Ny tv en vecka efter lite sönder :( vad har jag för rätt?

Permalänk
Medlem

Ny tv en vecka efter lite sönder :( vad har jag för rätt?

Tjotjo all clockare
Igår så skedde något tragiskt(sånt som oftast händer mig).
Hade köpt en helt ny samsung tv från elgiganten ca 10 dagar tidigare. Gäller denna, http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55JS8505XXE/s...

Så jag skulle dra tillbaka bordet tvn stod på för att komma åt julgranen som skulle ned och i samband med det så slets hela kabel tv ingången(vet inte vad den kallas), jag vet att man kan använda andra alternativ men då det är en helt ny tv vill man helst ha det så perfekt som det bara går.
Jag undrar vad har jag för rätt kan detta gå in i garantin eller måste jag betala för lagningen?

Enligt Elgiganten går detta inte på garantin vilket jag kan förstå men är lite frustrerad när man ändå har lagt ned så mycket pengar så måste man göra det igen enligt mina arbetskollegor borde detta ha gått på garantin men nu vet jag att de pratar lite från sina egna fickor men men värt att fråga här.

Permalänk
Avstängd

Du får väl ta det på självrisken (hemförsäkring - drulle) om du har. Garanti gäller ju såklart inte när du har sönder grejerna

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@NewCamps: Garanti täcker inte självförvållade skador.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@NewCamps
Är det kabel till nätströmmen du menar?
Tror du måste betala för lagningen då de verkar vara självförvållat...***bort/moderator***

§8
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Låter vettigt ringde in till hemförsäkringen och tydligen så täcker inte min försäkringen elektronik så då får man helt enkelt lägga ned ett par tusen lappar ur egen ficka igen

Skrivet av bärplockaren:

@NewCamps
Är det kabel till nätströmmen du menar?
Tror du måste betala för lagningen då de verkar vara självförvållat...***bort/moderator***

Gäller denna sak förövrigt, https://gyazo.com/4759a97392e3e2fc997742c3b3b7f0b0 ingången ramlade av när jag skulle dra tillbaka tv bordet.

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Tjotjo all clockare
Igår så skedde något tragiskt(sånt som oftast händer mig).
Hade köpt en helt ny samsung tv från elgiganten ca 10 dagar tidigare. Gäller denna, http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55JS8505XXE/s...

Så jag skulle dra tillbaka bordet tvn stod på för att komma åt julgranen som skulle ned och i samband med det så slets hela kabel tv ingången(vet inte vad den kallas), jag vet att man kan använda andra alternativ men då det är en helt ny tv vill man helst ha det så perfekt som det bara går.
Jag undrar vad har jag för rätt kan detta gå in i garantin eller måste jag betala för lagningen?

Enligt Elgiganten går detta inte på garantin vilket jag kan förstå men är lite frustrerad när man ändå har lagt ned så mycket pengar så måste man göra det igen enligt mina arbetskollegor borde detta ha gått på garantin men nu vet jag att de pratar lite från sina egna fickor men men värt att fråga här.

Garanti och reklamationsrätt täcker tillverkningsfel, om inte den var feltillverkad så att det inte krävdes det minsta kraft för att det skulle hända så är min tolkning också att det där inte är garanti. Däremot som någon sa så kan hemförsäkringen eller annan försäkring gå in om du har försäkrat varan eller har en allriskförsäkring (drulleförsäkring) i din hemförsäkring. Om inget av det finns så är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala reparation eller ny produkt vilket som nu är billigast.

Skrivet av NewCamps:

Låter vettigt ringde in till hemförsäkringen och tydligen så täcker inte min försäkringen elektronik så då får man helt enkelt lägga ned ett par tusen lappar ur egen ficka igen

Tror jag håller mig ifrån historier vill vara så ärlig som möjligt
Gäller denna sak förövrigt, https://gyazo.com/4759a97392e3e2fc997742c3b3b7f0b0 ingången ramlade av när jag skulle dra tillbaka tv bordet.

Är det locket till kabeltv-dosan som ramlat av, skruva dit det igen bara. Den dosan går inte på din garanti på TV:n hur du än vänder på dig, den sitter ju i väggen på ditt hus.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Garanti och reklamationsrätt täcker tillverkningsfel, om inte den var feltillverkad så att det inte krävdes det minsta kraft för att det skulle hända så är min tolkning också att det där inte är garanti. Däremot som någon sa så kan hemförsäkringen eller annan försäkring gå in om du har försäkrat varan eller har en allriskförsäkring (drulleförsäkring) i din hemförsäkring. Om inget av det finns så är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala reparation eller ny produkt vilket som nu är billigast.

Är det locket till kabeltv-dosan som ramlat av, skruva dit det igen bara. Den dosan går inte på din garanti på TV:n hur du än vänder på dig, den sitter ju i väggen på ditt hus.

Nädå ingången som sitter på tvn ramlade av.

Permalänk
Medlem

Köpte du en tv för 20 tusen och kör tv via antenn? xD Dock konstigt att den inte tålde mer stryk. Min gamla heliga plasma 50'' antenn uttag har varit med om mycket slit.

Permalänk
Medlem

Gick tv:n emot något för att den skulle lossna? Eller sträckte du sladden?

Permalänk
Medlem

Fota delen på tv'n som pajade, inte väggen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@NewCamps:
Köpte du med bank- eller kreditkort. Många kreditkort inkluderar en drulleförsäkring vid köp av hemelektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Köpte du en tv för 20 tusen och kör tv via antenn? xD Dock konstigt att den inte tålde mer stryk. Min gamla heliga plasma 50'' antenn uttag har varit med om mycket slit.

Sorgligt nog, ja. Använder den knappt men men vill ju inte ha något som inte funkar.
Har flesta kanaler genom iptv annars.

Skrivet av Adam West:

Fota delen på tv'n som pajade, inte väggen.

Åkte iväg och slängde in den på service så snart får jag nog ett pris förslag som jag ska få några dagars huvudvärk efter. Kan riktigt inte ta bild på den nu

Skrivet av prod01:

@NewCamps:
Köpte du med bank- eller kreditkort. Många kreditkort inkluderar en drulleförsäkring vid köp av hemelektronik.

Kollat upp det har inget sådant

Permalänk
Testpilot
Skrivet av downup:

Köpte du en tv för 20 tusen och kör tv via antenn? xD

Du kan ju få in HD-kanaler via antenningången med, blir inte sämre bild än från en extern digitalbox. SD-kanaler är det för övrigt lika bra/dålig bild på de med.

Skrivet av NewCamps:

Åkte iväg och slängde in den på service så snart får jag nog ett pris förslag som jag ska få några dagars huvudvärk efter. Kan riktigt inte ta bild på den nu

Har du tur kan en tekniker byta ut bara tunern, det brukade jag skicka kostnadsförslag på när jag jobbade som TV-tekniker och kunderna brutit av sina antenningångar, den kostar bara nån hundralapp vad jag minns. Alla tekniker kan eller får dock däremot inte alltid reparera på komponentnivå utan kommer skicka kostnadsförslag på hela mainboardet istället och det kan kosta nån tusenlapp om de inte har något utbytesprogram. Det du däremot inte kommer undan oavsett lagningsmetod är arbetskostnad och troligtvis får du stå för frakten själv med, det kan tyvärr kosta en hel del det med.

Så här ser en tuner ut: http://www.alibaba.com/product-detail/TV-TUNER-AFTO-1107_2825...
Och här är ett mainboard: http://www.ebay.com/itm/SAMSUNG-LE32B450C4W-MAIN-AV-BOARD-BN4... tunern sitter på mitten och har anslutningen på ovansidan, en annan variant bara.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du kan ju få in HD-kanaler via antenningången med, blir inte sämre bild än från en extern digitalbox. SD-kanaler är det för övrigt lika bra/dålig bild på de med.

Har du tur kan en tekniker byta ut bara tunern, det brukade jag skicka kostnadsförslag på när jag jobbade som TV-tekniker och kunderna brutit av sina antenningångar, den kostar bara nån hundralapp vad jag minns. Alla tekniker kan eller får dock däremot inte alltid reparera på komponentnivå utan kommer skicka kostnadsförslag på hela mainboardet istället och det kan kosta nån tusenlapp om de inte har något utbytesprogram. Det du däremot inte kommer undan oavsett lagningsmetod är arbetskostnad och troligtvis får du stå för frakten själv med, det kan tyvärr kosta en hel del det med.

Så här ser en tuner ut: http://www.alibaba.com/product-detail/TV-TUNER-AFTO-1107_2825...
Och här är ett mainboard: http://www.ebay.com/itm/SAMSUNG-LE32B450C4W-MAIN-AV-BOARD-BN4... tunern sitter på mitten och har anslutningen på ovansidan, en annan variant bara.

Tack så hemskt mycket Du räddade min dag snarare år hoppas det med kostnadsförslag stämmer, jag vet att de tar 900kr för service+frakt för mig så ett total pris på 2000 är helt okej hoppas det inte kommer några dröm kostnader.

Förövrigt om du kan svara på om dessa typer av skador på en tv är normalt? Var lite dumt av mig att ha en kort kabel så det ska man också fixa.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort text som kunde uppfattas som uppmaning till brott (§8).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NewCamps:

Tack så hemskt mycket Du räddade min dag snarare år hoppas det med kostnadsförslag stämmer, jag vet att de tar 900kr för service+frakt för mig så ett total pris på 2000 är helt okej hoppas det inte kommer några dröm kostnader.

Förövrigt om du kan svara på om dessa typer av skador på en tv är normalt? Var lite dumt av mig att ha en kort kabel så det ska man också fixa.

Om ett fel är vanligt är omöjligt att svara på, som TV-tekniker kommer man ju bara i kontakt med trasiga TV-apparater och har ingen koll på hur många som säljs. Däremot så kan jag säga att av alla fel som kom in var avbrutna antenningångar ganska ovanliga, nån i veckan kanske, det man lagar mest är garantifel där TV:n plötsligt slutat att fungera. Av självförvållade skador var spräckta skärmar det vanligaste men där blev det alltid skrotning då det var billigare att köpa en ny TV

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jahapp Kostnadsförslaget ligger på 5200kr man får la ta och bita ihop och betala och skita i pascal som lanseras snart:(

Permalänk
Medlem

Hur betalades TV:n? Somliga kreditkort har en del trevliga försäkringar inkluderade.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NewCamps:

Jahapp Kostnadsförslaget ligger på 5200kr man får la ta och bita ihop och betala och skita i pascal som lanseras snart:(

Ajdå, vad tråkigt. För nyfikenheten skull, står det vad de vill göra för att åtgärda TV:n? Typ byte av mainboard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ajdå, vad tråkigt. För nyfikenheten skull, står det vad de vill göra för att åtgärda TV:n? Typ byte av mainboard.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer riktigt inte ihåg fick inte några papper med mig, återkommer när jag hämtar ut TVn (enligt dem 10dagar+frakt tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Jahapp Kostnadsförslaget ligger på 5200kr man får la ta och bita ihop och betala och skita i pascal som lanseras snart:(

Tycker du antennuttaget är värt 5200 kr?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Tycker du antennuttaget är värt 5200 kr?

Om det är värt det så skulle jag säga nej.
Dock är jag väldigt kräsen och om jag vet att jag har köpt en tv som kostar 20 tusen kronor och är knappt en vecka gammal och har en trasig antenn... Ja då kommer jag störa mig riktigt mycket på detta.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en radio/tv-handlare/reparatör av den gamla skolan kan löda ordning det för några hundralappar (visserligen ryker nog garantin, men ändå). Så typiskt dagens slit & slängsamhälle, även om något är lättlagat så byts det ut...tveksamt om man snart ens kan finna en lödkolv på en modern hemelektronikverkstad.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skaffa en riktigt billig digitalbox, så får du en TV-mottagare utan att lägga 5200 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Varför inte bara skaffa en riktigt billig digitalbox, så får du en TV-mottagare utan att lägga 5200 kr?

exakt.. hade jag gjort, visst är det surt att den gick sönder i tvn, men det är ju ett problem som går att ordna för någon hundring, i vissa fall helt gratis beroende på vilket tv abonnemang man har

Permalänk
Medlem

Och så hoppas jag att vi alla har lärt oss något av den här historien; man ska ha en vettig hemförsäkring med allrisktillägg.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

säljarna brukar försöka sälja extra försäkring för ett par hundra men den tog du inte???
Då hade det gällt isåfall

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

säljarna brukar försöka sälja extra försäkring för ett par hundra men den tog du inte???
Då hade det gällt isåfall

Par hundra?
849kr skulle det kostat TS för ett år.

Bättre med allrisktillägg på HF.
Händer nåt får man ta 1500 i självrisk, men slipper separata försäkringar
på allt man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ajdå, vad tråkigt. För nyfikenheten skull, står det vad de vill göra för att åtgärda TV:n? Typ byte av mainboard.

Skickades från m.sweclockers.com

Hämtade ut Tvn idag och mycket riktigt bytte de ut "mainboard". Saftig saga men men.
Ska se till att fixa en vettigare hemförsäkring nu.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur de ligger i pris men Folksams stora försäkring har väl 750kr i självrisk och inget åldersavdrag under 4 år?