "rymliga 120gb" lagringsutrymme, visade sig vara 60. Jag är medveten om min skyldighet att kolla upp varan i köp mellan privatpersoner, men känner mig ändå blåst. Söker tröst, tips och perspektiv på saker och ting. Puss!

Jag vill börja med att påpeka att jag är medveten om att jag gjort ett misstag i det här fallet och att det svider i både plånbok och själ. Idén med den här tråden är att få lite medlidande och tips om ifall det finns något jag kan göra. Detta håller mig näst intill sömnlös om nätterna.

Det hela började med att min flickväns skoldator gick sönder varpå hon helt enkelt behövde en ny. Student som hon är så började letandet efter begagnat på Blocket och hon hittade en annons för en MacBook Air 13" med 120 GB SSD som legat ute ett par veckor. Det verkade vara ett okej pris med den lilla detaljen att laddaren tydligen glappar, så flickvännen lade ett bud med en prissänkning på 500 kr. Säljaren går med på detta. Eftersom min flickvän hade väldigt bråttom till ett möte just då fick jag i uppdrag att köpa datorn som passande nog befann sig ett par kvarter bort. Innan jag hoppade upp på velocipeden pratade jag med några vänner som har mer erfarenhet av MacBooks om vad man bör tänka på vid köp av begagnat etc. Med deras tips och råd i bakhuvudet begav jag mig iväg.

Väl där öppnar ett par yngre tjejer, i 18-års åldern, som verkade lite nervösa. De sträcker fram datorn och jag reagerar på att den till synes icke är formaterad. Jag reagerar på att det inte är samma bakgrundsbild och dock (OSX Yosemite-bakgrund och få ikoner i docken) som på annonsen, utan en gammal OSX-version och en massa appar i docken. Jag frågar om den har varit på service eller fått några delar utbytta, vilket den inte (enligt henne) har. För att kolla läget frågar jag ändå om den är uppdaterad och funkar som den ska varpå hon svarar att hon inte riktigt använt den så mycket och därför inte vet om den är uppdaterad. Hon tar upp specifikationsrutan för datorn och flackar med muspekaren fram och tillbaka. Jag ögnar igenom dem och kollar mer specifikt under System Report. Och det är här jag gör min största miss; att inte kolla Storage-fliken (jag återkommer till varför detta var ett miss). Hon tar även upp ett iTunes-fönster med användaravtal och mumlar något om "aah, och här är avtal och så..." vilket kändes väldigt skumt.

Jag vrider och vänder på datorn och inspekterar skadorna och hur skitig den är. Eftersom jag gillar att städa och putsa upp saker så såg jag den som ett litet projekt. Jag frågar ytterligare en gång om den fungerar som den ska, bortsett från laddaren, vilket hon bekräftar. Jag kände mig stressad eftersom vi är mitt uppe i en lägenhetsflytt och bestämde mig för att köpa den. Jag föreslog Swish (som det stod i annonsen) och hon ger numret och nämner sedan summan som hon kommit överrens om med min flickvän. Dock reagerade jag på att det var 100 kr mer än vad min flickvän sagt innan vi skilts åt. Men eftersom jag är allmänt dålig med siffror så tänkte jag att det säkert stämde. Swish swosh, tack och hej. Innan jag går ut säger jag att jag hör av mig om det skulle uppstå något problem och hon nickar och håller med.

Väl hemma öppnar jag upp datorn och gör mig redo för en ordentlig rekonditionering. Av någon anledning klickar jag fram specifikationerna igen och denna gång upptäcker jag till min förvåning hur datorn endast har 60 GB lagring varav tre fjärdedelar redan är använt. Då jag ville minnas att det enligt annonsen skulle vara 120 GB letade jag fram den på Blocket för att bekräfta. Och mycket riktigt! Jag citerar: "4gb ram och hårddisk på rymliga 120gb fungerar utmärkt för bla. Stundenter.".
Jag hör genast av mig till min flickvän och ber henne att ta kontakt med säljaren för att klargöra "missförståndet". Då framkommer det även att säljaren tog 100 kr mer än vad de kommit överrens om. Som förslag skickar vi ett sms om att vi kan gå med på att hon ljugit om hon Swishar tillbaka 1100 kr, annars önskar vi häva köpet. Då inleds tystnaden. Vi skickar sms, ringer och mailar utan resultat.

Ikväll fick jag till slut, efter att ha ringt henne 5 gånger under eftermiddagen, ett sms där hon skrev att hon var på jobb. En stund senare skrev hon också att hon tyvärr inte kan ta tillbaka datorn eftersom hon har betalat hyran för pengarna. Jag bad om att få prata och frågade vilken tid jag kunde få tag på henne via telefon. Sen blir det återigen tyst. Och här är jag nu. Utan pengar med en smutsig dator som jag inte vill röra förrän detta är upprett.

Så finns det någonting jag kan göra? Jag har skärmdump på annonsen där det tydligt framgår att hon utnyttjar lagringsutrymmet som försäljningsknep.

Tack på förhand kära ni!

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

Kontakta Blocket!

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så tror jag att blocket har ångerrättslagen + att säljaren får inte göra sig av med pengarna förens om två veckor.

Men du ska helt klart kontakta blocket eftersom hon har ljugit i annonsen helt enkelt.

Konsumentverket kan du också vända dig emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Kontakta Blocket!

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så tror jag att blocket har ångerrättslagen + att säljaren får inte göra sig av med pengarna förens om två veckor.

Men du ska helt klart kontakta säljaren eftersom hon har ljugit i annonsen helt enkelt.

Konsumentverket kan du också vända dig emot.

Nej, konsumentverket kan du inte använda dig av mot en privatperson.

Har svårt att se att blocket skulle kunna göra något heller, det låter för mig, som lekman, som snarare någon civilrättslig process och i bästa fall ett polisiärt ärende.

Jag tycker det luktar lite stulet över datorn dock, har du kollat igenom den ifall det finns någon privat info tillhörande nån annan etc?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har du kollat med Gparted eller liknande verktyg så att den inte bara är taskigt formaterad? Typ 60 GB Mac-filsystem och 60 GB oformaterat eller liknande? Vet inte hur Mac OS visar diskstorlek.

Edit:
Såg att du inte ville röra datorn. Är det någon form av misstag så borde det ju gå att kontakta försäljaren, men bra poäng om att den kan vara stulen också. Om säljaren gör sig okontaktbar kan du kanske fråga polisen om saken?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Du skall Ringa till henne och meddela att det är brottsligt att bedriva bedrägeri, du kan ju inte rå för att specifikationerna inte var korrekta, samt förtydliga att du överväger att polisanmäla händelsen om hon inte bryter köpet, och att du skiter fullständigt att hon har använt pengarna till hyran, det är inte ditt problem ;;P

Permalänk
Medlem

"När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Om varan inte är som du förväntade dig:
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller.

Varan kan ändå anses felaktig om:
varan inte är som säljaren har sagt
varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till.

Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson. Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det finns inga "säkerheter" när 2 privatpersoner handlar med varandra. I bästa fall kan du polisanmäla men det kommer inte leda någonvart. Jag handlar alltid med Blocketpaket även om säljaren bor nära, för då vet jag att jag har 24 timmar i lugn och ro som jag kan inspektera och testa varan.

Dock kan du försöka ta reda på hur hårddisken är formaterad, kan hända att det ligger 60gb opartitionerat.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det inga MacBook Air på 13" som har mindre SSD än 128 GB. Det bör alltså röra sig om en något klumpig partitionering. Hur gammal är den egentligen? Jag frågar för att de skrev 120 GB och inte 128 GB. Några av de riktigt tidiga modellerna hade nämligen klassiska hårddiskar med roterande skivor på 120 GB. I sådana fall kan det verkligen vara läge att häva köpet eftersom det faktiskt stod SSD i annonsen. Titta i tabellen på den här sidan och försök utröna exakt vilken modell det rör sig om: https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Air

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt som skrivits, känns inte helt fel att det kan röra sig om en stulen dator med tanke
på okunskapen om maskinen, nervositeten etc? De har bara googlat fram specs för vad de tror är rätt kanske?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tycker det luktar lite stulet över datorn dock, har du kollat igenom den ifall det finns någon privat info tillhörande nån annan etc?

Jag börjar också bli lite orolig över att den ska vara stulen. Men jag tror hon haft den ett tag åtminstone eftersom den luktar som lägenheten gjorde, det vill säga kattpiss och tobak. Jag ska försöka luska fram information. Det borde rimligtvis finnas något med tanke på deras till synes okunnighet och att det är 18 GB ledigt av 60.

Skrivet av Jpau94:

Har du kollat med Gparted eller liknande verktyg så att den inte bara är taskigt formaterad? Typ 60 GB Mac-filsystem och 60 GB oformaterat eller liknande? Vet inte hur Mac OS visar diskstorlek.

Edit:
Såg att du inte ville röra datorn. Är det någon form av misstag så borde det ju gå att kontakta försäljaren, men bra poäng om att den kan vara stulen också. Om säljaren gör sig okontaktbar kan du kanske fråga polisen om saken?

Intressant tanke! Tyvärr ser det ut som att disken i den är av modellen "Apple SSD TS064E", alltså 64 GB. Har ingen erfarenhet av hur partitionering eller formatering går till på Mac, men ska undersöka det vidare!
Bild på info om disken: http://i.imgur.com/ZB55zep.jpg

Skrivet av proxies:

Du skall Ringa till henne och meddela att det är brottsligt att bedriva bedrägeri

Problemet med detta ligger ju dock i att hon vägrar svara. Jag har tydligen en period nu där personer jag försöker få kontakt med verkar vara väldigt upptagna. Inte speciellt bra när man försöker planera en lägenhetsflytt för att den ska bli så smidig som möjligt.

Skrivet av tudz:

Jag handlar alltid med Blocketpaket även om säljaren bor nära, för då vet jag att jag har 24 timmar i lugn och ro som jag kan inspektera och testa varan.

Dock kan du försöka ta reda på hur hårddisken är formaterad, kan hända att det ligger 60gb opartitionerat.

Tänkvärt, tack! Ska undersöka saken. Se mina svar på Jpau94's och wixia's inlägg.

Skrivet av wixia:

Mig veterligen finns det inga MacBook Air på 13" som har mindre SSD än 128 GB. Det bör alltså röra sig om en något klumpig partitionering. Hur gammal är den egentligen?

Mycket intressant. Det är en 13" Mid 2012. Vilket kan betyda att den blivit utbytt i något skede och att hon ljög även gällande detta?
När jag googlade på SSD-modellen Apple SSD TS064E så hittade jag även detta:
Utbytesprogram för flashlagringsenhet för MacBook Air https://www.apple.com/se/support/macbookair-flashdrive/

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Nu insåg jag en trolig förklaring till varför bakgrundsbild/dock skiljer sig från verkligheten i samband med SSD-kapaciteten. De måste helt enkelt bytt ut original 120 GB SSDn som hade OSX Yosemite och en städad dock mot en gammal 60 GB med gammalt os!?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Att det är fel hårddisk får troligtvis du stå för. Det krävs i de flesta fall först och främst lite mer än att säljaren påstår att det är en 120gb disk för att det ska räknas som en garanti, vilket är vad som binder säljaren. För det andra ska du ha upptäckt det här felet när du undersökte varan. Att du har brustit i din undersökningsplikt ska inte säljaren stå för. Men det beror på en rad olika saker om en utfästelse har skett, kan inte riktigt göra den bedömningen.

Att du betalat för mycket är jag osäker på. Du kan ha rätt till återbetalning, men då det är köplagen som gäller så är korrekt pris det pris som säljare och köpare har kommit överens om. Eftersom du accepterat priset du fick får du stå för det. Vad säljaren och din flickvän kommit fram till spelar nog ingen större roll eftersom det är du som är köparen, såvida du inte handlade med en fullmakt, vilket jag inte tror att du gjorde.

Det är en skum affär, men det låter som att du som brustit i dina skyldigheter som köpare. Det jag ser som en utväg är väl om datorn är stulen, då är varan befattad med fel. Men jag har inte full koll på vad det innebär att ha köpt stöldgods och vad du bör göra i vilken ordning tyvärr. Försök reda ut om datorn är legit eller inte först och främst.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Jag börjar också bli lite orolig över att den ska vara stulen. Men jag tror hon haft den ett tag åtminstone eftersom den luktar som lägenheten gjorde, det vill säga kattpiss och tobak. Jag ska försöka luska fram information. Det borde rimligtvis finnas något med tanke på deras till synes okunnighet och att det är 18 GB ledigt av 60.

Intressant tanke! Tyvärr ser det ut som att disken i den är av modellen "Apple SSD TS064E", alltså 64 GB. Har ingen erfarenhet av hur partitionering eller formatering går till på Mac, men ska undersöka det vidare!
Bild på info om disken: http://i.imgur.com/ZB55zep.jpg

Problemet med detta ligger ju dock i att hon vägrar svara. Jag har tydligen en period nu där personer jag försöker få kontakt med verkar vara väldigt upptagna. Inte speciellt bra när man försöker planera en lägenhetsflytt för att den ska bli så smidig som möjligt.

Tänkvärt, tack! Ska undersöka saken. Se mina svar på Jpau94's och wixia's inlägg.

Mycket intressant. Det är en 13" Mid 2012. Vilket kan betyda att den blivit utbytt i något skede och att hon ljög även gällande detta?
När jag googlade på SSD-modellen Apple SSD TS064E så hittade jag även detta:
Utbytesprogram för flashlagringsenhet för MacBook Air https://www.apple.com/se/support/macbookair-flashdrive/

Har Apple bytt den i samband med det där utbytesprogrammet har de ju bytt till en lika stor. Sitter det en 64 GB SSD i datorn har någon tredje part bytt den, kanske för att den gamla 128 GB var trasig och denna var billig. Framgår inte riktigt om du har kollat i Systeminformation om det verkligen är en 64 GB?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har Apple bytt den i samband med det där utbytesprogrammet har de ju bytt till en lika stor. Sitter det en 64 GB SSD i datorn har någon tredje part bytt den, kanske för att den gamla 128 GB var trasig och denna var billig. Framgår inte riktigt om du har kollat i Systeminformation om det verkligen är en 64 GB?

Det verkar vara hennes skoldator. Det fanns två användarkonton utan lösenord, varav ett innehåller en hel del dokument och historik inklusive lösenord etc.

Jag har kollat upp disken och det är en 64 GB (http://i.imgur.com/ZB55zep.jpg). Frågan är när den är utbytt och av vem. Det verkar nämligen vara en hel del dokument från 2014, när hon förmodligen fortfarande gick i skolan. Den senaste historiken är från början av september där hon har sökt efter "strul med användarkonton" på macforum.
Och frågan kring hur OSX-versionen hoppat från Yosemite till Lion kvarstår. Har hon återställt den med Time Machine?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Det verkar vara hennes skoldator. Det fanns två användarkonton utan lösenord, varav ett innehåller en hel del dokument och historik inklusive lösenord etc.

Jag har kollat upp disken och det är en 64 GB (http://i.imgur.com/ZB55zep.jpg). Frågan är när den är utbytt och av vem. Det verkar nämligen vara en hel del dokument från 2014, när hon förmodligen fortfarande gick i skolan. Den senaste historiken är från början av september där hon har sökt efter "strul med användarkonton" på macforum.
Och frågan kring hur OSX-versionen hoppat från Yosemite till Lion kvarstår. Har hon återställt den med Time Machine?

Ja du, det mesta kan ha hänt! Hur som helst är det nog bara att bita i det sura äpplet. Blås den helt och uppdatera sedan till Yosemite/El Capitan. Ska din tjej bara ha den till skolarbete så räcker 64 GB bra så länge man håller efter lite bland sina filer

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Det verkar vara hennes skoldator. Det fanns två användarkonton utan lösenord, varav ett innehåller en hel del dokument och historik inklusive lösenord etc.

Jag har kollat upp disken och det är en 64 GB (http://i.imgur.com/ZB55zep.jpg). Frågan är när den är utbytt och av vem. Det verkar nämligen vara en hel del dokument från 2014, när hon förmodligen fortfarande gick i skolan. Den senaste historiken är från början av september där hon har sökt efter "strul med användarkonton" på macforum.
Och frågan kring hur OSX-versionen hoppat från Yosemite till Lion kvarstår. Har hon återställt den med Time Machine?

Ja, det var högst troligen en skoldator. Jag hade själv en MBA med 64GB SSD under min högstadietid. Jag slutade i våras.
Kika om bilden är tagen från google, det kan vara så det hänger ihop med olika operativsystem.

Tyvärr så skulle jag rekommendera dig att försöka få till ett återköp, vi hade stora problem med ssd:erna. Ungefär 30% (av 90 datorer i min åk) av våra ssd:er dog inom tre år. Även batterierna började bli ganska trötta på slutet, jag vill minnas att mitt batteri klarade ca 60% av de utlovade 6700mAh på slutet. Ganska många var i ännu sämre kondition när vi lämnade tillbaka dem.

Här finns coconutBattery, så att du kan checka batteriet.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Ja du, det mesta kan ha hänt! Hur som helst är det nog bara att bita i det sura äpplet. Blås den helt och uppdatera sedan till Yosemite/El Capitan. Ska din tjej bara ha den till skolarbete så räcker 64 GB bra så länge man håller efter lite bland sina filer

Yep, det lutar åt att så blir fallet. Men jag ger mig inte utan kamp.
Imorgon ska jag ringa skolan och fråga vad datorerna de delar ut har för specifikationer för att kanske få en klarhet i vad som hänt/inte hänt. Möjligtvis tar jag även kontakt med kommunens konsumentjuridiska rådgivning ifall de skulle ha något vettigt att komma med.
Jag tänker också ta och städa upp datorj*veln ordentligt både in och utvändigt. Skulle hon få för sig att ta tillbaka den så lär hon väl inte neka för att den plötsligt är ren.

Skrivet av Wille1504:

Ja, det var högst troligen en skoldator. Jag hade själv en MBA med 64GB SSD under min högstadietid. Jag slutade i våras.
Kika om bilden är tagen från google, det kan vara så det hänger ihop med olika operativsystem.

Tyvärr så skulle jag rekommendera dig att försöka få till ett återköp, vi hade stora problem med ssd:erna. Ungefär 30% (av 90 datorer i min åk) av våra ssd:er dog inom tre år. Även batterierna började bli ganska trötta på slutet, jag vill minnas att mitt batteri klarade ca 60% av de utlovade 6700mAh på slutet. Ganska många var i ännu sämre kondition när vi lämnade tillbaka dem.

Här finns coconutBattery, så att du kan checka batteriet.

Har skolorna alltså tillgång till någon speciell variant med små SSDs? För som Wixia nämnt innan så ska inte 13" varianten ha mindre lagring än 128 GB.
Bilden har hon tagit själv, utan tvekan. Smutsfläckarna och skavankerna stämmer överens med bilden Vi får väl se hur batteritiden är. Den glappande laddaren lyckades jag i alla fall få att fungera genom att knacka den i golvet en gång.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Wicktarr:

Yep, det lutar åt att så blir fallet. Men jag ger mig inte utan kamp.
Imorgon ska jag ringa skolan och fråga vad datorerna de delar ut har för specifikationer för att kanske få en klarhet i vad som hänt/inte hänt. Möjligtvis tar jag även kontakt med kommunens konsumentjuridiska rådgivning ifall de skulle ha något vettigt att komma med.
Jag tänker också ta och städa upp datorj*veln ordentligt både in och utvändigt. Skulle hon få för sig att ta tillbaka den så lär hon väl inte neka för att den plötsligt är ren.

Har skolorna alltså tillgång till någon speciell variant med små SSDs? För som Wixia nämnt innan så ska inte 13" varianten ha mindre lagring än 128 GB.
Bilden har hon tagit själv, utan tvekan. Smutsfläckarna och skavankerna stämmer överens med bilden Vi får väl se hur batteritiden är. Den glappande laddaren lyckades jag i alla fall få att fungera genom att knacka den i golvet en gång.

Yes, vi fick en "specialare" som finns endast för skolor.
Får jag fråga vad du fick ge för den?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

@Wille1504: I annonsen ville hon ha 4700, de kom överens om 4200 och hon fick mig att betala 4300.
Nu är datorn städad och fräsch både in- och utvändigt. Lånade torxmejsel av en kompis och skaffade en burk tryckluft. Så det återstår bara formatering och sen skulle jag faktiskt kunna nöja mig med att hon betalar tillbaka 1000 kr som plåster på såren.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Nu insåg jag en trolig förklaring till varför bakgrundsbild/dock skiljer sig från verkligheten i samband med SSD-kapaciteten. De måste helt enkelt bytt ut original 120 GB SSDn som hade OSX Yosemite och en städad dock mot en gammal 60 GB med gammalt os!?

Du har troligen denna:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbo...

Den kommer med 64GB och OS X Lion.

Kan även tycka att 1000kr avdrag är lite i överkant, tror det mest handlar om okunskap från säljaren än ett bedrägeriförsök (om den inte är stulen vill säga).

Lade till rätt länk
Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060