Någon mer som känner plikten kalla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Problemet är ju att försvaret inte alltid har en nykter inställning till andra kulturer. En vän till mig genomförde GMU för ca 1 år sedan nu och han hade en chef (vadfan dom nu heter) som yttrade ganska tydligt SD-sympatier. Försvaret är alltså ingen garant för anti-radikala ideér.

Jag tror ändå det är bättre än att hänga på Flashback och Avpixlat hela dagarna. De sidorna är ju en enda stor ring med grupprunkande unga vita män, så det hjälper inte. Genomför man GMU lär man i alla fall få lite perspektiv på saker och ting. Men visst, det finns folk som kan få in en på knasiga spår där också.

Sen är det väl ett problem generellt, att har man en världsbild som bygger på att xenofobi är bra och multikulturalism är dåligt så lyssnar man oftast bara på det örat sen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Min erfarenhet av Hemvärnet är helt annan och jag kan inte rekommendera det någon som är i någolunda god form och som vill utmana sig själv.

Efter värnplikten gick jag med i Hemvärnet. Jag valde ett insatskompani då de övar mer, generell är mer motiverade och i bättre form, sades det. Jag var med vid två övningstillfällen. En endagarsövning med strid. Jag blev informerad om att vi skulle skjuta skarp, vilket jag såg fram emot då jag övade mycket strid under värnplikten. När jag kom till övningen var det lösplugg som gällde. Gruppchefen var trevlig men var rostig när det gällde strid. Han visste inte hur "blixtlås" gick till så jag fick börja med att lära honom det. Många var i dålig fysisk form och kunde inte springa hundra meter med stridsutrustning utan att bli helt slut.

Det andra övningstillfället var en flerdygnsövnings på Livgardet. Tempot var betydligt lägre än vad jag var van vid, kunskaperna hos soldaterna var dåliga, soldaterna var i dålig fysisk form och det kändes som att jag var med i filmen Repmånad. 10 - 30 kgs övervikt var inte ovanlig hos soldaterna. En man hade en kulmage på säkert 30 kg och övade i m90 och svarta foppatofflor, för att han hade problem med fötterna. FOPPATOFFLOR! VAFAN!

Hemvärnet i puktform, enligt mig:
* Dålig kunskap hos soldaterna
* Dålig fysisk status hos soldaterna
* Lågt tempo på övningar

Det var nog länge sen. Jämfört med när jag gjorde lumpen på 80-talet så är det betydligt högre nivå på befäl och övningar. De flesta idag är riktiga stridspittar med all möjlig egenköpt utrustning eller medtaget från utlandstjänst. Visst finns det en del överviktiga men de är ofta i trossen eller på annat sätt utanför själva striderna.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vill klart minnas att nån av politikerna som har uttalat sig angående höjningen av terrornivån gjorde gällande att det inte var uteslutet att polisen kunde få förstärkning av försvarsmakten. I vilken roll eller utsträckning nämndes inte, men ändå.

Lär ändå inte vara några soldater på gatorna med ak-5or för det har ådalen sett till.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

@KaffeMedKotlett:

Var låg du? Jag var i Eksjö!

Jag kan känna likadant fast inte av samma anledning. Inte för att jag tror att jag eller någon annan kommer göra direkt skillnad, men jag kan och hoppas att jag har fel.

För mig känns det som jag skulle behöva/vilja ha strukturen och träningen. Samt att jag är missnöjd med mitt nuvarande jobb och inte har någon framtid.

Kan inte direkt påstå att jag låg någonstans, då jag gjorde mig bästa att ta mig därifrån. Någonting jag ångrar något förbannat i efterhand. Nej vi kanske inte gör någon skillnad, men det är ett sätt att ge tillbaka till sverige. Ska jag vara ärlig så anser jag nog också att det är en skyldighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Problemet är ju att försvaret inte alltid har en nykter inställning till andra kulturer. En vän till mig genomförde GMU för ca 1 år sedan nu och han hade en chef (vadfan dom nu heter) som yttrade ganska tydligt SD-sympatier. Försvaret är alltså ingen garant för anti-radikala ideér.

Haha, ja, för att sympatisera med SD är verkligen att ha blivit radikaliserad

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

ISIS får komma hit och bomba säger man något annat är man rasist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Sympatiserar man med ett parti som bara vill en sak.Bort med invandring och vill ha ett rent sverige med bara svenskfödda människor nog fan är man radikaliserad då.Inse att vi bara är runt 9 miljoner invånare i en global värld på 9 miljarder så märker man ganska snabbt hur löjligt det låter.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inte att militär insats skulle anses vara det uppenbara sättet att "göra skillnad". Det är väl snarare politik som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Håll dig undan ifrån all svensk militär om du inte vill bli skickad till mellanöstern och dö för ett folk som inte kommer att tacka dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Surt! Men när i tid var det här?

Jag har varit med länge och tidigare upplevt samma sak. Men nu kommer fler å fler direkt från GMU, medelåldern har sjunkit markant och tempot har ökat. Nu börjar jag förvisso bli till åren, men jag måste kontinuerligt hålla igång för att fysiskt hänga med när vi kör flerdygnsövningarna.

Visst stöter man ibland på nån trött övningsledare, men det är mer ett undantag. Generellt håller övningsledarna hög kvalitet, vill jag hävda.

Men glöm heller inte det som @ZAIZAI nämner. Man kan göra skillnad och bidra till samhället, trots att man tycker att övningarna suger.

Skrivet av f@boy:

Det var nog länge sen. Jämfört med när jag gjorde lumpen på 80-talet så är det betydligt högre nivå på befäl och övningar. De flesta idag är riktiga stridspittar med all möjlig egenköpt utrustning eller medtaget från utlandstjänst. Visst finns det en del överviktiga men de är ofta i trossen eller på annat sätt utanför själva striderna.

Jag gjorde värplikten i den sista årskullen, 2009/2010, och jag var med i Hemvärnet 2010-2011.

De befäl som höll i utbildningarna var det inget fel på. Jag upplevde däremot att soldaterna och gruppcheferna höll låg nivå. Om vi hade gneomfört Försvarsmaktens fystester för soldater med det kompani som jag var på övning med hade minst hälften inte klarar kraven. Det är jag övertygad om.

Detta är min upplevelse av Hemvärnet. Jag förstår att det kan vara annorlunda för andra personer och i andra kompanier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Min erfarenhet av Hemvärnet är helt annan och jag kan inte rekommendera det någon som är i någolunda god form och som vill utmana sig själv.

Efter värnplikten gick jag med i Hemvärnet. Jag valde ett insatskompani då de övar mer, generell är mer motiverade och i bättre form, sades det. Jag var med vid två övningstillfällen. En endagarsövning med strid. Jag blev informerad om att vi skulle skjuta skarp, vilket jag såg fram emot då jag övade mycket strid under värnplikten. När jag kom till övningen var det lösplugg som gällde. Gruppchefen var trevlig men var rostig när det gällde strid. Han visste inte hur "blixtlås" gick till så jag fick börja med att lära honom det. Många var i dålig fysisk form och kunde inte springa hundra meter med stridsutrustning utan att bli helt slut.

Det andra övningstillfället var en flerdygnsövnings på Livgardet. Tempot var betydligt lägre än vad jag var van vid, kunskaperna hos soldaterna var dåliga, soldaterna var i dålig fysisk form och det kändes som att jag var med i filmen Repmånad. 10 - 30 kgs övervikt var inte ovanlig hos soldaterna. En man hade en kulmage på säkert 30 kg och övade i m90 och svarta foppatofflor, för att han hade problem med fötterna. FOPPATOFFLOR! VAFAN!

Hemvärnet i puktform, enligt mig:
* Dålig kunskap hos soldaterna
* Dålig fysisk status hos soldaterna
* Lågt tempo på övningar

Hur gamla är de där erfarenheterna? Jag har varit med nu i 4 år och kan tala om att tempot är högt, trots att vårt kompani har relativt hög medelålder (jag är ungtupp med mina 40 år). Övningarna är mycket välorganiserade (vi skjuter alltid skarpt någon gång under övningarna, även med tyngre vapen) och omfattande, de flesta är duktiga (även gruppcheferna) och de yngre som kommer direkt från GMU erkänner själva att de har mycket att lära och behöver fysisk träning för att hänga med...

Jag misstänker att det där var för 10-15 år sedan...mycket har hänt i hemvärnet på sista tiden, det är inte i närheten av "repmånad" längre dock kan det skilja en hel del beroende på vilken landsända man tillhör...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag gjorde värplikten i den sista årskullen, 2009/2010, och jag var med i Hemvärnet 2010-2011.

De befäl som höll i utbildningarna var det inget fel på. Jag upplevde däremot att soldaterna och gruppcheferna höll låg nivå. Om vi hade gneomfört Försvarsmaktens fystester för soldater med det kompani som jag var på övning med hade minst hälften inte klarar kraven. Det är jag övertygad om.

Detta är min upplevelse av Hemvärnet. Jag förstår att det kan vara annorlunda för andra personer och i andra kompanier.

Jag håller med om att det kan skilja mellan olika kompanier. Jag har också träffat folk i foppatofflor

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Jobbar redan i firman och ska snart ner på mission igen. Känns inte som om försvarsmakten är direkt förberedd på en invasion eller ett större terrorangrepp. Kan kanske stödja polisen med helikoptertransporter och logistik, men att skicka ut soldater på gatorna finns inte på kartan.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk

Jo men lite, faktiskt. Har tänkt tanken flera gånger på sistone. Kanske inte främst då försvaret (även om det också är tänkbart), utan snarare Säpo och liknande. Och då att arbeta med signalspaning och programmering i någon form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Felinlägg

Dubbelpost
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hur gamla är de där erfarenheterna? Jag har varit med nu i 4 år och kan tala om att tempot är högt, trots att vårt kompani har relativt hög medelålder (jag är ungtupp med mina 40 år). Övningarna är mycket välorganiserade (vi skjuter alltid skarpt någon gång under övningarna, även med tyngre vapen) och omfattande, de flesta är duktiga (även gruppcheferna) och de yngre som kommer direkt från GMU erkänner själva att de har mycket att lära och behöver fysisk träning för att hänga med...

Jag misstänker att det där var för 10-15 år sedan...mycket har hänt i hemvärnet på sista tiden, det är inte i närheten av "repmånad" längre dock kan det skilja en hel del beroende på vilken landsända man tillhör...

Det var nyligen, se:

Skrivet av twk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Sympatiserar man med ett parti som bara vill en sak.Bort med invandring och vill ha ett rent sverige med bara svenskfödda människor nog fan är man radikaliserad då.Inse att vi bara är runt 9 miljoner invånare i en global värld på 9 miljarder så märker man ganska snabbt hur löjligt det låter.

Då vet du alltsåinte alls vad du pratar om. Bra, då vet vi det med

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det har varit en hel sommar fylld med mord och bränder, till och med den där jävla skolmassakern.. När det väl skedde var det ett gigantiskt "Alla är lika, inget mer hat"..

Nu har ju detta hemska hänt i Frankrike, ett gigantiskt färjävligt äckligt dåd men hur fan kan vi förändras genom att bli så mörka och rasistiska och bara spy gala? Bara massa patriotiska tankar överallt... Gör GMU om du vill men så jävla pinsamt att rycka tag i en glömd militärutbildning och tro sig vara en hjälte pga röda Aftonbladet rubriker "EXTRA MISSTÄNKT TERRORIST I SVERIGE"...

Du säger att du läser tidningarna i Sverige och världen och tycker det är så mycket hemskt som hänt.. komiskt idé att göra GMU just nu under året som varit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det var nyligen, se:

Jag kan bara beklaga, flytta ifrån "Tjockhult" så blir allt bättre skall du se...

Skrivet av Enity:

Lär ändå inte vara några soldater på gatorna med ak-5or för det har ådalen sett till.

Lagen ändrades nyligen så nu får faktiskt Försvarsmakten hjälpa till vid polisiära angelägenheter, men om det börjar patrullera Soldater på våra gator så håller jag nog mig och familjen hemma för att bygga skyddsrum i trädgården...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag har varit inne på samma spår eftersom jag är arbetslös för tillfället och har alltid legat i bakhuvudet på något sätt, är 24 så har aldrig gjort lumpen men det som stoppar mig från att söka GMU är att jag har kommit i så otroligt dålig form och gått upp närmare 25kg sen jag var 18 år och frisk så då måste man hårdträna 3-4 månader för att överhuvudtaget kunna bli antagen vilket gör att jag drar mig från att göra det.

Jag tycker att du borde börja träna i vilket fall. Nu vet jag ju inte vilken vikt din viktuppgång startade vid men var du då normalviktig och nu har 25kg's övervikt så för din egen hälsas och långlevnads skull så borde du gå ner dom överviktiga kilona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag kan bara beklaga, flytta ifrån "Tjockhult" så blir allt bättre skall du se...

Lagen ändrades nyligen så nu får faktiskt Försvarsmakten hjälpa till vid polisiära angelägenheter, men om det börjar patrullera Soldater på våra gator så håller jag nog mig och familjen hemma för att bygga skyddsrum i trädgården...

Ja lagen har ändrats men det kommer knappast leda till att vi får se några soldater och stridsfordon på våra gator ändå.
Oavsett vilket så var min poäng att man lika gärna kan avskaffa försvarsmakten och lägga de miljarderna på polisen istället för vårt försvar kan ändå inte skydda oss mot den enda realistiska fienden, dvs ryssen.

Vad är det som hindrar att vi har tungt beväpnad polis med motsvarande utbildning som yrkessoldater som man kan sätta in mot eventuella terrorister och annan allmänfarlig brottslighet?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker allmän värnplikt borde återinföras. Nu kan man sitta hemma i Mammas källare och radikaliseras istället för att försvaret får göra folk av en. Jag vet inte men det känns som om ungdomar idag är mer snorkiga och har en mer bortskämd attityd till saker och ting, och lumpen skulle nog vara nyttigt. Dessutom verkar det ju som att folk får med sig roliga historier de kan berätta om för resten av livet.

Håller fullständigt med, allmän värnplikt är en bra erfarenhet!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag tycker att du borde börja träna i vilket fall. Nu vet jag ju inte vilken vikt din viktuppgång startade vid men var du då normalviktig och nu har 25kg's övervikt så för din egen hälsas och långlevnads skull så borde du gå ner dom överviktiga kilona.

Jo.. jag insåg det för 2 veckor sen när byxorna inte passade längre men är grymt jobbigt och komma igång vid denna årstiden

Kanske bli GMU till sommaren om man lyckas komma i form till dess

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

talar man om invandrare som mindre värdiga människor än svenskar så är man radikaliserad. Att det nu har blivit rumsrent att tycka så är en annan femma.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Skrivet av ZAIZAI:

Jag bor i Stockholm och mitt möte med Hemvärnet är därifrån.

Det som jag kallar högt tempo är kanske inte samma som för dig och andra, det är inte meningen att nedvärdera dig när jag skriver så. När jag ryckte in i Hemvärnet kom jag, i princip, direkt från värnplikten. Under värnplikten fystränade jag varje dag och vi övade mycket strid. Tempot under värnplikten var högt, vilket det blir när en grupp, och pluton, är samövade under en längre tid. Jag var riktigt taggad på Hemvärnet och ville att det skulle vara så som jag fick beskrivet att ett insatskompani i Hemvärnet skulle vara. Tyvärr blev det inte så. Jag har aldrig varit något fysmonster men jag klarade unde vpl FMs fystester galant och sprang milen på 43 min, ganska bra för att inte vara en "löpare". Det är inte meningen att skryta, men jag var i min livs form. När jag i Hemvärnet möttes av soldater som inte klarade att springa några hundra meter i stridsutrustning försvann motivationen helt.

Efter Hemvärnet tog jag anställning som GSS/T på regementet där jag gjorde min värnplikt. Det var mycket bättre. Högre tempo och soldater som var på samma fysiska nivå som mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Håller fullständigt med, allmän värnplikt är en bra erfarenhet!

Ja, det verkar så. Är nog få som blir sämre av att genomgå lumpen, men återinförs värnplikten bör den gälla såväl kvinnor som män. Det vore ett steg mot ett mer jämställt samhälle. Finns säkert många som tycker att det är en "grabbgrej" men då har de inte förstått hur det moderna försvaret ser ut i praktiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett

Gjorde du lumpen behöver du ju inte GMU?

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker allmän värnplikt borde återinföras. Nu kan man sitta hemma i Mammas källare och radikaliseras istället för att försvaret får göra folk av en. Jag vet inte men det känns som om ungdomar idag är mer snorkiga och har en mer bortskämd attityd till saker och ting, och lumpen skulle nog vara nyttigt. Dessutom verkar det ju som att folk får med sig roliga historier de kan berätta om för resten av livet.

GMU är tre månaders grundutbildning. Det är ingen tjänstgöring.

Värnplikten var gratis vapenutbildning till högerextremister och andra kriminella. Försvarsmakten drar till sig massor konstiga typer till yrkesförsvaret också. Det är inget verktyg för att avradikalisera folk. Att återinföra tjänstgöring är svårt och det ger bara sådana som dras till konstiga strömmar en chans att hitta själsfränder.

Hur var det med enkla lösningar?

Skrivet av Zache_:

ISIS må vara starka, men Sverige har ett hemligt vapen ingen tänkt på. Tonårsgrabbar som genom år av träning i Call of Duty har lärt sig att sparka stjärt!

Det är dessa som rekryteras till Daesh. Folk som gillar att hugga huvudet av annat folk. Folk med bristande insikt skulle flocka till den typen av grupper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@KaffeMedKotlett

Gjorde du lumpen behöver du ju inte GMU?

GMU är tre månaders grundutbildning. Det är ingen tjänstgöring.

Värnplikten var gratis vapenutbildning till högerextremister och andra kriminella. Försvarsmakten drar till sig massor konstiga typer till yrkesförsvaret också. Det är inget verktyg för att avradikalisera folk. Att återinföra tjänstgöring är svårt och det ger bara sådana som dras till konstiga strömmar en chans att hitta själsfränder.

Det är dessa som rekryteras till Daesh. Folk som gillar att hugga huvudet av annat folk. Folk med bristande insikt skulle flocka till den typen av grupper.

Ber om ursäkt. Trodde jag var tydlig, men tydligen inte. Jag ställde till med ett tillräckligt liv för att dom inte skulle vilja ha mig. Låg inne i en vecka, sedan återgick jag till civila livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det beror väl helt på hur man lägger upp en "nylansering", om det är en plikt så måste ju alla genomföra det, och visst finns det risk att även skjutglada "fan vad tufft med vapen"-typer dras dit... Så var det ju innan också. Men vi har ett annat samhällsklimat idag och jag tror att lite diciplin och smartphone-fri tid med krav på att ta hänsyn till andra och förhålla sig till en grupp vore mer nyttigt än skadligt för de flesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar inte delta i djupare diskussioner men idag gör jag undantag. Vill först säga att det är onödigt att oroa sig, en terrorattack här och där är obetydlig för faktiska risken vanliga människor utsätts för. Men det belyser problemet att Sverige kanske inte har tillräckliga lång- eller kortsiktiga lösningar. Går hårt ut med egna åsikter i inlägget men så får det vara.

Mina tankar kring det hela är att förberedande arbete har en stor betydelse, därför måste sociala och samhälleliga frågor m fl. prioriteras. Är fullständigt okunnig om lösningar till sådant men chansar på utbildning, vård, höjda lägstanivåer och så vidare, exempelvis för att förhindra extremism. Därför måste sådant ha en stor plats i försvarsdebatter. Med det sagt tycker jag även att militären har sin plats, som en slags försäkring för när det förberedande arbetet inte räcker till. Att tro annat är naivt.

Jag anser att om man gillar sitt* land och hoppas få skydd vid framtida konflikter är det ens skyldighet att hjälpa till. Om plikten kräver att jag utbildar mig till exempelvis sjuksköterska eller mekaniker** får jag acceptera det, men just nu är det fritt att välja och militären intresserar mig. Dessutom är det brist på begåvade sökande, urvalet var föga förvånande aningen större när alla tvingades mönstra. Själv planerar jag att söka en specifik tjänst när den dyker upp på försvarets sida, har siktet inställt på flygbasjägare*** GSS/T. Jobb hos försvaret några veckor per år (samt eventuella missioner) och resten av tiden hos en vanlig arbetsgivare. Tränar hårt inför detta (har velat detta i 3-4 år, så inget impulsivt) och utbildar mig till ingenjör nu så förhoppningsvis är jag till nytta oavsett. Tänker även att detta är en bra lösning för militären då personalkostnaderna hålls nere i fredstider men att det finns personal som kan kallas in vid behov, men det kan måhända vara önsketänk. Som värnpliktiga fast bättre utbildade och mer motiverade.

Ett tangentiellt ämne som @KingCobra väcker vid liv är att de som vill fly landet måste tas emot någonstans, därför anser jag att de flyende följaktligen måste vara positivt inställda till invandring/flyktingar (även militärtjänst om man förväntar sig sitta säkert). Annars är man inget mer än en parasit. Motbjudande. Själv tycker jag att vi har ett ansvar att ta emot flyktingar, men det hör inte hemma i denna tråden.

* Se det inte riktigt som ett fosterlandsdravel, utan här det land man valt att tillhöra. Det är relativt enkelt för svenskar att flytta utomlands vid missnöje. Jag tycker att man ställde värnpliktiga (ungdomar!) i en knivig situation eftersom de tvingas försvara ett land de själva inte valt, men att se fullt vuxna individer klaga är sorgligt. De har haft många chanser att flytta utomlands, att säga annat är snicksnack.

** Föreställer mig att sådant är aktuellt vid världskrig, så förhoppningsvis dröjer det till nästa gång. Anser för övrigt att svenskarna var ynkryggar under andra världskriget och att Sveriges "200 år av fred" är en skam med tanke på de hemskheter vi låtit ske i grannländerna.

*** Där arbetar man i en mindre grupp (och med spårhund) med att bevaka flygbasen samt rädda skadad personal utanför ens egna gränser. Tanken är att flygbasjägarna sätts ned med helikopter och får därefter ta sig fram till de skadade (kan ta allt från minuter till flera dagar) och säkert föra dem hem. Kallas för [combat] search and rescue. En badass version är USA:s Pararescue som i princip är fallskärmshoppande sjukvårdare med vapen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10