Hjälp med min sons datorljud

Permalänk

Hjälp med min sons datorljud

Min son har installerat om sin dator med Windows 10, nu till det otroliga konstiga problemet. Han får inget ljud från bakutaget men har lyckats få ljud i front. Och det har bara stått att högtalarna inte är inkopplade när de är inkopplade i bak.
Då kan man ju tänka sig att det är hårdvarufel så han provade att installera Linux, och då fungerade ljudet problemfritt.
Det som fungerar i bak på datorn i bak är digitalutgången och mic-ingången, men inte det vanliga analoga ut.
Någon som har någon aning om vad det kan vara ?

Permalänk
Medlem

Har han installerat drivrutiner till ljudkortet? Använder han inget externt ljudkort så får han kolla vad han har för moderkort och gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner för ljudet.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Lite teknisk data skulle inte skada? Framför allt vilket moderkort det är. (förutsätter att det inte finns ett dedikerat ljudkort) Om du inte vet använd ett program som speccy

Med det sagt låter det som att det är ljudkortets drivrutiner som inte vill vara med och leka
Gå till enhets hanteraren och försök att uppdatera drivrutin.
Går inte det, avinstallera drivrutinen och gör en nyinstallation av drivrutinen.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har han installerat drivrutiner till ljudkortet? Använder han inget externt ljudkort så får han kolla vad han har för moderkort och gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner för ljudet.

Skrivet av Nightbubble:

Lite teknisk data skulle inte skada? Framför allt vilket moderkort det är. (förutsätter att det inte finns ett dedikerat ljudkort) Om du inte vet använd ett program som speccy

Med det sagt låter det som att det är ljudkortets drivrutiner som inte vill vara med och leka
Gå till enhets hanteraren och försök att uppdatera drivrutin.
Går inte det, avinstallera drivrutinen och gör en nyinstallation av drivrutinen.

Asus Z87-A. Inget dedikerat ljudkort. Jag har provat att installera om drivrutiner flera gånger. Har provat äldre versioner till win 7, 8, 8.1 också. Ingeting funkar. / sonen

(jag kör Windows 10 Education, innan ominstallation körde jag Windows 10 Pro)

Permalänk

Och innan ominstallationen så hade han Windows 8 som senare uppgraderades automatiskt till Windows 10, och då var allt frid och fröjd.
Det var när han installerade om allt med en ren Windows 10 version som ljudet försvann. Det funkar inte med drivarna Windows tar hem automatiskt, och inte heller med moderkortets drivare.

Permalänk
Medlem

@atiradeon:

Svaret är mycket enkelt tror jag, Du har en inställning i Windows (ljud > egenskaper) där du kan bör kunna välja om font uttagen skall användas eller inte. Väljer du front så fungerar inte dom på baksidan

Du har, Realtek® ALC892 och hittar du inte inställningen i Windows så finns den i deras mjukvara

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

har läst att det var ett känt problem med realtek som du har på moderkortet och windows 10. Vad jag kan se så skall det vara löst i de senaste win 10 uppdateringarna.

http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av atiradeon:

Min son har installerat om sin dator med Windows 10, nu till det otroliga konstiga problemet. Han får inget ljud från bakutaget men har lyckats få ljud i front. Och det har bara stått att högtalarna inte är inkopplade när de är inkopplade i bak.
Då kan man ju tänka sig att det är hårdvarufel så han provade att installera Linux, och då fungerade ljudet problemfritt.
Det som fungerar i bak på datorn i bak är digitalutgången och mic-ingången, men inte det vanliga analoga ut.
Någon som har någon aning om vad det kan vara ?

Om det nu är Windows 10 uppdateringen som erbjuds gratis då finns det ett alternativ inuti Windows att inom 30 dagar gå tillbaka till den tidigare versionen av Windows. Om ni inte får igång ljud efter att ha uppdaterat moderkortets/ljudkortets/Windows10 ljuddrivrutiner så är mitt förslag att gå tillbaka till den tidigare Windows-versionen - om den fungerade. Windows 10 har visat sig vara ett hastverk och det finns lite problem både här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Om det nu är Windows 10 uppdateringen som erbjuds gratis då finns det ett alternativ inuti Windows att inom 30 dagar gå tillbaka till den tidigare versionen av Windows. Om ni inte får igång ljud efter att ha uppdaterat moderkortets/ljudkortets/Windows10 ljuddrivrutiner så är mitt förslag att gå tillbaka till den tidigare Windows-versionen - om den fungerade. Windows 10 har visat sig vara ett hastverk och det finns lite problem både här och där.

Fast detta är en ren installation av windows 10. Och det var efter det som problemet uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har läst att det var ett känt problem med realtek som du har på moderkortet och windows 10. Vad jag kan se så skall det vara löst i de senaste win 10 uppdateringarna.

http://www.tenforums.com/drivers-hardware/5993-latest-realtek...

// LZ

Jag har senaste RealTek drivarna och mitt Windows är up to date.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som det ser ut på den bilden är bara den digitala utgången aktiverad.
En dum fråga men har ni satt i den analoga kontakten på rätt ställe? DVS den mintgröna utgången på baksidan?

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Som det ser ut på den bilden är bara den digitala utgången aktiverad.
En dum fråga men har ni satt i den analoga kontakten på rätt ställe? DVS den mintgröna utgången på baksidan?

Yes rätt ställe.