Permalänk
Medlem

Byta ifrån AMD till Intel

Hej! Precis som rubriken lyder så ligger tankarna åt att byta ifrån AMD till Intel.

Har i dagsläget en AMD FX 8350 som jag kör med Gigabyte GeForce GTX970.

Sen är ju frågan vad jag ska byta till.. Har kollat mycket på dessa processorer:

Intel Core i7 4790K 4,0GHz
Intel Core i5 4690K 3,5GHz

Intel Core i7-6700K 4,0Ghz
Intel Core i5-6600K 3,5Ghz

Tar gärna emot tips och tankar kring detta!

Mvh

Permalänk

4790k är nog prisvärdast atm.

Permalänk
Medlem

Hade kört vidare på DDR3 med en 4690k/4790k beroende på krav, det gör att du sparar in minst 600kr(8GB DDR4) genom att återanvända samma minnesmoduler från ditt nuvarande bygge.

Skylake är inte värt en uppgradering ännu, dels är det dyrare samt så måste du byta ut både moderkort, processor samt RAM.
Är det inte jätte bråttom med en uppgradering så skulle då jag ha väntat på Broadwell som släpps 2016

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

@Lolata: vad har du för andra delar ? Chassi & moderkort..? får du plats med ett ATX moderkort eller blir det mATX ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade kört vidare på DDR3 med en 4690k/4790k beroende på krav, det gör att du sparar in minst 600kr(8GB DDR4) genom att återanvända samma minnesmoduler från ditt nuvarande bygge.

Skylake är inte värt en uppgradering ännu, dels är det dyrare samt så måste du byta ut både moderkort, processor samt RAM.
Är det inte jätte bråttom med en uppgradering så skulle då jag ha väntat på Broadwell som släpps 2016

Du menar väl Kaby Lake?
Broadwell släpptes för ett halvt år sedan.
Broadwell-E släpps däremot 2016, men det är en helt annan prisklass.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Du menar väl Kaby Lake?
Broadwell släpptes för ett halvt år sedan.
Broadwell-E släpps däremot 2016, men det är en helt annan prisklass.

Så är det nog, blandade helt klart ihop dem

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tacksam för dom snabba svaren!

Intel Core i7 4790K 4,0GHz, Har varit på toppen hela tiden och den jag varit mest intresserad av! Får nog bli den Kommer köra den med ett ASUS Z97-A Modekort

Permalänk
Avstängd

Skulle jag vara i din sits så skulle jag invänta mellandagsrean och utgå ifrån det. Kan mycket väl finnas något klipp på 4690K eller 4790K då.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Om AMDs CPU blir bra då kan du räkna med att Intels COUer kommer bli minst 30% snabbare. Intel kommer inte låta AMD ha den snabbaste CPUn till konsumenter. Intel har en hel hög med CPUer som endast används till Server system idag som är betydligt snabbare än konsument cpuerna.

Sedan Så är det DDR4 du ska välja om du ska byta system...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Så han måste inte det från sitt nuvarande moderkort för AMD menar du då eller...?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

@Lolata: vad har du för OS just nu... ? verkar vara en hel del som har problem med haswell & win10.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Lolata: vad har du för OS just nu... ? verkar vara en hel del som har problem med haswell & win10.

Jasså? Sitter visserligen med Haswell-E men har inte upptäckt något. Säger inte att du har fel, är bara nyfiken vad du syftar på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jasså? Sitter visserligen med Haswell-E men har inte upptäckt något. Säger inte att du har fel, är bara nyfiken vad du syftar på.

Samma sak här och fungerar bra
Däremot vet jag att Intel Z97 chipset drivrutinerna hade problem med november patchen men det kom nya kompatibla rätt fort från intel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så han måste inte det från sitt nuvarande moderkort för AMD menar du då eller...?

Det är ju bara "samt RAM" som är skillnaden som åsyftas.
Jag tyckte det framgick av raderna ovan dessutom.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@Lolata: jag tycker du ska vänta, märkte inte någon större skillnad mellan min skylake i5K och amd 7850K som snurrade i 4.5ghz vid vardaglig användning. på spelfronten är det knappt märkbart i 1440p, starcraft2 och heroes of the storm är de enda spelen som jag känner "yey" att det blev lite mjukare frames, kan också bero på min freesync skärm jag har numera... vänta till reorna om inte annat

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hade du läst hela inlägget så hade du nog förstått vad jag menade

Visa signatur