Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet om det går att få tag på en spionfri Enterprise version av Windows 10?

Så du läste igenom EULA:n då alltså?

Rätten till privatliv är inskriven i EUs grundlag och kan inte avtalas bort genom EULA (något som förmodligen inte ens går i USA) eller andra typen av avtal.

Se "safe harbour" domstolsbeslutet och faktum att avtal som försöker runda beslutet ogiltigförklarats av de flesta lagexperter. De har inte kommit upp i domstol men flera länder har redan sagt att de är ogiltiga. Tänk då hur stor chans en EULA som inte ens räknas som ett riktigt avtal har att bli godkänd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

@snajk: Varför är du så naiv? NSA har gigantiska datacenter, och var får de sin information från? Och vad för typ av information är det? Jo, det är allt du skriver och gör på facebook, allt du skriver och gör på Google, allt du skriver och gör på din Windows 10 dator.

Det finns hemliga lagar som dessa företag måste följa. Samt tysta påtryckningar från staten, som tvingar dem att både dela information, samt samla in den. Vi vet sedan tidigare att telebolag i USA hade sådan program tillsammans med staten, att i hemlighet samla in data och telefonsamtal. Detta var också helt utan erkännanden av att detta gjordes eller några offentliga lagar som sa att de behövde göra det. Nej, ett personligt besök av CIA räcker får att ordna dessa saker.

Du framhåller detta som fakta men du gissar ju bara. Det finns inte hemliga lagar i USA, däremot hemliga domstolar som behandlar övervakning specifikt, men fortfarande är lagarna tillgängliga för alla som vill läsa dem. Lagarna, som jag håller med om är är helt åt helvete, behandlar övervakning av kommunikation och säger inget om att tvinga alla företag som har möjlighet att placera avlyssningsapparatur där de kan eller något åt det hållet vilket är vad du påstår. Prism kan mycket väl samla in vad du eller ni gör på Facebook eller Gmail (eller Hotmail) men det finns inget som tyder på att de skulle samla in saker från Windows och oavsett kan de inte samla in saker från Windows som inte Windows samlar in.

Skrivet av anon127948:

Att myndigheter bryter mot lagen (som de har skrivit till att börja med) är ett problem men det är MS som gör ett OS där spionerande på användaren är en av huvud "features". Om Windows inte skickade data till MS skulle inte NSA och co inte kunna spionera på alla deras användare oberoende av vilka lagar de har skrivit eller ignorerar för tillfället.

Medan vi håller på att ta hand om statens kärlek för 1984 och massövervakning för att hålla befolkningen på sin plats är det absurt att använda OS och tjänster som gör denna massövervakning extremt enkel.

På vilket sätt menar du att Windows gör massövervakningen enkel? För att de samlar in anonymiserad telemetri-data?

Igen är det bara vilda spekulationer, ni tror att Windows övervakar allt ni gör på Windows men ni har inga belägg eller bevis för detta. Att kalla mig för naiv hjälper inte era argument. Att låtsas som om avtalet som gäller Hotmail gäller Windows är bara dumt. Har ni inga bättre argument eller några som helst belägg eller bevis så kan ni väl helt enkelt hålla tyst.

Permalänk
Avstängd

Microsoft har skapat en sida som förklarar vilka förändringar som sker i varje update för Windows 10.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/update-history-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Du framhåller detta som fakta men du gissar ju bara. Det finns inte hemliga lagar i USA, däremot hemliga domstolar som behandlar övervakning specifikt, men fortfarande är lagarna tillgängliga för alla som vill läsa dem. Lagarna, som jag håller med om är är helt åt helvete, behandlar övervakning av kommunikation och säger inget om att tvinga alla företag som har möjlighet att placera avlyssningsapparatur där de kan eller något åt det hållet vilket är vad du påstår. Prism kan mycket väl samla in vad du eller ni gör på Facebook eller Gmail (eller Hotmail) men det finns inget som tyder på att de skulle samla in saker från Windows och oavsett kan de inte samla in saker från Windows som inte Windows samlar in.
På vilket sätt menar du att Windows gör massövervakningen enkel? För att de samlar in anonymiserad telemetri-data?

Igen är det bara vilda spekulationer, ni tror att Windows övervakar allt ni gör på Windows men ni har inga belägg eller bevis för detta. Att kalla mig för naiv hjälper inte era argument. Att låtsas som om avtalet som gäller Hotmail gäller Windows är bara dumt. Har ni inga bättre argument eller några som helst belägg eller bevis så kan ni väl helt enkelt hålla tyst.

Hur vida det finns hemliga militära lagar eller inte. Kan vi ju diskutera, men det är ganska ointressant. För i praktiken så är dessa stora företag tvingade till att samarbeta och göra som den amerikanska staten och i förlängningen NATO vill att de ska göra.
Det finns en anledning till varför Facebook, Google och teleoperatörer har samlat in och samlar in data, som sedan sänds till NSA's stora datacenter. Ja, vi vet hur stora datacenter NSA har. Detta är fakta. Och Ja, vi vet att all denna data måste komma från någonstans. Det är inte direkt så att NSA kan tappa av nätet på information lite i smyg. Även om det också görs. Nej, nätägaren vet om var och hur det avlyssnas. Men det är bara ena delen. Den andra är raka spår rakt in i databaserna hos Facebook och andra. Efter Snowden borde ni inte vara så naiva. Varför skulle Microsoft vara undantagna från allt detta? Nej, knappast.

Tekniken i Windows 10, är nu byggd så att du mycket enklare kan styra och övervaka program, sökningar och annat. Vi vet också att massor av data sänds från Win 10 till datorer MS äger. Om du är naiv och tror att MS kan hålla NSA borta från denna information, ja det får stå för dig. Men det är mycket naivt att tror att denna information inte sänds till NSA.
Det är allt jag kan säga.

Även om det finns lagar som du kan läsa, så säger det inget alls. Det enda som är av vikt är hur lagar tolkas. Och där kommer de hemliga domstolarna in.
Att du skriver "finns inget som tyder på att de samlar in". Vad får du det från? Det vinns väl massor som tyder på det. En sak är att det är omöjligt att stänga av avlyssningen Windows 10 gör. Du kan minska den, men inte helt. Och det är mycket svårt att göra.
Varför inte bara acceptera att MS övervakar dig och gå vidare?
Det är den värld vi nu lever i. Om du är en person som på något sätt, kan skadas genom detta. Så bör man inte använda Windows 10, så enkelt är det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Default för windows är att cortana är igång den samlar in ljud och knapptryckningar som skickas till MS (jämför med liknande funktioner hos "Smart TVs"), sedan är default att dina dokument laddas upp till skydrive, om du råkar använda kryptering bitlocker så skickas nycklar till MS, sedan diagnostik data som skickas innehåller mem dumps som kan innehålla alla möjliga saker inklusive krypterings nycklar. Att kalla data anonym har visat sig vara i princip ljug då det väldigt ofta går att hitta rätt person speciellt då man har en stats resurser och kan väldigt enkelt leta upp IP vs adress.

Visst, om man stänger av allt detta och kan lita på MS då skickas bara lite data till MS. Strejf gillar att linka deras FAQ om det hela men om man gräver lite mer kommer detta fram https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt577208%28v=vs.8... vilket är betydligt mer än vad som nämns i FAQ. För att inte tala om att MS har faktiskt aktivt samarbetat med NSA för att göra deras tjänster enkla att spionera på. Sannolikheten att av allt de gör bara windows inte spionerar i hemlighet på användaren är obefintlig.

Permalänk
Medlem

microsoft missar lite med sin reklam ibland..
är inne på en server 2012R2 och kör IE11.. helt plötsligt kommer det upp en ruta med "uppgradera till windows 10"

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv

Hur ofta får man nya builds om man kör slow ring?

Permalänk
Medlem

saxat från M3: "Microsofts senaste operativsystem går om sitt 15 år äldre syskon Windows XP. Men Windows 7 står fortfarande ohotat på toppen. Windows 10 ligger enligt den senaste statistiken från webbanalysföretaget Netmarketshare på 11,85 procent, och Windows XP på 11,4 procent av alla datorer.

Det gör Windows 10 till det näst mest använda operativsystemet i världen, men det ligger fortfarande långt efter ettan Windows 7 som har en andel på 52,47 procent i senaste mätningen. Som jämförelse tog det Windows 8 (inklusive 8.1) nästan tre år att gå om Windows XP i samma mätning.

Netmarketshare för statistik över personer som besöker någon av de över 40 000 webbplatser som använder statistikverktyg från Net Applications."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en Windows 7-burk bara för att se om den laddar hem Windows 10 automatiskt. Ingenting har laddats hem än, antar att jag måste vänta ett tag till? Givetvis är den fullt uppdaterad i övrigt och automatiska uppdateringar är påslaget.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag kör en Windows 7-burk bara för att se om den laddar hem Windows 10 automatiskt. Ingenting har laddats hem än, antar att jag måste vänta ett tag till? Givetvis är den fullt uppdaterad i övrigt och automatiska uppdateringar är påslaget.

En är nog inte tillräckligt för att få ett gott underlag. Vissa datorer vill ju inte uppgradera sig (utan media creation tool) även om man vill...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

En är nog inte tillräckligt för att få ett gott underlag. Vissa datorer vill ju inte uppgradera sig (utan media creation tool) även om man vill...

Nä och jag vet ju att man inför ändringen där Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i vågor, dvs alla får det inte samtidigt... men men. Det är ju nästan två veckor sedan nyheten kom att det skulle bli en rekommenderad uppdatering...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nä och jag vet ju att man inför ändringen där Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i vågor, dvs alla får det inte samtidigt... men men. Det är ju nästan två veckor sedan nyheten kom att det skulle bli en rekommenderad uppdatering...

Kör win 7 och har popup rutan (installerade om win 7 för jag ens skulle få upp rutan, men var annan orsak till ren installation). Men inte märkt mer på tvingande än rutan i hörnet, samt utrymet win 10 tar upp på ssd:n i onödan.

Så ostabilt win 10 är jämfört men win 8 på annan burk jag kör, så lär jag vänta tills det löses minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Mycket bra artikel:

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-priv...

Journalist på Forbes (Gordon Kelly) blir fullständigt förnedrad av Ed Bott. Helt sanslöst att vissa får titulera sig som journalister utan baskunskaper om det man skriver om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mycket bra artikel:

Journalist på Forbes (Gordon Kelly) blir fullständigt förnedrad av Ed Bott. Helt sanslöst att vissa får titulera sig som journalister utan baskunskaper om det man skriver om.

Ja,om bara Microsoft hade vågat tala om vad det är dom"loggar" och vad dom ska ha det till så hade vi sluppit den här diskutionen. Naturligtvis handlar det om att tjäna pengar likaväl som google och facebook gör ,skillnaden är Microsoft lägger locket på.

Permalänk
Medlem

Har en testmaskin med Windows 10 för att hålla koll på hur det utvecklas. Det är visserligen en gammal HP/Compaq 6910p laptop men Windows 10 känna något mer tungdrivet än Windows 7 som den hade innan. Inte så att man stör sig på det, men det märks.

Permalänk
Medlem

Min win7 burk började ladda ned installationsfiler för win10 och det gick inte att ångra. Så fort jag körde windows update och bockade i uppgraderingar för win7 så började den istället att ladda ned win10. Fick tack och lov tips härifrån om GWX Control Panel.

Det tokiga är att jag redan kör win10 på en annan partition och därför inte har något som helst intresse att uppgradera mitt win7. Trots det gör MS sitt bästa för att irritera mig.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag vet inte vilken Win7 version du har men första försöket att få användaren till att välja win10 kom med en rekommenderad uppdatering i Juni 2015, och ända sen dess har de försökt pracka på användare win10 på olika sätt.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2990214

Innan jag började läsa igenom alla Rekommenderade uppdateringarna hände detta 2015-06-02 #15448672 och efter GWX.exe togs bort och så försvann 7 extra processer som helt plötsligt var igång, så Sweclockers nyhet om Rekommenderad uppdatering är åtta månader gammal... om man ska se krasst på hur länge MS försökt rekommendera win10.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Hur vida det finns hemliga militära lagar eller inte. Kan vi ju diskutera, men det är ganska ointressant. För i praktiken så är dessa stora företag tvingade till att samarbeta och göra som den amerikanska staten och i förlängningen NATO vill att de ska göra.
Det finns en anledning till varför Facebook, Google och teleoperatörer har samlat in och samlar in data, som sedan sänds till NSA's stora datacenter. Ja, vi vet hur stora datacenter NSA har. Detta är fakta. Och Ja, vi vet att all denna data måste komma från någonstans. Det är inte direkt så att NSA kan tappa av nätet på information lite i smyg. Även om det också görs. Nej, nätägaren vet om var och hur det avlyssnas. Men det är bara ena delen. Den andra är raka spår rakt in i databaserna hos Facebook och andra. Efter Snowden borde ni inte vara så naiva. Varför skulle Microsoft vara undantagna från allt detta? Nej, knappast.

Jag säger inte att MS är undantagna från detta, bara att de inte samlar in vad ni påstår att de samlar in och således kan de inte dela detta med NSA eller liknande.

Citat:

Tekniken i Windows 10, är nu byggd så att du mycket enklare kan styra och övervaka program, sökningar och annat. Vi vet också att massor av data sänds från Win 10 till datorer MS äger. Om du är naiv och tror att MS kan hålla NSA borta från denna information, ja det får stå för dig. Men det är mycket naivt att tror att denna information inte sänds till NSA.
Det är allt jag kan säga.

Men det är inte information som är särskilt intressant för NSA eller känslig för mig. NSA är inte intresserad av telemetri om programkrascher eller uppkopplingsproblem och de har inte rätt att ta del av denna informationen utan anledning och domstolsbeslut. Specifik information i utredningar av specifika individer efter beslut av en domstol, men utreds du specifikt av dem, och har gjort vad de tror att du har gjort, så är du körd oavsett vilket OS du använder om du inte verkligen har ansträngt dig för att undkomma sådana utredningar.

Citat:

Även om det finns lagar som du kan läsa, så säger det inget alls. Det enda som är av vikt är hur lagar tolkas. Och där kommer de hemliga domstolarna in.

Jo, det är förstås sant, men det gör inte att de kan hämta data som inte samlas in eller att domstolarna (hur hemliga de än är) skulle tillåta NSA att exempelvis spela in ljud från alla Windowsdatorer som har påståtts i denna tråd. Inte ens USAs hemliga övervakningsdomstolar skulle ge NSA eller någon annan sådana befogenheter.

Citat:

Att du skriver "finns inget som tyder på att de samlar in". Vad får du det från? Det vinns väl massor som tyder på det. En sak är att det är omöjligt att stänga av avlyssningen Windows 10 gör. Du kan minska den, men inte helt. Och det är mycket svårt att göra.

För att alla (med kompetens) som försökt gräva fram vad Windows samlar in har kommit till samma slutsats: De samlar inte in känslig information om du inte har bett dem göra det genom exempelvis att använda Cortana för att söka med känslig information som sökterm eller liknande. Telemetridata som sänds är (rätt så väl) rensad på känslig information och har du inte högsta nivån av telemetri så är infon som sänds väldigt ofarlig redan innan anonymiseringen.

Citat:

Varför inte bara acceptera att MS övervakar dig och gå vidare?

Jag accepterar att de samlar in telemetridata, det är inte samma sak som övervakning. Alla har förstås sin individuella nivå av integritetskränkning som man accepterar eller inte accepterar, men det som MS samlar in är ju ingenting i jämförelse med vad exempelvis teleoperatörerna eller internetleverantörerna samlar in, för att inte nämna tjänster som FB eller Gmail, eller för den delen exempelvis när man passerar trängselskattsgränser eller använder kollektivtrafiken. Man kan förstås motsätta sig all form av datainsamling, men då får man ju bo i en hydda i skogen, undvika all kontakt med myndigheter av alla former och banker, arbetsgivare och liknande, helt enkelt leva som en eremit. De flesta av oss tycker dock att en viss integritetskränkning är värd bekvämligheten som vårt moderna samhälle erbjuder och vad Windows samlar in är en droppe i havet i jämförelse.

Citat:

Det är den värld vi nu lever i. Om du är en person som på något sätt, kan skadas genom detta. Så bör man inte använda Windows 10, så enkelt är det.

Om man har paranoida vanföreställningar kanske...

Skrivet av anon127948:

Default för windows är att cortana är igång den samlar in ljud och knapptryckningar som skickas till MS (jämför med liknande funktioner hos "Smart TVs"),

Nej, det stämmer inte. Cortana är inte igång default och samlar inte in ljud och knapptryckningar om du inte uttryckligen har aktiverat och bett att funktionen gör det.

Citat:

sedan är default att dina dokument laddas upp till skydrive,

Stämmer inte heller.

Citat:

om du råkar använda kryptering bitlocker så skickas nycklar till MS,

Ja, om du loggar in på ditt MS-konto i Windows så görs en backup av eventuell bitlocker-nyckel till MS servrar. Dock är det bara att plocka bort den därifrån om man inte vill ha den backupen. Det underlättar i alla fall när folk glömmer sina nycklar, men visst är det ett möjligt säkerhetshål.

Citat:

sedan diagnostik data som skickas innehåller mem dumps som kan innehålla alla möjliga saker inklusive krypterings nycklar.

Jo, det kan hända. MS gör dock en rensning av känsliga uppgifter innan de skickar kraschdumpar, men funktionen kan förstås missa något. Men det är inte filer som NSA har tillgång till om det inte krävs av ett specifikt och individuellt domstolsbeslut.

Citat:

Att kalla data anonym har visat sig vara i princip ljug då det väldigt ofta går att hitta rätt person speciellt då man har en stats resurser och kan väldigt enkelt leta upp IP vs adress.

Jo absolut kan man gräva fram ganska mycket även ur anonymiserad (och krypterad) data, men inte enkelt eller automatiskt. Är NSA så intresserade av dig så att de begär ut just dina kraschdumpar i en (visserligen hemlig) domstol är du knullad oavsett vilket OS du använder om du inte verkligen har ansträngt dig med anonym VPN, tor eller liknande.

Citat:

Visst, om man stänger av allt detta och kan lita på MS då skickas bara lite data till MS. Strejf gillar att linka deras FAQ om det hela men om man gräver lite mer kommer detta fram https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt577208%28v=vs.8... vilket är betydligt mer än vad som nämns i FAQ. För att inte tala om att MS har faktiskt aktivt samarbetat med NSA för att göra deras tjänster enkla att spionera på. Sannolikheten att av allt de gör bara windows inte spionerar i hemlighet på användaren är obefintlig.

Jag vet inte vad du menar riktigt, den artikeln säger inget nytt. Inget på Basic-nivån skrämmer eller ens oroar mig och inte heller på Enhanced. Däremot är den fulla nivån att gå lite långt i mångas ögon, men de säger klart och tydligt att de bara använder befogenheterna på denna nivå om det är nödvändigt för att utreda ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Min win7 burk började ladda ned installationsfiler för win10 och det gick inte att ångra. Så fort jag körde windows update och bockade i uppgraderingar för win7 så började den istället att ladda ned win10. Fick tack och lov tips härifrån om GWX Control Panel.

Det tokiga är att jag redan kör win10 på en annan partition och därför inte har något som helst intresse att uppgradera mitt win7. Trots det gör MS sitt bästa för att irritera mig.

Hej!

Vad är GWX Control Panel?

Red: Kunde inte vänta så jag googlade. Och fann:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Så jag tankade ner och provade. Funkar ju utmärkt, tack!

Egentligen helt otroligt att ett företag kan tvinga på sina kunder sådant här i en sådan omfattning att man måste skapa tredjepartsprogramvaror för att få stopp på deras invasionsterror.

.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Jag vet inte vilken Win7 version du har men första försöket att få användaren till att välja win10 kom med en rekommenderad uppdatering i Juni 2015, och ända sen dess har de försökt pracka på användare win10 på olika sätt.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2990214

Innan jag började läsa igenom alla Rekommenderade uppdateringarna hände detta 2015-06-02 #15448672 och efter GWX.exe togs bort och så försvann 7 extra processer som helt plötsligt var igång, så Sweclockers nyhet om Rekommenderad uppdatering är åtta månader gammal... om man ska se krasst på hur länge MS försökt rekommendera win10.

Tyvärr verkar du inte hängt med i utvecklingen på nyhetssidan. Det nya har inget med GWX att göra, Windows 10 ska bli/är en rekommenderad uppdatering i Windows Update.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Felet ligger inte hos MS, felet ligger i din partition som inte redan kör Windows 10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mycket bra artikel:

Tyvärr känns den artikeln lika pro-MS som den han klagar på är anti-MS. I alla fall en del udda antaganden.

Hur kan han t.ex. vara säker på att anslutningar på port 443 borde vara mindre än hälften av vad som uppmätts om de fått ansluta? Han skriver själv att man inte kan veta hur många de borde vara, men i nästa mening vet han...

Sedan var det ett tag sedan jag läste datakommunikation så jag kanske är helt fel ute här? Men han påpekar att det är många anrop på port 80 och de är ju enbart för att hämta information. Varför skulle det inte kunna vara en POST som skickar data?

https://en.wikipedia.org/wiki/POST_%28HTTP%29

Tyvärr ger jag inte mycket för varken Ed Bott eller Gordon Kelly's artiklar. Men så länge som Microsoft inte öppet berättar vad som egentligen pågår utan istället försöker trycka ner Windows 10 i halsen på folk så är det för många frågetecken för mig så jag väntar med att uppgradera.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Tyvärr verkar du inte hängt med i utvecklingen på nyhetssidan. Det nya har inget med GWX att göra, Windows 10 ska bli/är en rekommenderad uppdatering i Windows Update.

För mig började det med en windows10 notifikation, GWX installerat på datorn, och det tack vare Viktiga uppdateringar vilket jag refererar till när man pratar om rekommenderade uppdateringar i windows update och detta redan i juni 2015. Om jag hade fått välja så hade win10 varit en Valfri uppdatering åtminstone fram till 2020.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

För mig började det med en windows10 notifikation, GWX installerat på datorn, och det tack vare Viktiga uppdateringar vilket jag refererar till när man pratar om rekommenderade uppdateringar i windows update och detta redan i juni 2015. Om jag hade fått välja så hade win10 varit en Valfri uppdatering åtminstone fram till 2020.

Ja, eländet kom ju via en "Viktig Uppdatering", vilket ju gör att man förlorar förtroendet både för dem och för MS. Snacka om desperat?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Ja, det känner jag till. Men det har inte så mycket att göra med det jag pratade om

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att MS är undantagna från detta, bara att de inte samlar in vad ni påstår att de samlar in och således kan de inte dela detta med NSA eller liknande.
Men det är inte information som är särskilt intressant för NSA eller känslig för mig. NSA är inte intresserad av telemetri om programkrascher eller uppkopplingsproblem och de har inte rätt att ta del av denna informationen utan anledning och domstolsbeslut. Specifik information i utredningar av specifika individer efter beslut av en domstol, men utreds du specifikt av dem, och har gjort vad de tror att du har gjort, så är du körd oavsett vilket OS du använder om du inte verkligen har ansträngt dig för att undkomma sådana utredningar.
Jo, det är förstås sant, men det gör inte att de kan hämta data som inte samlas in eller att domstolarna (hur hemliga de än är) skulle tillåta NSA att exempelvis spela in ljud från alla Windowsdatorer som har påståtts i denna tråd. Inte ens USAs hemliga övervakningsdomstolar skulle ge NSA eller någon annan sådana befogenheter.
För att alla (med kompetens) som försökt gräva fram vad Windows samlar in har kommit till samma slutsats: De samlar inte in känslig information om du inte har bett dem göra det genom exempelvis att använda Cortana för att söka med känslig information som sökterm eller liknande. Telemetridata som sänds är (rätt så väl) rensad på känslig information och har du inte högsta nivån av telemetri så är infon som sänds väldigt ofarlig redan innan anonymiseringen.
Jag accepterar att de samlar in telemetridata, det är inte samma sak som övervakning. Alla har förstås sin individuella nivå av integritetskränkning som man accepterar eller inte accepterar, men det som MS samlar in är ju ingenting i jämförelse med vad exempelvis teleoperatörerna eller internetleverantörerna samlar in, för att inte nämna tjänster som FB eller Gmail, eller för den delen exempelvis när man passerar trängselskattsgränser eller använder kollektivtrafiken. Man kan förstås motsätta sig all form av datainsamling, men då får man ju bo i en hydda i skogen, undvika all kontakt med myndigheter av alla former och banker, arbetsgivare och liknande, helt enkelt leva som en eremit. De flesta av oss tycker dock att en viss integritetskränkning är värd bekvämligheten som vårt moderna samhälle erbjuder och vad Windows samlar in är en droppe i havet i jämförelse.
Om man har paranoida vanföreställningar kanske...
Nej, det stämmer inte. Cortana är inte igång default och samlar inte in ljud och knapptryckningar om du inte uttryckligen har aktiverat och bett att funktionen gör det.
Stämmer inte heller.
Ja, om du loggar in på ditt MS-konto i Windows så görs en backup av eventuell bitlocker-nyckel till MS servrar. Dock är det bara att plocka bort den därifrån om man inte vill ha den backupen. Det underlättar i alla fall när folk glömmer sina nycklar, men visst är det ett möjligt säkerhetshål.
Jo, det kan hända. MS gör dock en rensning av känsliga uppgifter innan de skickar kraschdumpar, men funktionen kan förstås missa något. Men det är inte filer som NSA har tillgång till om det inte krävs av ett specifikt och individuellt domstolsbeslut.
Jo absolut kan man gräva fram ganska mycket även ur anonymiserad (och krypterad) data, men inte enkelt eller automatiskt. Är NSA så intresserade av dig så att de begär ut just dina kraschdumpar i en (visserligen hemlig) domstol är du knullad oavsett vilket OS du använder om du inte verkligen har ansträngt dig med anonym VPN, tor eller liknande.
Jag vet inte vad du menar riktigt, den artikeln säger inget nytt. Inget på Basic-nivån skrämmer eller ens oroar mig och inte heller på Enhanced. Däremot är den fulla nivån att gå lite långt i mångas ögon, men de säger klart och tydligt att de bara använder befogenheterna på denna nivå om det är nödvändigt för att utreda ett problem.

Hela dit försvar vilar på att domstolar i USA skulle skydda icke amerikaner. Detta existerar inte. Vi har absolut inga som helst rättigheter där och NSA är fri att spionera på vem som helst och hur mycket som helst. NSA har ljugit för sin egen riksdag utan att något hänt så vad baserar du på denna fantasi om att deras domstolar skulle skydda vårat privat liv.

Cortana och resten är på som default. Det betyder att de flesta användare som inte följer IT blir aktivt spionerade på, precis som alla skype användare blir det med. Visst vi som kan mer kan kapa ner på det hela men Win10 skickar fortfarande en massa information till MS. Vad exakt vet vi men med tanke på att MS vägrar säga vad det är kan man vara säker att det är inte något ofarligt eller oanvändbart.

Permalänk
Vila i frid

Varför innehåller en virgin squeeky clean Windows 10 systemfiler som t.ex. NetAdapterCx.sys som saknar signatur och info om skaparen? En sökning på nätet ger inga användbara resultat. Någon som vet mer? Känns lite olustigt - även om det bara skulle visa sig vara en klant på MS som strippat infon.

Permalänk
Medlem

Nu finns även Release Preview Ring för den som är nyfiken, men inte vågar ta språnget till Slow Ring.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/02/10/announ...

Permalänk
Avstängd

Nu jävlar

Quantum Break som släpps om mindre än två månader kräver Windows 10 64bit och DirectX 12.

http://www.pcgamer.com/quantum-break-system-requirements-out-...

Angående det vi pratade om tidigare @yoshman

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.forbes.com/forbes/welcome/#6b5a87a53974

Stämmer det är det ju underbart! En framtida uppdatering kan stänga all data sändning.
Men man blir ju lite förbannad på att den verkar skicka såpass mycket data ändå, trots att man stängt av allt, MS bekräftar ju det i princip själva med detta uttalandet.

Visa signatur

Citera för svar