Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt nya delar till min dator. Däribland ett nytt moderkort. Så nu har jag bytt ut mitt gamla moderkort och installerat om Windows 8.1 som jag köpte med datorn för länge sedan. Fick idag möjlighet att uppgradera till Windows 10.

Innan jag köpte det nya moderkortet då hade jag Windows 10 också och jag har även lagt över Windows 10 på USB. Kommer jag fortfarande kunna formatera om hårddisken med det här nya moderkortet med det Windows 10 som jag har på USB som jag skapade när jag hade det gamla moderkortet?

Jag tänker såhär, det borde inte vara något problem eftersom jag fått förslag från Windows Update att hämta Windows 10 med det nya moderkortet redan. Så jag borde ju kunna formatera om datorn en dag med det Windows 10 jag har på USB-Stickan, hoppa över nyckeln och Windows 10 aktiveras även med det här nya moderkortet? Eller tänker jag fel? Måste jag ladda ner Windows 10 igen och göra en ny kopia på USB nu när jag nytt moderkort?

För moderkortet måste funka som "nyckel". Kopian av Win 10 borde bara vara en kopia av operativsystemet som jag kan aktivera med vilket godkänt moderkort som helst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
ASUS GeForce RTX 5090 TUF # MSI MPG 321URX QD-OLED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Jag har precis köpt nya delar till min dator. Däribland ett nytt moderkort. Så nu har jag bytt ut mitt gamla moderkort och installerat om Windows 8.1 som jag köpte med datorn för länge sedan. Fick idag möjlighet att uppgradera till Windows 10.

Innan jag köpte det nya moderkortet då hade jag Windows 10 också och jag har även lagt över Windows 10 på USB. Kommer jag fortfarande kunna formatera om hårddisken med det här nya moderkortet med det Windows 10 som jag har på USB som jag skapade när jag hade det gamla moderkortet?

Jag tänker såhär, det borde inte vara något problem eftersom jag fått förslag från Windows Update att hämta Windows 10 med det nya moderkortet redan. Så jag borde ju kunna formatera om datorn en dag med det Windows 10 jag har på USB-Stickan, hoppa över nyckeln och Windows 10 aktiveras även med det här nya moderkortet? Eller tänker jag fel? Måste jag ladda ner Windows 10 igen och göra en ny kopia på USB nu när jag nytt moderkort?

För moderkortet måste funka som "nyckel". Kopian av Win 10 borde bara vara en kopia av operativsystemet som jag kan aktivera med vilket godkänt moderkort som helst?

Om du menar att du använde http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 för att skapa ditt USB-minne så är det oberoende av installerad Windows och kan användas för att installera Windows 10 på vilken dator som helst.

Än så länge måste du uppgradera från Windows 8.1 till Windows 10 när du byter moderkort för att Windows 10 ska bli aktiverad.

Permalänk
Inaktiv

Nyckeltjorv med Win10 Home/Pro!

Min huvudrigg dog igår knall och fall (förmodligen nätdelen som rök - pga stanken som fyllde hela mitt hem), så jag drog fram min äldre Core i7-920-baserade backupdator för att ha något att gejma och surfa på.

Denna maskin körde Win7 Ultimate fram tess Win10 släpptes, då jag körde väbbuppgradering på den via windows update, och förvandlades då till Win10 Pro. Allt var frid och fröjd, förutom att jag var missnöjd med att ha en massa win7-bagage på disken. Sagt och gjort, i förmiddags blåste jag den ren på alla data. Inga problem, eftersom allt den gjort på flera månader var att stå och tugga folding@home på processorn (AMD Cayman-GPU; värdelös att vika med...)

När jag bootat upp maskinen igen efter installation av nya OSet upptäcker jag att den inte aktiverat sig. Nyckelfel, tycker den. Min nyckel är tydligen låst, säger den? Fan vet varför men vem bryr sig! Jag bara installerar höstuppdateringen och knappar in min ursprungliga Win7-nyckel, så fixar det sig.

...Näpps! Win7 Ultimate-nycklar funkar inte i Win10 Home.

...Väntanu HOME?! Varför...??? *gnnh*

Den har installerat Win10 Home på min dator! Utan att jag bett den. Det finns ingen valmöjlighet i mitt Win10 installationsprogram (startat från USB-pinne, skapat med microsofts eget verktyg) att välja Pro-versionen istället för Home, fastän microsoft säger att den versionen av Win10 jag laddat min USB-pinne med ska kunna installera både Home och Pro. *gnnh*
Går tydligen inte att uppgradera Home till Pro heller annat än nuka hela installationen och göra om allting från början igen. Fanihelvettesjävvlar......

SÅ lång historia kort: hur fasiken bär man sig åt för att tvinga Win10 Pro att installeras på sin dator? Steg för steg vore jättebra, lol.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Min huvudrigg dog igår knall och fall (förmodligen nätdelen som rök - pga stanken som fyllde hela mitt hem), så jag drog fram min äldre Core i7-920-baserade backupdator för att ha något att gejma och surfa på.

Denna maskin körde Win7 Ultimate fram tess Win10 släpptes, då jag körde väbbuppgradering på den via windows update, och förvandlades då till Win10 Pro. Allt var frid och fröjd, förutom att jag var missnöjd med att ha en massa win7-bagage på disken. Sagt och gjort, i förmiddags blåste jag den ren på alla data. Inga problem, eftersom allt den gjort på flera månader var att stå och tugga folding@home på processorn (AMD Cayman-GPU; värdelös att vika med...)

När jag bootat upp maskinen igen efter installation av nya OSet upptäcker jag att den inte aktiverat sig. Nyckelfel, tycker den. Min nyckel är tydligen låst, säger den? Fan vet varför men vem bryr sig! Jag bara installerar höstuppdateringen och knappar in min ursprungliga Win7-nyckel, så fixar det sig.

...Näpps! Win7 Ultimate-nycklar funkar inte i Win10 Home.

...Väntanu HOME?! Varför...??? *gnnh*

Den har installerat Win10 Home på min dator! Utan att jag bett den. Det finns ingen valmöjlighet i mitt Win10 installationsprogram (startat från USB-pinne, skapat med microsofts eget verktyg) att välja Pro-versionen istället för Home, fastän microsoft säger att den versionen av Win10 jag laddat min USB-pinne med ska kunna installera både Home och Pro. *gnnh*
Går tydligen inte att uppgradera Home till Pro heller annat än nuka hela installationen och göra om allting från början igen. Fanihelvettesjävvlar......

SÅ lång historia kort: hur fasiken bär man sig åt för att tvinga Win10 Pro att installeras på sin dator? Steg för steg vore jättebra, lol.

Tack på förhand!

Jag hittade en nyckel när jag googlade på nått forum, minns inte vilket, men när jag knappade in den uppgraderades min ver till pro.
Minns inte vart, men jag sökte på kan inte aktivera win 10.

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag uppgraderade min brorsas nya notebook han köpte för ett tag sedan (kom med windows 8.1). Och allt funkade, den aktiverade och allt. Jag körde sedan en clean-install för att få bort all bloatware och nu vill licensen inte aktiveras.

"Ja det kan du. Du måste dock ha gjort uppgraderingen från ditt tidigare OS först och även aktiverat din uppgradering. Din licens låses till ditt moderkort och det måste du tala om för Microsoft genom att aktivera uppgraderingen. När du gjort detta är det fritt fram att formatera och göra en ren installation. Det är alltså inte din nyckel som "följer med" till ditt Windows 10, utan istället används en generell nyckel och moderkortet blir det som identifierar och aktiverar din installation."

Gjorde exakt som det står i guiden men nope. Vill inte aktivera. Licensen hade aktiverats innan jag gjorde en clean-install och det har gått mer än 2 veckor nu så den borde ha aktiverats om det skulle ha gjort det. Uppgraderade från Home 64bit och versionen jag laddade ner var Home 64bit. Vet inte vad som är felet. Kan inte heller gå tillbaka till windows 8.1 då jag formaterade alla partioner vid clean-installen... :/

Edit: När brorsan först startade datorn valde han svenska. När jag gjorde en clean install laddade jag dock ner engelsk versionen. kan detta vara problemet? Allt jag har läst har varit att nyckeln blir låst vid moderkortet och versionen av windows man har, ingenstans har det stått att den blir låst vid det språket.

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire Radeon RX 7800 XT Gaming OC NITRO+ | 32 GB DDR4 (4x8) | Corsair RM850x V3 850W | 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nascend:

Tjena! Jag uppgraderade min brorsas nya notebook han köpte för ett tag sedan (kom med windows 8.1). Och allt funkade, den aktiverade och allt. Jag körde sedan en clean-install för att få bort all bloatware och nu vill licensen inte aktiveras.

"Ja det kan du. Du måste dock ha gjort uppgraderingen från ditt tidigare OS först och även aktiverat din uppgradering. Din licens låses till ditt moderkort och det måste du tala om för Microsoft genom att aktivera uppgraderingen. När du gjort detta är det fritt fram att formatera och göra en ren installation. Det är alltså inte din nyckel som "följer med" till ditt Windows 10, utan istället används en generell nyckel och moderkortet blir det som identifierar och aktiverar din installation."

Gjorde exakt som det står i guiden men nope. Vill inte aktivera. Licensen hade aktiverats innan jag gjorde en clean-install och det har gått mer än 2 veckor nu så den borde ha aktiverats om det skulle ha gjort det. Uppgraderade från Home 64bit och versionen jag laddade ner var Home 64bit. Vet inte vad som är felet. Kan inte heller gå tillbaka till windows 8.1 då jag formaterade alla partioner vid clean-installen... :/

Edit: När brorsan först startade datorn valde han svenska. När jag gjorde en clean install laddade jag dock ner engelsk versionen. kan detta vara problemet? Allt jag har läst har varit att nyckeln blir låst vid moderkortet och versionen av windows man har, ingenstans har det stått att den blir låst vid det språket.

Eftersom Microsoft la till ett sätt till att aktivera en dator med Windows 10 förra veckan, att man kan aktivera med en nyckel för t ex Windows 8.1, skulle du kunna pröva med att göra en ny ren installation av Windows 10.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

Grejen är att vi har ingen nyckel till windows 8.1. Nyckeln är länkad från BIOS eller nåt sånt strunt... man får ingen fysisk nyckel längre (från dell...) :/ Jag förväntade mig att den skulle aktiveras av sig själv som det står att den ska göra. Och nu har man en dator med varken windows 8.1 eller 10. Awesome.

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | Sapphire Radeon RX 7800 XT Gaming OC NITRO+ | 32 GB DDR4 (4x8) | Corsair RM850x V3 850W | 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

@Nascend:
Och då borde väl Windows 10 bli aktiverad automatiskt efter en installation av Windows 10 version 1511.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w... avsnittet "Activating Windows 10 (Version 1511 or higher) using a Windows 7, Windows 8, or Windows 8.1 product key"

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

Ja...? Men det är ju det den inte har gjort? Windows 10 har alltid kunnat aktiveras med en 8.1 nyckel, dom la bara till ett manuellt sätt nyligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det version 1511 som du installerade?
Det verkade som att du installerade i början av månaden och då var det inte version 1511.

Men du kan kontakta Microsofts kundtjänst för utredning.

Permalänk
Skrivet av Nascend:

@CeciliaB:

Ja...? Men det är ju det den inte har gjort? Windows 10 har alltid kunnat aktiveras med en 8.1 nyckel, dom la bara till ett manuellt sätt nyligen.

Nej, nyckeln används inte på det sättet, utan fungerade mer som uppgradering från förgående os (använder förra os:et som legitim nyckel).

Men med nyaste uppdateringen så kan man just använda sin cd nyckel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej! Får en helt svart skärm efter att ha uppgraderat till windows 10.

Hej!
Efter att ha uppgraderat till Windows 10 från 8.1, (Gratis versionen) är min skärm nu helt svart. När jag startar om får jag först upp ikonen för w8.1 och sen efter en stund kommer 10:ans, men sen efter ytterligare några sekunder blir skärmen helt svart.
Det ska tilläggas att alla meddelanden under installationen var positiva och fick till exempel meddelandet att alla filer var kvar och oförändrade (...) Jag har bootat min iMac, men kör nästan bara Windows nu så jag är i klistret om jag inte får igång windows. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag löser detta?

Tack så mycket på förhand!

Mvh
Gustaf

Permalänk

@gusmagn:

Hej!

Det är lite märkligt att du först får upp loggan för Windows 8.1 och sen 10, det vet jag inte varför det kan vara så.

Har du gjort installationen på en iMac? Jag vet inte om det kan vara orsaken till problemet, att något krockar med någon drivrutin eller något.

Jag vet tyvärr inte hur du ska lösa det. Det enda jag kan tipsa om är ominstallation. Eftersom man nu kan använda nyckeln direkt med Windows 10 och inte längre behöver uppgradera från tidigare först så kan du direkt göra en ren installation av Windows 10.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusmagn:

Hej!
Efter att ha uppgraderat till Windows 10 från 8.1, (Gratis versionen) är min skärm nu helt svart. När jag startar om får jag först upp ikonen för w8.1 och sen efter en stund kommer 10:ans, men sen efter ytterligare några sekunder blir skärmen helt svart.
Det ska tilläggas att alla meddelanden under installationen var positiva och fick till exempel meddelandet att alla filer var kvar och oförändrade (...) Jag har bootat min iMac, men kör nästan bara Windows nu så jag är i klistret om jag inte får igång windows. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag löser detta?

Tack så mycket på förhand!

Mvh
Gustaf

Om du har flera skärmanslutningar så pröva en annan. Förekommer att Windows 10 börjar skicka ut signal bara till t ex HDMI-kontakten.

Permalänk
Medlem

Installation av windows 10 påbörjas inte

Hej!

Har skapat ett bootbart usb minne med Microsoft egna verktyg "MediacreationTool".

Efter att jag startar om datorn och försöker boota datorn från usb minnet så dyker windows loggan fram men sedan inget mer.
Där stannar den och inget sker.
Har väntat i 20minuter men inget sker, normalt sett så ska den gå vidare ganska omgående efter att loggan visas.

Har provat att dra ut en disk så det bara är en inkopplad men ingen skillnad.
Har provat att göra om USB minnet med andra verktyg men samma fel.

Förslag?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

@Orio: Jag kan inte komma på någon direkt orsak till ditt problem. Det som jag först kommer att tänka på är defekt USB-minne. Det andra är att det låser sig när en viss drivrutin eller annat ska läsas in för att installationen ska kunna fortsätta. Försök att googla på problemet och se om någon annan haft ett liknande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Windows 10 på min Yoga var ganska buggig så beslöt att gör an återställning utan att spara några filer. Fick tre val och måste ha tagit det man inte skulle göra. Fick tillbaka Windows 8.0

Klockan var 9 och än nu kl halv fem håller datorn äntligen på att ladda ner Windows 10 efter att klickat på ikonen i aktivitetsfältet. Tycker Microsoft skulle ha någon form av script i systemet så man slapp passa sin maskin en hel dag för att först uppdatera så man kan uppdatera till W 8.1 och sedan uppdatera så man kan uppdatera till W 10.

Kan säga att första uppdateringen i W 8.0 gav felmeddelande så höll på en stund där för att lösa detta.

Klockan nu nio på kvällen och håller på med installation av program. En del drivrutiner stämde inte så fick rota med det också. Och så alla triviala inställningar som synken ska ta hand om men inte gör.

Kunde inte installera en del appar så fick leta upp hur man tog bort enheter i Store. Gå till inställningar stod det i hjälpen men man måste först klicka på sin bild och där hittar man inställningar. Appen på bilden har jag faktiskt betalat för både på mobilen och datorn men det hjälpte inte. 10 enheter är högsta antalet inklusive mobil.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

@stormense: Vad synd du inte läste igenom det första inlägget här i tråden. Man behöver nämligen inte installera alla uppdateringar för att uppgradera till Windows 10.

Men trots det är det onödigt att göra uppgraderingen överhuvudtaget eftersom du redan hade installerat Windows 10 en gång. Du kunde istället ha installerat Windows 10 direkt utan att behöva gå via Windows 8. Även detta står i det första inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@klasvonklas: Nja, har inte Microsoft tagit bort image download för Windows 10? I alla fall, inte dåligt pinkat att en installation tar 12 timmar pga att man måste trycka på rutor ibland när man varit ifrån datorn. Och varför backades jag tillbaka till Windows 8.0? Det valet borde inte finnas när man ska göra en recover (valet finns i funktionen återställa till föregående..). Skyller på Leovo och troligen de som lagt in något extra där.

Tur att jag bara kör 4 program som ska installeras på denna dator.

Visa signatur

Permalänk

@stormense: Det har dem, men som jag skriver i det första inlägget så använder man media creation tools. Med det så kan man göra en bootbar dvd eller usb-minne att göra en ren installation ifrån.

Och som sagt, du hade heller inte behövt installera alla uppdateringar. För med DVDn eller usb-minnet kan man uppgradera sin ouppdaterade Windows 8 elelr 7 till Windows 10.

Eftersom du redan haft 10 installerad en gång så rekommenderar jag dig starkt att du tar bort presis alla partitioner på hårddisken och gör en helt ren installation direkt med Windows 10, alltså inte genom att uppgradera från 8. Du slipper mycket skräpfiler som kommer ligga kvar och hela systemet blir stabilare och framtidssäkrare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@klasvonklas: Gjorde det första gången jag hade Windows 10 på denna Lenovo. Blev rena drivrutincirkusen och fick aldrig ordning på trivala ting som tangentbordet.

Backade tillbaka till 8.1 Uppgraderade nästa gång till Windows 10 och hårdvaru-drivisarna funkade men det var annat som buggade. Hade då alltså Windows 10 med fungerande drivrutiner och tänkte mig en recover med bibehållna drivisar för att lösa små-buggarna. Men Windows 10 dök inte upp utan fram kom orginal Windows 8.0.

Men nu 12 timmar senare verkar det som om det fungerar buggfritt. Tog ett tag innan pekskärm och rotering synkroniserat sig som det skulle. Men buggar senare tangentbordet ut när man skiftar mellan desktop och surfplatteläge blir det tillbaka till Windows 8.1 för evigt.

Visa signatur

Permalänk

@stormense: Du menar att du första gången hade en helt ren installation där du hade tagit bort alla tidigare partitioner?

Vill åter påpeka att man nästan alltid får problem när man gör uppgraderingen. Om du gör en ren installation så kommer det garanterat fungera mycket bättre för dig. Om det är drivrutiner så kanske det var så att det var ett tag sen du gjorde en ren installation, om det var det du gjorde, och att det då inte fanns några drivrutiner till 10. Men idag så är det mycket ovanligt att det inte finns till så pass modern hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För de som råkar som jag få ett dött moderkort eller liknande och sedan sitter med en installation av Windows som inte är aktiverad, skit i M$ supporten, de vet inte vad de pratar om.

De sa att jag måste installera om Windows 8.1 igen och uppgradera, möjligen att det funka direkt med Windows 10 iso men de tvivlade men installera om måste jag iaf.... Bull! Allt som krävs är att lägga in sin Windows 8.1 key i installationen igen (om du har retail) och vips så blir det automatiskt verifierat och klart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

För de som råkar som jag få ett dött moderkort eller liknande och sedan sitter med en installation av Windows som inte är aktiverad, skit i M$ supporten, de vet inte vad de pratar om.

De sa att jag måste installera om Windows 8.1 igen och uppgradera, möjligen att det funka direkt med Windows 10 iso men de tvivlade men installera om måste jag iaf.... Bull! Allt som krävs är att lägga in sin Windows 8.1 key i installationen igen (om du har retail) och vips så blir det automatiskt verifierat och klart.

.

Var ju något dom fixade för någon månad sen. Har du missat nyheten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

.

Var ju något dom fixade för någon månad sen. Har du missat nyheten?

Jag läser inte alla nyheter alltid nej och sedan om M$ egen support missat det är det kanske inte så konstigt att jag gjort det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag läser inte alla nyheter alltid nej och sedan om M$ egen support missat det är det kanske inte så konstigt att jag gjort det?

Trodde inte att man missat det, jaja nu vet du i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har win 7 professional och debian i dualboot på samma ssd och har problem med att uppgradera till win 10. Jag får upp följande felmeddelande:

Vad jag läst mig till är det pga att jag kör dualboot med GRUB, så min fråga är om jag på något sätt kan få tag i min nya win 10 produktnyckel utan att behöva uppgradera först? Tanken är att blåsa hela ssdn och bara ha win 10 på den.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

@murak: Ursäkta mig nu, men det märks att du varken läst igenom det första inlägget eller de andra inläggen här i tråden. Jag ber dig göra det först, inte för att vara dryg eller inte vilja hjälpa till, utan för att jag helt enkelt inte orkar svara på samma fråga som redan ställts och som det redan finns svar på i första inlägget.

Visa signatur

Permalänk

Problem vid installation

Tjena! Brukar kunna lösa saker själv men har nu helt fastnat med skiten.

Allt började med att jag genomförde installationen av Windows 10 (Så det har varit installerat) och allting funkade bra. Men sen fick jag med mig så mycket skit från W8.1 att jag bestämde mig för att göra en ominstallation där Windows installeras om och alla filer raderas. Efter 5% så stod det att det inte kunde genomföras och nu stod jag med en korrupt Windows installation.

Jahapp, det är väl bara till att ladda ner en Windows ISO (Officiel) och köra därifrån?.... Nädå! Här har vi låst partitionerna. Så nu tog jag ut hårddisken och satte den i en USB vagga och formaterade skiten komplett via en annan dator. Då kör jag om installationen och då efter jag startat installations programmet gnäller det efter Drivrutiner till DVD/HDD?

Går in på ASUS hemsida och drar ner skiten på en USB och börjar om. Och installationen kan ej hitta Drivrutinerna! Inte ens om jag går in och "Bläddrar" själv efter dem. Då tänkte jag att: AHA! Min SSHD (Eftermonterad) kräver säkert någon klyddig drivrutin! Så jag kör i original HDD:n och den begär samma sak. Så nu ger jag fan nästan mig.

Kan någon hjälpa?

Specs:
ASUS X55-JK
Intel i5
HDD Original: HGST 500GB
HDD Upgradering: Seagate 1TB SSHD
6GB Ram
GTX 850m

Gick från W8.1x64 till W10 Home edition x64

Permalänk

@Vincentswe95: Låst partitionerna? Det har jag aldrig varit med om. Vad jag vet så kan man alltid ta bort alla partitioner när man installerar Windows i det steg där man väljer på vilken hårddisk osv man vill installera. Det räcker också med att bara ta bort partitionerna, man behöver inte skapa nya eller formatera befintliga, det fungerar inte bra.

Hur kommer det sig att det fungerade att installera de andra gångerna tror du? Det är märkligt att det plötsligt inte fungerar, att installationen vill ha någon drivrutin.

Om jag vore du så skulle jag göra ett helt nytt bootmedium på ett usb-minne med det verktyg som Microsoft har för att utesluta korrupta filer. Sen göra installationen och i steget där du väljer vilken hårddisk du vill installera på så tar du bort precis alla partitioner och trycker sen nästa. Skapa inte några egna!

Visa signatur