Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Medlem

Alltså det känns inte som om man ska kasta skit på AMD eller nVidia här... kom igen...
Ni måste väl se problemet grabbar, bollen är inte i första hand hos grafikkortstillverkarna.

Jag vill se Bethesda göra nåt först innan nya "fixar" ska in i drivers och dylikt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har 4670K och GTX 770. Kör spelet på Medium med Antialising, Ambient Occlusion och Godrays helt avstängt, får ändå dippar ner till 30 fps vid vissa platser. Konsolifierade menyer, musacceleration och input lag som fan. Känns meningslöst att spela det. Dessutom är det strykfult, buggar precis överallt och storyn känns än så länge otroligt tunn (ca 5 effektiva timmar har jag spenderat på storyn). Näe, det här duger inte, Bethesda.

Här fastnade jag i ett tak:
http://puu.sh/lgJiF/f18b5e3e5c.jpg

Hundjäveln fastnade i golvet:
http://puu.sh/lgJke/10f3973ca5.jpg

Det här ser väl helt normalt ut?
http://puu.sh/lgJgR/00164a9508.jpg

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Christley:

har nu äntligen kollat igenom detta och är förbryllad som fan.
ett så stort företag som bethesda kan ju inte göra några optimeringar för sina spel alls.
som tex att fov slider inte går att ändra, fps är cappat på 30 eller 60 fps på flera maskiner (min var på 30), att 21:9 inte ens har native support och sli inte är supportat. hallå, det är 2015. finns massor som har 21:9 skärmar idag, och massor med sli setups. sen att mouse acceleration är på vid default är ju bara pinsamt.
dock det värsta anser jag vara att det är en gammal motor för spel idag, men den presterar så otroligt dåligt på dagens maskiner där maskiner som lätt plockar mer än 100 fps på tex bf4 i vissa fall inte ens kan hålla stabila 60 fps.

nej fan bethesda. ni har en av dom mest hypade spelseriena någonsin, och gör så otroligt konstiga och dåliga val att det ger minus direkt från mig

och mouse acceleration. Jag svär och hytter med näven!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Heymelon: spelet har inte varit ute länge så ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då var det bestämt, jag kommer *inte* att skaffa Fallout 4 förräns detta är åtgärdat. Sådant här betéende från spelutvecklare ska inte uppmuntras.

Känns ju inte helt otroligt dock, jag vill minnas att fysikmotorn i Skyrim flippade ut totalt om man hade hög (80+) fps, med föremål som spontant trillade omkull, flög omkring och skramlade runt, vatteneffekter som orsakade flimmer, etc.
4 år senare, och Bethesda har fortfarande problem med att göra spel som fungerar "som de ska" i över 60 fps.

Det kommer aldrig att "fixas" utan det hör till spelmotorn. Vad jag förstår och av hur det ser ut rent grafikmässigt så är Fallout 4 skyrim med andra texturer typ. Ens karaktär rör sig precis som i skyrim när man hoppar etc. och det är väldigt likt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Bara jag som tycker det ser bättre ut med Godrays OFF?

Nej, på den bilden tycker jag off var mycket tjusigare. Visste inte att det fanns en sån vacker blå himmel i spelet

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

mitt 690 tuggar på ÄN alltså! Helt sjukt!

visst inga spännande rsulötat precis, men kring 60fps på high i 1080p är ju inte fy skam!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Godmorgon allihopa, jag har spelat detta i ca 3 tim och har sprungit på 2 buggar som gjort att jag fick starta om hela spelet,
1. Just efter man kommer upp från falloutshelteret och ska börja gå ut i världen så la inputen från tanjentbordet av helt
så fick bli en ctr alt delete för att stänga ner spelet och ladda om det då funkade det bra.
2. När man är inne i historika museet och ska hämta coren när man får välja om man vill hacka eller lockpicka så valde jag
att hacka datorn vilket ledde till ingenting mer än att gubben står och tittar på skärmen vilket oxå resulterade i att det fick bli en omstart, provade att hacka den 3 ggr med en quicksave precis innan och samma resultat alla gångerna innan det fick bli en lockpick istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Bwahaha!
Behöver mer sidbena, dock.

Permalänk
Medlem

Inte för att det har med prestandan att göra, men jag måste få avrragera mig lite.
Är jag den enda som irriterar mig enormt över de idiotiska menyerna och framförallt bygg-verktyget där man måste använda piltangenterna för att navigera runt?

Allt i FO4 känns förbluffande dumt, i ett spel som fortfarande kör på samma gamla motor och som rent grafiskt inte ser speciellt bra ut för fem öre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Ska nog gå rätt bra med mitt 280x då Nu bara vänta på några patchar och moddar innan jag rör det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Inte för att det har med prestandan att göra, men jag måste få avrragera mig lite.
Är jag den enda som irriterar mig enormt över de idiotiska menyerna och framförallt bygg-verktyget där man måste använda piltangenterna för att navigera runt?

Allt i FO4 känns förbluffande dumt, i ett spel som fortfarande kör på samma gamla motor och som rent grafiskt inte ser speciellt bra ut för fem öre...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du är inte ensam. Stör mig nåt enormt på det också, det står fel där nere på vilken knapp man ska trycka på, och i vissa situationer försvinner de helt sporadiskt. Hoppas att detta åtgärdas så snart som möjligt, att det här inte skulle märkas under QA är helt omöjligt, om de nu har gjort någon QA.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Gillar att ni slängde med såpass gamla grafikkort som 290X också. Då alla inte har de nyaste versionerna!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Jag har i ini avaktiverat mus acceleration och även den offset som finns mellan X och Y axel, detta gjorde jag det första jag gjorde ( innan jag ens startat spelet) för att göra spelet spelbart, sådana påhitt är bara helt hopplöst, även för en "gammal avdankad" FPS'are som mig.

Rekommenderas att starkt !!!!

Såhär gör du :
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=551069501

OM lagget, jepp jag har det med !
Jag har valt att inte modifiera bort taket på 60fps, dels för att spelet ryktas om att det har svårt med för höga FPS i sig självt, men även för att min bärbara dator har inte pulver nog för att det egentligen ska finnas någon vits med det.
60Hz duger alldeles utomordentligt för mig )

Min fps ligger smetad som ett perfekt sträck på 60, men med "rätt som det är, vad hände där" dippar ner till 30fps?!
mina inställningar:
upplösning: 1080
TAA/FXAA: off (för att jag tyckte det blev fulare med...)
Motion blur: off (för att det är helt hopplöst)
Allt annat: Ultra

Tycker det flyter på bra för egen del, trots dipparna.
Dom stör lite men inte så himla farligt, det är en himla tur att dom är så korta som dom är och inte går djupare än 30fps, något lägre så hade jag slitigt mitt hår
Hoppas att dom fixa detta med dipparna snart dock, det drar ju ner spelupplevelsen några hack.

I övrigt: Snyggt och fult om vartannat, men summan är rätt bra ändå, har inte fastnat någonstans eller så men har sett några fula buggar som jag inte lade för mycket vikt vid, spelet är kul och roande men är helt klart i behov av lite uppdateringar och kommande moddar för att bli fulländat.
Vilket jag har känt med både fallout3 och NW när det begav sig, spelet är en bra grund som moddare kan förfina, tycka vad man vill om att moddarna ska få göra massor av jobbet men aja nu är det så.
gillar man det inte så köp inte spelet
Och klaga gör man bäst till tillverkaren, jag TROR nog att om spelvärlden var mer "på" (inte bara några missnöjda på SC) och verkligen klagade till spelmakarna så skulle mer hända ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

lathet, profitbegär och inkompetens.. den här typen av föråldrad grafik ska funka i minst 60fps på ett gtx680 i 1080p .. animationerna är lika fula som vanligt dessutom. Plockar upp det från reabacken när det kostar 9,99€

Om en kock lagar mat som smakmässigt är i världsklass, men han är helt befriad från konstnärligt sinne. Ser ut som bajskorvar och spyor på tallriken så vill inte många äta den ändå. Samma anledning till att jag inte orkar med fula spel, även om dom spelmässigt är bra.

Permalänk
Medlem

Går det att ändra Foven? Tyckte den kändes lite väl smal.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

ett så fult spel som kräver så mycket. Dålig optimering over 9000.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Går det att ändra Foven? Tyckte den kändes lite väl smal.

Svar ja: http://files.shanelenzen.com/fix-fallout-4.html

Permalänk
Medlem

Jag måste ställa en kanske dum fråga här angående detta med FPS och 144hz skärmar.

Jag har varit på väg att skaffa en 144hz skärm länge men pga mitt aningen gamla grafikkort har jag inte valt att införskaffa en sådan skärm ännu. Men pga jag har frågat här på Sweclockers i olika trådar om det är lönt för mig att skaffa en 144hz skärm, kommer jag märka någon skillnad?

En sammanställning av alla svar jag fått så har väl ungefär 11/10 nästan skrikit NEJ, det blir ingen skillnad om du inte kan få ut 144fps.

Men så sitter jag här och kollar på dessa grafiktesterna. Inte ens ett 970-kort på LOW(!?) kommer upp i ens 100-fps.

Så min fråga är då, alla ni som har 144hz skärmar...

Sitter ni med 980-kort (eller motsvarade) och spelar spelet med allt på det fulaste bara för att kunna nyttja er skärm? För varför har ni en 144hz skärm om ni inte kan komma upp i 144 fps?

Rätta mig hemskt gärna, jag vill veta!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag måste ställa en kanske dum fråga här angående detta med FPS och 144hz skärmar.

Jag har varit på väg att skaffa en 144hz skärm länge men pga mitt aningen gamla grafikkort har jag inte valt att införskaffa en sådan skärm ännu. Men pga jag har frågat här på Sweclockers i olika trådar om det är lönt för mig att skaffa en 144hz skärm, kommer jag märka någon skillnad?

En sammanställning av alla svar jag fått så har väl ungefär 11/10 nästan skrikit NEJ, det blir ingen skillnad om du inte kan få ut 144fps.

Men så sitter jag här och kollar på dessa grafiktesterna. Inte ens ett 970-kort på LOW(!?) kommer upp i ens 100-fps.

Så min fråga är då, alla ni som har 144hz skärmar...

Sitter ni med 980-kort (eller motsvarade) och spelar spelet med allt på det fulaste bara för att kunna nyttja er skärm? För varför har ni en 144hz skärm om ni inte kan komma upp i 144 fps?

Rätta mig hemskt gärna, jag vill veta!

Dom spelar mestadels CS:GO skulle jag gissa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Och här köpte man ett 390X för hyrespengarna i hopp om att kunna lira i 144hz på åtminstone medium (vilket jag nästan kan om det inte vore för att man fastnar vid terminaljävlarna då), men klart som fan ska spelet vara skitoptimerat och bugga balle över 110FPS varvid högsta låsningen i Catalyst ligger på 95Hz.
Inte har dom ens integrerat en manuell FPS-låsning i grafikinställningarna. Illa!

Ser att många har problem med att få spelet att ens komma märkvärt över 60 FPS i low, men här flyter det på bra i stadiga 95 FPS med merparten inställningar på low och några medium. Tar jag bort låsningen i catalyst är det konstant 144 FPS med samma inställningar.

Rent tekniskt så vill jag säga att det bara floppar snäppet under ARK under de första veckorna, men storyn och spelfunktionerna gillar jag skarpt än så länge.
Hade de bara optimerat spelet så bra som det bör vara med tanke på budget och hur uppskattad spelserien är så hade det fått 8/10 av mig. De sista två dras bort på grafiken som är så B att man kan handräkna polygonerna i Prestons hatt.

I nuläget får det 5/10.

EDIT: Såg nu att inte ens testpanelen kom upp i några 95 FPS (och definitivt inte 144) med varken 390 eller 970 och att det var p.g.a processorn.
Kan jag verkligen ha sådan tur att min AMD FX-9590 presterar bättre än Skylake här???
Skulle ju vara väldigt udda då jag bara har ett 600W nätaggregat som egentligen inte ens ska orka driva mina grejer i maxbelastning.

Permalänk
Medlem

Rullar (subjektivt) på fint för mig, men ser att inget singelGPU-kort klarar att hålla 60 fps i 1080P, måste vara bra ooptimerat detta spel!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag måste ställa en kanske dum fråga här angående detta med FPS och 144hz skärmar.

Jag har varit på väg att skaffa en 144hz skärm länge men pga mitt aningen gamla grafikkort har jag inte valt att införskaffa en sådan skärm ännu. Men pga jag har frågat här på Sweclockers i olika trådar om det är lönt för mig att skaffa en 144hz skärm, kommer jag märka någon skillnad?

En sammanställning av alla svar jag fått så har väl ungefär 11/10 nästan skrikit NEJ, det blir ingen skillnad om du inte kan få ut 144fps.

Men så sitter jag här och kollar på dessa grafiktesterna. Inte ens ett 970-kort på LOW(!?) kommer upp i ens 100-fps.

Så min fråga är då, alla ni som har 144hz skärmar...

Sitter ni med 980-kort (eller motsvarade) och spelar spelet med allt på det fulaste bara för att kunna nyttja er skärm? För varför har ni en 144hz skärm om ni inte kan komma upp i 144 fps?

Rätta mig hemskt gärna, jag vill veta!

Du behöver knappast komma upp i 144fps för att märka skillnaden, du märker skillnaden så fort du går över 60fps. Och skillnaden är tydlig redan vid säg 70 fps och ENORM när man kommer upp i ännu högre fps, enligt mig, sen varierar det ju för alla. Men det finns en anledning till att högre uppdateringsfrekvenser har blivit extremt populärt, det är ingen gimmick. Sen beror det ju på vad du spelar för spel och vad du har för hårdvara.

Värt att notera är dock att ALLT blir en lenare upplevelse, inte bara spel utan även när du bara surfar och hänger på desktop. Jag själv har blivit så van att jag inte ens kan ha en sekundär-skärm med 60Hz även om jag inte spelar på den. Det är mitt svar på din fundering.

Permalänk
Medlem

@iWeeby: Tack!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag måste ställa en kanske dum fråga här angående detta med FPS och 144hz skärmar.

Jag har varit på väg att skaffa en 144hz skärm länge men pga mitt aningen gamla grafikkort har jag inte valt att införskaffa en sådan skärm ännu. Men pga jag har frågat här på Sweclockers i olika trådar om det är lönt för mig att skaffa en 144hz skärm, kommer jag märka någon skillnad?

En sammanställning av alla svar jag fått så har väl ungefär 11/10 nästan skrikit NEJ, det blir ingen skillnad om du inte kan få ut 144fps.

Men så sitter jag här och kollar på dessa grafiktesterna. Inte ens ett 970-kort på LOW(!?) kommer upp i ens 100-fps.

Så min fråga är då, alla ni som har 144hz skärmar...

Sitter ni med 980-kort (eller motsvarade) och spelar spelet med allt på det fulaste bara för att kunna nyttja er skärm? För varför har ni en 144hz skärm om ni inte kan komma upp i 144 fps?

Rätta mig hemskt gärna, jag vill veta!

Har bara gått runt i huset men 114Hz upplevelsen är inte så stark i detta spelet just pga att musrörelserna är så hackiga och konstiga, saknas någon typ av smoothing eller liknande. I huset pendlar jag mellan 144-83fps och det blir rätt så "hackigt" vid 83 fps vilket inte alls är fallet med t ex Witcher 3 som flyter som smör i ~80fps.

Så det beror lite på spelet också men generellt är det definitivt lönt att skaffa sig en 144Hz skärm, gärna i kombination med G-sync/Freesync för bästa möjliga upplevelse.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa hela testet, så jag slänger ut en fråga istället. Hur fungerar SLI i fallout 4? Sitter på 2st gtx580 3GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Hmm, tror ni jag kan lira på min laptop?

Lenovo y50-70, 960m, i7 4720hq.

960m ~750ti

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Gillar att ni slängde med såpass gamla grafikkort som 290X också. Då alla inte har de nyaste versionerna!

inte för att 290x är gammalt. plus att 390x eller 390 är praktiskt talat en uppiffad version av 290x

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Vadå dåliga resultat med amd?

i7 3770
R9 290
32GB ram
Win 10

1920x1200 Allt på Ultra även godrays

65-85 fps

Med godrays på low får jag 75-100 fps

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Skulle vara väldigt intressant att se hur din CPU belastas.

Ska ta en print vid lite olika ställen i spelet.
CPU belastas ganska jämnt, dock med med en viss fokus på kärna 1.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses