Permalänk
Inaktiv

Detta är skrämmande....

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2015.. :I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vrmlnd:

Välkommen till 2015.. :I

Hej då 2015 om några timmar och välkommen till 2016!

Året då jag ska ta strid och vinna över integritetskränkande äckel!

Permalänk

Hört talats som rasit och upplyssning?
Där kan du få ut hela personnummer på alla om du är medlem helt gratis.

Välkommen till verkligheten.

Permalänk
Medlem

- Vem jag bor med,
Inte så konstigt för en söktjänst för personer.
- Hur gammal jag är,
Inte heller konstigt.
- Vilken bil jag äger,
Hur gammal den är och när den är köpt,

Lite konstigare, och antagligen inte så relevant för den som söker.
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
Inte alls konstigt eller farligt enligt mig.
- Arbetssituation,
Menar du att det står om din egen arbetssituation? För mig står det bara generellt om området.
- Ekonomi,
Samma som ovan.
- Boende.
Samma som ovan

Jag förstår att man kan ha väldigt olika åsikt om det här, men är det mesta så farligt?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RispojkeN:

Hört talats som rasit och upplyssning?
Där kan du få ut hela personnummer på alla om du är medlem helt gratis.

Välkommen till verkligheten.

En riktigt skrämmande verklighet som jag absolut inte vill ha något att göra med.

Skrivet av HWS:

- Vem jag bor med,
Inte så konstigt för en söktjänst för personer.
- Hur gammal jag är,
Inte heller konstigt.
- Vilken bil jag äger,
Hur gammal den är och när den är köpt,

Lite konstigare, och antagligen inte så relevant för den som söker.
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
Inte alls konstigt eller farligt enligt mig.
- Arbetssituation,
Menar du att det står om din egen arbetssituation? För mig står det bara generellt om området.
- Ekonomi,
Samma som ovan.
- Boende.
Samma som ovan

Jag förstår att man kan ha väldigt olika åsikt om det här, men är det mesta så farligt?

Tyvärr är det så, och JA jag tycker att detta är väldigt stötande och farligt när folk både kan se hur jag bor, vem jag bor med och vilken bil jag har.

Lätt byte om kriminella element vill stjäla och roffa åt sig.

Permalänk
Avstängd

Haha fick helt fel info.

Man äger även en 13 år gammal ljusgrå MERCEDES-BENZ CLK 320.

äger för fan ingen merca haha, vill inte ens äga en.

Permalänk
Medlem

Håller med TS att det är en aning överflödigt, men å andra sidan finns ju Facebook som folk är så givmilda på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Hittar min ålder och vart jag bor/bild på huset.. Inget speciellt med denna infon imo.

Permalänk
Medlem

har själv gjort så mina nummer inte syns på hitta.se osv. allt annat skiter jag i det går ju inte helt ta bort ens uppgifter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Håller med TS att det är en aning överflödigt, men å andra sidan finns ju Facebook som folk är så givmilda på.

Har varken Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram eller liknande.

Mitt privatliv betyder faktiskt mer för mig än så och jag är inte den givmilde typen som vill dela med mig om allt vad jag gör med mitt privatliv.

Permalänk
Medlem

@Alle22: Snart börjar parkeringsböterna och inkasso-kraven på dessa trilla in.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Söker man på mig står det bara var jag bor födelsedag och telefonnummer dock hemtelefon som bara används till ADSL så ingen kan nå mig

Men av någon anledning står min bil på mina föräldrars adress trots att jag aldrig bott där när jag ägt bilen och den har alltid stått på mig. Dessutom har de fel på åldern med ett år.

Men det är la likabra att det står så att nyfikna grannar kan få det överstökat och kan gå vidare i livet (eller bara nästa person)...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen skrämmande vilket storebrorssamhälle vi bor i. Rösta PP 2018 (som vanligt).

Det finns en bra grej med detta dock. Allt som oftast är det någon idiot som står på min förhyrda parkeringsplats (Står klart och tydligt flertal skyltar). Då kollar jag upp ägaren på reg plåten för att sedan ta reda på telefonnummret och kontakta idioten. Finns det ingen person så ***bort/moderator*** eller att man ringen vaktbolaget.

§8 /moderator
Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Det har helt klart gått till överdrift gällande vårt informationssamhälle. Dock är detta knappast det mest skrämmande idag. Än värre är väl att staten samlar in all din kommunikation med andra människor och sparar den?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

@Alle22: Snart börjar parkeringsböterna och inkasso-kraven på dessa trilla in.

Haha, har inte ens fått något.

Permalänk
Medlem

vill du veta mer information än bara det där så gå in på
upplysning.se
ratsit.se
merinfo.se

jag är i TM branchen och kan upplysa dig om varför allt existerar.
det är ett kompliment till vad deras egna uppgifter är, tex det med bilen vet jag används för vissa företag som säljer försäkringar. det är billigare än att köpa bilregister från staten.
sen att det finns bilder på hur ditt samhälle ser ut är ju inte det minsta konstigt. varenda gång jag är i en främmande stad älskar jag att ha dessa bilder, för de gör så mycket lättare att hitta istället för en ritad gatubild.

gällande hitta.se så kan du ringa in och be dom ta bort så mycket uppgifter som möjligt.

och om du vill göra det skrämmande så;
allt jag behöver är ett namn (för eller efternamn) och antingen födelsedatum, gatuadress, postkod eller liknande och jag har ditt fulla personnummer, inklusive bostadscituation, om du bor tillsammans med någon, gift, telefonnummer, email, facebook konto mm med 95% säkerhet (förrutom facebook som är typ 50%).
så lite info behöver vi i TM branchen för att få ut vettig info. och detta är helt gratis att hämta. ska vi betala för lite uppgifter så kan vi få fram hur mycket du skattar, om du har betalningsanmärkningar och mycket annat för under 1kr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan man använde hitta.se, gick in nu och kollade mitt eget namn. Det står för f... vilka bilar som tillhör hushållet, d.v.s mina föräldrars bilar står med och vilket år bilarna är införskaffade.
Tycker att det är värre än att bara min information står med. Brukar själv använda ratsit, de visar bara bilar registrerade på personen du söker på, men det är lika lätt att kolla alla andras bilar genom att trycka på att visa andra personer på samma adress.
Detta är tyvärr en del av den verklighet vi lever i idag. Om du vill undvika det får du flytta ut i vildmarken tills du blir dödförklarad.

Sedan kan man gissa att de dock använder någon karta över mobiltäckningsområde. Hitta.se säger att det finns god täckningen här och även 4G. Det har aldrig varit bra täckning här och absolut inte 4G. Man måste stå i ett visst hörn av huset för att kunna ringa.

Permalänk
Inaktiv

Man kan gå in här och ta bort sina uppgifter. Står dock att det kan komma att återpostas årsvis eller liknande.

http://www.hitta.se/kontakta-oss#ta-bort-alla-mina-uppgifter

Permalänk
Medlem

På ratsit.se kan man se personnummer om man registrerar ett företagskonto.

Permalänk
Medlem

Visst är det tokmysigt att våra personuppgifter har blivit en handelsvara som vilket skojjarföretag som helst får ut helt gratis från staten för att de påstår sig syssla med kreditupplysning.
Ännu bättre är att vissa av företagen, ex ratsit, även säljer tjänster där man kan "skydda sig" mot deras egen verksamhet, precis som maffian.

Permalänk
Medlem

Snart vill de väl även ha mått på könsorganet. Katastrof att de får lägga ut uppgifter på det viset.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ja, detta är väl inte helt kul. Tyvärr finns det ännu värre saker som händer när det gäller information och utlämnande av denna.

Kolla exempelvis denna länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-lamnade-ut-abortregis...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon244477:

Man kan gå in här och ta bort sina uppgifter. Står dock att det kan komma att återpostas årsvis eller liknande.

http://www.hitta.se/kontakta-oss#ta-bort-alla-mina-uppgifter

Tack för länken!

Jag har nu gjort detta och gjort mitt telefonnummer hemligt för att de inte ska återpublicera uppgifterna.

Hoppas bara man inte blir mailbombad i och med att man var tvungen att ange mailadress.

Permalänk
Inaktiv

Hitta.se plockade bort mig efter jag ringde upp dom. Eniro däremot väääägrar plocka bort info.
Om du vill bli mer anonym så ring upp till din telefonabonemangsoperatör och säg att du vill att de ska ge blank information om dig.

Permalänk
Medlem

Inget nytt här egentligen. Våra personnummer är offentliga handlingar, tillsammans med vår deklaration och sociala status. Tidigare var man dock tvungen att ringa/gå till skatteverket för att begära ut detta. Nu görs det med ett klick.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som skrivet innan är ju alla dessa uppgifter offentlig info, bara gå till respektive myndighet om man verkligen är intresserad av en person, detta sammanfattar bara infon lite snabbare

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inget nytt här egentligen. Våra personnummer är offentliga handlingar, tillsammans med vår deklaration och sociala status. Tidigare var man dock tvungen att ringa/gå till skatteverket för att begära ut detta. Nu görs det med ett klick.

Javisst jag mailade med en teleoperatör igår och fick ut personnummer men jag fick inte hjälpa min vän att skaffa abonnemang hos dem..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hitta.se plockade bort mig efter jag ringde upp dom. Eniro däremot väääägrar plocka bort info.
Om du vill bli mer anonym så ring upp till din telefonabonemangsoperatör och säg att du vill att de ska ge blank information om dig.

Skojar du lr? Meddelade eniro vill inte vara listad.. de raderade uppgifterna dagen efter.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så farligt. Räknar du med bombhot?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /