Permalänk
Datavetare

@jOnÄTÄn: att spelen ganska snabbt hoppade från att klara sig med 1 GB VRAM till att idag kräva mer än 2 GB i allt fler fall har nog en ganska enkel förklaring: PS4/XBO.

Många spel skrivs i första hand till konsoler, lansering av dessa konsoler gjorde att man kunde börja använda rejält mycket mer RAM för texturer. Nu har dessa enheter delat RAM mellan CPU och GPU + en del RAM är reserverat för systemet, rent praktiskt verkar man kunna använda runt 2-3 GB VRAM. Så är kanske inte speciellt mycket av en slump att PC-spel idag använder mellan 1,5-3,0 GB VRAM.

Rimligen kommer nästa stora hopp i VRAM krav när nästa generation konsoler lanseras, vilket inte är i närtid. Fast detta är också en gissning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@PetterMyran:
r9 390 hands down!

Mvh

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Läsvärt och bra sammanfattat

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

390 kostar några hundra mindre.
3.5GB Vram vs 8GB ( tom 960 säljs med riktiga 4GB ).
I snitt 4% snabbare enligt sweclockers index.

Att säga att 960 säljs med "riktiga 4GB" tycker jag är fel, då bussen är alldeles för liten för att ta nytta av det, så nej, jag tycker inte man kan kalla det "riktiga" även fast det är det i praktiken jämfört med 970.

OnT: 390 presterar väl lite bättre i snitt, 970 är bättre på vissa titlar verkar det som dock. Annars prismässigt är det väl ganska lika, AMD lite billigare men drar mycket mer ström. Så vad du väljer spelar inte så stor roll. Jag skulle dock ta ett 390 pga vramen. Men jag gillar nvidia bättre och deras mjukvara.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@jOnÄTÄn: att spelen ganska snabbt hoppade från att klara sig med 1 GB VRAM till att idag kräva mer än 2 GB i allt fler fall har nog en ganska enkel förklaring: PS4/XBO.

Många spel skrivs i första hand till konsoler, lansering av dessa konsoler gjorde att man kunde börja använda rejält mycket mer RAM för texturer. Nu har dessa enheter delat RAM mellan CPU och GPU + en del RAM är reserverat för systemet, rent praktiskt verkar man kunna använda runt 2-3 GB VRAM. Så är kanske inte speciellt mycket av en slump att PC-spel idag använder mellan 1,5-3,0 GB VRAM.

Rimligen kommer nästa stora hopp i VRAM krav när nästa generation konsoler lanseras, vilket inte är i närtid. Fast detta är också en gissning

Spelar man bara i 1920x1080 verkar ju 2gb räcka (aldrig haft problem vad jag vet i HTpcn ). Konsolerna håller sig ju I absolut bästa fall till 1920x1080. Men i högre än det vet man aldrig, sen kommer det ju faktiskt spel som är PC exlusiva ibland.

Nu har jag inte heller koll på DX 12 och vad det kan innebära ?

Men är nog bäst vi bara kommer överens om att vi inte håller med varandra riktigt här och låter tråden fortsätta med sitt ämne :).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag jämförde dom populäraste efter Prisjakts rankning och genom första "normala" shop typ inet, netonnet, komplett mm.
Här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350

Starwars snittar på high 3.2 - 3.6GB vram för mig, för varje ny titel så höjs gränsen lite lite.
Nyare titlar verkar också statsa på finare texturer och lägre AA (FXAA istället för MSAA) vilket ger bättre fps och bättre bild för sämre kort men tar i sin tur mera Vram.

Du kan inte räkna mera än dubbla Vramet som en nackdel då det kostar "ungefär lika mycket" mycket (dina ord).
Det finns ingen downside med att ha för mycket Vram, Att ha för lite däremot ger dig lägre fps och stutters vid stor belastning på Vram då det tvingas ladda in och ut texturer för att klara sig.

OT har aldrig pratat om CF eller SLI, Tar du en titt på hans hårdvara så vill han ha något han kan använda länge.
Varken SLI eller CF är värt pengar om man inte köper begagnat.

Jag har själv ägt, MSI 970 > Asus 970 Black > 290x > EVGA 980 > 390 nitro (idag) (kan byta när jag vill PGA jobbet)
Du har enligt din egen signatur 3x Nvidia datorer, har du ens ägt ett 390 kort eller sitter du bara här och pratar om saker du läst eller sett på Youtube?

Jag tittade också på prisjakt, det kanske är en hundralapp skillnad som mest?

Använder verkligen spelet så mycket vram? Skulle gärna vilja veta hur du fått informationen, för det är skillnad på allokerad ram och ram som faktiskt används. Både texturer och typ av AA kan du nästan alltid välja själv, så där kan jag inte hålla med, sällan spel bara tillåter FXAA eller bara tillåter MSAA, om ens överhuvudtaget.

Dubbla vram är ingen nackdel, men det är inte ett argument för att det är ett bättre val heller, beroende på givetvis. Har man kompabilitet för flera kort i CF/SLI så är det definitivt en fördel, men pga olika orsaker så är inte 8GB en direkt betydelsefull fördel när man kör ett singel 390 (utan snarare neutralt, spelar alltså i princip ingen roll). Exempelvis: Spel som inte utnyttjar mer än 4GB, t.o.m sällan över 3GB i 1080p (i 4K så levererar ingen singel gpu spelbar stabil fps ändå, möjligtvis FuryX/980Ti OC), även saker som att kortet inte kommer kunna utnyttja sitt dubbla vram själv, annat som säger stopp långt innan dess. Så beroende på situationen är det antingen en fördel eller också spelar det ingen roll, men det är aldrig en nackdel.

Nu fattar du verkligen inte galoppen. Anledningen att det är intressant att veta om TS har CF eller ej är för att köper han ett 390 idag, så kan det bli en billig uppgradering att köpa ett begagnat 390 om några år, och kan även då utnyttja det extra vramet som 390 har jämfört med 970. Att köra CF från första början är sällan värt det i min mening. Och har då moderkortet stöd för detta så är det ett ännu mer "framtidssäkert" val då som sagt man kan göra en billig uppgradering.

Alla datorerna i hemmet är inte i min signatur av den enkla anledningen att det inte får plats, dessa är dom som är mer "gaming" inriktat. Sen att jag har Nvidia spelar ingen roll, att du äger eller har ägt ett 390 har ingen påverkan på din kunskap, utan endast på din erfarenhet (saker som kvalité, upplevelse med drivrutiner/mjukvara med mera). Det jag har gjort är att läsa på tester på flera sajter, vram användning, strömförbrukning, prestanda osv osv. Något som har mycket större betydelse än varesig man äger kortet eller ej. Så jag förstår faktiskt inte varför du pratar som om detta faktum skulle göra det jag sagt illegitimt?

PS: Själv skulle jag köpa det billigaste förutsatt att psu klarar det då m.m. Prestandan är ju det som skiljer korten minst åt

Skrivet av Yoshman:

Det du skriver i sista stycket är i min mening en långt mer underbyggd anledning att välja 390 än det mesta andra man ser i dessa trådar. Anser man att Nvidia gör saker som man anser är fel på något sätt, skriv då att det är anledningen att man rekommenderar AMD i stället för att hitta på kvasitekniska anledningar. Själv tror jag inte GameWorks primära uppgift är att djävlas med AMD, GameWorks är något Nvidia anser man ska lägga resurser på för att sedan ge bort därför att det ger Nvidia en väldigt bra väg till att snabbt få spel att utnyttja de finesser man lägger in i kislet på sina GPUer.

Sedan vet jag inte riktigt hur din jämförelse mellan HD6950, en 200W TDP GPU som är det näst snabbaste single GPU-kortet i den serien, och 750ti, en mobil-GPU (samma krets används i 860M/960M) med TDP på 60W som är det näst långsammaste Maxwell-baserade kortet för skrivbordet. Båda är ju tillverkade på samma 28 nm process, om 750ti kan matcha HD6950 i prestanda (något jag aldrig skulle ha gissat) borde man väl rimligen om någon imponeras av 750ti, eller?

Skillnaden i prestanda är irrelevant mellan 390 och 970, variansen i olika titlar och med olika inställningar är långt högre än genomsnittlig prestandaskillnad. SweC kör t.ex. alltid med maximal MSAA i spel som stödjer detta samt man kör med 970 referens (finns ingen 390 referens så den man testat är samma som de kort man faktiskt köper), Hexus kör med en 970 modell som faktisk folk köper och man använder konsekvent post-processing AA. Titlar man testar har väldigt stort överlapp och för spel är CPUn jämförbar (Hexus kör 4770K @ 4,4 GHz, så båda har Haswell @ 4,4 GHz), ändå är skillnaden i referens kontra fabriksöverklock samt skillnad i inställning tillräcklig för att det i Hexus fall blir så att 970 är snabbare även i 2560x1440 (än större fördel i 1920x1080).

Skillnaden i pris mellan de mest populära 970 (ASUS Strix) och 390 (Sapphire) modellerna är just nu runt 200 kr. Ett CX600 har en maximal specificerad (vet inte hur väl det stämmer med verkligheten) kapacitet på sin enda 12V rail på 40A, d.v.s. 480W. Vem kan man gått samvete säga att de skulle vilja köra en FX-8320 + 390 på detta nätaggregat när ett överlastat nätaggregat kan resultera i att det bränner upp komponenter i datorn?

Det borde vara möjligt att köra 390 med denna GPU då SweC mätning gav 410W max och 385W genomsnitt under last i deras system med i7-5930k @ 4,4 GHz

Går tyvärr inte att se exakt hur mycket i7-5930k drar @ 4,4 GHz, när SweC testade denna modell fick man detta i "stock"

man mätte även effekten i överklockat läge, men den CPUn överklockade man till 4,7 GHz och det är en väldigt icke-linjär frekvens mot effekt skala så svårt vad den drar i 4,4 GHz. I stock är det 40W mindre än FX-8350 i stock.

Nätaggregatet som TS har kommer utan problem driva ett 970 då det, enligt SweC test, drar ca 110W mindre i genomsnitt jämfört med 390. Ett 970 är definitivt billigare än 390 + PSU.

"3,5 GB" börjar bli rätt uttjatat. Dels har bl.a. TechReport visat att 4 GB VRAM inte blir ett problem med dagens spel innan man når helt löjliga upplösningar, typ 4k med max MSAA (inget kort har kapacitet att driva detta, men flaskhalsen är inte VRAM). I testet verkar 4 GB bli ett problem i "Shadow of Mordor", ett spel som är känt för att vara en av de mest VRAM-krävande spelen som finns idag, strax efter 5670x3240.

Guru3D har gjort en del tester för att avgöra effekten av 3,5 GB + 0,5 GB splitt, man testade hur prestanda degraderas i ett 970 och ett 980 när man kom nära och passerade 4 GB VRAM. Resultatet blev att 970 uppför sig långt mer som ett kort med 4 GB VRAM än ett med 3,5 GB VRAM. Vill man häckla kortet baserat på VRAM kanske man får säga "det har bara motsvarande 3,9 GB VRAM" så blir det hyfsat korrekt

Man ser uttalande som spel X använder minsann 3,99 GB VRAM, så 4 GB är snart för lite. Nej, spelet har 3,99 GB allokerat men det använder inte så mycket. Precis som att OS använder allt tillgängligt RAM finns det ingen anledning för DX11 drivar att slänga ut saker om det finns ledigt VRAM. De tester jag sett pekar på att dagens spel använder mellan 1,5 till 3,0 GB VRAM när man kör med 2560x1440 och maximal MSAA (MSAA äter en hel den VRAM).

Dold text

För det första missar folk hela tiden saker som att inte jämföra ett referens kort med ett icke-referens (få som köper referens dessutom) och då är 970/390 väldigt lika, ibland vinner den ena med några fps, ibland den andra, ingen stor sak IMO, kanske någon titel där en skiner mer än den andra. Men skulle aldrig köra 8320+390 på ett 480W agg personligen, även om agget klarar det så kanske det får jobba i 90-100% ofta vilket inte är optimalt. Aggregatet "kan" väl börja brinna, men skulle inte tro det idag, men om det börjar brinna eller ej så är det fortfarande ett no-no, enligt mig.

För det andra så verkar det som folk tittar på allokerat minne hela tiden. "Windows använder ju 4GB RAM!" Nja, det har allokerat minne snarare, och har man riktigt mycket minne kommer Windows antagligen allokera en del, inte jätteinsatt på hur Windows hanterar den biten. I alla fall är det samma sak med videominne. Som sagt har jag bara sett 2 spel som lyckats gå över 4GB (runt 5GB-ish) och detta har varit i 4K, max MSAA osv. Vilket, som många kanske redan vet, är rena rama mardrömmen fps-mässigt på i princip alla kort idag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Hur kan majoriteten rekommendera 390 till någon som sitter på ett Corsair CX600, en nätaggregat-serie som verkar vara på väldigt mångas shit-list här på SweC (själv kan jag i princip inget om PSU, men har sätt väldigt många kommenterar om hur dålig CX-serien är)?

Ovanpå detta TS sitter på en relativt strömtörstig CPU i form av FX-8320, oklockad får vi utgå ifrån. Finns ju andra som har problem med en liknande konfiguration.

En oklockad 8320 är med dagens mått mätt en rätt medioker CPU, tillräckligt långsam för att den ska ha en viss negativ påverkar på i alla fall minimal FPS i flera av de spel som TS listar

Står inte vilken upplösning det handlar om, men med tanke på att det är ett 750ti som står för fiolerna idag är 1920x1080 inte en allt för djärv gissning, en upplösning där 970 relativt sett står sig lite bättre än 390 (fortfarande är prestandaskillnaden irrelevant i min mening).

Viktigare i prestandasammanhanget är kanske att Nvidia har mer effektiva drivare. Med Intel i5/i7 av inte allt för antik modell så kvittar detta då CPU-delen är så pass stark att flaskhalsen till väldigt nära 100% är GPU, vare sig det är en AMD eller Nvidia. Men nu handlar det alltså om FX-8320, till svagare CPUer är generellt sett Nvidia idag ett bättre val.

Angående diskussionen kring prestanda i Fallout 4, varför inte titta på SweClockers snabbtest av den titeln där man specifikt testade en populär 970-modell och en populär 390-modell. I just denna titel matchar 970 390 i 4k, i 1920x1080 med allt på max är 970 18% snabbare.

Även Witcher3 nämns, där är det ganska jämt mellan 970 och 390 i genomsnittlig FPS men enligt t.ex. SweC senaste mätning så är det rätt stor fördel för 970 i minimal FPS (något som antagligen förstärks av en svagare CPU, SweC kör med i7-5930k @ 4,4 GHz
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10961?key=688cd00b756ee69824a4e4e9284cb578

Nu vill jag ändå säga att båda korten är väldigt bra val, de är respektive företags produkt med bästa prestanda/pris i aktuell produktserie. Båda kortet presterar generellt sett väldigt snarlikt. Att välja 390 över 970 för man anser att Nvidia beter sig som rövhål är för mig en långt mer underbyggt urvalskriterium än att försöka skilja dessa två kort baserat på prestanda. Men just i detta fall tycker jag ändå det finns en del tekniska skäl som väger över lite för 970.

Eller vad har jag missat som de 71% som just nu rekommenderar 390 greppat?

Det är många som gnäller på CX-serien men ingen som producerar några bevis för att så är fallet. Känns mer som någon slags "hive mind" mentalitet. Jag har försökt hitta data på att CX-serien skulle ha mer problem än andra aggregat men inte hittat någonting.

Däremot är det sannolikt en storsäljare (har givetvis ingen data på det heller) vilket kan tala för att det finns ett större utbud av människor som kan gnälla om det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är många som gnäller på CX-serien men ingen som producerar några bevis för att så är fallet. Känns mer som någon slags "hive mind" mentalitet. Jag har försökt hitta data på att CX-serien skulle ha mer problem än andra aggregat men inte hittat någonting.

Däremot är det sannolikt en storsäljare (har givetvis ingen data på det heller) vilket kan tala för att det finns ett större utbud av människor som kan gnälla om det.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

uppföljaren till cx agget. samma relevans.

till alla som anser att 970 hade varit bättre för att det presterar bättre i 2 spel, de två spelen som ni visat är ju dock spel där nvidia gameworks och tesselation är igång. klart amd fixar sämre än nvidia då. mät i ett spel där båda lagen har samma utgångsläge eller stäng av effekterna så inte det ena laget sparkar bollen i uppförsbacke.
och en modern dator idag så klarar 390 ett system på 550w, klarar säkert 500w också men har inga bevis för det. om en modern cpu har ~85w, då tror jag knappast att vad han nu har för cpu plockar 130w

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Mycket möjligt att flera gnäller för flera har köpt det, lite som att du oftare ser folk som gnäller på att Nvidia kort inte fungerar, men då har även Nvidia sålt betydligt fler kort än AMD osv. Det kan givetvis också vara saker som hög andel defekta agg. Är ju en viss skillnad mellan olika företag när det gäller hur många som rapporterats defekta.

Skrivet av Christley:

till alla som anser att 970 hade varit bättre för att det presterar bättre i 2 spel, de två spelen som ni visat är ju dock spel där nvidia gameworks och tesselation är igång. klart amd fixar sämre än nvidia då. mät i ett spel där båda lagen har samma utgångsläge eller stäng av effekterna så inte det ena laget sparkar bollen i uppförsbacke.
och en modern dator idag så klarar 390 ett system på 550w, klarar säkert 500w också men har inga bevis för det. om en modern cpu har ~85w, då tror jag knappast att vad han nu har för cpu plockar 130w

8320 är en gammal, törstig cpu. Nu antar jag också att du tänker på TDP eftersom du säger 85 och 130 (som TDP värden visar på). TDP är ju inte hur mycket som processorn drar utan värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mycket möjligt att flera gnäller för flera har köpt det, lite som att du oftare ser folk som gnäller på att Nvidia kort inte fungerar, men då har även Nvidia sålt betydligt fler kort än AMD osv. Det kan givetvis också vara saker som hög andel defekta agg. Är ju en viss skillnad mellan olika företag när det gäller hur många som rapporterats defekta.

8320 är en gammal, törstig cpu. Nu antar jag också att du tänker på TDP eftersom du säger 85 och 130 (som TDP värden visar på). TDP är ju inte hur mycket som processorn drar utan värmeutvecklingen.

då har jag lärt mig något nytt, men borde ändå inte vara något problem på 600w:

Citat:

I have my fx-8320 @ 4.8 ghz 1.475(1.512 load) and two overclocked 7970's and the entire system pulls less than 750 watts from the wall. When I had a single 7970 @ 1225/1750 1.3v the system was at about 550 watts from the wall.

http://www.overclock.net/t/1511272/amd-fx-8320-watt-usage-at-...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

tack så hemsk mycket för svaret, har funderat lite och jag kanske vänta med att köpa tills den nya generationen nvidia kort har kommit ut, plus att man får ett gratis spel med nvidia kort. tack igen för det långa svaret @Yoshman:

Permalänk

problemet är bara PSU som bara är 600 watt @Eldritzh:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PetterMyran:

problemet är bara PSU som bara är 600 watt @DaveAzoicer:

Det verkar som att folk är IT-Befriade. Mängden watt som dras i från väggen beror på aggregatets effektivitet. Tillverkare märker inte aggregatet utifrån hur många watt som kan dras ifrån väggen. Man märker aggregatet utfrån hur många watt som kan ges tilll komponenterna. Med ett 600w aggregat kan han köra ett 9590 med sitt r9 390.

Permalänk

Mitt Beslut

tack så himla mycket för alla svar. har läst igenom allting och funderat. Tror det blir den nya generation nvida kort (1000 ellr nått)
har förtroende till Nvidia och tror det blir det till slut, jag känner att det inte är så stor skillnad, 5-10 fps spelar inte så stor roll. Det känns tryggare med ett strömsnålare kort
orkar inte tagga alla men hoppas att nån ser det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

då har jag lärt mig något nytt, men borde ändå inte vara något problem på 600w:
http://www.overclock.net/t/1511272/amd-fx-8320-watt-usage-at-...

Tvivlar på att det är i full load, ingenting är ju specifierat heller verkar det som, kan lika gärna vara idle eller bara 50% belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det du skriver i sista stycket är i min mening en långt mer underbyggd anledning att välja 390 än det mesta andra man ser i dessa trådar. Anser man att Nvidia gör saker som man anser är fel på något sätt, skriv då att det är anledningen att man rekommenderar AMD i stället för att hitta på kvasitekniska anledningar. Själv tror jag inte GameWorks primära uppgift är att djävlas med AMD, GameWorks är något Nvidia anser man ska lägga resurser på för att sedan ge bort därför att det ger Nvidia en väldigt bra väg till att snabbt få spel att utnyttja de finesser man lägger in i kislet på sina GPUer.

Sedan vet jag inte riktigt hur din jämförelse mellan HD6950, en 200W TDP GPU som är det näst snabbaste single GPU-kortet i den serien, och 750ti, en mobil-GPU (samma krets används i 860M/960M) med TDP på 60W som är det näst långsammaste Maxwell-baserade kortet för skrivbordet. Båda är ju tillverkade på samma 28 nm process, om 750ti kan matcha HD6950 i prestanda (något jag aldrig skulle ha gissat) borde man väl rimligen om någon imponeras av 750ti, eller?

GameWorks funkar ju inte ens bra på nVidia-kort, jämför TressFX med Hairworks så fattar du vad jag menar.

HD6950 släpptes för att matcha 560Ti, och det gjorde det, de var i princip jämbördiga. Tre år senare släpptes 750Ti, som i de flesta spel ger 10-15 fps mer än 560Ti. Där 560Ti stått still på samma punkt i tre år har däremot AMD lyckats finputsa drivrutinerna så att HD6950 nu presterar jämnt med 750Ti.

Förstår du nu hur jag menar?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelar man bara i 1920x1080 verkar ju 2gb räcka (aldrig haft problem vad jag vet i HTpcn ).

Då kan du inte ha spelat många spel.

Rainbow 6: Siege - kräver 6GB vram om du vill använda de högupplösta texturerna.
Shadow of Mordor - samma här (även om du laddar ned de högupplösta texturerna så används de inte om du har mindre än 6GB).
Dying Light - vill helst ha 4GB.
GTA V - kan lätt dra upp emot 3,5 - 4GB med alla effekter på, störst draw distance osv.
Evil Within - vill helst ha 4GB.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Christley:

Vilken relevans?

Om du hänvisar till vad jag pratar om så pratar jag om nätaggregat som dör. Den recensionen tar tyvärr inte upp den saken eller diskuterar statistik på området men du kanske menade någonting annat?

Att aggregatet är ett budgetaggregat som inte lever upp till samma standard som ett som är dubbelt så dyrt tror jag majoriteten av oss här inne förstår. Men att det skulle gå sönder mer frekvent finns inga som helst bevis för, vilket somliga påstår.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IshethZenunim:

Rainbow 6: Siege - kräver 6GB vram om du vill använda de högupplösta texturerna.
Shadow of Mordor - samma här (även om du laddar ned de högupplösta texturerna så används de inte om du har mindre än 6GB).
GTA V - kan lätt dra upp emot 3,5 - 4GB med alla effekter på, störst draw distance osv.

Den döda hästen ska visst sparkas ihjäl igen märker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den döda hästen ska visst sparkas ihjäl igen märker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=v6k55epUBCE

Jag har väl för fan inte sagt ett ord om 970? Han sade att det inte fanns några spel som krävde mer än 2GB, jag visade att det gör det. Sluta vara en sån jävla fanboy.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

GameWorks funkar ju inte ens bra på nVidia-kort, jämför TressFX med Hairworks så fattar du vad jag menar.

HD6950 släpptes för att matcha 560Ti, och det gjorde det, de var i princip jämbördiga. Tre år senare släpptes 750Ti, som i de flesta spel ger 10-15 fps mer än 560Ti. Där 560Ti stått still på samma punkt i tre år har däremot AMD lyckats finputsa drivrutinerna så att HD6950 nu presterar jämnt med 750Ti.

Förstår du nu hur jag menar?

Eller så är det så att Kepler relativt sett presterar sämre idag än vad den gjorde för tre år sedan... Jämför prestandaindex mellan 980 och 780ti vid lansering av 980 och hur det ser ut idag. Än idag, med senaste drivare, presterar båda dessa kort i princip identisk i de spel som användes för prestandaindex hösten 2013 (när 980 lanserades). Vid lansering var SweC prestandaindex 7-8% högre för 980 jämfört med 780ti, idag är skillnaden 14% vilket ganska väl matchar den "förbättring" folk ser i drivarna för CGN.

Nu blev AMDs drivare definitivt bättre de första åren GCN fanns på marknaden, men den förbättring folk tror sig se senaste åren verkar mer vara en effekt av att spel optimerade för GCN och Maxwell (vilket är vad man optimerar för idag då det är de aktuella kretsarna) helt enkelt inte passar Kepler speciellt bra. Jämfört med Maxwell har det i princip inte hänt något alls (finns undantag i enstaka titlar, men i genomsnitt) vad det gäller GCN prestanda från drivare.

För alla som jobbat med att optimerat programvara borde det överhuvudtaget inte vara en överraskning att det ser ut så här, även om det idag finns tre revisioner av GCN så är dessa extremt i gränssnittet som exporteras från HW och därmed är det samma typ av optimeringar som fungerar över hela serien. Vad som fungerar väl och hur man bäst optimerar för Fermi, Kepler och Maxwell skiljer sig rätt rejält. Maxwell verkar vara den klart mest "robusta" designen (stor bredd i vad som fungerar bra, icke-optimerad kod presterar hyfsat nära optimerad) medan Kepler är den mest "bräckliga" designen (relativt smalt span av tekniker som fungerar väl, icke-optimerad kod presterar ganska långt från optimerad).

Rent teoretisk har Kepler och Maxwell samma kapacitet per CUDA-kärna och klockcykel, i teorin borde därför t.ex. 980ti vara ca 10% snabbare än 780ti. Enligt senaste prestandaindex är det en skillnad på ca 40% till fördel för 980ti. Maxwell är en väldigt bra design, sett till hur marknadsandel förskjutits mellan Nvidia och AMD sedan Maxwell lanserades skulle man kunna kalla det för Nvidias Core2 (sett till perf/W är det nog motsvarande fördel för Nvidia som Intel hade med Core2).

GameWorks är långt mer än HairWorks. Problemet i Witcher 3 är inte HairWorks i sig, det är att spelutvecklaren valde att sätta det numeriska värde som styr tesselationnivå till en idiotiskt hög nivå. Varför man inte gjorde detta konfigurerbart är rätt skumt, rent tekniskt vore inte det svårare än att ändra ett numeriskt värde till HairWorks anropen (AMDs HairWorks patch var ju att tvinga en lägre tesselationnivå via drivern, så mycket för att "det är omöjligt att optimera saker skrivna i GameWorks").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har väl för fan inte sagt ett ord om 970? Han sade att det inte fanns några spel som krävde mer än 2GB, jag visade att det gör det. Sluta vara en sån jävla fanboy.

Sa han?

Sluta kasta ur dig stendöda meningslösa uttryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu intresserar inget av de spelen mig direkt gta har jag redan kört igenom. Men menar du att de inte skulle gå att köra på en burk med 2gb? Jag är rätt säker på att det går spela om man anpassar inställningarna. Självklart kan man inte förvänta sig att alla spel går köra på ultra med ett 2gb kort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sa han?

Sluta kasta ur dig stendöda meningslösa uttryck.

Han sade, och jag citerar "Spelar man bara i 1920x1080 verkar ju 2gb räcka (aldrig haft problem vad jag vet i HTpcn )."

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu intresserar inget av de spelen mig direkt gta har jag redan kört igenom. Men menar du att de inte skulle gå att köra på en burk med 2gb? Jag är rätt säker på att det går spela om man anpassar inställningarna. Självklart kan man inte förvänta sig att alla spel går köra på ultra med ett 2gb kort

Går går det väl, men jag fattar inte poängen med att köpa en dator för åtminstone 6 000 kr för att spela spel med konsolinställningar och i konsolupplösning. Varför inte bara köpa en konsol i så fall? Och jag har absolut inget emot konsoler, jag har själv ett PS3 och funderar skarpt på att köpa en begagnad PSP så jag kan spela Final Fantasy på väg till jobbet.

Men då kan man ju lika gärna säga att 1GB räcker till nästan alla spel, för Evil Within och Rainbow 6 Siege gåt ju till exempel att starta med ett 1GB-kort - men då lär man få stänga av alla effekter och spela i 720p.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot

Han sade, och jag citerar "Spelar man bara i 1920x1080 verkar ju 2gb räcka (aldrig haft problem vad jag vet i HTpcn )."
Går går det väl, men jag fattar inte poängen med att köpa en dator för åtminstone 6 000 kr för att spela spel med konsolinställningar och i konsolupplösning. Varför inte bara köpa en konsol i så fall? Och jag har absolut inget emot konsoler, jag har själv ett PS3 och funderar skarpt på att köpa en begagnad PSP så jag kan spela Final Fantasy på väg till jobbet.

Men då kan man ju lika gärna säga att 1GB räcker till nästan alla spel, för Evil Within och Rainbow 6 Siege gåt ju till exempel att starta med ett 1GB-kort - men då lär man få stänga av alla effekter och spela i 720p.

Ska vi gå igenom detta en gång till?

Du säger: "Han sade att det inte fanns några spel som krävde mer än 2GB, jag visade att det gör det. Sluta vara en sån jävla fanboy."
Han säger: "Spelar man i 1920x1080 verkar ju 2gb räcka" och sen hänvisar han till att han inte haft några problem med 2GB.

Vad han säger är att han inte upplever att det behövs mer än 2GB. Han sa aldrig att det inte finns några spel som inte kräver det.

Sen upplever jag att du överdriva ganska grovt VRAM behoven för dom spelen du nämner. Jag spelar i 3440x1440 med ett GTX 980Ti och jag ser sällan dom kraven. Du får för låg FPS innan du kommer upp i den förbrukningen.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Dying light 2560x1440 med MSAA. Notera minimal FPS (som rejält dyker när spelet använder mer VRAM än vad som faktiskt används) på t.ex. 970 med "endast 3,5 GB", finns inget som tyder på att VRAM inte räcker i dessa grafer

Dold text

Samma spel i 1920x1080 max med AA på en 2 GB 960, finns inte heller något som tyder på att VRAM tagit slut på 960 (däremot syns någon enstak spik för R9 285 som hade problem med många titlar i 2 GB versionen, problem som inte finns i 4 GB 380 som är samma krets)

Dold text

GTA V i 2560x1440 på max, inte ens 2 GB 960 verkar lida speciellt mycket av brist på VRAM, minimal FPS är på den nivån man kan förvänta relativt t.ex. 970/390.

Dold text

I princip alla dessa artiklar där man mäter VRAM blandar ihop mängd allokerad VRAM med mängd VRAM som faktiskt aktivt används. Finns enstaka titlar som i absolut maxade inställningar använder strax över 2 GB VRAM samt det finns Shadow of Mordor med ultra HD texturer som kräver 6 GB VRAM (fast det gör överhuvudtaget ingen skillnad rent visuellt enligt de som testat, verkar vara svårt att ens se skillnad på PS4 och PC med ultra HD texturer).

Visa signatur

Permalänk

Har precis beställt ett msi r9 390. Har inte funderat så mycket på nätagget, men ett XFX Core Edition 550W 80+ Bronze borde väl klara av 390? Använder mig av ett matx moderkort med en i5 4460

Skrivet av Pamudas:

750W är otroligt överdrivet för ett ensamt kort.
För ett 390 räcker 600W gott och väl, men eftersom TS har en 8320 CPU som är ganska strömtörstig så borde 650W vara bättre.

Permalänk
Medlem

Hejsan PetterMyran,

Skrivet av PetterMyran:

tack så himla mycket för alla svar. har läst igenom allting och funderat. Tror det blir den nya generation nvida kort (1000 ellr nått)
har förtroende till Nvidia och tror det blir det till slut, jag känner att det inte är så stor skillnad, 5-10 fps spelar inte så stor roll. Det känns tryggare med ett strömsnålare kort
orkar inte tagga alla men hoppas att nån ser det här

Om du klarar dig med det du har, gör u helt rätt som väntar!
Både Nvidia och AMD kommer att släppa nya GPUer i år.
Jag tror att dessa GPUer kommer att ta ett stort steg framåt jämfört med nuvarande GPUer då man kommer att använda ny tillverkningsteknik och en förbättrad minneshantering. Glöm inte heller att den kommande generationen kommer att designas med Dx12 i åtanke.

Men...undvik göra ditt val innan korten släppts och testats...
Vänta hellre ett par månader så recensioner kommer ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

GTA V i 2560x1440 på max, inte ens 2 GB 960 verkar lida speciellt mycket av brist på VRAM, minimal FPS är på den nivån man kan förvänta relativt t.ex. 970/390.

Nu har jag inte spelat GTA: V sedan releasen men det låter som rena fantasier att köra det i 1440p på max(!) med bara 2GB videominne. Minns att när jag maxade det så sprängde jag med lätthet 4GB gränsen, tror det till och med rörde sig om 5,5GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nu har jag inte spelat GTA: V sedan releasen men det låter som rena fantasier att köra det i 1440p på max(!) med bara 2GB videominne. Minns att när jag maxade det så sprängde jag med lätthet 4GB gränsen, tror det till och med rörde sig om 5,5GB.

har man ett kort med mera minne så alkoleras mera av de... har du två identiska burkar fast en med 4gb gpu och en med 8gb gpu och kör samma spel och samma intsällningar så alkoleras mera när de finns mera..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h