Permalänk

Vad tror ni om synology rt1900ac?
En del tester höjer den till skyarna medans andra klankar ner på den. Är den värt 500kr extra jämfört med t.ex asus ac66?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Skrivet av Blomman58:

Vad tror ni om synology rt1900ac?
En del tester höjer den till skyarna medans andra klankar ner på den. Är den värt 500kr extra jämfört med t.ex asus ac66?

Skickades från m.sweclockers.com

Har också läst en del om den. Verkar som att den är väldigt stabil, men att hastigheten är typ 'okej'.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Nätverksbekymmer...

Skulle behöva lite hjälp med en nätverkskonfiguration i hemmet. Det är två hus på tomten varav det ena är bostadshus och det andra är ett gästhus. Tanken är att internet ska delas ut till gästhuset trådlöst. För närvarande fungerar det någorlunda men det är många enheter samtidigt och då går både täckning och stabilitet ner. Har en TP-link Archer C7 Trådlös router AC1750 som router som är inkopplad direkt i fiberanslutningen och sedan en TP-link RE200 Wifi-repeater AC750 som repeater. Repeatern sitter så att den har bra mottagning från routern(inte full signalstyrka men mellan 3-4/5). Det är ca 5 m och en vägg och ett fönster mellan repeater och router. Täckningen är inte helt optimal i hela gästhuset men det fungerar någorlunda så länge det inte är för många enheter som är uppkopplade samtidigt.

Jag undrar om det kan vara så att routern inte klarar av all trafik samtidigt då det ibland kan vara 4-6 enheter i gästhuset samt 4-6 enheter i bostadshuset samtidigt. Ska jag införskaffa en "bättre" router och "repeater"? En bättre lösning kanske hade varit att köra en switch i fiberanslutningen som sedan delas upp i två routers, en i gästhuset och en i bostadshuset?

Tacksam för svar!

Missade fråga om router.
Permalänk

router får fiber i huset om en månad 120 kvadrat i 2 plan trähus.har kollat på router i en vecka nu men det är en djungel .så vad skall man köpa asus netgaer tp link linkys .tänkt att lägga mig i 2000 tll 3000 tusen för att vara nåt så när framtids säker 100/100 fiber till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggehög:

router får fiber i huset om en månad 120 kvadrat i 2 plan trähus.har kollat på router i en vecka nu men det är en djungel .så vad skall man köpa asus netgaer tp link linkys .tänkt att lägga mig i 2000 tll 3000 tusen för att vara nåt så när framtids säker 100/100 fiber till att börja med

Tyvärr får man inte mycket bättre över 2000kr, möjligen lite bättre wifi täckning (men är då bättre med ap).

Men detta EdgeMAX EdgeRouter från Ubiquiti är brutalt bra router (dock inget inbyggd wifi).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Godkväll,

Har tänkt äntligen tänkt köpa en router för att ersätta den modem/routerkombon som kallas Netgear CG3100.
Hade tänkt spendera runt 1000 SEK, och bor på 52 kvadrat, så en med hyffsat schysst wifi skulle uppskattas. Den måste även lira ihop med en första generations Chromecast och samtidigt kunna leverera en schysst hastighet till mobiltelefonerna och plattorna.

Ser gärna att den klarar gigabit via kabel, men inget krav.

Tack på förhand!

Permalänk

det blev en netgear r 7000 1290 kr så länge så får man se senare i år när det kommer lite mer 2016 modeller men denna får tuffa och gå så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggehög:

det blev en netgear r 7000 1290 kr så länge så får man se senare i år när det kommer lite mer 2016 modeller men denna får tuffa och gå så länge

R7000 är bra router, få se vad som händer (inget släppt än vad jag vet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet eller kännedom kring ASUS RT-AC55U? Skulle behöva en router till att komplettera min nya Gbit-lina. Önskar så hög hastighet på throughput och 5Ghz som möjlig, helst utan att överstiga 1000kr. Gärna en USB 3 port också. AC55U uppfyller egentligen alla mina krav men jag hittar så lite omdömmen på den.

Permalänk

i dag kom min netgear r 7000 kör net1 4g router i väntan på fiber kan jag koppla r 7000 genom net 1 routern och i så fall hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggehög:

i dag kom min netgear r 7000 kör net1 4g router i väntan på fiber kan jag koppla r 7000 genom net 1 routern och i så fall hur

Kan ju köra R7000 som AP. Då sätter du R7000 i valfri lanport på net 1 routern och WAN i R7000. Jag har gjort detta med en WNL3500L som AP och R7000 som main router.

Tänk på WIFI inte växlar sömlöst mellan enheterna tyvärr (behövs rejält mycket dyrare prylar för företagsbruk för detta).

Lan portarna går att använda utan problem på R7000, kommer visas på net 1 routern. För när man kör AP tydligen blir den bara som en förlängt arm så att säga Ser helt enkelt ut som du kör en router, tycker det hela är lite häftigt att det fungerar så bra som det gör

Problemet för mig är att den inte byter WIFI sömlöst (påverkar skype, dock är den extremt känslig), men ingen annan app har jag märkt något alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Någon som har erfarenhet eller kännedom kring ASUS RT-AC55U? Skulle behöva en router till att komplettera min nya Gbit-lina. Önskar så hög hastighet på throughput och 5Ghz som möjlig, helst utan att överstiga 1000kr. Gärna en USB 3 port också. AC55U uppfyller egentligen alla mina krav men jag hittar så lite omdömmen på den.

@Broken-arrow Du verkar kunna en del om routrar, har du koll på ASUS RT-AC55U? Känner du till nått bättre alternativ i den prisklassen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mozziee:

Någon som har erfarenhet eller kännedom kring ASUS RT-AC55U? Skulle behöva en router till att komplettera min nya Gbit-lina. Önskar så hög hastighet på throughput och 5Ghz som möjlig, helst utan att överstiga 1000kr. Gärna en USB 3 port också. AC55U uppfyller egentligen alla mina krav men jag hittar så lite omdömmen på den.

Köp ac66 på inet, 999 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

@Broken-arrow Du verkar kunna en del om routrar, har du koll på ASUS RT-AC55U? Känner du till nått bättre alternativ i den prisklassen?

Hittar inget test så svårt att veta hur det presterar. Men här är är en intressant tråd om den:
http://www.snbforums.com/threads/rt-ac55u-a-newer-rt-ac56u.23...

Sen får du tänka på att asus routers har vissa värmeproblem (vissa av deras nyaste AC routers).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Asus Ac88U eller Asus RT AC3200 ?

Hej!

Jag har ett ganska stort hus och vill ha en bra router. Förvisso kan man använda en accesspunkt.

Vilken router hade ni valt? Jag tar inte hänsyn till prisskillnaden på dessa.
Asus RT-AC88U AC3100 Router eller Asus RT AC3200 ?

Permalänk
Medlem

Jag har just köpt D-Link DIR-818LW. Jag kanske har missförstått något, men den här routern ska väl ha 1000 mbps throughput? Jag får dock bara 235 ned respektive 160 när jag kopplar in routern (inte wifi). När jag kopplar direkt från uttaget till datorn får jag ~950 upp/ned.

Vet nån varför jag inte får full hastighet?

Permalänk
Medlem

Ja blir galen.
Fick min fiber indragen i huset häromdagen, så nu blir det till att kapa min extremt stabila VDSL uppkoppling och byta till fibern.
Tittat runt en jäkla massa och skulle egentligen inte vilja lägga mer än 1000kr på en ny router, möjligen lite till om det skulle vara något större mervärde i det.
Mycket tack vare http://www.smallnetbuilder.com/ har jag sållat ut en hel del märken/modeller pga pris, prestanda, stabilitet etc men har fortfarande lite svårt att bestämma mig.
Kommer skaffa 200/200 anslutning vilket inte verkar vara något problem för något i den prisklassen.
De flesta verkar inte heller ha några problem med att inom lanet hålla sina 1 gigabit.
Använder dragen kabel till alla enheter idag som drar mycket bandbredd. Undantag någon Apple TV enhet till något rum. Annars kommer Wifi mest att användas till lite bärbara enheter som inte kommer att hungra efter någon större mängd data.

Vad rekommenderar ni.
De jag tittat på är Följande

ASUS RT-AC66U 1000kr
TP-Link Archer C7 1000kr
Linksys EA6900 1400kr

Asus och linksys verkar vara de som har best mjukvara och är smidigast att konfigurera.
Linksysen är troligen den bästa av de nämnda men är det verkligen värt 400kr extra kan man ju undra. Skall man lägga 400kr extra så finns det ju ytterligare allternativ att lägga till. typ Netgear R7000 och Asus AC68.
Något jag värderar EXTREMT mycket är stabilitet. Ja har som sagt en VDSL uppkoppling från Telia med deras CRAP modem idag. Det modemer må vara dåligt när det kommer till konfigurering MEN jag tror banne mig inte min uppkoppling varit nere många minuter de senaste åren. Har helt ärligt ALDRIG märkt att det inte fungerat. Precis så vill ja också att den nya utrustning jag nu sätter in också skall kunna erbjuda så länge ISP och nätleverantören sköter sitt dvs.

Själv mig gärna att peka lite

Själv har jag extremt goda tidigare relationer till Linksys routrar med DDR-WRT och Tomato installerade i dem.
TP link har jag aldrig testat men de sägs vara solida.
Asus de har jag konfigurerat några men bara långtidstestat en ända modell. Väldigt varierande resultat när man läser om dem.
Netgear och Dlink har jag mest bara haft problem med på ett eller annat sätt tidigare (switchar exluderade Neatger). Nu var det dock några år sedan jag sist hade en router från någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tim7:

Jag har just köpt D-Link DIR-818LW. Jag kanske har missförstått något, men den här routern ska väl ha 1000 mbps throughput? Jag får dock bara 235 ned respektive 160 när jag kopplar in routern (inte wifi). När jag kopplar direkt från uttaget till datorn får jag ~950 upp/ned.

Vet nån varför jag inte får full hastighet?

För inte alla routers klarar 1gbit, även om dessa har 1Gbit portar.

Vill du få rätt hastighet behöver du bättre grejer än d-link.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

@ThomasLidstrom:

Blev en R7000. Kan bara hålla med som tidigare i tråden att det känns som ett kvalitetsbygge men att den som gjort GUIn fastnat i tiden. Hade faktiskt riktigt svårt att få den uppkopplad också. Detta kan ha haft med min ISP att göra. Jag fick först en koppling när jag "simulerade" min gamla routers macadress på R7000. Därefter har den fungerat oklanderligt. Återstår att se om man i framtiden testar någon öppen mjukvara på den.

Ser att det är ett gammalt inlägg, men vill bara inflika att det är rekommenderat att köra DD-WRT på den, mer specifierat Kongs versioner, snor stabila och fet prestanda. Här även överklockat min R7000 så man får lite högre speeds.

Permalänk
Medlem

Routern min var helt dör när jag kom slog på strömmen för 10 min sedan efter att ha varit borta hela helgen. Nu kör jag kabeln rakt in i datorn, jag tror det sitter någon router i källaren i huset men jag behöver något nytt.
Just nätverk är inte min starka sida men AC51U är väldigt populär på prisjakt och har senaste trådlösa standarden. Är den något att rekommendera?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad säger användarna om Linksys EA6900 SMART AC1900?
Står mellan den och ASUS RT-AC66U AC1750 om inget annan alternativ anges.
Är den ett bra köp eller finns det bättre? Budget helst under 1500:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vad säger användarna om Linksys EA6900 SMART AC1900?
Står mellan den och ASUS RT-AC66U AC1750 om inget annan alternativ anges.
Är den ett bra köp eller finns det bättre? Budget helst under 1500:-

Jag köpte en R7000 i höstas inför stundande inkoppling av fiber och jag är sjukt nöjd! Kör med Netgears programvara och den är stabil till 100% och snabb som attan! Jag läste tester, recensioner osv innan jag köpte den och kollade både på ASUS och Linksys (främst Linksys) men jag kom fram till att R7000 var rätt för mig. Det är mina 5 cent.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag köpte en R7000 i höstas inför stundande inkoppling av fiber och jag är sjukt nöjd! Kör med Netgears programvara och den är stabil till 100% och snabb som attan! Jag läste tester, recensioner osv innan jag köpte den och kollade både på ASUS och Linksys (främst Linksys) men jag kom fram till att R7000 var rätt för mig. Det är mina 5 cent.

Ja jag kollade på den men den ligger utanför min prisgrupp, en okänd återförsäljare (för mig iaf) och antingen begagnad innan man hittar den hos några av de större butikerna, och då går den på nära 2000:-
Läste lite tester av ea6900 hos bla smallnetbuilder mfl och kom fram till att den verkar prestera riktigt bra.
Vart ett köp idag och ska testa den över helgen, är den undermålig kanske det blir ett återköp och då ska jag ha r7000 i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på en bra router? Har nämligen en lägenhet med Comhem och tror det är en netgear cg3700 som sköter om nätverket. Är ju inte den bästa routern och skulle vilja få tag på ett bättre. Har 100/100 uppkoppling och tänkte brygga den. Så vet ni om någon bra som inte kostar för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razeezor:

Har ni något tips på en bra router? Har nämligen en lägenhet med Comhem och tror det är en netgear cg3700 som sköter om nätverket. Är ju inte den bästa routern och skulle vilja få tag på ett bättre. Har 100/100 uppkoppling och tänkte brygga den. Så vet ni om någon bra som inte kostar för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara bra med max budget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag behöver en ny router, som alla andra i tråden...
Funderar på om det räcker att köpa en för runt 500 eller om man måste gå upp till tusenlappen för att få nått vettigt?

Vill ha 5GHz, stabilitet och den bör klara av en 100-lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag behöver en ny router, som alla andra i tråden...
Funderar på om det räcker att köpa en för runt 500 eller om man måste gå upp till tusenlappen för att få nått vettigt?

Vill ha 5GHz, stabilitet och den bör klara av en 100-lina.

5Ghz blir svårt för 500kr möjligen någon utgående modell då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

5Ghz blir svårt för 500kr möjligen någon utgående modell då.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tackar för svar. Om man går lite högre då, t.ex. ASUS RT-N66U för runt 850kr?
Verkar ha fått bra recensioner men när ju några år nu. Bör man gå upp mer ändå
och välja nått nyare eller kommer den fungera bra?

Permalänk
Medlem

Helst skulle du ju ha en med 83.11ac standarden, inte uråldriga 802.11n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Helst skulle du ju ha en med 83.11ac standarden, inte uråldriga 802.11n.

Skickades från m.sweclockers.com

Det springer dock iväg i kostnad, om man inte vill ha en router med 100mbit och AC är asus då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar