Permalänk
Medlem

Router för föreningslokal

Hej!

Efter mycket strul med svagt trådlöst nätverk och att det trådlösa nätverket titt-som-tätt dör har vi nu beslutat att inskaffa en ny router. Tanken är att routern ska stödja både 5 GHz och 2.4 GHz band, där 5 GHz ska vara låst för medlemmarna och endast användas till kassasystem och liknande samt att 2.4 GHz bandet ska vara öppet till medlemmarna (men med lösenord). I spoilertaggen finns en liten snabb skiss över hur bottenvåningen ser ut, och den röda pricken är det routern är placerad idag och tänkt att vara fortsatt placerad. Övervåningen är endast ett öppet rum på samma yta, så inget krångel där.

Vi har en 100/100 lina in och har en smärtgräns på 2500. Vi kör hellre på en lite för kraftfull än en svagare billigare, så att det håller i längden. Vad skulle ni rekommendera för setup? Vill även övrigt tillägga att det är en förening för jur. stud., så IT-nivån är inte direkt hög och därför vill jag och styrelsen ha ett sådant idiotsäkert system som möjligt.

Dold text
Permalänk
Medlem

Vad har ni för router idag? Jag rekommenderar er att inaktivera WiFi i routern och köpa en accesspunkt istället. T.ex Unifis nya UAP-AC-PRO
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Tack för svaret! Kommer inte ihåg vad det är för model, och kommer tyvärr inte att komma förbi lokalen på någon dag. Men kommer ihåg att det är någon billigare model med några år på nacken, så tror snarare att det är själva routern i sig som har tackat för sig och inte dess WiFi funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

@HerrNilsson: Tack för svaret! Kommer inte ihåg vad det är för model, och kommer tyvärr inte att komma förbi lokalen på någon dag. Men kommer ihåg att det är någon billigare model med några år på nacken, så tror snarare att det är själva routern i sig som har tackat för sig och inte dess WiFi funktion.

Börja med att kolla modell då så kan vi ser vad det är. Då kanske det är så att du ska köpa ny router OCH acesspunkter. Beroende på hur bra nät ni är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad har ni för router idag? Jag rekommenderar er att inaktivera WiFi i routern och köpa en accesspunkt istället. T.ex Unifis nya UAP-AC-PRO
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Vill bara varna att det är extremt dålig räckvidd på deras nya AC AP, den äldre AC Pro når mycket längre med 5ghz. Så ni kan behöva sätt ut fler än bara 1 per plan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Tack för tipset!

@HerrNilsson: Har fått direktiv från högre upp att det är en ny router som gäller, så utgå gärna från ny router + eventuella accespunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

@BrottOchStraff: Tack för tipset!

@HerrNilsson: Har fått direktiv från högre upp att det är en ny router som gäller, så utgå gärna isåfall från ny router + eventuella accespunkter.

Tänk då på att ni måste inaktivera WiFi i den nya routern. Om ni ska ha accesspunkter också dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara varna att det är extremt dålig räckvidd på deras nya AC AP, den äldre AC Pro når mycket längre med 5ghz. Så ni kan behöva sätt ut fler än bara 1 per plan.

Jaså? Jag köpte precis en sådan :). Hur är extremt dålig räckvidd? Har du länk till några tester eller något annat som testar det?

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Känns spontant lättare att köpa en starkt router och sedan vid behov införskaffa en repeater där det krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

@HerrNilsson: Känns spontant lättare att köpa en starkt router och sedan vid behov införskaffa en repeater där det krävs?

Repeater är ingen bra ide

Permalänk
Medlem

@niclasc: På vilket sätt?

Vill även övrigt tillägga att det är en förening för jur. stud., så IT-nivån är inte direkt hög och därför vill jag och styrelsen ha ett sådant idiotsäkert system som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Hanrax: Repeater är djävulens påfund.
Skulle alla dagar i veckan försöka med Accesspunkt, antingen via vanlig nätverkskabel eller Powerline.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Men krävs det verkligen accesspunkter i en liten trästuga som vår lokal består av?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC87U, CDON, 1867 kr med koden xYmVdgnW.
650kr rabatt på en router som verkar rätt grym.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink: Ser intressant ut, tack för tipset + koden!

Permalänk
Medlem

Har ni haft fungerande täckning med den gamla routern tidigare? I så fall fungerar det ju med en accesspunkt (den inbyggda i routern), och ni har ju så enkla behov så ni kan kanske klara er med en vanlig hyfsad konsumentrouter (som i princip alltid har en inbyggd accesspunkt). Men om den klarar av belastningen (antal anslutna och total bandbredd) kan vi ju inte veta säkert. Men troligen går det bra med en lite bättre konsumentrouter. T ex Netgear R7000 eller Asus AC68u.

Tänk på det att de flesta som pratar om router tänkter på wifi. Problemet är att begreppet router rent tekniskt inte har något alls med wifi att göra. En proffsrouter har i stort sett aldrigg stöd för wifi t ex. En router har man för att få ett lokalt nätverk med egen IP-addressering och får på köpet bra säkerhet i form av enkel brandvägg.

Själv skulle jag definitivt sätta upp en lösning med seperat router (typ Ubiquity Edgerouter, och en semi-proffs accesspunkt på varje våning), men det kräver ju lite mer kunskap.

Permalänk
Medlem

@teejee: Tack för ett bra svar! Jo, det mer WiFi-aspekten vi är ute efter, men eftersom det är (väldigt) låg generell IT-kunskap inom föreningen känns det lättast med en starkare konsumentrouter. Är inte allt för mycket trafik som kommer att ske, utan det är främst för att se till att kassan aldrig ska ligga nere (vilket är ett iZettle-system som är parad mot en iPad Air), samt att det ska finnas ett hyfsat stabilt internet till de personer som kommer till lokalen för diverse arbeten. Är nog absolut högst 15 personer som aktivt sitter mot nätet, och då är det endast lättare surfing.

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad att Netgear R7000 klarar jobbet. I den finns dessutom en väldigt bra Parentcontrol, som stoppar porrsurfande och liknade.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem

@teejee:
@robbankentor:

Vi blev lite sugna på Asus RT-AC87U som Jink tipsade om när den fanns till ett sådant bra pris, bara för att vara på den säkra sidan. Något som verkar klokt, eller inte? Såg att det tidigare fanns problem med 5 GHz bandet, men att en FW-uppdatering skulle ha löst det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

@teejee: Tack för ett bra svar! Jo, det mer WiFi-aspekten vi är ute efter, men eftersom det är (väldigt) låg generell IT-kunskap inom föreningen känns det lättast med en starkare konsumentrouter. Är inte allt för mycket trafik som kommer att ske, utan det är främst för att se till att kassan aldrig ska ligga nere (vilket är ett iZettle-system som är parad mot en iPad Air), samt att det ska finnas ett hyfsat stabilt internet till de personer som kommer till lokalen för diverse arbeten. Är nog absolut högst 15 personer som aktivt sitter mot nätet, och då är det endast lättare surfing.

Problemet med en starkare konsumentrouter är att det inte är så stor skillnad. Visst en router med bättre wififunktion ger kanske några % bättre täckning. Men begränsningen är ändå där väldigt snart. Satsa istället på att köpa accespunkter till den router ni har. Har försökt få till ett vettigt wifi på flera olika ställen och det enda som fungerar på större ytor är ACCESSPUNKTER. Ubiquits accespunkter är inte särskilt svåra att få igång. Satsa på det.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

@Hanrax:

Har ingen erfarenhet av den tyvärr. R7000 bör du kunna hitta för runt 1500:-. jag har den monterad på nedervåningen i huset på 110kvadrat och den leverar utan problem. Normalt är vi bara fyra personer plus tivo varav två spelar på på internet.

men när vi har släktmiddagar kan det vara upp till 30 personer på wifi, och när ungarna har kompisar sitter ibland 6-7 och spelar utan problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

...Tanken är att routern ska stödja både 5 GHz och 2.4 GHz band, där 5 GHz ska vara låst för medlemmarna och endast användas till kassasystem och liknande samt att 2.4 GHz bandet ska vara öppet till medlemmarna (men med lösenord).
...

I många routrar (t.ex. ASUS RT-AC87U och ASUS RT-AC68U) kan man sätta upp trådlösa gästnätverk med egna SSIDs på både 2.4GHz och 5GHz så ni behöver nog inte begränsa era medlemmar till endast 2.4GHz. Varje gästnätverk kan avgränsas från intranätet så de bara ger internetåtkomst samt att de bara är aktiva under vissa tidsperioder.
På min RT-AC68U hemma kan jag sätta upp sex extra trådlösa gästnätverk - tre på 2.4GHz och tre på 5GHz - och det borde inte vara sämre på RT-AC87U.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Njae. Försök att undvika repeaters. De fungerar sällan bra. Accesspunkter är det du ska sikta på om inte routern räcker till. Då ska du som sagt inte använda WiFi i routern samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jaså? Jag köpte precis en sådan :). Hur är extremt dålig räckvidd? Har du länk till några tester eller något annat som testar det?

Nej bara egen erfarenhet (har deras APs på alla våra kontor på jobbet). Det beror så klart helt på hur mkt väggar och annat nätverksbrus det är. Men skulle säga att jag måste sätta nästan dubbelt så många AC aps jämfört med gamla apn. ACn är sjukt dålig på att gå genom väggar framför allt.

Finns massa trådar om det på deras support forum:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/UniFi-AP-AC-Poor...

EDIT: kan tillägga att leverantören jag köper från inte längre rekomenderar AC versionen av den APn till slutkund.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej bara egen erfarenhet (har deras APs på alla våra kontor på jobbet). Det beror så klart helt på hur mkt väggar och annat nätverksbrus det är. Men skulle säga att jag måste sätta nästan dubbelt så många AC aps jämfört med gamla apn. ACn är sjukt dålig på att gå genom väggar framför allt.

Finns massa trådar om det på deras support forum:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/UniFi-AP-AC-Poor...

Givetvis gör det det. Men för jämförelsens skull. Känns ju riktigt dåligt om den har hälften så bra räckvidd.
Tack för länken! Men de syftade på den fyrkantiga AC-modellen och inte den som kom i höstas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Givetvis gör det det. Men för jämförelsens skull. Känns ju riktigt dåligt om den har hälften så bra räckvidd.
Tack för länken! Men de syftade på den fyrkantiga AC-modellen och inte den som kom i höstas?

hmm...jag har kört den runda i alla fall. Misstänker att det i princip är samma hårdvara i båda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm...jag har kört den runda i alla fall. Misstänker att det i princip är samma hårdvara i båda?

Den runda är ju den nya som kom nu i december eller vad det var. En helt ny accesspunkt då.
Är det den du har testat som har dålig räckvidd? Du får jättegärna kolla modellnummer på den du har testat så vi kan reda ut vilken det är :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Den runda är ju den nya som kom nu i december eller vad det var. En helt ny accesspunkt då.
Är det den du har testat som har dålig räckvidd? Du får jättegärna kolla modellnummer på den du har testat så vi kan reda ut vilken det är :).

Om den kom i december så är det inte den. Jag ska kolla upp det, har ingen hos mig just nu (bytte tillbaka till vanliga AP Pro)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om den kom i december så är det inte den. Jag ska kolla upp det, har ingen hos mig just nu (bytte tillbaka till vanliga AP Pro)

Ah okej. Ja men hittar du det så kan du ju hojta till. Här är den nya iallfall. Har varit hård åtgång på dem. Beställde en från Webbhallen nu när de fick in dem i lager och de är snart slut igen.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232278-u...

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om vad jag kommit fram till.

Har igenom åren kört med diverse routrar med wifi (den senaste ASUS RT-AC68U), olika mjukvaror på dessa har också testats. Har inte riktigt hittat en riktigt bra och stabil setup.

Köpte tillslut en Ubiquiti Networks EdgeRouter ER‑X (ca 800:-) och till den en Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR (ca 1500:-) och har aldrig varit så nöjd med nätverket. Skyfflar trafik som aldrig förr och allt är svalt och behagligt (Asusen kunde man nästan steka ägg på).

Behövs det (vilket jag inte skulle tro) så är det väldigt enkelt att lägga till AP's allt efter behov.