Permalänk
Medlem

vågar man åka till DH?

vågar man åka till DH nu när dessa skjutningar osv kommit till europa?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

säkrast lär du vara i en stuga någonstans i skogen. hur långt man vill gå för att man är rädd för att dödad är upp till var och en men att vara rädd för att liva sitt liv är inget liv i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

säkrast lär du vara i en stuga någonstans i skogen. hur långt man vill gå för att man är rädd för att dödad är upp till var och en men att vara rädd för att liva sitt liv är inget liv i mina ögon.

jo det är ju sant men att offra mitt liv för en datorfestival ser jag inte någon logik i.
någon som vet om dom kommer ha högre säkerhet på dh?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Avstängd

Vågar du gå ut genom dörren ? Eller sitter du hemma bara sedan det hände ?
Edit: Ser du nån logik i att dom skulle attackera dit då ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Permalänk
Skrivet av Hephox:

jo det är ju sant men att offra mitt liv för en datorfestival ser jag inte någon logik i.
någon som vet om dom kommer ha högre säkerhet på dh?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju hända IsIs är lite lack nu på "nerdar", då Annon stängt ner 5000 av deras twitterkonton, vem vet hur de resonerar...

Skämt åsido, klart man inte skall gå ur sin väg, men samtidigt vara uppmärksam och vaksam. Jag är benägen att hålla med till viss del, men att just DH skulle kunna vara ett mål, känns inte rimligt. men vad som är rimligt idag är ju inte som förut

DS

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Vågar du gå ut genom dörren ? Eller sitter du hemma bara sedan det hände ?
Edit: Ser du nån logik i att dom skulle attackera dit då ?

ja jag vågar gå ut, ja jag tar fortfarande bussen till skolan varje dag.
Jag går och handlar på stan utan några större problem.

Jadu det är världens största datorfestival med tusentals folk (främst ungdomar). Hade jag velat "skrämma" världen så hade DH varit mitt första alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

ja jag vågar gå ut, ja jag tar fortfarande bussen till skolan varje dag.
Jag går och handlar på stan utan några större problem.

Jadu det är världens största datorfestival med tusentals folk (främst ungdomar). Hade jag velat "skrämma" världen så hade DH varit mitt första alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra för då tänker du ju inte alls som en terrorist så att lita på din egna logik kring vilka mål som är mest intressanta är lönlöst.

Permalänk
Medlem

Nej självklart inte. Stick ut i skogen. Hitta valfri grotta och barrikadera dig där för all tid och evighet. Glöm inte ta med extra konserver, ett soppkök och toapapper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Självklart vill jag inte skrämma upp någon men det handlar inte alltid om hämnd, det handlar om att göra så stor skada som möjligt.... typ 9/11.

Man behöver inte alls vara "ointressant" för att man är ungdom, snarare ett mer avskyvärt brott.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju nu i efterhand tänka att folksamlingar som lyssnar på musik, ser på fotboll, dvs helt oskyldiga civila medborgare borde varit ointressanta. Men dessa nötter tänker inte som vi andra. Själv tror jag att alla närsomhelst varsomhelst kan vara ett mål. Lite det som är terror, att skrämma.

Gällande DH skulle jag dock själv vara mer orolig över att få mina prylar stulna.

Ingen här kan ge dig ett svar tyvärr, och enligt polisen är ju allt som vanligt trots nivå4, var svårt att faktiskt få något konkret mer än att en person är anhållen i sin frånvaro.

Men tänk såhär, är du som person orolig och vet med dig att det kommer att förstöra din DH upplevelse, stanna då hemma istället. Kan du ha kul ändå, så åk.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ISIS skulle se oss "vanliga" som helt ointressanta och rikta målet mot politiker har fel. Just i ISIS fallet är deras mål att skapa skräck och ge sig på oskyldiga så att man börjar frukta "muslimer" (ISIS är INTE riktiga muslimer). Sen börjar länder stänga gränser och skapar "vi och dom" i fruktan om att alla muslimer är som ISIS. När vi kommit så långt så har ISIS vunnit, det är deras mål att skapa just "vi och dom"

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Den största terrorn på DH brukar bestå av sömndruckna nördar som inte kan sluta skrika hallå...

Permalänk
Avstängd

Ja ISIS är trötta på lansvett och alla Battlefail Star Wars spelande 12 åringar som går runt i t-shirt och sedan har mössa på huvet...

Permalänk
Medlem

Tror man bör vara mer orolig om man tänkt gå på eurovision till våren med så många europeiska länder och journalister på samma ställe.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Entusiast

Precis som föregående talare påpekat är ju målet med dessa attentat att sprida rädsla och få människor att känna sig otrygga i sina egna länder. Om något skulle det väl vara mer effektivt att mörda barn och unga. Några moraliska förbehåll tror jag inte dessa människor har. ISIS anser sig ha rätten att mörda alla som inte har just deras tro, och det är samma med de flesta typer av extremistgrupper.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Phil88:

Tror man bör vara mer orolig om man tänkt gå på eurovision till våren med så många europeiska länder och journalister på samma ställe.

Den håller jag med om, dit hade jag nog också tänk 2 ggr innan jag besökte,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Huvudmålet är ju att ta över världen. Att mörda oskyldiga och skrämma folk är ett medel som används för att uppnå målet. Att ett gäng terrorister från syrien skickas till DH är väl inte så troligt men radikaliserade som redan bor här kan på eget bevåg knåpa ihop en bomb och smälla av den i en stor folksamling eller gå loss med div vapen är inte helt otroligt.
Det är ett stort evenemang som drar blickar till sig. Som en konsert eller fotbollsmatch.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Vart hittar man Dh's utrymningsplan med mera?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Annars är DH ett tacksamt ställe om man vill spränga.
Mycket folk på liten yta och lätt att ta in en bomb.

Permalänk
Medlem

Vad jobbigt det måste vara att leva i rädsla, och därmed så har du ju hjälpt terroristerna att uppnå sitt mål..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Nej självklart inte. Stick ut i skogen. Hitta valfri grotta och barrikadera dig där för all tid och evighet. Glöm inte ta med extra konserver, ett soppkök och toapapper.

Gör han det måste han definitivt spela Fallout också... så att han "övar" på hur han ska överleva

Permalänk
Medlem

DH bör vara säkert. ***bort/moderator*** Hade hoten börjat rikta sig mot enbart Sverige så hade det varit mer nojja. Vilken fiende vill inte bli av med 5000 blivande soldater som är bra på att aima.

§1.2
Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Gör han det måste han definitivt spela Fallout också... så att han "övar" på hur han ska överleva

Spelet RUST är ett bättre alternativ tycker jag

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Det finns ju några saker som gör DH till ett svårt mål:
1, Du måste registrera dig med namn för att köpa biljett. Köper du den på plats i kassan måste du dessutom visa ditt ansikte.
2, Det finns mängder med Crew och vakter plus ibland poliser där inne.
3, Vid datorplatserna är det svårt att skada många människor samtidigt eftersom alla sitter skyddade av skärmar och datorlådor, du skulle antagligen bara döda/skada dom som sitter i den raden du går in i.
4, Det ligger i Jönköping, svagt symbolvärde i jämförelse med London, Paris, Berlin och till och med Stockholm.

Kan tänka mig att inpasseringspersonalen har order att vara extra vaksamma i år också. jag känner mig trygg med att åka dit med mina barn i år i alla fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

I Sverige är det ett konkret hot mot staten, regeringen osv. Inte mot allmänheten generellt. Jag skulle vara mer rädd om jag åker t-banan i Stockholm, besöker stadshuset i Stockholm osv.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hephox:

ja jag vågar gå ut, ja jag tar fortfarande bussen till skolan varje dag.
Jag går och handlar på stan utan några större problem.

Riskerna är så enormt mycket större att du dör på bussen på väg till skolan än att du går åt på DH att det inte ens är roligt att räkna på det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@Hephox: Precis detta de jävlarna vill. Att folk ska vara rädda och sluta leva sina liv som vanligt. Låt inte de jävlarna lyckas.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Sverige har gått till terrorhotnivå 4 av 5 vilket betyder att publika evenemang kommer få ökad säkerhet.

Citat:

Den höjda beredskapen innebär att det kommer att finnas fler poliser ute, särskilt på platser med mycket människor.

Jag skulle inte bli förvånad om DH blev ett mål, i Paris verkade det dock som de attackerade flera platser och jag tror inte det finns så många andra mål i Jönköping som skulle vara intressanta. Mer förstörelse är nog möjligt i typ Malmö, Göteborg och Stockholm.

Permalänk
Medlem

Det är bara du som kan göra det valet, om du tycker det är så jobbigt så kommer du ju ändå inte trivas att vara där om du är orolig hela tiden.

För mig känner jag ingen hotbild alls, att folk är rädda efter dessa terrorattentat i Frankrike förstår jag helt klart dock. Men nej jag kommer inte låta händelserna i Frankrike påverka mitt liv. Men ja det är ju helt klart så att människor agerar annorlunda i dessa situationer. Min kollegas fru ville att han skulle åka hem från jobbet igår pga att Sverige höjt terrornivån från 3 till 4... Och då jobbar vi ändå utanför stan och kollegan bor även utanför stan.

Så det är en komplex fråga, personligen ser jag ingen hotbild mot DH. Finns inte på kartan för mig.

Jag finner en likhet med denna överdrivna rädsla till hur människor agerar gällande avlyssningsfrågor, så fort människor fått reda på att google och microsoft mfl haft möjlighet att samla in information blir det ett förbannat ståhej.. "Vågar jag gå ut på google och söka efter ett kakrecept?", "Nej det går inte jag måste skaffa en VPN tunnel för att göra det innan så att de inte får reda på min internethistorik.."